با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

۱۰ نکته سئویی که در طراحی سایت باید رعایت کنید

صدف صبوری
صدف صبوری
18:35، 1401/04/03
۱۰ نکته سئویی که در طراحی سایت باید رعایت کنید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

۱۰ نکته سئویی که در طراحی سایت باید رعایت کنید

می‌خواهید کمی اوضاع سئویی سایتتان را سر و سامان دهید؟ پس این مقاله را از دست ندهید. 10 نکته سئویی که موقع طراحی سایت باید حواستان باشد.


سئو، عمل بهینه سازی یک وب‌سایت به گونه‌ای است که در موتورهای جست‌وجو رتبه خوبی داشته باشد. هرچه‌قدر هم وب‌سایت شما طراحی خیره کننده‌ای داشته باشد اما اگر نمی‌توانید هیچ یک از صفحاتش را در نتایج موتورهای جست‌وجو رتبه‌بندی کنید، مردم چگونه می‌خواهند وب‌سایت شما را پیدا کنند؟ پس با من همراه باشید تا به شما نکات سئو طراحی سایت را کامل توضیح دهم.

نکات مهم در رابطه با طراحی سایت سئو

وقتی شما یک سایت طراحی می‌کنید اول از همه باید دو نکته را در نظر بگیرید تا بهترین ساختار سایت برای سئو را رعایت کرده باشید:

1. بازدید کنندگانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند
2. موتورهای جست‌وجو
شما باید وب‌سایتی بسازید که سئو فرندلی باشد تا وقتی افراد دارند به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردند اسم شما در  گزینه‌های اول گوگل نمایان شود. اما در عین حال سایت شما باید یوزر فرندلی باشد تا بازدیدکنندگان آن‌چه به دنبالش هستند را به راحتی پیدا کنند. سایت‌‌های سئو فرندلی از رتبه بالایی نزد گوگل برخوردارند.

برای بهبود رتبه نکات طراحی سایت سئو را فراموش نکنید.

بزرگ‌ترین چالش افرادی که سایت راه‌اندازی می‌کنند دقیقا همینجاست؛ عموما افراد نمی‌توانند بین یوزر فرندلی بودن سایت خود و هم سئو فرندلی بودن آن تعادل برقرار کنند. برای همین بسیاری از کسب و کارها دو تیم مجزا برای سئو و توسعه سایت خود دارند. بهترین سایت‌های سئو فرندلی آن‌هایی هستند که توانسته‌اند بین این دو توازن ایجاد کنند.

 

پیشنهاد: برای دریافت خدمات سئو و مشاوره رایگان با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارتباط باشید.

مزایای سایت سئو شده

ترافیک ارگانیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند

ترافیک ارگانیک در واقع ترافیکی است که توسط موتورهای جست‌وجو به سراغ سایت شما می‌آید بدون آن‌که پولی برایش پرداخت کرده باشید. با این‌کار رتبه شما نزد موتورهای جست‌وجو بهبود پیدا می‌کند و به عبارتی نزد گوگل امتیاز کسب می‌کنید.

طراحی وب سئو باعث جذب بازدیدکنندگان می‌شود

هنگامی که شخصی در حال جست‌وجوی گوگل است، به این دلیل است که به دنبال چیزی می‌گردد که امیدوار است اطلاعاتی در مورد آن پیدا کند. و هنگامی که صفحه شما در بالای نتایج جست‌وجو با همان پاسخ دقیق ظاهر می شود، آن‌ها روی صفحه شما کلیک می‌کنند. اگرچه ممکن است بلافاصله پس از کشف وب‌سایت شما تبدیل یا کانورژن صورت نگیرد، اما اکنون می‌دانند اگر سؤالات مرتبط دیگری داشته باشند، می‌توانند به شما مراجعه کنند.

طراحی سایت سئو باعث بهبود بازاریابی کسب و کارتان می‌شود

بهبود سئوی وب‌سایت شما بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است. این کار تضمین می‌کند که وب‌سایت شما به خوبی کار می‌کند و برای بازدیدکنندگان آسان است تا بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.
گوگل فقط می‌خواهد بهترین سایت‌ها را رتبه بندی کند تا از تحت تاثیر قرار گرفتن تجربه کاربری خود توسط وب‌سایت‌های ضعیف جلوگیری کند. بنابراین داشتن یک سایت با رتبه بالا باعث ایجاد اعتماد در کاربر می شود و در عین حال به آن‌ها کمک می کند دقیقاً آن‌چه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.
اجرای یک استراتژی سئو ممکن است کمی طول بکشد، اما ایجاد تغییرات معمولا رایگان هستند. بسیاری از صاحبان کسب و کار می توانند با کمی دانش وب‌سایت، پارامترهای سئو را در جای خود قرار دهند، یا می‌توانند آن را به یکی از اعضای تیم خود منتقل کنند. نکته این است که سئو یک استراتژی کم هزینه برای کمک به وب‌سایت برای رسیدن به اهداف بازاریابی شماست.

10 نکته طراحی سایت سئو

اکنون که می‌دانید چرا طراحی وب‌سایت SEO بسیار مهم است، بیایید در مورد این‌که چگونه می‌توانید وب‌سایت خود را بهینه کنید صحبت کنیم. بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو را در تمام مراحل طراحی وب در ذهن خود نگه دارید تا اجرای این 10 مورد را تا حد امکان بدون نقص انجام داده باشید.

نکات طراحی سایت سئو

الگوریتم جست‌وجوی گوگل از بیش از 200 عامل برای رتبه‌بندی یک وب سایت استفاده می‌کند. برای هر یک از طراحان سخت است که همه را در نظر بگیرد. در عوض، با بهینه سازی موارد مهم سئو در طراحی سایت شروع کنید تا رتبه صفحات خود را بهبود دهید:

  •  موبایل فرندلی بودن
  •  سرعت وب‌سایت
  •  نقشه‌ سایت
  • خوانایی
  •  نام فایل‌های تصویری
  •  تگ‌های Alt
  •  ناوبری وب‌سایت
  •  ساختار URL
  •  متادیتا
  •  محتوای قابل ایندکس (index) شدن

۱. موبایل فرندلی بودن

در سال 2021، 55٪ از کل ترافیک جهان از طریق تلفن همراه بود. تا سال 2025، پیش بینی می‌شود که سه چهارم جهان تنها از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به وب استفاده کنند.

داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا به بهبود سئو شما کمک می کند، چون تضمین می‌کند که مخاطبان شما چه از گوشی وارد شوند و چه از لپ‌تاپ، تجربه یکپارچه‌ای خواهند داشت.
همان‌طور که وب‌سایت خود را طراحی می‌کنید، مطمئن شوید که شما یا تیمتان تست می‌کنید که هم روی دسک‌تاپ و هم روی موبایل کار می‌کند. این یک عامل رتبه‌بندی ضروری است زیرا گوگل در سال 2015 یک به‌روزرسانی مناسب برای موبایل طبق الگوریتم خود منتشر کرد که سایت‌های واکنش گرا را در نتایج جست‌وجو تقویت می کرد.

 ۲. سرعت وب‌سایت

از سال 2018، سرعت وب‌سایت شما یکی دیگر از مواردی است که در الگوریتم گوگل نقش دارد. البته منطقیست؛ هیچکس نمی‌خواهد وقت خود را صرف وب‌سایتی کند که بیش از حد زمان می‌برد؛ بنابراین گوگل این دسته از سایت‌ها را به آن‌ها نشان نمی‌دهد.
مواردی که می‌تواند بر سرعت صفحه شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  •  هاست وب
  •  اندازه‌های فایل
  •  پلاگین‌ها
  • کدنویسی/اسکریپت ها
  • حجم ترافیک

خوشبختانه، گوگل یک ابزار PageSpeed Insights رایگان ارائه می‌دهد. شما URL وب سایت خود را وارد می‌کنید و می‌بینید وضعیت شما چگونه است.
3. نقشه‌ سایت
در حالی که گوگل بسیار باهوش است، بد نیست هم‌چنان راه را نشانش دهید. و نقشه سایت دقیقاً همین کار را می‌کند.
نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات وب، فایل‌ها، ویدیوها و هر چیز دیگری که در وب‌سایت شما وجود دارد را در خود جای می‌دهد. این‌ها برای وب‌سایت‌هایی با صفحات مختلف بسیار مفید هستند، به خصوص اگر همه آن‌ها به صفحات دیگر در وب‌سایت شما پیوند داده نشده باشند. این کار به گوگل کمک می‌کند تا تمام صفحات وب شما را پیدا کرده و به اصطلاح در سایت شما بخزد تا هرکدام رتبه بندی شوند. به هر حال، اگر گوگل نتواند یک صفحه وب را پیدا کند، هیچ ترافیک ارگانیکی ایجاد نخواهد کرد.
4. خوانایی
یکی دیگر از عوامل مهم رتبه‌بندی، خوانایی است. اگر بازدیدکنندگان وب‌سایت شما نتوانند نسخه موجود در سایت شما را بخوانند، چیزی ارزشمند از کسب و کار شما دریافت نمی‌کنند. از فونت‌های بزرگ و پررنگ استفاده کنید تا خواندن محتوای سایت شما برای همه امکان‌پذیر باشد.
5. نام فایل‌های تصویری
نام فایل‌های تصویری آن‌قدر کوچک هستند که حتی ممکن است به آن فکر نکنید، اما در واقع می‌توانند برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما بسیار ارزشمند باشند. کلیدواژه‌ها و توصیف‌هایی را بگنجانید که به گوگل ایده‌ای از آن‌چه در تصویر نشان داده می‌شود را می‌دهد.
6. تگ‌های Alt
در همین راستا، تصاویر شما باید دارای برچسب‌های alt باشند.
تصاویر برای نزدیک به 25 درصد از جستارهای جست‌وجوی گوگل برگردانده می شوند. داده‌ها نشان می‌دهد که ۶۲٪ از جست‌وجوگران جوان خواهان قابلیت‌های بصری هستند.
تگ‌های Alt به الگوریتم Google اجازه می‌دهند دقیقاً بدانند که در تصاویر شما چه می‌گذرد. اگر با جست‌وجوی کاربر مطابقت داشته باشد، تصویر شما می‌تواند در نتایج آن‌ها نشان داده شود.
تگ alt شما باید یک جمله کامل باشد که دقیقاً آن‌چه را در تصویر شما وجود دارد، با یک حرف بزرگ در ابتدای جمله و یک نقطه در انتهای آن کامل کند.
7. راه‌یابی وب‌سایت
این بار راه‌یابی یا نویگیشن مربوط به کاربر و بازدیدکننده سایت شما می‌شود. شما باید به بازدیدکننده سایت خود در صفحه اصلی، صفحات دیگر محصولات یا خدمات خود را نشان دهید و به آن‌ها لینک‌دهی کنید. شما در واقع باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید.

وقتی شما فروشگاهی دارید با هزاران محصول و تعداد زیادی بازدیدکننده این‌کار حتی واجب‌تر هم می‌شود تا تمام محصولات شما دیده شوند.
پیوند متقابل بین صفحات، پست‌های مفید وبلاگ، پرسش‌های متداول می‌توانند ترافیک بیشتری را به صفحات محصول هدایت کنند. پیوند افقی به راحتی مشتریان را به اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و یا شرکت شما هدایت می‌کند. وب‌سایت شما باید به وضوح کاربران را راهنمایی کند که کجا بروند.
8. ساختار URL
ساختار URL شما نیز باید بر اساس استراتژی سئو شما ساخته شود. هر URL Slug باید فقط شامل کلیدواژه تمرکز صفحه وب یا پست وبلاگ شما باشد.
برای هر صفحه‌ای که قصد دارید در طراحی وب‌سایت خود قرار دهید، کیورد ریسرچ انجام دهید. و همین کار را برای هر صفحه جدیدی که در طول مسیر ایجاد می‌کنید تکرار کنید. از آن‌جایی که اکثر کلمات کلیدی فوکوس فقط چند کلمه هستند، تضمین می‌کند که اگر شخصی به‌دنبال صفحه خاصی است، URL شما را به راحتی به خاطر بسپارند و در فیلد URL تایپ کنند.
9. متادیتا
متا تگ‌ها شامل مواردی مانند تگ‌های عنوان و توضیحات متا می‌شوند. این اطلاعاتی است که در نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر می‌شود. با توجه به این‌که 36٪  از کارشناسان سئو فکر می‌کنند تگ عنوان مهمترین عنصر سئو است، مطمئن شوید که متادیتا شما بهینه شده است.
تگ عنوان و توضیحات متا باید شامل کلمه کلیدی متمرکز صفحه یا پست شما باشد تا سئوی شما را بهبود بخشد. تگ عنوان شما می‌تواند حداکثر 60 کاراکتر داشته باشد در حالی که توضیحات متا شما می‌تواند حداکثر 160 کاراکتر داشته باشد.
10. محتوای قابل ایندکس شدن
اگر یک موتور جست‌وجو بتواند به راحتی یک سایت را بخزد، محتوای هر صفحه از سایت را کاوش، مطالعه و درک کند، آنگاه یک سایت سئو فرندلی در نظر گرفته می‌شود و احتمال این‌که صفحات در نتایج موتور جستجو ظاهر شوند بالا می‌رود.
برای این‌که سایت قابل خزیدن باشد، محتوای اصلی هر صفحه باید در قالب متن HTML باشد، زیرا این ساده‌ترین راه برای گوگل برای درک موضوع صفحه است.

تگ های مهمی که باید در طراحی از آن استفاده کنید

به موتورهای جست‌وجو کمک کنید تا بدانند مهم‌ترین بخش های هر صفحه کدام است و کدام بخش از سایت را می توانند نادیده بگیرند.

تگ‌ های سئویی را فراموش نکنید.

1. تگ عنوان
تگ‌های عنوان اغلب توسط موتورهای جست‌وجو به عنوان راهی برای تصمیم‌گیری درباره چیستی یک صفحه استفاده می‌شوند.
در روزهای قدیم وب، برچسب‌های عنوان برای موتورهای جست‌وجو اهمیت زیادی داشتند و یکی از معدود راه‌هایی بود که می‌توانستند بفهمند صفحه درباره چیست. به همین دلیل، این برچسب‌ها اغلب با کلمات کلیدی پر می شدند.
امروزه موتورهای جستجو همچنان از محتویات تگ عنوان استفاده می‌کنند تا بفهمد یک صفحه راجع‌به چیست، اما اکنون تنها یک ورودی است و از این رو مانند گذشته قدرتمند نیست، بیشتر به این دلیل است که برخی مانند گوگل اکنون از جست‌وجوی معنایی استفاده می‌کند (که با تجزیه و تحلیل تمام بخش‌های صفحه به معنای صفحه نگاه می‌کند).
با وجود کاهش قدرت، برچسب‌های عنوان همچنان در موارد زیر کمک می‌کنند:

  •  انتخاب سایت مناسب در SERPها را آسان‌تر می‌کند.
  •  اجازه دادن به کاربر برای شناسایی سایت در بین تمام صفحات دیگری که در مرورگر او باز شده است.
  •  افزایش اثربخشی در شبکه‌های اجتماعی در هنگام اشتراک گذاری صفحه.

در واقع تعداد کاراکترهای بسیار بالایی برای برچسب عنوان مجاز است، اما بهتر است آن‌ها را بین 60 تا 70 کاراکتر نگه دارید.
کلمات کلیدی را در تگ عنوان بگنجانید،‌ ولی این کار را بیش از حد نکنید. شما باید در مورد آن هوشمندانه عمل کنید و سعی کنید آن را به یک عنوان توصیفی و منحصر به فرد تبدیل کنید. قرار دادن کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان کمک می کند، اما به خاطر داشته باشید که باید معقول و خوانا به نظر برسد. هرگز عناوین تکراری زیادی نداشته باشید. اگر این‌طور نباشد، ممکن است گوگل فکر کند که محتوای تکراری زیادی دارید و رتبه شما را کاهش دهد.
آیا باید نام تجاری خود را در عنوان وارد کنم؟
در جایی که شما یک برند معروف دارید، استفاده از نام تجاری خود در عنوان ایده خوبی است. با این حال، همیشه بهتر است از آن در انتهای رشته تگ عنوان استفاده کنید.
2. تگ توضیحات متا
توضیحات متا یک پاراگراف کوتاه از متن در بخش HTML صفحه است. این مورد در خود صفحه قابل مشاهده نیست (مگر این‌که به کد منبع نگاه کنید) و معمولاً در نتایج SERP پس از عنوان و URL وب‌سایت نمایش داده می‌شود. هدف واقعی توضیحات متا این است که مردم را به کلیک بر روی لیست در SERP ها ترغیب کند بنابراین اهمیت زیادی دارد.

3. تگ‌های Graph
این تگ‌ها در بخش HTML برای بهبود قدرت صفحه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که امروزه استفاده می شوند وجود دارند.
این تگ‌های OG به شما این امکان را می‌دهند که نحوه نمایش اطلاعات صفحه خود را هنگام اشتراک‌گذاری از طریق کانال‌های اجتماعی کنترل کنید. این کار به شما کمک می‌کند عملکرد پیوندهای خود را در رسانه‌های اجتماعی افزایش دهید، باعث افزایش کلیک و احتمالا افزایش نرخ تبدیل شود.
4. تگ Robots
در برخی موارد ممکن است صفحاتی داشته باشید که نمی‌خواهید آن‌ها ایندکس شوند. واضح است که استفاده از این تگ به خودی خود به رتبه بندی شما کمک نمی‌کند، اما می‌تواند به سایت کمک کند و به شما اجازه می‌دهد تصمیم بگیرید که گوگل چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نه.
5. canonical tags

تگ‌های کانونیکال بسیار مهم هستند زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرید چه صفحاتی را می‌خواهید گوگل به عنوان بهترین صفحه در سایت در نظر بگیرد و کدام را نادیده بگیرد.
این تگ‌ها به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که از میان چند صفحه مشابه، کدام صفحه مهم‌ترین است، در حالی‌که به آن نشان می‌دهد که چنین صفحاتی نباید به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته شوند. بنابراین ذهن گوگل را روی بهترین صفحات سایت شما متمرکز می‌کند.

امکاناتی که باید در پنل سایت طراحی کنید

اصلی‌ترین ویژگی‌های یک وب‌سایت در ۵ دسته خلاصه می‌شوند:

  • صفحه اصلی
  •  پاورقی وب سایت
  • درباره صفحه
  •  صفحات وب داخلی
  •  مدیریت پشتیبان

سایت شما نیازمند هوشمندی و سلیقه است.

سایر ویژگی‌هایی که هنگام طرحی یک سایت باید در نظر بگیرید:
بخش درباره ما
مردم به این‌که با چه کسی در تعاملند اهمیت می‌دهند، به همین دلیل است که به اشتراک گذاشتن داستان شما و این‌که چرا کاری را که انجام می‌دهید، می‌تواند موثر باشد. همچنین استفاده از عکس را فراموش نکنید. عکس‌هایی از تیم فعلی و گروه رهبری خود را  در آن‌ها بگنجانید.
اطلاعات تماس و آدرس
شماره تلفنی را که می‌خواهید مردم با آن تماس بگیرند را، ترجیحاً در بالای هر صفحه درج کنید. همچنین یک «به ما ایمیل بزنید» قابل کلیک اضافه کنید.
استفاده از رسانه‌های اجتماعی کسب و کارتان
حتماً یک نماد، یک صفحه یا بخشی در صفحه قرار دهید که فهرستی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که استفاده می‌کنید را درج کرده باشد. آن را مستقیماً به صفحات خود پیوند دهید تا بازدیدکنندگان سایت بتوانند شما را سریع و آسان پیدا کنند.
نظرسنجی
سعی کنید با بازدیدکنندگان ارتباط متقابل برقرار کنید. نظرات و ایده‌های مخاطبان را درخواست کنید و همواره به آن‌ها واکنش نشان دهید و ثابت کنید که شما پذیرای نظراتشان هستید. این‌کار حتی برای خود شما در پیدا کردن ایده‌های جدید در راستای بهبود کسب و کارتان بی‌فایده نمی‌باشد.
قابلیت جستجو
طبق گفته Moz، به طور متوسط 30٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت از عملکرد جست‌وجو استفاده می‌کنند. بنابراین برای دسترسی راحت‌تر به تمام صفحات و صرفه‌جویی در زمان این گزینه را حتما در نظر بگیرید.
کلام آخر
به یاد داشته باشید که نتها بازدیدکنندگان سایت شما، مشتری‌ها یا مخاطبان شما نیستند،‌ موتورهای جست‌وجو همواره در سایت شما می‌گردند و منتظرند تا شما دست از پا خطا کنید؛ با رعایت نکات گفته شده این فرصت را از آ‌ن‌ها دریغ کنید.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف