با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

6 نکته درباره ریدایرکت که باید بدانید

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
10:25، 1401/02/31
6 نکته درباره ریدایرکت که باید بدانید
1 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

6 نکته درباره ریدایرکت که باید بدانید


یک سئوکار ماهر باید بداند که هنگام انجام ریدایرکت باید به چه نکاتی توجه کند؟ زمانی که مالک سایت، صفحه‌ای را که کاربر به دنبال آن می‌گردد، پاک کند، یک ریدایرکت ایجاد می‌کند تا کاربر و موتورهای جستجو به صفحه مرتبط دیگر متصل شوند. خب در حقیقت این کار بهتر از این است که کاربر با پیام آزاردهنده 404 روبه‌رو شود. در ادامه به 6 سوال پرکاربرد درباره ریدایرکت پاسخ می‌دهیم که جوابشان کمک بزرگی به سئوکار می‌کند. پس اگر شما هم دنبال نکته‌ها و ترفندهای ریدایرکت هستید یا اینکه کارتان را در سئو به تازگی شروع کرده‌اید، این 6 سوال و جواب را بخوانید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت (Redirect) یا تغییر مسیر در سئو یعنی تغییر مسیر صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که صفحه‌ای از دسترس خارج می‌شود و برای اینکه کاربر با ارور 404 روبرو نشود، آن صفحه را به صفحه‌ای دیگر ارجاع می‌دهیم.

پس ریدایرکت یعنی انتقال کاربران (بازدیدکنندگان سایت) و خزنده‌های موتور جستجو از صفحه‌ای ناموجود به صفحه‌ای موجود. حالا چرا ریدایرکت مهم است؟ آیا ریدایرکت تاثیری روی سئو دارد؟ جواب این سوال‌ها و چند سوال دیگر را با هم می‌خوانیم.

ریدایرکت چیست و به چه دردی میخورد؟

ریدایرکت یعنی نقل مکان کردن از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر

آیا ریدایرکت برای سئو مضر است؟

پاسخ به این سؤال جواب قطعی ندارد. در حقیقت باید گفت که ضرر ریدایرکت برای سئو به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. البته در اکثر مواقع می‌توان گفت که ریدایرکت برای سئو هیچ ضرری ندارد. البته این تحت شرایطی است که به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید. اگر قادر به استفاده صحیح و به جا از ریدایرکت نباشید، ممکن است اتفاقات بدی از جمله ازبین‌رفتن رتبه صفحه تا ازدست‌دادن ترافیک برای شما رخ داد. ریدایرکت کردن یک صفحه در شرایطی که شما هر تغییراتی روی آدرس URL اعمال کرده‌اید، یک نیاز ضروری خواهد بود. بااین‌حال اصلاً هم دلتان نمی‌خواهد تا با استفاده اشتباه از ریدایرکت، تمامی مخاطبانی که با خون دل به دست آورده‌اید را از دست دهید. پس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از ریدایرکت همانند راه‌رفتن روی لبه شمشیر است. باید احتیاط کنید و به‌درستی قدم بردارید.

چرا باید یک آدرس URL را ریدایرکت کنم؟

با ریدایرکت کردن یک آدرس URL که آن را قبلاً تغییر داده‌اید، هم کاربرها و هم Crawlerها یا همان خزنده‌های وب را به یک آدرس جدید هدایت می‌کنید. به این ترتیب میزان نارضایتی آن‌ها را به حداقل خواهید رساند. زمانی که شما هرگونه تعمیراتی را در سایت خود انجام می‌دهید، ممکن است اتفاقات مختلفی رخ دهد. این امکان وجود دارد که یک پست را پاک کنید، ساختار آدرس URL را تغییر دهید یا اینکه سایت خود را به یک دامنه (دامین) جدید منتقل کنید.

در چنین شرایطی باید کاری کنید که مخاطبان شما به‌جای اینکه با ارور 404 مواجه شوند، به یک صفحه دیگر بروند. اگر شما تغییراتی کوچک همانند پاک‌کردن یک مقاله قدیمی را انجام می‌دهید، می‌توانید آن URL قدیمی را با یک 301 به یک مقاله مرتبط دیگر ریدایرکت کنید. یا اینکه به آن یک 410 دهید تا به کاربر اعلام کند که شما این محتوا را پاک کرده‌اید. به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز را بدون برنامه قبلی پاک نکنید. همچنین باید بدانید که اگر کاربرانی که به دنبال آن URL هستند را به یک آدرس دیگر ریدایرکت نکنید، دیگر هیچ جایگزینی برای آن محتوا نخواهید داشت.

در پروژه‌های بزرگ‌تر، به استراتژی مهاجرت URL قدرتمندتری نیاز خواهید داشت. برای مثال جابه‌جایی از HTTP به HTTPs، تغییر مسیر URL یا مثلاً تغییر دامین سایت همگی از نمونه‌های پروژه‌های بزرگی هستند که برای آن‌ها به استراتژی مهاجرت نیاز خواهید داشت. در این موارد، شما باید به‌تمامی URLهای روی سایت خود و نقشه آن‌ها دقت داشته باشید و به‌درستی موقعیت آن‌ها را در دامنه جدید جای‌گذاری نمایید. بعد از اینکه مشخص شد کدام URL باید در کجا قرار بگیرد، پروسه ریدایرکت کردن URLها آغاز می‌شود. با کمک ابزار تغییر آدرس در کنسول جستجوی گوگل نیز باید به گوگل این تغییرات را گزارش دهید.

ریدایرکت 301 یا 302؟ مسئله این است!

ریدایرکت 301 و 302 چیست؟

با کمک ریدایرکت 301 می‌توان یک URL را به‌صورت دائمی به یک آدرس جدید ریدایرکت کرد. با کمک این روش، به خزنده‌های وب موتورهای جستجو و همچنین مخاطبان خود نشان می‌دهید که این URL تغییر پیدا کرده است و می‌توانند آن را در این آدرس جدید پیدا کنند. این روش یکی از رایج‌ترین راه‌های ریدایرکت به‌حساب می‌آید. فقط به یاد داشته باشید تنها تحت شرایطی از ریدایرکت 301 استفاده کنید که دیگر به‌هیچ‌وجه قصد استفاده از آن URL را ندارید. اگر غیر این است، به سراغ ریدایرکت 302 بروید.

به ریدایرکت 302، ریدایرکت موقتی گفته می‌شود. این بدان معناست که انگار بخشی از محتوا در حال حاضر به‌صورت موقت در این آدرس قابل‌دسترسی نیست؛ اما به‌زودی به حالت قبل بازمی‌گردد.

بهترین روش برای مدیریت ریدایرکت‌ها در وردپرس چیست؟

شاید برخی افراد بگویند که علاقه به افزونه Redirects manager که در Yoast SEO Preimuim وجود دارد، یک برخورد تعصبی است؛ اما می‌توان گفت که این پلاگین بهترین روش برای مدیریت ریدایرکت‌ها است. این حقیقت دارد که بسیاری از ما هنوز به درک کافی از ریدایرکت نرسیدیم. به همین خاطر برای اضافه‌کردن ریدایرکت و مدیریت آن‌ها دچار مشکل می‌شویم. پس اولین چیزی که از پلاگین سئو وردپرس خودمان انتظار داشتیم، ارائه یک ابزار ساده برای استفاده از ریدایرکت بود. خوشبختانه پلاگین سئو نیز به‌خوبی نیاز ما را برطرف کرد.

برای ریدایرکت در وردپرس از پلاگین استفاده کنید.

در ماه ژوئن سال 2018، Lindsay Halsey چنین اعلام کرد که با کمک Yoast Premium می‌توانید از ریدایرکت منیجر استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا در موتورهای جستجو به ارور 404 برخورد کنید. ریدایرکت منیجر به ما کمک می‌کند تا در سایت وردپرس خودمان، تمامی ریدایرکت‌ها را مدیریت کنیم. اگر می‌خواهید تا سایت شما در وضعیت سلامت کافی باشد، به این ابزار نیاز خواهید داشت. زمانی که از این پلاگین استفاده کنید و یک پست را حذف نمایید، این اتفاقات رخ می‌دهد:

  • یک پست را حذف نمایید؛
  • یک پیام به‌صورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود و می‌گوید که این پست به سطل آشغال منتقل شد؛
  • سپس ریدایرکت منیجر دو حق انتخاب به شما می‌دهد. اول اینکه از یک URL دیگر استفاده کنید و دوم اینکه از هدر 410 به‌جای محتوای حذف شده استفاده نمایید؛
  • اگر شما ریدایرکت را انتخاب کنید، یک مدول برای شما باز می‌شود. در این مدول می‌توانید برای آن پست یک آدرس دیگر انتخاب نمایید؛
  • در نهایت ذخیره کنید و لذت ببرید!

آیا قانع شدید که پلاگین یوست بهترین است؟ خب می‌توان گفت که ریدایرکت منیجر بهترین ابزار برای مدیریت ریدایرکت‌ها به‌حساب می‌آید.

چک کننده ریدایرکت چیست؟

چک کننده ریدایرکت یا Redirect Checker چیست؟ ریدایرکت چکر ابزاری است که ریدایرکت شدن یک لینک را تشخیص می‌دهد و آن را تحلیل می‌کند. شما از این اطلاعات می‌توانید برای یافتن گلوگاه استفاده کنید. گلوگاه بخشی از سیستم است که باعث می‌شود سرور SQL به‌صورت بهینه اجرا نشود. برای مثال یک زنجیره ریدایرکت که یک URL را بارهاوبارها ریدایرکت می‌کند. این باعث می‌شود تا گوگل به‌سختی این لینک را خزش کند. به این ترتیب باعث تضعیف تجربه کاربر می‌شود. این زنجیره‌ها زمانی رخت می‌دهد که شما از وجود آن‌ها اطلاعی نداشته باشید. وقتی که شما یک صفحه را حذف می‌کنید که از قبل ریدایرکت شده باشد، باعث اضافه‌شدن بخشی جدید به این زنجیره خواهید شد. پس باید همیشه مراقب ریدایرکت‌های خودتان باشید و ریدایرکت چکر به شما این امکان را می‌دهد.

شما می‌توانید از SEO Suiteهای مختلف از قبیل Sitebulb، Ahrefs یا Screaming Frog برای بررسی ریدایرکت یا لینک‌ها خود استفاده کنید. اگر فقط می‌خواهید یک بررسی سریع و کوتاه انجام دهید، می‌توانید از ابزارهای ساده‌تری همانند Httpstatus.io استفاده کنید. این بازار می‌تواند یک شمای کلی از URLهای سایت شما ارائه دهد. همچنین می‌توانید از Redirect Path extension for Chrome استفاده کنید که توسط Ayima ارائه شده است.

آیا نیازی به ریدایرکت HTTP به HTTPS هست؟

پروتکل HTTPS محبوبیت بیشتری از HTTP دارد. به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند تا از این پروتکل استفاده کنند. هر زمانی که قصد تغییر پروتکل خود از HTTP به HTTPS را داشته باشید، باید ترافیک را از HTTP به HTTPS ریدایرکت کنید. اگر سایت شما هم در پروتکل HTTP و هم در پروتکل HTTPS فعال باشد، با موتور جستجوی گوگل به مشکل بر می‌خورید. پس باید مراقب این موضوع باشید. همچنین مرورگرها هم گاهی به کاربری که وارد سایت شما می‌شود، پیام NOT SECURE را نشان می‌دهد. به‌علاوه اینکه گوگل سایت‌هایی که دارای پروتکل HTTPS هستند را به‌خاطر امنیت و سرعت بیشتر، ترجیح می‌دهد. در ضمن بازدیدکنندگان سایت شما نیز با دیدن این پروتکل، احساس امنیت بیشتری خواهند کرد.

برای ریدایرکت HTTP به HTTPS باید چه کار کنیم؟

در نتیجه برای این ریدایرکت HTTP به HTTPS باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. برای این کار باید یک برنامه کامل داشته باشید تا مطمئن شوید تمام جزئیات به‌خوبی انجام شده‌اند. اول‌ازهمه باید روشی که برای انجام این کار در سطح سرور ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید. اول باید متوجه شوید که سرور سایت شما از چه نوعی است. مثلاً سرور از نوع NGINX، APACHE یا چیز دیگری است؟ پس از آن کدهایی که باید به سرور کانفیگ یا.htaccess file اضافه شوند را پیدا کنید. در اکثر مواقع، هاستینگ شما به شما کمک می‌کند تا ریدایرکت HTTP به HTTPS را در سطح سرور انجام دهید.

همچنین باید بدانید پلاگین‌هایی در وردپرس وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا مشکلات مرتبط با HTTPS/SSl را مدیریت کنند؛ اما درباره مسائلی که در پاراگراف قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، نمی‌توانید روی عملکرد پلاگین‌ها حساب باز کنید. فراموش نکنید که به گوگل درباره تغییراتی که در سرچ کنسول انجام داده‌اید، اطلاع دهید.

ریدایرکت برای سئو

درباره ریدایرکت همواره سؤالات بسیاری در ذهنتان به وجود می‌آید. اگر کمی درباره ریدایرکت فکر کنید، متوجه می‌شوید که هضم این عملکرد آن‌قدر هم دشوار نیست. حتی استفاده از ریدایرکت هم دشوار نخواهد بود. فقط بخش سخت ریدایرکت، مدیریت آن است. تمامی این ریدایرکت به کجا ختم می‌شوند؟ اگر یکی از آن‌ها به مشکل بر بخورد، چه مشکلی به وجود می‌آید؟ آیا می‌توانید حلقه یا زنجیره‌های ریدایرکت را پیدا کنید؟ آیا می‌توانید آدرس آن‌ها را کوتاه‌تر کنید؟ خوشبختانه روش‌های بسیاری برای بهینه‌سازی ریدایرکت‌ها وجود دارند. پس می‌توانید مشکلات آن‌ها را شناسایی کرده و حل کنید. چه سؤالی درباره ریدایرکت ذهن شما را درگیر کرده است؟ همین‌جا از ما بپرسید!

سخن آخر

به صورت کلی می‌توان گفت وقتی که به هر دلیل محتوای خود را حذف یا منتقل می‌کنید، باید از ریدایرکت استفاده کنید. اگر ریدایرکتی نباشد، کاربر و البته موتورهای جستجو با ارور 404 رو‌به‌رو می‌شوند. ارور 404 تأثیر بسیار مخربی روی ذهنیت کاربر می‌گذارد. به همین خاطر، ممکن است مخاطبانی را که با خون‌دل و در مدتی طولانی به دست آورده‌اید از دست دهید. پس می‌توان گفت که استفاده از ریدایرکت یک ضرورت است.

ریدایرکت می‌تواند بسیار مفید و البته ساده باشد. البته زمانی که چند ریدایرکت مختلف ایجاد کنید، مدیریت آن‌ها کار دشواری خواهد بود و نیازمند دقت بالایی است. شما می‌توانید از پلاگین ریدایرکت منیجر برای مدیریت ریدایرکت‌های خود استفاده کنید تا همیشه حواستان به آن‌ها باشد. ایجاد حلقه یا زنجیره ریدایرکت می‌تواند بسیار اثر مخربی داشته باشد. پس حتماً روی آن‌ها نظارت داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. برای دریافت خدمات سئو وبسایت با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

 

مقالات آموزشی سئو تکنیکال را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. سایت مپ چیست
  2. robot.txt چیست
  3. ریدایرکت لینک ها و انواع ریدایرکت ها
  4. اسکیما چیست و انواع ریچ اسنیپت ها
  5. انواع اسکیما های کاربردی
  6. تگ hreflang
  7. محتوای duplicate
  8. مفاهیم درک تصاویر و ویدیو توسط موتور جستجو
  9. AMP چیست؟
  10. سرعت سایت
  11. سئو جاوا اسکریپت

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف