با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت سئو سایت کادنزا {چطور توانستیم ترافیک سایت را هدفمند کنیم؟}

سحر محمدی
سحر محمدی
14:11، 1402/01/29
داستان موفقیت سئو سایت کادنزا {چطور توانستیم ترافیک سایت را هدفمند کنیم؟}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت سئو سایت کادنزا {چطور توانستیم ترافیک سایت را هدفمند کنیم؟}


اگر در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار باشید، می‌دانید که هر پروژه‌ای چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد. برخی از این چالش‌ها، آنقدر بزرگ نیستند که ذهن‌تان را به خود درگیر کند. معمولا در این مواقع راه و چاه را می‌دانید و با یک بررسی دقیق و برنامه‌ریزی درست از پس چالش برمی‌آیید. اما در برخی مواقع چالش‌ها‌ی پیش روی سئو سایت مورد نظرتان، غریب و پیچیده است. این برخی‌ زمان‌ها، لحظه‌های هستند که کار سئو را برای من جذاب‌تر می‌کند. برخورد من با سایت کادنزا به عنوان کارشناس سئو پروژه از این دست بود. در ادامه با من همراه باشید تا درباره‌ی چالش‌های سایت کادنزا و اقدماتی که برای عبور از این چالش‌ها انجام دادم، بگویم.

قصه کادنزا از کجا شروع شد؟

برای شروع داستان کادنزا، باید کمی به عقب بازگردیم. زمانی که مرجع اصلی فروش سایت کادنزا، اینستاگرام بود.

اینستاگرام کادنزا504 هزار دنبال‌کننده که در صورت خرید باید به سایت کادنزا مراجعه کنند.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، صفحه‌ی کادنزا در اینستاگرام، دنبال‌کننده‌های قابل توجهی دارد و جزء برندهای محبوب خرید کیف و کفش تولید داخلی است. با وجود آنکه، صفحه‌ی اینستاگرام، مرجع اصلی تبلیغ و بازاریابی تولیدات کادنزا در فضای دیجیتال است، اما مشتریان برای انجام پروسه‌ی خرید باید به سایت مراجعه کنند.

به بیان ساده‌تر، کانال اصلی بازاریابی کادنزا، اینستاگرام بود. با اعمال محدودیت‌های در فضای وب و همچنین کند شدن اینترنت‌ ملی، کادنزا نیاز داشت استراتژی‌های دیجیتال مارکتنیگش را تغییر دهد تا همچنان قادر به ارائه خدمات به مشتریان خود باشد. شرایطی که نیاز به گرفتن مشاوره بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری به شدت ضروری است.

اطلاعات اولیه آنالیتیکسنمودار کانال‌های ورودی - پیش از شروع سئو سایت

عکس بالا به‌خوبی نشان‌دهندهٔ کانال‌های ورودی ترافیک سایت کادنزا قبل از شروع سئو سایت است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیشترین ترافیک ورودی کادنزا را کانال‌های Direct و Social {اینستاگرام} تشکیل می‌دهد. البته لازم به ذکر است، سومین کانال ترافیک ورودی سایت،Organic Search است که در بخش بعدی بیشتر درباره‌ی آن صحبت خواهم کرد.

بازگردیم به نقطه شروع قصه کادنزا. اولین جلسه تیم منتوریکس و کادنزا در میانه‌های آبان ماه انجام شد. بلافاصله بعد از جلسه معارفه، کار بر روی سئو سایت کادنزا را شروع کردیم. پس از بررسی‌های معمول اولیه و تهیه Roadmap پروژه، اولین گام‌های اجرایی برداشته شد:

  • انجام کیوورد ریسرچ اولیه و گفتگو با تیم کادنزا برای بررسی دقیق‌تر کیووردها
  • تعیین معماری سایت و مشخص‌کردن صفحات لندینگ (کیوورد تارگتینگ)
  • تدوین استراتژی محتوا و تعیین کلاسترها

تا به اینجای کار، همه چیز به‌خوبی و مطابق Roadmap در حال انجام بود. فقط 2 مشکل اساسی پیش‌ روی ما قرار داشت:

  • بیشترین ترافیک ارگانیک سایت از کیووردهای برندینگ بود.
  • سایت از نظر تکنیکال فاقد زیرساخت‌های لازم برای سئو بود.

اما این مشکلات چطور تبدیل به چالش شدند و ما در تیم منتوریکس چطور چالش‌های کادنزا را پشت سر گذاشتیم؟

مشکلات این پروژه چه بود؟

در بخش ابتدایی گفتم که هر پروژه‌ی سئویی چالش‌‌های خاص خود را دارد. تنها کافی است روی چند پروژه کار کنید، تا متوجه این موضوع شوید. کادنزا هم از این قاعده مستثنی نبود؛ بنابراین من انتظار برخورد با چالش را داشتم. اما چالش کادنزا کمی پیچیده‌تر از حدی شد که تصور می‌کردم.

اولین چالش در سایت کادنزا کیووردهایی بود که بیشترین ترافیک ورودی به سایت را داشتند. قاعدتا وقتی با برندهای شناخته‌ شده کار می‌کنیم، بیشترین ترافیک ورودی متعلق به کیووردهای برندینگ است. اما مساله‌ی کادنزا این بود که علی‌رغم اینکه ورودی‌های برندینگ خوبی داشت، در سایر کیووردهای مهم آورده‌ی قابل‌توجهی نداشت. بیایید به سرچ کنسول کادنزا در شروع پروژه نگاهی بیندازیم.

ورودی کیووردهای برندینگ ابتدای پروٰژهنام برند، به صورت مشخص بیشترین ترافیک را برای سایت به ارمغان آورده

برای‌آنکه درک دقیق‌تری از چالش داشته باشید، بد نیست نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به کیووردهای هدف قبل از شروع سئو بیندازیم:

کیوورد هدف تعداد Impression تعداد Click
خرید کفش زنانه 38 5
خرید کیف زنانه - -
خرید صندل زنانه 11 0
صندل طبی زنانه - -
کفش مجلسی زنانه - -
کفش اسپرت دخترانه - -
کفش کالج زنانه -  

-همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، پیش از شروع سئو، سهم ترافیک ورودی سایت کادنزا برای کیووردهای اصلی، آن‌قدر ناچیز است که اصلا به‌حساب نمی‌آید.

مساله‌ تا به اینجا زیاد پیچیده به نظر نمی‌آید. تعیین معماری سایت و تمرکز بر سئو داخلی، همان کاری است که باید انجام دهیم، اما درست در این نقطه است که به چالش بعدی برمی‌خوریم.

کادنزا سایتی با طراحی، CRM و CMS اختصاصی است. با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم که سایت فاقد زیر ساخت‌های لازم برای اعمال تغییرات سئویی موردنظر ما است. به‌صورت تیتروار مشکلات فنی ما در سایت کادنزا به شرح زیر است:

  • عدم امکان درج محتوای سئویی در صفحات لندینگ
  • عدم امکان درج تایتل و دیسکریپشن برای صفحات مختلف سایت
  • از همه مهم‌تر، سختی ارتباط با تیم فنی

از آنجایی‌که هدف اصلی ما از سئو سایت کادنزا، تمرکز بر کیووردهای اصلی کسب‌وکار و هدفمند کردن ترافیک ورودی بود، از این چالش‌ها باید هرچه زودتر عبور می‌کردیم.

چطور مشکل سئو این سایت را حل کردیم؟

خب، تا اینجای کار یعنی در حوالی روزهای انتهایی ماه آبان، ما در ابتدای مسیر سئویی‌مان قرار داریم. ارتباط با تیم فنی مشکل به نظر نمی‌رسد. طی تماس‌های اولیه این امکان را پیدا می‌کنیم که محتوای سئویی آماده شده را در صفحات هدف درج کنیم و اولین قدم‌هایمان در بخش سئو داخلی را برداریم.

حل مشکلات فنی سایت، فراتر از یک چالش

در مرحله‌ی بعدی باید نسبت به درج تایتل و دیسکریپشن‌ صفحات اقدام می‌کردیم. لازم به ذکر است عدم امکان درج تایتل و دیسکریپشن تنها محدود به صفحات لندینگ نمی‌شد، بلکه به دلیل نبود این امکان ما با حجم زیادی از خطای duplicate content مواجهه بودیم که صفحات مشابهی در بخش محصولات ایجاد کرده بود.

سختی کار اینجا بود که اساسا امکانی برای درج متا تایتل و دیسکریپشن در نظر گرفته نشده بود؛ بنابراین مذاکره مستقیم با تیم فنی را شروع کردیم. چالش بزرگ و اصلی در این بخش، عدم آشنایی متقابل ما و تیم فنی با تخصص‌های تیم مقابل بود.

توضیح اهمیت تایتل و دیسکریپشن سئویی به تیم فنی بسیار سخت‌تر از چیزی شد که انتظار می‌رفت و مساله تا به آنجا پیش رفت که طی چند جلسه آنلاین و کمک از ابزارهایی مثل Anydesk در نهایت موفق به رسیدن به اشتراک نظر شدیم.

این موضوع از آن دست چالش‌هایی است که ارتباط مستقیمی با موضوع اصلی سئو ندارد؛ ولی به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند روندهای سئویی را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت با یک همکاری تیمی (منتوریکس، کادنزا و تیم فنی)، موفق شدیم این از این مرحله عبور کنیم. این پروسه‌ی ارتباطی حداقل یک ماه و نیم به طول انجامید و تبدیل به یک چالش سخت تیمی شد.

سربرآوردن صفحات همنوع‌خوار

با ایجاد امکان درج تایتل و دیسکریپشن، به نظر می‌آمد که دیگر مشکلی در بخش سئو داخلی نداریم. تغییرات لازم اعمال شد و رتبه‌ی کیووردها به‌صورت روزانه مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل ترافیک ورودی بالای سایت، رتبه‌گرفتن در کیووردهای هدف، زودتر از زمان مورد انتظار شروع شد و درست در این نقطه با چالش جدیدی روبرو شدیم که البته عبور از آن سخت نبود.

زمانی که سایت کادنزا شروع به رتبه‌گیری در کیووردهای هدف کرد، متوجه وجود یک مشکل اساسی شدیم که از آن بی‌اطلاع بودیم. قبل از آنکه تیم کادنزا تصمیم به سئو سایت بگیرند، برای دسته‌بندی محصولات خود صفحات دیگری داشت. در پروسه‌ی دولوپ سایت این صفحات قدیمی دسته‌بندی محصولات با صفحات جدید جایگزین شدند. تیم فنی به‌جای ریدایرکت این صفحات قدیمی، آن‌ها را به همان صورت رها کرده بود و تنها در لینک‌های داخلی، مسیر رسیدن به این دسته‌بندی‌های را مسدود کرده بودند.

درحالی‌که رتبه‌گیری برای کیووردها شروع شده بود، این صفحات سر برآوردند و شروع به همنوع‌خواری کردند. خب اول ماهیت این صفحات برای ما مجهول بود، صفحاتی عینا شبیه به صفحات دسته‌بندی اصلی که راه‌های رسیدن به آن‌ها را پیدا نمی‌کردیم. مجددا با تیم فنی تماس گرفتیم و لیست صفحات شناسایی شده را برایشان ارسال کردیم. راه‌حل هم ساده بود، تنها لازم بود که تصمیم بگیریم این صفحات را به صفحات اصلی‌مان ریدایرکت کنیم یا از تگ کنونیکال استفاده کنیم. نهایتا تصمیم گرفتیم از تگ کنونیکال استفاده کنیم و بعد تغییرات را رصد کنیم. بعد از حدودا یک هفته این مشکل را نیز مرتفع کردیم و به نظم موردنظرمان رسیدم.

از این نقطه به بعد در مسیر متعارف خدمات سئو قرار گرفتیم و اقدامات سئویی را مطابق Roadmap پروژه در دستور کار قرار دادیم.

نتیجه اقدامات سئویی چه شد؟

عبور از چالش‌هایی که در بخش‌های بالا درباره‌شان صحبت کردم، بیش از هر چیزی منجر به طولانی‌شدن مراحل اولیه سئو سایت کادنزا شد. زمانی که موفق به حل این مشکلات شدیم با تمرکز بیشتری بر روی بخش‌های سئو کار کردیم. همچنین ایجاد بخش بلاگ، انتشار محتوای کلاسترینگ را نیز آغاز کردیم.
در نهایت به نتایج جالبی دست پیدا کردیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

هدفمندکردن ترافیک ورودی سایت

سایت کادنزا ترافیک ورودی خوبی داشت. زمانی که سئو را شروع کردیم سهم عمده این ترافیک به صفحه خانه تعلق داشت و بیشترین ورودی سایت هم از سوی کیووردهای برندینگ بود. اما با تعیین معماری سایت و تقویت سئو داخلی، موفق شدیم ترافیک ورودی را هدفمند کنیم.

کسب رتبه‌های برتر در کیووردهای هدف

در زمان شروع پروژه، رتبه‌های برتر سایت متعلق به کیووردهای مرتبط با برند بود. در مرحله‌ی کیوورد ریسرچ به کیووردهای اصلی کسب‌وکار کادنزا رسیدم. کیووردهایی که رتبه‌های درخوری نداشتند. طی ماه‌های اولیه و پس از عبور از چالش‌های اساسی موفق شدیم در کیووردهای هدف به SERP برسیم. در تصویر زیر دستاوردهای پروژه قابل‌مشاهده است.

رتبه کیووردها کادنزارتبه کیووردهای اصلی سایت کادنزا پس از شروع سئو سایت

ترافیک ارگانیک، اصلی‌ترین کانال ورودی سایت

پیش از خواندن این بخش از داستان کادنزا، صفحه‌ را به بالا اسکرول کنید و اولین نموداری که به اشتراک گذاشتم یکبار دیگر ببینید. مهم‌ترین درگاه کانال ترافیک ورودی سایت پیش از شروع سئو، ابتدای دایرکت و در رتبه دوم سوشال مدیا بود. این دو کانال ترافیک را عمدتا به صفحه‌ی خانه هدایت می‌کردند. 

پس از آنکه فرایندهای سئویی را آغاز کردیم، تلاشمان متمرکز به افزایش ترافیک ارگانیک سایت بود. در نهایت با اقدامات سئویی توانستیم به نمودار زیر برسیم.

کانال‌های ورودی بعد از سئوافزایش ترافیک ارگانیک

سخن پایانی

سئو بخشی پر چالش از دیجیتال مارکتینگ است. چالش‌هایی که گاهی اوقات نمی‌دانید چطور باید از آن‌ها عبور کنید یا چالش‌هایی که گاهی ساده‌ترین پروسه‌ها را به سخت‌ترین و زمان‌برترین پروسه‌ها تبدیل می‌کند. در برخورد با این چالش‌ها باید صبور و دقیق بود. بهتر است موضوع چالش را از جوانب مختلف بررسی کنید و در صورت نیاز دانشتان را از بخش‌ها موازی سئو، مانند طراحی سایت و برنامه‌نویسی بالا ببرید تا سایت هدفتان را به بهترین نحو به سرمنزل مقصود برسانید.

 

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف