با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

مهم ترین KPIهای محتوا چیست؟

صدف صبوری
صدف صبوری
14:27، 1402/02/04
مهم ترین KPIهای محتوا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

مهم ترین KPIهای محتوا چیست؟


چه دیجیتال مارکتر باشید، چه صاحب کسب‌وکار، حتما عبارت «محتوا پادشاه است» را زیاد شنیده‌اید. اگرچه محتوا تنها ابزاری نیست که باید از آن استفاده کنید، اما همچنان نقش اساسی در استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شما دارد. برای اینکه تلاش‌های بازاریابی محتوای شما موفق باشد، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید و عملکردتان را بر اساس آن اندازه‌گیری کنید. بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است و معمولاً برای دیدن نتایج باید چند ماهی صبر کنید؛ به همین دلیل است که ردیابی عملکرد محتوا بسیار مهم است. در این مقاله از بلاگ منتوریکس مهم ترین KPIهای محتوا را به شما معرفی می‌کنیم.

KPI چیست؟ 

منظور از KPI محتوا، شاخص کلیدی عملکرد است که به محتواکارها کمک می‌کند میزان موفقیت کار خود و محتواها را در ارتباط با اهداف خاص کسب‌و‌کار اندازه‌گیری کنند.

هنگامی که KPI‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، قیف بازاریابی را در ذهن خود نگه دارید. شما باید بتوانید عملکرد محتوا را در هر مرحله از قیف بازاریابی اندازه‌گیری کنید.

قیف مارکتینگ

قیف مارکتینگ

در استراتژی‌های بازاریابی محتوای ما، کاربران از طریق سفرهایی هدایت می‌شوند که منجر به سه هدف می‌شود:

  • تبدیل
  • شهرت
  • اینگیجمنت

هر هدف در این سفرها دارای چند KPI ایده‌آل است. برخی KPIها را می‌توان برای اندازه‌گیری موفقیت در بیش از یک هدف مورد استفاده قرار داد.

۱۱ تا از مهمترین KPIهای محتوا

در اینجا ۱۱ نمونه از مهم‌ترین KPIهای محتوا را بررسی خواهیم کرد.

KPIهای تبدیل

در این تجزیه و تحلیل باید به سوالات مهم استراتژی مخصوصا دو سوال زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند؟
  • چه نوع محتوایی بیشترین لید را ایجاد می‌کند؟

برای کسب‌وکارهایی که بر کسب درآمد از طریق وب‌سایت خود متمرکز هستند، داده‌های گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را به شدت توصیه می‌کنیم. در این گزارش‌ها، صفحات لندینگ خود را اضافه کنید تا ببینید چند نفر پس از کلیک روی محتوایی که تولید کرده‌اید، خرید کرده‌اند. این معیار به شما امکان می‌دهد کشف کنید کدام محتوا منجر به بالاترین سطح تراکنش یا درآمد شده است. شما در گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید چه URLهایی به اهدافی که تعیین کرده‌اید، دست یافته‌اند. به عنوان مثال هدف شما ممکن است پر کردن فرم، برقراری تماس تلفنی یا پیوستن به لیست ایمیل باشد.

رتبه‌ کلمات کلیدی

اگر محتوا بر اساس یک کلمه کلیدی هدفمند ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که در جهت هدف شما حرکت می‌کند. ابزارهای زیادی مانند Ahrefs و SEMrush برای ردیابی رتبه‌بندی کلمات کلیدی شما در بازار وجود دارد. 

وقتی در نتایج صفحات جستجو بالا ظاهر می‌شوید (یعنی سئو خوبی دارید)، شهرت خود را نزد گوگل، خزنده‌های آن و بازدیدکنندگان احتمالی سایتی که در حال مرور نتایج جستجو هستند، می‌سازید. حتی اگر روی صفحه شما کلیک نکنند، همچنان آن را در نتایج جستجوی خود می بینند، که در آگاهی از برند شما کمک می‌کند.

نمونه رتبه کلمات کلیدی مشتری منتوریکسنمونه رتبه محتوای مشتری منتوریکس با کلمه کلیدی هدف

SOV یا همان سهم صدا

یکی دیگر از معیارهای مفیدی که STAT ارائه می دهد، سهم صدا (SoV) است. این KPI میزان نمایان بودن مجموعه کلمات کلیدی در گوگل را اندازه می‌گیرد. شما می توانید از SoV برای تعیین اینکه محتوای شما چگونه در SERPها تأثیر می‌گذارد استفاده کنید.

STAT می‌گوید این مفهوم از دو اصل پیروی می‌کند:

  1. همه رتبه‌ها برابر نیستند و رتبه‌های بالاتر به شما سهم بیشتری از صدا می‌دهد.
  2. همه کلمات کلیدی با هم برابر نیستند و کسب یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالاتر به شما سهم بیشتری از صدا می‌دهد.

نظرات و کامنت‌ها

آیا مردم در مورد محتوای وبلاگ شما نظر می‌دهند؟ از شما سوال می‌پرسند؟ ردیابی این KPI به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه موضوعاتی برای کاربران جذاب‌تر است و باعث جرقه مکالمات می‌شود.

نمونه کامنت‌های وبلاگنمونه کامنت‌های مطلب در وبلاگ منتوریکس

عمق اسکرول (Scroll Depth)

اگر می‌خواهید راهی آسان و سریع برای تشخیص اینکه آیا افراد محتوای شما را می‌خوانند یا نه پیدا کنید باید به میزان اسکرول صفحه توجه کنید. برنامه‌هایی مثل هاتجر (Hotjar)ُ و گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) ردیابی اسکرول دپث را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: گوگل تگ منیجر چیست؟ {هر آنچه باید از GTM بدانید}

زمان در صفحه (Time On Site)

زمان در صفحه یک KPI مشابه است که به شما نشان می‌دهد افراد معمولاً چه مدت زمانی را صرف خواندن محتوای شما می‌کنند. با این حال، این KPI به جای اندازه‌گیری در پیکسل، در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

اگر در حال ایجاد یک استراتژی محتوا برای وبلاگ خود هستید، هدف شما ممکن است افزایش میانگین زمان در صفحه برای مقالات جدید وبلاگ باشد. به طور کلی، هر چه شخصی بیشتر در صفحه شما وقت بگذارد، بیشتر با محتوای شما درگیر می‌شود، که به این معنی است که شما موفق شده‌اید توجه او را به محتوای خود جلب کنید.

با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که زمان صرف شده به طول محتوا مرتبط است. محتوای انواع مختلف و طول های مختلف را برای زمان در صفحه باهم مقایسه نکنید. یک راهنمای 2000 کلمه‌ای احتمالاً زمان بسیار طولانی‌تری نسبت به یک مقاله 300 کلمه‌ای در صفحه نیاز دارد.

جهت دریافت خدمات بهینه سازی سایت و سئو، از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس راهنمایی دریافت کنید.

باید بدانید که ۵۰ درصد از خوانندگان ممکن است تا پایان آن پست وبلاگ را طی کنند در حالی که تنها ۱۰ درصد راهنمای شما را کامل می‌خوانند.

بازدید از صفحات

این KPI همانند نرخ پرش یا Bounce Rate است و درواقع هر دو به شما می‌گویند که آیا خوانندگان پس از مشاهده محتوای شما، سایت شما را ترک می‌کنند یا خیر؛ با این تفاوت که نرخ پرش فقط نسبت بازدیدکنندگانی را که ترک می‌کنند در مقابل کسانی که به جستجوی عمیق‌تر ادامه می‌دهند به شما می‌گوید. میانگین بازدید از صفحات در هر جلسه به شما می گوید که آن‌ها چند صفحه را بازدید می‌کنند.

هرچه افراد بیشتری سایت شما را ببینند، افراد بیشتری با برند شما درگیر می‌شوند و شهرت شما بیشتر می‌شود. و هرچه دسترسی شما گسترده‌تر باشد، احتمال بیشتری برای ایجاد تبدیل خواهید داشت.

بازدید از صفحه، ساده‌ترین راه برای سنجش میزان موفقیت محتوا است. اما باید توجه داشته باشید که به عنوان مثال یک عنوان ممکن است تعداد زیادی بازدید از صفحه ایجاد کند، اما اگر محتوا نیازهای کاربر را برآورده نکند، زمان روی صفحه خیلی طولانی نخواهد بود، بازدید از صفحات در هر جلسه کم می‌شود و شما احتمالا هیچ بک‌لینکی دریافت نخواهید کرد. بنابراین از این KPI در ارتباط با سایر استفاده کنید.

بازگشت مشتریان

مشتریان بازگشتی نقطه تلاقی شهرت و تبدیل هستند. آن‌ها برند شما را می‌شناسند، آن را دوست دارند و بیشتر از آن می‌خواهند. اندازه‌گیری تأثیر محتوا بر مشتریان بازگشتی دشوار است، اما می‌توانید از Google Analytics برای تنظیم کدهای رهگیری از صفحه ورود به سیستم استفاده کنید. از اینجا می توانید ببینید که این گروه با چه نوع محتوایی تعامل دارد. 

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام ارزیابی مشتریان بازگشتی در نظر بگیرید:

  • آیا مشتریان بازگشتی شما از وبلاگ شما بازدید می کنند؟
  • آیا آنها محتوای طولانی شما را می خوانند؟
  • اگر نه، چرا؟
  • اگر بله، کدام یک محبوب هستند؟

لایک و اشتراک‌گذاری

رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین معیارها برای سنجش میزان موفقیت محتوای شما هستند. هرچه تعداد لایک‌ها و اشتراک گذاری‌ها بیشتر باشد، محتوا از نظر تعامل بهتر عمل می‌کند که بر شهرت شما تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تولید محتوا {هرآنچه باید از تولید محتوا بدانید}

بک‌لینک‌ها

بک لینک‌ها یکی از دیگر شاخص‌های KPI برای محتوا هستند. همانطور که سئوکاران اغلب می‌گویند، هر لینک مانند یک رای است. زمانی که بک لینک‌های ناخواسته از سایت‌های معتبر دریافت می‌کنید، خوانندگان شما درگیر می‌شوند و شهرت شما در چشم خوانندگان و الگوریتم رتبه‌بندی گوگل افزایش می‌یابد.

KPIهای شهرت

آیا افراد مشهور به محتواهای شما اشاره‌ای کرده‌اند؟ حتی اگر آن‌ها به شما لینکی نداده‌اند، اشاره به محتوای‌تان به شهرت شما کمک می‌کند. می‌توانید با ابزاری مانند Sparktoro یا با ایجاد Google Alert برای ذکر نام تجاری خود یا یک کمپین محتوای خاص، میزان آن را اندازه‌گیری کنید.

کلام آخر

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس ۱۱ KPI را که در ارزیابی اثربخشی محتوا به دنبال آن هستیم توضیح دادیم. همانطور که نشان داده شد، ارزیابی اثربخشی بازاریابی محتوا نیاز به صبر و برنامه‌ریزی دقیق دارد. یک راه درست برای ردیابی موفقیت محتوای شما وجود ندارد؛ همه راه‌ها برای شناسایی اهداف شما، تنظیم KPI و نتیجه‌دهی می‌تواند خوب باشد.پس ادامه بدهید و آن‌ها را امتحان کنید تا ترکیب مناسبی از آنچه برای شما نتیجه‌بخش است را پیدا کنید.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف