با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل تگ منیجر چیست؟ {هر آنچه باید از GTM بدانید}

شیما تیموری
شیما تیموری
10:38، 1401/02/16
گوگل تگ منیجر چیست؟ {هر آنچه باید از GTM بدانید}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل تگ منیجر چیست؟ {هر آنچه باید از GTM بدانید}


گوگل تگ منیجر چیست؟ چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟ آیا هر دیجیتال مارکتری باید کار با گوگل تگ منیجر یا gtm را یاد بگیرد؟ گوگل تگ منیجر چه فرقی با گوگل آنالیتیکس دارد؟  ما در این مطلب می‌خواهیم درباره آموزش گوگل تگ منیجر بگوییم. بنابراین به این مطلب به چشم یک راهنمای جامع و کامل نگاه کنید.

سوالاتی که در بالا گفتیم، همیشه در اول کار یادگیری گوگل تگ منیجر پرسیده می‌شوند. ما هم تصمیم گرفتیم، دانه به دانه سراغ هرکدام‌شان می‌رویم و درباره‌شان توضیح می‌دهیم. در این مطلب قرار است سیر تا پیاز گوگل تگ منیجر (GTM) را برای‌تان بگوییم.

گوگل تگ منیجر چیست؟

من عاشق فیلم‌های مارول هستم. برای همین تصمیم گرفتم برای معرفی گوگل تگ منیجر از شخصیت تانوس و بقیه‌ی بچه‌های انتقام‌جویان استفاده کنم. اگر شما هم فیلم‌های جنگ ابدیت را دیده باشید، می‌دانید که تانوس در به در دنبال سنگ‌های ابدیت بود تا آن‌ها را روی دستکش معروفش جاسازی کند.

با داشتن آن دستکش می‌توانست با یک بشکن، نیمی از جمعیت دنیا را حذف کند و کلی کار جالب دیگر انجام دهد. در نظر من، تانوس و دستکش معروفش مثل گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) هستند. کلی تگ (Tag) از ابزارهای مختلف مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، هاتجر و... را کنار هم جمع می‌کند و با همدیگر از آن‌ها استفاده می‌کند.

گوگل تگ منیجر چیست؟جنگ ابدیت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، هاتجر و بقیه بر و بچه‌های انتقام‌جویان

اما دقیقا گوگل تگ منیجر چیست؟ Google Tag Manager یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که تگ‌ها را مدیریت می‌کند. تگ، کد جاوا اسکریپتی است که مشخصات خاصی دارد و اطلاعاتی را از سایت به ابزار دیگری رد و بدل می‌کند. بنابراین برای ساخت تگ (Tag)، ویرایش یا حذف آن‌ها در سایت از گوگل تگ منیجر استفاده می‌کنیم.

مثلا می‌خواهیم گوگل آنالیتیکس را روی سایت نصب کنیم. برای این کار می‌توانیم کد جاوا اسکریپت گوگل آنالیتیکس را مستقیما روی قسمت کدنویسی سایت بگذاریم یا اینکه از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم و راه میانبر را در پیش بگیریم.

مزیت‌های گوگل تگ منیجر چیست؟

به محض اینکه کار با تگ منیجر را یاد بگیرید، طوفان به پا خواهید کرد. دیگر لازم نیست برای اندازه‌گیری هر المانی در صفحات وبسایت یا اپلیکیشن سراغ متخصص فنی تیم بروید. خودتان تگ می‌سازید، تستش می‌کنید و منتشرش خواهید کرد. دیگر برای‌تان کاری ندارد که ایونت‌های دانلود پی دی اف، کلیک روی دکمه‌های مختلف وبسایت، کلیک روی لینک یا خرید محصول را بسازید.

پس با گوگل تگ منیجر می‌توانید تمامی اتفاقاتی را که توسط کاربران روی وبسایت یا در اپلیکیشن اتفاق می‌افتد ثبت کنید.

  • تعیین نوع اطلاعات ارسالی با گوگل تگ منیجر به گوگل آنالیتیکس راحت‌تر است.
  • با گوگل تگ منیجر لازم نیست که برای ساخت تگ‌ها، کد اضافه تولید کنیم. بنابراین سرعت لودینگ سایت سریع‌تر می‌شود.
  • گوگل تگ منیجر با سایر ابزارهای غیر گوگلی مثل هاتجر، مایکروسافت کلریتی یا حتی ابزارهای ایرانی (گفتینو) کار می‌کند.
  • ساخت و تست تگ‌ها در گوگل تگ منیجر سریع و به صورت لحظه‌ای است.
  • طراحی کاربری قسمت دیباگینگ (debug) برای تست تگ‌ها در گوگل تگ منیجر فوق‌العاده است.

تگ گوگل تگ منیجرتگ‌های گوگل تگ منیجر باید در قسمت body و head سایت قرار بگیرند.

چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟

آیا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید؟ جواب این سوال، یک بله‌ی محکم و بدون تردید است. حتما از گوگل تگ منیجر استفاده کنید. به عنوان صاحب وبسایت، مدیر کسب و کار آنلاینی که سایت دارد، دیجیتال مارکتری که کارش در حوزه‌ی تبلیغات کلیکی، سئو و حتی محتوا است، گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌کند که داده‌های دقیق‌تر از رفتار بازدیدکنندگان داشته باشید.

بدون گوگل تگ منیجر، سنجش رفتار کاربران سایت و اپلیکیشن کار سختی است. بنابراین ساخت اکانت گوگل تگ منیجر و اتصال آن به وبسایت جزو چک لیست راه‌اندازی وبسایت شما باید باشد.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)، ابزار مدیریت تگ است که گوگل در سال 2012 میلادی منتشرش شد. در حقیقت گوگل تگ منیجر جزوی از ابزارهای مدیریت تگ (tag management system) به شمار می‌رود که استفاده از آن رایگان است. به طور کلی، سیستم‌های مدیریت تگ یا TMS وظیفه دارند که تگ‌های وبسایت یا اپلیکیشن را مدیریت کنند، در وبسایت بگذارند، قابلیت ویرایش داشته باشند، قابل اندازه‌گیری باشند و به بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) کمک کنند.

گوگل تگ منیجرساز و کار گوگل تگ منیجر در ارتباط با گوگل آنالیتیکس

بگذارید بخش «دلیل یاد گرفتن گوگل تگ منیجر» را با مثالی از تجربه‌ی زیسته‌ی خودم تمام کنم و سراغ قسمت بعدی برویم. حدود سه سال پیش، برای آژانس گردشگری کار می‌کردم و همکاری به اسم احمد شریفی داشتم. احمد کارشناس سئو بود و در نظر من خیلی خفن بود و بلد بود با گوگل تگ منیجر کار کند.

در آن زمان، وقتی من می‌خواستم کمپین گوگل ادز بسازم، باید برای صفحه فرود یا لندینگ، کانورژن تعیین می‌کردم و همیشه از احمد کمک می‌خواستم. او هم سریع‌السیر و در کسری از ثانیه، درست مثل تانوس با یک بشکن برایم کانورژن می‌ساخت و می‌گفت: حله، درست شد!
آن وقت‌ها من تمایلی به یاد گرفتن گوگل تگ منیجر نداشتم، اما بعد از اینکه به منتوریکس آمدم نظرم عوض شدم و با کمک رئیسم گوگل تگ منیجر را یاد گرفتم. حالا خیلی راحت و مثل تانوس و احمد، تگ و ایونت می‌سازم و تحویل مشتریان‌مان می‌دهم.

به خاطر همین اگر شما هم مثل من کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید، توصیه می‌کنم که حتما گوگل تگ منیجر یاد بگیرید چون کاربرد گوگل تگ منیجر در تک تک بخش‌های دیجیتال مارکتینگ خودش را نشان می‌دهد. از کمک گوگل تگ منیجر به سئو بگیرید تا بهبود نرخ تبدیل. خلاصه که خیلی به دردتان می‌خورد. 

چندین ابزار مدیریت تگ یا Tag Management در دنیای بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود، مثل DTM یا Adobe Dynamic Tag Management (محصول شرکت ادوبی)، Tealium iQ، Tag Commander، Signal و Ensighten. در میان این همه تگ منیجیمنت جور واجور (سیستم مدیریت تگ)، گوگل تگ منیجر، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. به هر حال، پشتیبانش گوگل است و قابلیت اتصال به بیشتر ابزارهای آنلاین مثل گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس را دارد.

چه کسانی باید تگ منیجر یاد بگیرند؟

اگر می‌خواهید به عنوان یک دیجیتال مارکتر از تیم فنی بی‌نیاز شوید و وقت و بی‌وقت از آن‌ها نخواهید که فلان کد یا تگ را در سایت قرار دهد، گوگل تگ منیجر را یاد بگیرید. به طور کلی افراد زیر باید کار با گوگل تگ منیجر را یاد بگیرند:

  • کارشناس سئو سایت
  • کارشناس تبلیغات کلیکی
  • پرفورمنس مارکتر (Performance Marketer)
  • وبمستر
  • مشاور دیجیتال مارکتینگ

چطور می‌توانید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید؟

گوگل تگ منیجر به دیجیتال مارکتر کمک می‌کند که اتفاقات وبسایت را رصد یا مانیتور کند. ما به این کار در گوگل تگ منیجر، tracking یا تِرک کردن می‌گوییم. برای همین در ادامه مطلب خیلی زیاد این کلمه انگلیسی را می‌خوانید. مثلا اگر می‌خواهید بدانید که بازدیدکنندگان سایت بعد از ورود به صفحات سایتتان، چقدر صفحه را اسکرول کردند یا آیا بخش خاصی از صفحه را دیده‌اند، می‌توان از گوگل تگ منیجر استفاده کرد.

مثال دیگرش درباره‌ی track کلیک روی دکمه‌های مختلف است. مثلا اگر ما بخواهیم بدانیم که در صفحه‌ی دوره‌ها، چند نفر از بازدیدکنندگان صفحه دوره روی دکمه مشاهده دوره کلیک کردند، با گوگل تگ منیجر می‌توانیم بفهمیم.

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر

کاربردهای این دو ابزار کاملا متفاوتند. در گوگل تگ منیجر شما تگ می‌سازید اما در گوگل آنالیتیکس شما اطلاعات مختلفی از وبسایتتان می‌گیرید که بخشی از آن به کمک گوگل تگ منیجر بدست آمده و تولید شده. بنابراین این دو ابزار با هم فرق دارند اما استفاده همزمان از هردو، کمک خیلی بزرگی به پیشبرد بخش دیجیتال مارکتینگ شما می‌کند.

یاد گرفتن گوگل تگ منیجر آسان است؟

گوگل در معرفی GTM می‌گوید که استفاده از ابزارش، آسان، راحت و قابل اعتماد است. به نظرم کمی در این زمینه اغراق کرده. google tag manager برای کسانی که هنوز در اول راه دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای آنلاین مارکتینگی هستند، کمی گیج کننده خواهد بود.

از طرف دیگر، برای درک بهتر ویژگی‌های گوگل تگ منیجر، باید با یک سری اصطلاحات گوگل تگ منیجر و دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید. به همین دلیل، یادگیری گوگل تگ منیجر در اول راه، آنچنان راحت و «هلو برو توی گلو» نیست. اما با تمرین و تکرار همه چیز شدنی است.

بنابراین برای یاد گرفتن گوگل تگ منیجر، باید یک سری اطلاعات فنی و دانش درباره اصطلاحات و عبارات پرکاربرد گوگل تگ منیجر داشته باشید تا بتوانید تگ درست کنید، تریگر بسازید و متغیر (Variable) انتخاب کنید. در دوره‌ی گوگل تگ منیجر، تمامی این نکات را به خوبی یاد خواهید گرفت.

البته در قضیه مدیریت تگ‌ها، باید از راحت بودن کار با پنل گوگل تگ منیجر بگوییم. بعد از اینکه یاد گرفتید چطور با تگ منیجر کار کنید، به راحتی آب خوردن تگ‌ها را مدیریت خواهید کرد. گوگل تمام تلاشش را می‌کند که فضای کار با ابزارهایش مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر، راحت باشد.

گوگل تگ منیجر چطور کار می‌کند؟

مثلا من می‌خواهم بفهمم که چند نفر (تعداد کاربران بازدیدکننده سایت منتوریکس) در صفحه دوره ‌دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، روی دکمه سبز رنگ «مشاهده دوره» کلیک کرده‌اند. برای این کار، اول از همه باید گوگل تگ منیجر را بسازم، بعد از آن، تگ منیجر را در وبسایت بگذارم، برای دکمه‌ی مشاهده دوره، تگ بسازم (یعنی یک سری شرط بگذارم که هرکسی در صفحه فقط روی این دکمه کلیک کرد، محاسبه شود)، امتحانش کنم که درست کار می‌کند یا نه و بعد از اطمینان از درستی‌اش، آن را منتشر کنم.

حالا هربار که کاربری به صفحه دوره‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس سر می‌زند و روی دکمه مشاهده دوره کلیک می‌کند، در گوگل آنالیتیکس این اتفاق ثبت می‌شود.

گوگل تگ منیجر چیست و چکار میکند؟درست کردن ایونت دکمه CTA با کمک گوگل تگ منیجر میسر است.

دوره آموزش گوگل تگ منیجر

برای یادگیری گوگل تگ منیجر 2 انتخاب پیش رو دارید: شرکت در دوره آموزش گوگل تگ منیجر یا یادگیری خودآموز گوگل تگ منیجر. مزیت شرکت در دوره آموزشی گوگل تگ منیجر همراهی با مدرس و استفاده از نکته‌هایی است که در بازار دیجیتال مارکتینگ ایرانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از طرف دیگر اگر به صورت خودآموز گوگل تگ منیجر را یاد بگیرید، آزمون و خطاهای بیشتری را نسبت به راه اول تجربه خواهید کرد.

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس با کمک علی شجاعی، دوره آموزش گوگل تگ منیجر را تهیه کردیم. هدف ما در تهیه این دوره، استفاده از google tag manager در دنیای مارکتینگ است. بنابراین با نگاه یک دیجیتال مارکتر این دوره را ضبط کردیم. برای این‌که از سرفصل‌های دوره گوگل تگ منیجر و آموزش صفر تا صد گوگل تگ منیجر بیشتر بدانید، به صفحه دوره گوگل تگ منیجر سری بزنید.

دوره آموزش گوگل تگ منیجردوره آموزش گوگل تگ منیجر با منتوریکس

آموزش کار با گوگل تگ منیجر

در ادامه مطلب وارد بخش آموزش پنل گوگل تگ منیجر خواهیم شد و درباره چگونگی ساخت اکانت گوگل تگ منیجر، نصب و راه‌اندازی گوگل تگ منیجر، ساخت ایونت و تگ در گوگل منیجر و اصطلاحات گوگل تگ منیجر خواهیم گفت. ادامه آموزش گوگل تگ منیجر بیشتر برای مبتدی‌ها و افرادی است که به تازگی می‌خواهند با گوگل تگ منیجر آشنا شوند. تمامی تلاشم را می‌کنم تا راهنمای gtm (مخفف Google Tag Manager) را به زبان ساده بنویسم تا کسانی که تازه در این مسیر قدم گذاشته‌اند، سردرگم نشوند.

اجزای گوگل تگ منیجر

همانطور که قبلا گفتیم، google tag manager ابزار مدیریت تگ سایت‌هاست. اجزای تشکیل دهنده گوگل تگ منیجر شامل 3 بخش کلی است که در ادامه‌ درباره‌ هرکدام‌شان می‌خوانید. اول از همه بیاید با تگ شروع کنیم.

تگ (Tag) در گوگل تگ منیجر چیست؟

تگ (Tag)، تکه کد جاوا اسکریپتی است که مشخصات خاصی دارد و اطلاعات را بین دو ابزار مختلف (مثلا گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس) رد و بدل می‌کند. مثلا تگ گوگل تگ منیجر، تکه کدی است که شامل اطلاعات اکانت گوگل تگ منیجر است و روی سایت قرار می‌گیرد تا اطلاعات از سایت به گوگل تگ منیجر مخابره شود.

مثلا تگ گوگل ادز، کدی است که به عنوان Tracking code در وبسایت گذاشته می‌شود تا هر کاربری که از طریق کمپین‌های گوگل ادز وارد سایت می‌شود، اطلاعاتش ثبت شود. تگ گوگل آنالیتیکس هم همینطور است و باعث انتقال داده‌های سایت به گوگل آنالیتیکس می‌شود.

متغیرها و تریگرها در گوگل تگ منیجر

به جز تگ‌ها که همان کدهای جاوا اسکریپت یا پیکسل‌های ترکینگ هستند (برای اندازه‌گیری و ثبت داده‌ها)، در گوگل تگ منیجر با متغیرها (Variables) و تریگرها (Triggers) هم مواجهیم.

  • تریگر (Trigger): تریگر یک سری شرط است که به گوگل تگ منیجر می‌گوید چه زمانی تگ‌ها فعال شوند.
  • متغیر (Variable): اطلاعات اضافی گوگل تگ منیجر که در تعیین دقیق نوع تگ و تریگر استفاده می‌شوند.

تگ های گوگل تگ منیجرتگ‌های گوگل تگ منیجر

تریگرها، شرطی هستند که ما تعریف می‌کنیم تا تگ‌ها فعال شوند. اصطلاحا می‌گوییم فایِر شدن (fire). مثلا تریگر کلیک، تریگر تکمیل فرم، تریگر page view و تریگر all elements. هر کدام از این تریگرها، به ما کمک می‌کند که به طور دقیق مشخص کنیم چه زمانی تگ فعال شود.

تریگر گوگل تگ منیجرتریگرهای گوگل تگ منیجر

متغیرها هم اطلاعات اضافی‌تری هستند که برای فعال شدن تگ به ما کمک می‌کنند. مثلا اگر تگ کلیک روی دکمه مشاهده دوره را درست کنیم و تریگرش را کلیک انتخاب کنیم، حالا می‌توانیم برای متغیرش یکی از اطلاعات مرتبط با کلیک را استفاده کنیم: click classes, click element, click ID یا click text.

متغیرهای گوگل تگ منیجرمتغیرهای گوگل تگ منیجر

اگر این 3 بخش گوگل تگ منیجر را به خوبی یاد بگیرید، یاد گرفتن بقیه قضیه آموزش تگ منیجر راحت خواهد بود. اما اگر همین اول راه سردرگم شدید، احتمالا نیاز دارید که از شخصی با دانش فنی برنامه‌نویسی کمک بگیرید.

ساخت اکانت گوگل تگ منیجر

برای راه‌اندازی گوگل تگ منیجر یا نصب گوگل تگ منیجر به یک gmail، فیلترشکن و سایت نیاز دارید. اول از همه، فیلترشکن را روشن می‌کنید (از اکستنشن vpn برای مرورگر هم می‌توانید استفاده کنید) و بعد به سایت گوگل تگ منیجر می‌روید.

روی گزینه‌ی start for free کلیک کنید تا بعد از وارد کردن جیمیل و رمز عبور، به محیط گوگل تگ منیجر وارد شوید.

صفحه اصلی سایت گوگل تگ منیجرگوگل تگ منیجر را باید با فیلترشکن باز کنید

برای راه‌اندازی گوگل تگ منیجر روی وبسایت نیاز دارید که یک سری اطلاعات اولیه را تکمیل کنید تا بعد از آن بتوانید کد جاوا اسکریپت یا همان تگ را داشته باشید.

آموزش گوگل تگ منیجر: ساخت گوگل تگ منیجر ورود اطلاعات مورد نیاز برای ساخت اکانت گوگل تگ منیجر

در این مرحله شما می‌توانید اسم اکانت گوگل تگ منیجر را بنویسید (انتخاب اسم به اختیار شماست)، نوع استفاده را web انتخاب کنید و آدرس سایت را هم بزنید. بعد از آن با کلیک روی create و قبول قوانین گوگل تگ منیجر، یک اکانت جدید گوگل تگ منیجر خواهید داشت.

نصب گوگل تگ منیجر روی سایت

حالا برای مرحله سوم باید تگ جاوا اسکریپت را روی سایت قرار دهید. به محض اینکه وارد محیط گوگل تگ منیجر شوید، پنجره‌ای برایتان باز می‌شود و تگ را نشان‌تان می‌دهد. اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد می‌توانید روی آیدی گوگل تگ منیجر در نوار بالای صفحه کلیک کنید تا کد را ببینید.

کد جاوا اسکریپت گوگل تگ منیجرکد جاوا اسکریپت گوگل تگ منیجر

همانطور که در دستورالعمل کدها آمده، یکی از کدها را باید در قسمت هِد (head) سایت قرار دهید و یکی دیگر را در قسمت بادی (Body). اگر به تیم فنی سایت دسترسی دارید، از آن‌ها بخواهید که این کار را برای‌تان انجام دهند. کدها را به آن‌ها بدهید تا آن‌ها را در جاهای گفته شده بگذارند. اما اگر تیم فنی ندارید و مستقیما روی سایت نظارت می‌کنید باید به قسمت root سایت بروید و کدها را قرار دهید.

اگر سایت وردپرسی دارید، می‌توانید به قسمت نمایش سایت و ویرایشگر پوسته بروید و کدها را به ترتیب در head و body بگذارید و قالب وردپرس را ذخیره کنید. اما اگر نمی‌خواهید کد اضافه در پوسته‌تان داشته باشید، می‌توانیداز افزونه یا پلاگین‌های مختلفی که برای گوگل تگ منیجر هستند، استفاده کنید.

افزونه گوگل تگ منیجر برای وردپرس

برای نصب و راه اندازی گوگل تگ منیجر در سایت وردپرسی، می‌توانید از افزونه google tag manager برای وردپرس استفاده کنید. فقط کافیست این افزونه را از مخزن دانلود کنید و بعد در قسمت تنظیمات آن، آیدی گوگل تگ منیجر را بگذارید.

برای پیدا کردن GTM ID دو راه دارید. یا اینکه از داخل کد یا تگ گوگل تگ منیجر پیدایش کنید یا اینکه از نوار سفید پنل گوگل تگ منیجر، کپی کنید و در افزونه گوگل تگ منیجر پیست کنید.

آیدی گوگل تگ منیجرآیدی گوگل تگ منیجر برای نصب گوگل تگ منیجر در سایت نیاز است

فعال‌سازی گوگل تگ منیجر روی سایت

بعد از اینکه تگ گوگل تگ منیجر را روی سایت قرار دادید، حالا باید تگ را منتشر کنید. یادتان باشد که بدون انتشار تگ، کار نیمه کاره خواهد ماند.

برای انتشار تگ گوگل تگ منیجر روی سایت، به صفحه اصلی گوگل تگ منیجر بروید و روی دکمه submit کلیک کنید. در این مرحله‌، پنجره‌ای باز می‌شود و از شما می‌خواهید که شرح ماوقع بدهید. شما می‌توانید دلیل انجام انتشار کد را به فارسی یا انگلیسی بنویسید و بعد روی دکمه publish بزنید.

انتشار کد در گوگل تگ منیجرفعال‌سازی کد گوگل تگ منیجر با زدن دکمه Submit 

انتشار کد گوگل تگ منیجرنحوه انتشار کد در گوگل تگ منیجر

گوگل تگ اسیستنت (Google Tag Assistant)

حالا برای اینکه مطمئن شوید گوگل تگ منیجر به درستی روی سایت قرار گرفته، می‌توانید از یک افزونه مرورگر به اسم google tag assistant استفاده کنید. این افزونه برای بررسی درستی یا نادرستی قرارگیری تگ‌ها در صفحات سایت است. بعد از اینکه این افزونه یا اکستنشن را از صفحه اکستنشن کروم دانلود کردید، علامت تگ آبی روی مرورگر شما قرار می‌گیرد.

اکستنشن گوگل تگ اسیستنتاکستنشن گوگل تگ اسیستنت برای بررسی تگ‌ها روی سایت

حالا باید به سایتی بروید که گوگل تگ منیجر را رویش نصب کردید. در همین زمان، روی اکستنشن گوگل تگ اسیسنت کلیک کنید تا پنجره‌ی کوچکی باز شود. در این پنجره به شما دو انتخاب داده می‌شود: Enable و Record.

دکمه ضبط یا record برای وقتی است که می‌خواهید از درستی یک ایونت در سایت مطمئن شوید. فعلا با آن کاری نداریم. چون آموزش ما مربوط به راستی آزمایی تگ گوگل تگ منیجر است. برای همین روی دکمه enable بزنید تا گوگل تگ اسیستنت فعال شود. حالا صفحه را باید یک بار دیگر refresh کنید و منتظر بمانید. بعد از اینکه صفحه کاملا بارگزاری شد، روی علامت اکستنشن بزنید تا لیست تگ‌های موجود در صفحه را ببینید.

اگر تگ gtm به درستی قرار گرفته شده باشد، علامت سبز یا آبی رنگی دارد. اما اگر علامتش قرمز بود، به احتمال خیلی زیاد، تگ خارج از head یا body قرار گرفته یا تمامی پارامترهای تگ در سایت گذاشته نشده. برای همین دوباره باید برگردید و مراحل را با دقت مرور کنید.

استفاده از گوگل تگ اسیستنتبررسی درستی گوگل تگ منیجر با گوگل تگ اسیستنت

برای اینکه از گوگل تگ اسیستنت بیشتر بدانید، حتما مطلب دیگر من را بخوانید: گوگل تگ اسیسنت چیست؟

نصب گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر

حالا که از درستی نصب گوگل تگ منیجر مطمئن شدیم، وقتش رسیده سراغ کار دیگری برویم که با گوگل تگ منیجر می‌توانیم انجام دهیم: نصب گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر.

برای راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس روی سایت می‌توانیم مستقیما تگ گوگل آنالیتیکس را در قسمت کد سایت بگذارید (قسمت head سایت) یا اینکه از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم. معمولا استفاده از گوگل تگ منیجر راحت‌تر است. برای این کار فقط نیاز به آیدی گوگل آنالیتیکس یونیورسال داریم.

آیدی گوگل آنالیتیکسپیدا کردن ترکینگ آیدی گوگل آنالیتیکس برای نصب روی سایت

از قسمت Tracking Code گوگل آنالیتیکس، آیدی گوگل آنالیتیکس را بردارید و سراغ گوگل تگ منیجر بروید. روی تب Variables گوگل تگ منیجر بزنید و گزینه new را انتخاب کنید.

گوگل تگ منیجر و نصب گوگل آنالیتیکسنحوه نصب گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر

در اینجا ما می‌خواهیم آیدی گوگل آنالیتیکس را به گوگل تگ منیجر معرفی کنید. در پنجره جدید باز شده، باید variable بسازیم. براساس عکس‌های زیر، تنظیمات گوگل آنالیتیکس را انجام دهید و بعد از ذخیره کردن variable، دوباره باید دکمه submit و publish را بزنید.

نصب گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجراسم Variable را تغییر دهید و بعد روی علامت مداد بزنید

انتخاب تگ گوگل آنالیتیکس در گوگل تگ منیجر

انتخاب نوع Variable، باید Google Analytics Setting را انتخاب کنید

انتخاب آیدی گوگل آنالیتیکس

قرار دادن آیدی گوگل آنالیتیکس در گوگل تگ منیجر

بعد هم برای تست درستی تگ گوگل آنالیتیکس از گوگل تگ اسیستنت استفاده کنید.

آموزش ساخت تگ در گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر برای قرار دادن تگ‌های مختلف مثل تگ ریمارکتینگ گوگل ادز، تگ کانورژن، تگ گوگل آپتیمایز، تگ هاتجر، تگ گوگل آنالیتیکس یونیورسال و تگ گوگل آنالیتیکس 4 استفاده می‌شود. به جز این‌ها برای قرار دادن تگ‌هایی مثل تگ لایو چت گفتینو یا اد نتورک‌های ایرانی مثل یکتانت هم از گوگل تگ منیجر می‌توانید استفاده کنید.

ساخت تگ در گوگل تگ منیجرساخت تگ در گوگل تگ منیجر

برای ساخت تگ باید به منوی tags بروید و در این قسمت براساس نوع تگی که می‌خواهید تنظیمات را انجام دهید. حتما آموزش ویدئویی ساخت کانورژن ترکینگ را ببینید تا با ساز و کار ساخت تگ‌ها در گوگل تگ منیجر آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید: راهنمای ساخت کانورژن در گوگل ادز {آموزش ویدئویی}

آموزش ساخت ایونت در گوگل تگ منیجر

یکی دیگر از کاربردهای گوگل تگ منیجر، ساخت event است. کاربرد ایونت برای رهگیری رفتار بازدیدکنندگان سایت است. مثلا اگر بخواهیم بدانیم که بازدیدکننده تا کجا صفحه را اسکرول کرده، کاربری روی دکمه‌ای کلیک کرده یا نه و سوالاتی از این دست، می‌توانیم از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم.

علی شجاعی در ویدئویی 15 دقیقه‌ای درباره Event Tracking صحبت کرده و به شما یاد می‌دهد که چطور ایونت ترکینگ را انجام دهید.

ببینید و بخوانید: چطور با گوگل تگ منیجر، event tracking انجام دهیم؟

یکی دیگر از ایونت‌های پرکاربرد در گوگل تگ منیجر، ساخت اسکرول ترکینگ و ردیابی اسکرول در گوگل آنالیتیکس است. من در یک مطلب مفصل از نحوه اسکرول ترکینگ نوشته‌ام که پله پله و با دقت زیاد از آن گفته‌ام. برای اینکه بتوانید اسکرول ترکینگ صفحه سایت را فعال کنید، حتما مطلب من را بخوانید که به صورت تصویری آموزش داده شده است:

بیشتر بخوانید: ساخت اسکرول ترکینگ در گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس {آموزش تصویری}

اصطلاحات گوگل تگ منیجر

معمولا کسانی که می‌خواهند گوگل تگ منیجر یاد بگیرند، با حجم عظیمی از کلمات و اصطلاحات روبرو می‌شوند که در وهله اول سردرگمشان می‌کند. من هم چنین تجربه‌ای داشتم. به قدری حفظ کردن این کلمات سخت بود که تا چندین هفته، کلمات را از اول مرور می‌کردم.

بنابراین کاملا طبیعی است که هرکس دیگری چنین احساساتی داشته باشد. من در مطلب اصطلاحات گوگل تگ منیجر برای تازه‌ کارها از این کلمات گفته‌ام. با این حال در اینجا، چکیده‌ای از این اصطلاحات را می‌آورم. هرچند توصیه می‌کنم که بعد از این مطلب، سری به آن یکی هم بزنید.

Container: کانتینتر گوگل تگ منیجر

کانتینتر در گوگل تگ منیجر یعنی ظرف یا محل ذخیره‌سازی و مدیریت تگ‌های سایت. هر کانتینر، کد گوگل تگ منیجر خودش را دارد.
کانتینتر یک آیدی دارد (Container ID) که با GTM شروع می‌شود و بیانگر آیدی گوگل تگ منیجر است.

تگ تایپ: Tag Type

تگ‌ها بیشترین استفاده را در گوگل تگ منیجر دارند و شامل تکه کدی هستند که بیانگر یک سری اطلاعات هستند مثل تگ گوگل آنالیتیکس، تگ گوگل آنالیتیکس 4 و....

تریگر: Trigger

تریگر تعیین کننده و فعال ساز تگ است. تریگر یک سری شرط یا قانون است که ما تعیین می‌کنیم تا تگ فعال شود.

انتشار تگ: Submit

بعد از ساخت تگ و تریگر یا اصلاح تگ، باید آن را منتشر کنیم. برای منتشر کردن تگ در گوگل تگ منیجر از گزینه‌ی submit استفاده می‌کنیم. با زدن این گزینه و نوشتن خلاصه‌ای از کارهای صورت گرفته در گوگل تگ منیجر، گزینه انتشار (publish) را می‌زنیم. معمولا برای اینکه اعلام کنیم تگ در سایت قرار گرفته و درست کار می‌کند، می‌گوییم: تگ پابلیش شد.

دیباگ گوگل تگ منیجر: Debug

برای تست تگ‌ها و تریگرهای گوگل تگ منیجر، باید از گزینه preview استفاده کنیم. بعد از زدن این دکمه، به صفحه دیباگ هدایت می‌شویم. در کنسول دیباگ گوگل تگ منیجر، می‌توانیم هر تغییری را که انجام می‌دهیم در همان لحظه ببینیم و بررسی کنیم که آیا به درستی کار می‌کند یا نه. معمولا وقتی می‌خواهیم تست تگ‌ها را بگیریم، می‌گوییم: یه دیباگ از تگ منیجر بگیر!

در آخر؛ برای یادگیری گوگل تگ منیجر به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای یاد گرفتن گوگل تگ منیجر باید تا حدودی با دانش فنی برنامه نویسی و همینطور اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. گوگل تگ منیجر براساس سطح دانش شما به عنوان دیجیتال مارکتر یا برنامه‌نویس، فایل‌های آموزشی هم دارد.

برای یادگیری گوگل تگ منیجر، زمان زیادی را باید کنار بگذارید. دائما باید بخوانید و به روز باشید. این نکته را هم یادتان باشد که اگر گوگل تگ منیجر را یاد گرفتید، فکر نکنید که دیگر همه چیز تمام شده. خیلی وقت‌ها، مشکلاتی در گوگل تگ منیجر به وجود می‌آید که راه حلی برایشان ندارید و باید کلی بگردید و از افراد متخصص این زمینه سوال بپرسید. حتی بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که آموخته‌های‌تان را از یاد می‌برید و دوباره باید نکته‌ای را مرور کنید.

اگر تصمیم به یادگیری گوگل تگ منیجر یاد بگیرید یا در مسیر خود آموزی تگ منیجر هستید و می‌خواهید مثل تانوس در یک چشم برهم زدن، تگ بسازید و مدیریت کنید، حتما از ما بپرسید. همچنین اگر برای کسب‌وکارتان به مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا خدمات سئو نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
Reza jafari
1402/12/24
سلام ممنون بابت اطلاعات مفید سایت تون یه سوالی داشتم گوگل آنالیتیکس رو اول باید یاد بگیریم یا تگ منیجر را؟؟؟؟؟؟
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/12/27
رضای عزیز،سلام ممنونم که مطلب رو خوندین و بهمون فیدبک دادین. بهتره که اول کار با گوگل، آنالیتیکس رو یاد بگیرین. در خلال یادگیری گوگل آنالیتیکس، یه قسمتی هست به اسم ایونت ترکینگ و نصب آنالیتیکس روی سایت که از گوگل تگ منیجر کمک میگیریم. بنابراین به صورت همزمان کار با گوگل تگ منیجر هم کار میکنین. ما توی دوره گوگل آنالیتیکس 4، آموزش کامل کار با تگ منیجر رو هم داریم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف