با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

راهنمای کامل ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر {وبینار}

شیما تیموری
شیما تیموری
16:18، 1401/03/05
راهنمای کامل ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر {وبینار}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

راهنمای کامل ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر {وبینار}


ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر (GTM) و تبدیل آن به goal در آنالیتیکس مهارت خیلی مهمی است که هر دیجیتال مارکتری باید بلد باشد. برای ساخت ایونت و تبدیل آن به Goal در گوگل آنالیتیکس باید آشنایی مقدماتی با گوگل تگ منیجر داشته باشید. در این وبینار، کمی درباره گوگل تگ منیجر صحبت می‌کنیم و بعد از آن سراغ ساخت ایونت ترکینگ در گوگل تگ منیجر و تبدیل آن به goal در گوگل آنالیتیکس می‌رویم. 

گوگل تگ منیجر ابزار مدیریت تگ‌ها است و گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تحلیل و بررسی داده‌های سایت. استفاده همزمان از این دو ابزار میزان موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و افزایش عملکرد هر سایتی را افزایش می‌دهد. 

چالش‌های ابتدای کار ممکن است شما را دلسرد کند اما در این وبینار جواب سوال‌هایتان را پیدا می‌کنید. ما در وبینار ایونت ترکینگ از سری وبینارهای چهارشنبه منتوریکس، سعی کردیم با انجام مرحله به مرحله دو ایونت کلیک و ایونت اسکرول، هر فوت و فنی که برای یک شروع قوی و گذر از چالش‌ها نیاز دارید را توضیح دهیم. در پایان این مطلب، ابهامات زیادی در ذهن شما حل می‌شوند. 

اهمیت ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر

یاد گرفتن ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر (event tracking with google tag manager) می تواند دیجیتال مارکترها را در بازاریابی دیجیتال را خودکفا می‌کند. حالا چرا؟

هربار که بخواهید یک ایونت (event) بسازید یا در گوگل آنالیتیکس یک Goal ست کنید، حضور یک برنامه‌نویس در کنار دست شما ضروری است. با یک حساب سرانگشتی از تعداد ایونت‌ها و Goalها متوجه می‌شوید که با یاد گرفتن این کارها، چقدر از زمان گرانبهایتان را صرفه‌جویی می‌کنید

برای این‌که بتوانید با گوگل تگ منیجر کار کنید، نیاز دارید که به جز گوگل تگ منیجر، طرز کار گوگل تگ اسیستنت (Google Tag Assistant) و گوگل آنالیتیکس را هم بدانید. ما در مطالبی جداگانه از این دو ابزار گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر آشنایی با این دو ابزار ندارید، حتما خواندن این مطالب را در لیست خواندنی‌ها و یاد گرفتنی‌های‌تان بگذارید. 

بیشتر بخوانید: گوگل تگ اسیستنت چیست و به چه کاری می‌آید؟

آموزش ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر

برای اینکه با ساز و کار ایونت‌ها آشنا شویم، اول از همه توضیحی کوتاه درباره ایونت (Event) می‌دهیم. منظور ما از ایونت در گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر، هر نوع اتفاقی است که توسط کاربر یا کدهای موجود در سایت انجام می‌شود. مثلا کاربری روی دکمه «دوره دیجیتال مارکتینگ» صفحه دوره جامع سئو منتوریکس کلیک می‌کند. یا اینکه ایونت اسکرول نشان‌دهنده‌ی این است که هر کاربر تا کجای صفحه را اسکرول می‌کند. پس برای رهگیری یا رصد هر اتفاقی که توسط کاربر انجام می‌شود، به ساخت ایونت نیاز داریم.

اگر هنوز روی سایتی که می‌خواهید ایونت بسازید، گوگل تگ منیجر ندارید؛ پس اول از همه باید اکانت گوگل تگ منیجر بسازید. برای ساخت اکانت گوگل تگ منیجر، آموزش کامل و جامعی داریم که در لینک زیر به آن دسترسی دارید. بعد از ساخت اکانت گوگل تگ منیجر و نصب گوگل تگ منیجر روی سایت، دوباره به این مطلب برگردید و ادامه آموزش ساخت ایونت با گوگل تگ منیجر را بخوانید.

اگر گوگل تگ منیجر روی سایت فعال نیست: آموزش گوگل تگ منیجر {ساخت اکانت + نصب گوگل تگ منیجر روی سایت}

حالا فرض می‌کنیم که گوگل تگ منیجر روی سایت فعال است و بخش‌های مختلف آن را می‌شناسید، پس به مرحله‌ی بعدی می‌رویم که ساخت ایونت در گوگل تگ منیجر است.

برای ساخت ایونت، در قسمت Tags باید تگ جدیدی بسازید. بعد از آن، نوع تگ (Tag Type) را Universal google Analytics انتخاب کنید.

سپس، از قسمت Track Type، گزینه event را انتخاب کنید و دو فیلد بعدی را پر کنید:

 : Event Category

Event Action

انتخاب اسم در این دو فیلد، به دلخواه شماست. توصیه می‌کنیم که به فینگلیش یا انگلیسی یکسانی باشد تا در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس به خوبی آن‌ها را تشخیص دهید.

برای event category می‌توانید عبارت register course را بنویسید و برای Event action کلمه click را بگذارید.

ساخت تگ جدید در گوگل تگ منیجرساخت تگ جدید در گوگل تگ منیجر برای ساخت ایونت

حالا ادامه ساخت ایونت در گوگل تگ منیجر، تبدیل آن به goal در گوگل آنالیتیکس یونیورسال و پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان وبینار را در ویدئوی زیر ببینید:

 

وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

ما در منتوریکس تصمیم گرفتیم موضوعاتی که برای کار دیجیتال مارکتینگ حیاتی هستند را به شما آموزش بدهیم. در این سری وبینارها ما فوت‌و‌فن های کوزه‌گری را با هم بررسی می‌کنیم که دانستن‌شان برای همه فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ ضروری است. هرکدام از بچه‌های تیم منتوریکس با استفاده از تجربه‌هایی که تا به حال دارند موضوعاتی را به صورت یک وبینار ارائه می‌دهند و سعی کردیم که همه سوال‌های بی‌جواب و نکته‌هایی که فقط از تجربه به دست می‌آیند را پوشش بدهیم. اینطوری هم به شما چیز یاد می‌دهیم و هم از حال خوب شما انرژی می‌گیریم. 

نکته‌‌های ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر (GTM) 

1- سطح دسترسی در گوگل تگ منیجر باید publisher باشد تا بتوانید این کار را انجام دهید. 

2- برای تمام مراحل به فیلترشکن نیاز دارید!

3- حتما گوگل آنالیتیکس به گوگل تگ منیجر متصل باشد. برای این کار، مطابق آموزش زیر پیش بروید:

در قسمت (google analytics settings) گزینه (new variable) را انتخاب کنید. از شما درخواست Tracking ID می‌کند. 

trackig ID

trackig ID

شما باید Tracking ID را از قسمت Admin و Tracking info در گوگل آنالیتیکس استخراج کنید. به این شکل:

درآوردن trackig ID از آنالیتیکس

پیدا کردن trackig ID از آنالیتیکس

4- درباره triggering گوگل تگ منیجر

منظور از triggering در گوگل تگ منیجر، شرایطی است که باعث فعال شدن ایونت شود. بنابراین در این قسمت برای تگ باید شرط مشخص کنیم. شرطی که مشخص می‌کند ایونت مد نظر ما (مثلا تعداد کلیک روی دکمه ثبت نام) در چه شرایطی فعال می‌شود. معمولا تریگر مناسب برای کلیک، All Elements است.پس ما هم همین تریگر را انتخاب می‌کنیم و save را می‌زنیم.

click-all elements

در قسمت choose trigger type، می‌توانیم متناسب با ایونت، نوع تریگر را مشخص کنیم.

4- قسمت Debugging گوگل تگ منیجر

برای این‌که مطمئن شویم ایونتی که در گوگل تگ منیجر ساختیم، به درستی فعال (fire) می‌شود، باید از قسمت preview گوگل تگ منیجر یا دیباگینگ استفاده کنیم. با زدن گزینه preview، گوگل تگ منیجر از طریق Google Tag Assistant به سایت وصل می‌شود. حالا هرکاری که ما در سایت انجام می‌دهیم، رد آن را در پنجره Tag Assistant خواهیم دید. مثلا ایونت کلیک روی دکمه ثبت نام دوره به درستی ساخته شده باشد، اگر ما روی دکمه کلیک کنیم، آن را در قسمت تگ‌های فعال شده خواهیم دید. 

مرحله وصل کردن تگ اسیستنت به سایت

مرحله وصل کردن تگ اسیستنت به سایت

پس اگر هر ایونتی که ساختید و در پنجره Tag Assistant آن را در قسمت Tags fired دیدید، یعنی اینکه ایونت شما به درستی ثبت شده.

چک کردن تگ با گوگل تگ اسیستنت

چک کردن تگ با گوگل تگ اسیستنت

حالا اگر وارد تب variables هم شوید، خواهید دید که ا

تب variables تگ اسیستنت

تب variables تگ اسیستنت

5- تست ایونت با گوگل آنالیتیکس یونیورسال

معمولا برای محکم کاری و اطمینان از اینکه ایونت گوگل تگ منیجر به درستی کار می‌کند یا نه، به گوگل آنالیتیکس یونیورسال هم سری می‌زنیم. در گزارش real time روی منوی events کلیک می‌کنیم و از قسمت منوهای 30 دقیقه اخیر دنبال ایونتی می‌گردیم که در تگ منیجر ساختیم. مثل تصویر زیر:

چک کردن ایونت در آنالیتیکس

چک کردن ایونت در آنالیتیکس

پس برای اطمینان از درستی ایونت در گوگل تگ منیجر باید از debugging استفاده کنیم و در گوگل آنالیتیکس یونیورسال از منوی events در گزارش real time.

6- یادتان نرود ایونت را منتشر کنید

برای اینکه بتوانید ایونت گوگل تگ منیجر را در گوگل آنالیتیکس به goal تبدیل کنید، باید آن را در گوگل تگ منیجر منتشر کنید. پس همیشه این مورد را یادتان باشد.برای این کار دکمه بالا سمت راست submit را بزنید و اسم انتخاب کنید. به این نکته هم توجه کنید که حتما اسم و توضیحی برای فرآیند publish بنویسید تا اگر شخص دیگری روی گوگل تگ منیجر کار می‌کند، متوجه تغییرات شود.

در آخر هم، دکمه publish را بزنید و تمام!

انتشار ایونت در تگ منیجر

انتشار ایونت در تگ منیجر

7- همیشه شیت ایونت و goal داشته باشید

یک گوگل شیت بسازید و اسم ایونت‌ها و Goal ها را لیست کنید. به عنوان یک دیجیتال مارکتر، برای شفافیت بیشتر می‌توانید بعد از ساخت ایونت و گل‌ها، در یک شیت، خصوصیات هر ایونت را بنویسید و توضیح دهید که کدام به Goal تبدیل شده و چه زمانی اتفاق می‌افتد. این گزارش به راحتی برای همه قابل فهم است و با آن می‌توانید مدیر مارکتینگ یا سرپرستتان را در جریان کاری که انجام داده‌اید قرار دهید. یا در مواردی که شخص دیگری به تیم اضافه شد، با یک نگاه بتواند از همه چیز سر در بیاورد. مثل کاری که ما در منتوریکس برای یکی از مشتری‌ها انجام داده‌ایم: 

شیت گزارش ایونت‌ها و Goalها

تبدیل ایونت به Goal در گوگل آنالیتیکس

۱. وارد گوگل آنالیتیکس شوید. از ساید بار وارد قسمت admin و قسمت goals شوید. روی New goal کلیک کنید و اسم آن را دقیقا یکسان با نام ایونت انتخاب کنید. همان register course. نوع را event انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید. در این مرحله نیاز دارید که مقدار category را از تگ منیجر بردارید.

نکته:

  • سطح دسترسی در گوگل آنالیتیکس باید به گونه‌ای باشد که توانایی ساخت Goal داشته باشید. مثلا سطح view نمی‌تواند goal  بسازد. 
  • برای تمام مراحل به فیلترشکن نیاز دارید!

ساخت Goal در آنالیتیکس

ساخت Goal در آنالیتیکس

۲. از ساید بار تگ منیجر وارد قسمت tags شوید و click register را انتخاب کنید. و نوشته category را برای کپی در گوگل آنالیتیکس انتخاب می‌کنیم. 

۳. اکشن مورد نظر ما برای goal گوگل آنالیتیکس، همان click است.

۴. دکمه verify this goal را بزنید. و در آخر دکمه save را فشار دهید. حالا می‌توانید در لیست Goal های آنالیتیکس ببینیدش. 

نکته:

  • معمولا داده‌ها بعد از ۲۴ ساعت در گوگل آنالیتیکس نمایش داده می‌شوند. 

۵. برای اطمینان از اجرای ایونت وارد قسمت events شوید و top events را چک کنید. 

۶. برای چک کردن Goal ها از منوی کناری وارد قسمت acquisition و بعد all traffics شوید و source/medium را انتخاب کنید. از قسمت conversions یکی از goal ها را انتخاب کنید. click register همانی است که شما ساختید! 

قسمت اصلی ماجرا اینجاست که می‌توانید کانال‌های ورودی سایت را چک کنید و مقایسه کنید. 

نکته:

  • ما ایونت اسکرول گوگل تگ منیجر را هم در وبینار به شما آموزش داده‌ایم. حتما ببینید! 

فوت‌های کوزه‌گری ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر

۱. اسم‌ها را در تگ منیجر و آنالیتیکس همیشه یکسان انتخاب کنید. مثلا یا فینگلیش یا انگلیسی و اگر اسمی را از ابتدا با حروف کوچک انتخاب کردید، بقیه اسامی را هم با حروف کوچک بنویسید.

۲. اسم‌ها را طوری انتخاب کنید که هرکس غیر از خودتان گزارش را خواند، به راحتی متوجه شود که درباره چه چیزی است. 

جمع بندی

در این وبینار به شما توضیح دادیم که ایونت ترکینگ با گوگل تگ منیجر انجام دهید. مواد لازم گوگل تگ منیجر، تگ اسیستنت و گوگل آنالیتیکس است و با کمک آن‌ها ایونت کلیک و ایونت اسکرول را برای شما با جزییات مرحله به مرحله انجام دادیم. حالا خودتان به تنهایی می‌تواند ایونت ترکینگ انجام دهید. اولش سخت است اما شیرینی مسلط شدن به سختی‌اش می‌ارزد!

وبینارهای منتوریکس هر چهارشنبه برگزار می‌شوند. موضوعات هر هفته را از طریق صفحه اینستاگرام به شما می‌گوییم. اگر دوست داشتید شرکت کنید به ما اعلام کنید و اگر موضوعی هست که دوست دارید یاد بگیرید حتما با ما در میان بگذارید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف