با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

هرم بازاریابی محتوا چیست؟ {نقشه راه محتوا}

الیکا گلریز
الیکا گلریز
10:00، 1401/05/18
هرم بازاریابی محتوا چیست؟ {نقشه راه محتوا}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هرم بازاریابی محتوا چیست؟ {نقشه راه محتوا}


برای اینکه عبارت هرم بازاریابی محتوا را برای شما گوش‌نواز کنم، همین کافی‌ست که هرم غذایی را دیده باشید و درمورد آن بدانید. هرم محتوایی مانند هرم غذایی برای گروهی از افرادی است که به دنبال برنامه‌ای هدفمند و مفید هستند که نشان دهد چه چیزی در اولویت قرار دارد و برای شرکت، گروه یا فرد چه چیزی بیشتر از همه باید تغذیه شود. تنها تفاوت هرم بازاریابی محتوا این است که نوک قله هرم مهم‌ترین جایگاه یا هدف اصلی ما است. با این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس همراه باشید!

هرم بازاریابی محتوا چیست؟

در اولین قدم ما باید با مفهوم و شکل خود هرم آشنا شویم. حتما در دوران تحصیل با هرم آشنا شدید و می‌دانید از چه ساختاری تشکیل شده. هرم کفه‌ای پهن و قله‌ای تیز دارد. اگر هرم غذایی را دیده باشید، متخصصان به شما می‌گویند در کفه این هرم مواد غذایی‌ای وجود دارند که بدن شما به آن بیشتر احتیاج دارد و باید بیشتر مصرف شود و در نوک قله موادی هستند که شما باید کمتر از آن‌ها استفاده کنید.
در هرم بازاریابی محتوا برعکس هرم غذایی، شما برای یک شرکت یا پروژه هدف تعیین کرده و برنامه‌ریزی می‌کنید. یعنی شما یک هرم غذایی برای شرکت درست می‌کنید و می‌گویید شرکت با تغذیه درست از منابع و استفاده درست از مهارت‌ها، به اهدافی که در نوک قله هرم غذایی تعیین شده است می‌رسد. اما تفاوت اینجاست که در این هرم، نوک قله هدف مهم ماست و هرچه پایین‌تر می‌رویم هدف‌های زیر مجموعه زیادتر می‌شود و کم اهمیت‌تر. می‌توان گفت قسمت‌های دیگر هرم از نوک آن تغذیه می‌کنند و به آن مرتبط هستند.
باید این را در نظر داشته باشید که در هرم بازاریابی محتوا هرچه پایین‌تر می‌رویم کم‌اهمیت‌تر می‌شود اما بی‌ارزش نه! شما باید از پل هدف‌های کوچک بگذرید تا بتوانید به هدف نهایی و مهم برسید.
هرم محتوایی تمام فعالیت‌های مربوط به تهیه و تولید محتوا و عوامل موثر بر آن از قبیل روش‌های تبلیغ و انتشار محتوا می باشد.

شباهت هرم بازاریابی محتوا به هرم غذایی

شباهت هرم بازاریابی محتوا به هرم غذایی

چرا باید از هرم بازاریابی محتوا استفاده کرد؟

هرم محتوایی به ما کمک می‌کند تا اهداف شرکتی که در آن کار می‌کنیم را بشناسیم، کار را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. برنامه‌ریزی باعث انجام مرتب کارها می‌شود و چیزی از قلم نمی‌افتد، همه افراد از هدف اصلی شرکت باخبر شده و فعالیت‌ها فکر شده جلو می‌روند.

در این هرم ما در راستای اهدافمان قرار می‎‌گیریم و با کمبود محتوا مواجه نمی‌شویم. هرشخص کار مشخصی برای انجام دارد و تمرکز او بر روی محتوا افزایش پیدا می‌کند، زیرا مشخص شده که چه باید بکند.


اگر روی همان برنامه مشخص شده کار شود به‌طور غیر مستقیم روی سئو نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

ساختار هرم بازاریابی محتوا

هرم بازاریابی محتوا به طور کلی به سه قسمت محتوای مرکزی، محتوای جانبی و خرده محتواهای ترویجی تقسیم می‌شود.
در اینجا این سه قسمت را توضیح می‌دهیم:

  • مرکزی (نوک قله)
    محتوای مرکزی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت هرم است و قسمت‌های پایینی هرم از این قسمت تغذیه می‌کنند. محتوای مرکزی مثل ماده اولیه عمل می‌کند و باید به طور کامل و دقیق درمورد آن تحقیق کرد و فکر شده عمل کرد. همه محتواهای دیگر به طوری تولید می‌شوند که مقصد نهایی‌اش محتوای مرکزی باشد. می‌توانیم برای مثال محتوای مرکزی را دوره‌های آموزشی بنامیم. محتوای مرکزی رمزگذاری شده است و برای همه مخاطبان در دسترس نیست.
  • میانی (محتوای جانبی)
    محتوای میانی از روی محتوای مرکزی ساخته می‌شود و بخشی از داده‌های محتوای مرکزی را انتخاب کرده و درمورد آن به طور دقیق‌تر توضیح می‌دهد. می‌توان در آن پست‌های اینفوگرافی و وبلاگ‌های طولانی قرار داد.
    در زیر مجموعه آن نیز می‌توان از محتواهایی در تعداد بیشتر و با روند پست‌گذاری دقیق‌تر و مرتب‌تر گذاشت. این نوع محتوا فرایندی هفتگی و یا روزانه دارد و روند آن روتین است. رایج‌ترین حالت تولید محتوا، وبلاگ‌نویسی در هرم بازاریابی محتوا است.
  •  پایینی (خرده محتوای ترویجی)
    این قسمت از هرم، به ایجاد آگاهی مخاطب از تمام محتواهای دیگر شما، افزایش بازدید محتوا و آسانی گفت‌وگو درباره آن‌ها کمک خواهد کرد. این بخش شامل پست‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، محتواهایی که ویرایش کرده‌اید و نظرات مخاطبان سایت که از آن دوره استفاده کرده‌اند و...

هرم بازاریابی محتوا

ساختار هرم بازاریابی محتوا

اهداف هرم بازاریابی محتوا چیست؟

  •  یکپارچه‌سازی اهداف
  • تکرار پیام: یک پیام هنگامی تاثیرگذار است که در دسترس مشتری باشد. هرم بازاریابی به شما در تکرار و پخش پیام‌ها کمک می‌کند
  • تولید محتوایی در فرمت‌های مختلف: ممکن است برخی مخاطبان به خواندن مقاله علاقه داشته باشند و برخی دیگر گوش دادن به یک متن را ترجیح دهند. در هرم بازاریابی محتوا شما این فرصت را دارید که محتوا را در قالب‌های متنوع تولید کنید.
  • افزایش فروش
  • افزایش کارایی  

این هرم به شیوه‌های زیر می‌تواند باعث افزایش کارایی و عملکرد شما شود:

  1. هم راستا کردن فعالیت‌ها با اهداف شرکت
  2.  یکپارچه کردن تمام اقدامات و فعالیت‌های افراد شرکت برای تولید محتوا
  3.  الزامی کردن تعیین هدف

فواید هرم بازاریابی محتوا

تولید محتوایی که بی‌استراتژی باشد، مثل ساختن خانه‌ای بدون نقشه ساخت است. ممکن است اتاق نشیمن‌ فوق‌العاده به‌نظر بیاید، اما خیلی بد می‌شود اگر طراحی اتاق خواب یا آشپزخانه را به کل فراموش کرده باشید.
هرم محتوایی نیز مانند نقشه راه یا ساخت یک ساختار محتوایی می‌باشد. هرچه نقشه شما قوی‌تر باشد و بیشتر روی آن فکر شده باشد، باعث جذب مخاطبی ماندگار می‌شود.

بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟

‌هرم بازاریابی محتوا مانند نقشه ساخت یک ساختار محتوایی عمل کرده و هرچه نقشه شما فکرشده‌تر و قوی‌تر باشد ساختار محتوایی زیبا و استراتژیک‌تر خواهید داشت.

اگر محتوای شما برای مخاطب مفید باشد و جواب سوال خود را پیدا کند، باعث می‌شود که مخاطب دائمی شما شود و همواره روی سایت شما کلیک کند.

مراحل و فواید

مراحل و فواید هرم بازاریابی محتوا


جمع بندی

هرم بازاریابی محتوا سایت شما را تبدیل به سایتی موفق در حوزه محتوا می‌کند و در این حیطه، زبانزد خاص و عام می‌شوید.  این کار باعث افزایش همکاری بین افراد شرکت می‌شود و کاری هدفمند با برنامه‌ریزی دقیق و موفق خواهید داشت. شما می‌توانید هرم خود را از محتوای مرکزی شروع کنید، بعد بر اساس آن محتوای جانبی را ایجاد کنید. یا می‌توانید از پست‌ها و وبلاگ‌ها ایده گرفته و محتوای مرکزی را بنویسید و نسبت به آن محتوای‌تان را تولید کنید. اگر می‌خواهید محتوا را اصولی یاد بگیرید، سری به دوره تولید محتوا منتوریکس بزنید.

الیکا گلریز
الیکا گلریز

سراغ ترندهای شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از الیکا گرفت. عاشق موزیک، ورزش، فیلم و به‌ویژه سریال است و در بخش محتوای منتوریکس به ما کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف