با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

پیلار کلاستر چیست؟ {آموزش جامع پیلار کلاستر}

پیلار کلاستر چیست؟ {آموزش جامع پیلار کلاستر}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پیلار کلاستر چیست؟ {آموزش جامع پیلار کلاستر}


با توجه به تغییرات مداوم در الگوریتم‌های سئو گوگل و رویکرد پویای کاربران در نتایج جستجو، سئو همیشه در حال تغییر است و هیچ کس نمی‌تواند به‌طور قطعی ادعا کند که بر آن تسلط دارد. با این وجود، تولید محتوا و بک‌لینک‌ها همچنان اصلی‌ترین عناصر سئو هستند.
محتوای پیلار کلاستر، مجموعه‌ای جامع از محتواهای مرتبط با یک موضوع خاص است که به کمک لینک‌ها با یکدیگر ارتباط دارند. شما می‌توانید با استفاده از این روش (تولید محتوا و لینک‌سازی) بدون نقض قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو، ورودی بیشتری به صفحات سایت خود جذب کنید و در نتیجه رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید.
برای این کار، می‌توانید از استراتژی محتوای پیلار کلاستر استفاده کنید. در این روش، محتوا به صورت خوشه‌ای و ستونی طراحی می‌شود و با استفاده از لینک‌های داخلی به هم پیوند می‌شوند. با این کار، محتوای شما جامع‌تر و دسته‌بندی‌شده‌تر خواهد بود که در نتیجه موجب بهبود رتبه سئو و جذب ترافیک بیشتر می‌شود.


آشنایی با صفحه پیلار

صفحات پیلار بخشی اساسی برای صفحات لندینگ‌پیج یا هاب‌ها محسوب می‌شوند و تنوع و گستردگی موضوعات را در خود جای می‌دهند. با اینکه پوشش گسترده‌ای از موضوعات را دارند، باز هم به حفظ اصل و ماهیت اصلی موضوعات توجه دارند.
از طرفی، صفحات پیلار به عنوان صفحه اصلی سایت، به حفظ ساختار محتوایی و ایجاد صفحات دیگر برای بلاگ‌ها کمک می‌کنند و می‌توانند لینکی به این صفحات داشته باشند. با هدف آموزش و ارائه راهنمایی جامع، صفحات پیلار به صورت منظم ایجاد می‌شوند.
صفحات پیلار و صفحات لندینگ‌پیج معمولا با یکدیگر از طریق لینک‌ها مرتبط هستند و تلاش دارند که ساختار و ارتباط صحیحی بین صفحات مختلف سایت برقرار کنند.
ساختار محتوایی

ساختار محتوا

ساختار محتوایی پیلار

همانطور که اشاره کردیم مدل محتوایی پیلار، یکی از روش‌های تولید محتواست که ساختار و قاعده مخصوص خود را دارد. این محتواها، با محوریت یک موضوع اصلی، عناوین مختلف را به صورت یکپارچه پوشش می‌دهند. بنابراین، برای درک و پیاده‌سازی این مدل، آشنایی با اجزای آن امری ضروری است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ساختار پیلار

ساختار محتوایی پیلار

محتوای پیلار Pillar (ستونی)

بخش اصلی و مرکزی پیلار کلاستر، ستون ساختاری است که در آن مطالب مرتبط با موضوع اصلی در قالب عناوین و محتواهای ارزشمند قرار می‌گیرند. این بخش به عنوان بستری برای توضیح کامل مفاهیم اصلی و پاسخ به پرسش‌های مخاطبان طراحی شده و می‌توان آن را به زیرموضوعات فرعی تقسیم کرد. در صورتی که محتوای ستونی بیشتری ارائه شود، فضای بیشتری برای تولید محتوا در اختیار قرار می‌گیرد که این امر برای تولید محتوای با کیفیت و جذاب بسیار مفید است. هدف اصلی این قسمت، ارائه ارزش برای خواننده و همچنین رتبه‌بندی بالا در موتورهای جستجو است.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید برای تولید محتوای با کیفیت و مناسب دقت و زمان بیشتری نیاز است.

محتوای کلاستر Cluster (خوشه‌ای)

تا به اینجا درباره صفحات پیلار صحبت کردیم و توضیحاتی درباره آن‌ها دادیم. حال نوبت به صفحات کلاستر است. صفحات کلاستر صفحاتی‎اند که صفحات اصلی را تقویت می‌کنند و تأثیر زیادی در نتایج نهایی موتورهای جستجو دارند.
محتوای خوشه‌ای یا صفحات کلاستر، به محتواهایی اشاره دارد که در ارتباط با صفحات اصلی یا پیلار ایجاد می‌شوند. با کمک صفحات کلاستر، می‌توانید یک چارچوب ارتباطی قوی ایجاد کنید.

کلاستر

محتوای کلاستر

صفحات کلاستر، به بیان جزئیات دقیق مباحثی که در محتوای ستونی به آن اشاره شده است، پرداخته و حاوی مفاهیمی جامعی است که در محتوای ستونی قادر به شرح کامل آن‌ها نبوده‌اید. به طور دقیق‌تر، محتوای ستونی و خوشه‌ای به‌عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند. علت تولید محتوای ستونی، بیان عناوین مرتبط با موضوع است که پرداختن عمیق به جزئیات مفاهیم هر عنوان وظیفه محتوای خوشه‌ای است. محتوای خوشه‌ای به موضوعات جانبی محتوای ستونی پرداخته و از طریق لینک‎دهی با محتوای ستونی مرتبط می‌شود. با این روش، می‌توانید با هدایت کاربران به صفحات مختلف سایت، بازدید صفحات مختلف‌تان را افزایش دهید. در نتیجه هم مخاطبان و هم موتورهای جستجو را قانع می‌کنید که منبعی قابل‌اعتماد از اطلاعات مرتبط با موضوع اصلی هستید.


آشنایی با لینک‌های داخلی (هایپرلینک‌ها)

لینک‌های داخلی دوطرفه، به عنوان ساختار پیلار و کلاستر، برای برقراری ارتباط بین ستون‌ها و خوشه‌های محتوایی استفاده می‌شوند. برای هر دو پیلار و کلاستر، باید لینک‌سازی مناسب را اجرا کرد تا موتورهای جستجو بتوانند ارتباط موضوعی هر محتوا را با هسته و موضوع اصلی آن درک کنند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لینک‌سازی بین صفحات کلاستر نیز حائز اهمیت است.


محتوای واسطه (Bridge) و محتوای پرچم (Flag) در محتوای پیلار کلاستر

محتوا واسطه زیر مجموعه محتوای خوشه‌ای است که از طریق لینک‌دهی و ارتباط موضوعی به یک یا چند پیلار مرتبط شود.
محتوای پرچم، به محتوایی گفته می‌شود که قابلیت جذب مخاطب دارد که در نتیجه باعث افزایش بازدید گوگل و ترافیک سایت می‌شود.


طول محتوای صفحات پیلار

واقعیتی که وجود دارد این است که نمی توان برای صفحات پیلار طول ثابت و مشخصی را در نظر گرفت. به جای آن، این مهم است که این صفحات جامع و کامل باشند. اگرچه این پاسخ ممکن است برای شما هنوز مبهم باشد، اما اگر برای آن یک عدد بخواهید، باید بگوییم که بهتر است صفحات پیلار حداقل ۲۰۰۰ کلمه باشند. با این‌حال، باید به یاد داشت که صفحات پیلار به تنهایی قادر به بهبود سئو وبسایت شما نیستند و بیشتر بستگی به صفحات خوشه یا همان کلاسترها دارد.
صفحات پیلار

مقدار محتوای لازم در صفحات پیلار


چگونه محتوای صفحات کلاستر را بنویسیم؟

در ادامه راهنمای کامل نگارش محتوا بر اساس صفحات کلاستر را بررسی خواهیم کرد.

ارتباط با صفحات پیلار

محتواهای خوشه‌ای، موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند که همانند شاخه‌های درخت، در قسمت تنه به یکدیگر متصل شده و همبستگی دارند. این خوشه‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا زمینه، روابط و سلسله مراتب هر صفحه را در یک چارچوب محتوایی خاص درک کنند.

بیشتر بخوانید: هرم بازاریابی محتوا چیست؟ {نقشه راه محتوا}


اعتماد، قدرت و تخصص

موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، قادر به تعیین کیفیت و ارزش محتوا هستند و عواملی مانند تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن، در رتبه‌بندی وبسایت‌ها تأثیرگذار هستند.
با ایجاد صفحات کلاستر، به موتورهای جستجو سیگنالی داده می‌شود که سه فاکتور مهم تخصص، اعتبار و قابل‎اعتماد بودن در سایت وجود دارند. این موضوع به معنای کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو و پاداش برای تمامی تلاش‌های شماست.


بهبود UX

کلاسترها به شما این امکان را می‌دهند که محتوای جذابی در اطراف یک موضوع مشخص ایجاد کنید. با تحلیل دسته‌بندی‌های موضوعی مشتریان قبل از تصمیم‎گیری، می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای پیشنهاد دهید که به نقاط مشکل و موضوعاتی که در صنعت شما پیش می‌آیند، توجه کرده و به یک راه حل برسید.
بدین‌ترتیب، می‌توانید تجربه‌ای خوشایند برای کاربران فراهم کنید. همین امر در افزایش نرخ تبدیل شما و سودآوری پروژه‌ و کسب‌وکارتان بسیار موثر است. جهت بهبود استراتژی‌های بازاریابی آنلاین خود، می‌توانید به مشاوره بازاریابی اینترنتی روی آورید.


افزایش مشارکت کاربران

ساختن پیلار کلاستر به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب وبسایت خود کرده و آن‌ها را به سمت صفحات مختلف سایتتان سوق دهید تا زمان بیشتری را در آن (صفحات) سپری کنند.
اضافه کردن اطلاعات بیشتر به وبسایت، نه تنها باعث افزایش میزان کلیک می‌شود بلکه باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در وبسایتتان بگذارنند.
مشارکت

افزایش مشارکت کاربران


استراتژی محتوای پیلار کلاستر- آموزش قدم به قدم

برای تعیین استراتژی محتوا چندین گام پیش رو داریم:

گام اول: تحقیق درباره کلیدواژگان

قبل از شروع تولید محتوا در حوزه‌ی مورد نظر، انتخاب موضوع مناسب و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با آن بسیار مهم است. برای این منظور، بهتر است به وبلاگ‌ها و سایت‌های رقبای خود سر بزنید و استراتژی تولید محتوای آن‌ها را بررسی کنید. اگر رقبای شما از ساختار پیلار کلاستر استفاده کرده‌اند، شما نیز باید از این فرایند برای بهبود جذب بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک وبسایت خود استفاده کنید. بنابراین، قبل از شروع به تولید محتوا، برنامه‌ریزی مناسب برای پیاده‌سازی تاپیک کلاستر خود داشته باشید.


گام دوم: انتخاب صفحات پیلار و کلاستر

بعد از تعیین کلمات کلیدی، موضوع اصلی و زیرموضوع‌های صفحه پیلار و کلاسترها را مشخص کنید، اما از در هم‌آمیختن کلیدواژگان در عنوان کلاسترها اجتناب کنید تا در آینده با مشکلات بهینه‌سازی روبرو نشوید.
برای بررسی این مسئله، عناوین کلاسترها را در موتورهای جستجوی اینترنتی سرچ کنید و در صورتی که موضوع نتایج ارائه شده یکسان باشد، از تولید دو کلاستر برای عنوان‌های مشابه خودداری کنید.


گام سوم: تولید محتوا و لینک‌سازی

بعد از تدوین استراتژی دقیق برای تاپیک کلاستر، باید به تولید محتوا بپردازید. بهترین روش برای این کار این است که ابتدا محتوای پیلار را به طور کامل بنویسید و سپس به تکمیل جزئیات هر یک از کلاستر مربوطه بپردازید.
بعد از ایجاد محتوای هر صفحه کلاستر، لینک داخلی به آن کلاستر را در ستون محتوای خوشه‌ای با همان پیلار قرار دهید. برای تقویت محتوای خوشه‌ای، می‌توانید از لینک‌سازی داخلی بین صفحات کلاستر یا ایجاد لینک رفت و برگشت بین پیلار و کلاستر استفاده کنید.
تعداد کلمات در محتوای ستون پیلار و کلاسترها از اهمیت خاصی برخوردار نیست. تنها نکته مهم این است که محتوای شما به اندازه کافی و لازم، پاسخ کاربران در پست‌های مختلف را بدهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟


گام چهارم: استفاده از پنل کانتک‌ها


ممکن است چند محتوای کلاستر داشته باشید که باهم ارتباط معنایی و مفهومی یکسانی داشته باشد. وظیفه شما این است تا این محتواها را از طریق لینک‌سازی داخلی به یکدیگر متصل کنید. در دنیای سئو و تولید محتوا، به محتوای کلاستر (خوشه‌ای) که در آن لینک‌سازی بین دو محتوای کلاستر دیگر انجام می‌شود، محتوای واسطه یا bridge content گفته می‌شود.


گام نهایی

پس از تکمیل فرآیند تولید محتوای تمامی صفحات کلاستر و پیلار، می‌توانید با خرید رپورتاژ آگهی یا بک‌لینک، ساختار محتوای تاپیک کلاسترتان را برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو تقویت کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که در دنیای سئو، تلاش‌های اولیه کافی نیستند و شما باید همیشه برای بهبود نتایج، بر روی بهبود ساختار و محتوای خود به صورت منظم کار کنید.


چند پرسش و پاسخ


پیلار کلاستر چیست؟

پیلار کلاستر به گروهی از مطالب مرتبط و مشابه با یکدیگر در یک صفحه وب گفته می‌شود که با هدف جذب کاربران به داخل صفحه، به صورت منظم در یک بخش یا ستون در صفحه قرار می‌گیرند. کلاسترها معمولا زیرمجموعه‌ای از محتوای پیلار هستند و با آن ارتباط معنایی مشترکی دارند. محتوای پیلار کلاستر به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی و با سرعت به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در کل، هدف اصلی پیلار کلاستر، سهولت در دسترسی به اطلاعات و بهبود تجربه کاربری کاربران است.


مدل محتوایی پیلار کلاستر چیست؟

مدل محتوایی پیلار کلاستر یک روش سازماندهی محتوای وب‌سایت است که در آن، محتوای هر صفحه وب‌سایت به عنوان یک پیلار شناخته می‌شود. پیلارها معمولا به محتواهای بلند اطلاق می‌شوند که شامل یک یا چندین کلاستر (بسته به موضوع) هستند. همیشه بین کلاسترهای مختلف یک محتوای پیلار، ارتباط معنایی قوی وجود دارد. معمولا این کلاسترهای مشترک، از طریق لینک‌سازی به هم متصل می‌شوند تا دسترسی کاربران را به اطلاعات مورد نیازشان راحت‌تر است. بعلاوه، این روش باعث می‌شود تا موتورهای جستجو به سادگی بتوانند محتوای وب‌سایت‌تان را فهرست‌بندی کنند.


اجزای مدل پیلار و کلاستر کدامند؟

مدل پیلار و کلاستر شامل دو عنصر اصلی است: پیلارها و کلاسترها. پیلارها به مجموعه‌ای از صفحات و مطالب مرتبط با یک موضوع خاص اشاره دارند و به عنوان یک واحد مستقل در سایت قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، کلاسترها مجموعه‌ای از پیلارهای مرتبط با یک موضوع عمومی تشکیل می‌دهند و به صورت سلسله مراتبی در سایت سازماندهی می‌شوند. در واقع، کلاسترها به عنوان پوششی فرعی برای پیلارها عمل می‌کنند که به کاربران سایت کمک می‌کنند تا به راحتی به دنبال مطالب مرتبط با موضوع خود بگردند.

بیشتر بخوانید: تقویم محتوایی چیست و چه نقشی در استراتژی محتوا دارد؟


سخن آخر

به یاد داشته باشید که باتوجه به الگوریتم‌های جدید گوگل، داشتن یک استراتژی تولیدمحتوای حرفه‌ای و هدفمند برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مسیر، ساختار پیلار کلاستر بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد.
در نهایت خاطر نشان می‌کنیم اگر به دنبال سازمان حرفه‌ای برای چیدمان استراتژی تولیدمحتوای خود و سئو قدرتمند وبسایت‌تان دارید، حتما با ما تماس بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، ترکیبی از تیمی جوان، متخصص و باتجربه است که سال‌ها در زمینه تولیدمحتوا و خدمات سئو سایت و همچنین ثبت تبلیغ در گوگل (گوگل ادز) به طور تخصصی فعالیت می‌کنند.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف