با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

درآمد گوگل چقدر است؟

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
12:58، 1402/02/24
درآمد گوگل چقدر است؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

درآمد گوگل چقدر است؟


گوگل یکی از غول‌های فناوری در دنیا به حساب می‌آید که کاربران زیادی در سراسر جهان از محصولات مختلف آن استفاده می‌کنند. محصولاتی مانند گوگل مپ، جی میل، یوتیوب، سیستم عامل اندروید و از همه مهم‌تر موتور جستجوی گوگل از از جمله محصولاتی هستند که کاربران زیادی در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. امروزه شرایط به نحوی شده است که شاید استفاده نکردن از این محصولات زندگی را برای ما دشوار کند. نکته جالب در مورد گوگل این است که همه این محصولات به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با وجود رایگان بودن تمامی محصولات، درآمد گوگل به عنوان غول فناوری دنیا، از کجا بدست می‌آید؟

آشنایی با نحوه درآمدزایی گوگل

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وب‌سایت Statista گوگل در سال در 2020 میلادی بیش از 181 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. جالب اینجاست که تمام محصولات گوگل که کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند رایگان بوده و بابت استفاده از آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند؛ اما چگونه ممکن است؟ آیا گوگل همه این محصولات را به صورت رایگان ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار داده است؟ قطعا جواب به این سوال خیر است. پس درآمد گوگل از کجا است؟

گوگل

اجزای کمک‌کننده گوگل 


شاید بتوان پاسخ خود را در این سخن از اندرو لوییس پیدا کرد؛ او می‌گوید که: زمانی که برای استفاده از محصولی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، شما مشتری نیستید بلکه خود محصول هستید. در خصوص گوگل هم موضوع این نیست که شما برای استفاده از محصولات و خدمات آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بلکه موضوع روشی است که شما برای پرداخت دارید. بر اساس آمار، گوگل در سال 2020 بیش از 181 میلیارد دلار درآمد داشته است که 85.5 درصد از کل این درآمد، از طریق تبلیغات و گوگل ادز (Google Ads) بدست آمده است. بر همین اساس می‌توان دریافت که منبع اصلی درآمد گوگل از طریق تبلیغات در گوگل است.

نحوه کسب درآمد گوگل از طریق تبلیغات

حال که فهمیدیم درصد زیادی از درآمد گوگل از طریق تبلیغات بدست می‌آید، این سوال مطرح می‌شود که چگونه گوگل از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کسب و کار و درآمدزایی تبلیغاتی گوگل به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود که شامل گوگل ادز (Google Ads)، گوگل ادسنس (Google AdSense) و گوگل ادموب (Google Ad Mob) است.
گوگل ادز یک نر‌م‌افزار است که هدف آن تعیین این است که کدام یک از تبلیغات قابلیت نمایش در صفحات گوگل را دارند. گوگل ادسنس نیز وظیفه انتشار تبلیغات بر روی سایر سایت‌ها را بر عهده دارد. به این ترتیب که به عنوان مثال اگر یک کاربر که وبلاگ آشپزی دارد و بخواهد تبلیغی بر روی یک سایت داشته باشد،‌کافی است جایگاه تبلیغ را مشخص کند تا بقیه کارها توسط ادسنس انجام شود. ادموب همان ادسنس برای اپلیکیشن‌های موبایل است و تبلیغات را بر روی اپلیکیشن‌های مختلف منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید: 6 نکته برای انتخاب آژانس تبلیغات گوگل ادز در ایران

google ads

تبلیغات از طریق گوگل ادز


زمانی که کاربری در موتور جستجوی گوگل موضوعی را جستجو می‌کند، نتایجی در رابطه با آن موضوع نمایش داده می‌شود. به این کار موتور جستجوی گوگل، خزش وب گفته می‌شود. در این فرایند یک نقشه از وب ایجاد می‌شود که ارتباط بین آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال زمانی که یک کاربر در مورد یک هتل ارزان در یکی از شهرها جستجو می‌کند، گوگل کل وب را برای جستجو انتخاب نمی‌کند. در این شرایط موتور جستجوی گوگل تنها محتواهایی را به نمایش درمی‌آورد که ایندکس شده‌اند و به جستجوی کاربر مرتبط هستند. اما سوال اینجا است که گوگل چگونه متوجه مرتبط بودن نتایج با جستجوی کاربر می‌شود و این موضوع چه ارتباطی با درآمد گوگل دارد؟

آشنایی با الگوریتم موتور جستجوی گوگل

گوگل برای این موضوع که موتور جستجو بتواند موضوع مورد نظر کاربر را تشخیص دهد، از یک الگوریتم یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) استفاده می‌کند. در این الگوریتم، هوش مصنوعی، ورودی کاربر یا همان عبارت جستجو را با کمک پردازش زبان طبیعی تجزیه و تحلیل کرده تا منظور کاربر را تشخیص دهد. این الگوریتم در این فرایند از محتوای جمع‌آوری شده از سایت‌ها نیز استفاده می‌کند. به زبان ساده‌تر داده‌های کاربران چیزی است که این الگوریتم از آن استفاده می‌کند که در نمایش تبلیغات نیز نقش داشته و با درآمد گوگل مرتبط است.
به عنوان مثال زمانی که یک کاربر،‌ موضوعی را در گوگل جستجو می‌کند و پس از به نمایش درآمدن نتایج به سرعت به دلیل مرتبط بودن آن به موضوع بر روی نتیجه دوم کلیک می‌کند، در صورتی که این شرایط تکرار شود، گوگل در جستجوهای بعدی، نتیجه دوم را در رتبه بالاتری به کاربر نمایش می‌دهد. این موضوع در مورد نشان دادن و مرتب کردن تبلیغات که با درآمد گوگل مرتبط است جذاب‌تر می‌شود.

تبلیغات

شناخت الگوریتم موتور جست‌و‌جوی گوگل


تبلیغات گوگل با تبلیغات تلویزیونی که باید برای آن بودجه و هزینه زیادی صرف شود،‌ تفاوت دارد. گوگل برای تبلیغات و نمایش دادن آن‌ها کاری انجام می‌دهد که باعث تمایز آن سایر رقبا شده است. گوگل این توانایی را دارد که تبلیغات را به صورت شخصی‌سازی شده به افراد و کاربران مختلف نمایش دهد. در واقع گوگل تبلیغات در هر حوزه را به کاربرانی نمایش می‌دهد که واقعا به آن نیاز دارند. تصور کنید که به فردی که به دنبال خرید یک گوشی موبایل جدید است، تبلیغاتی از گوشی‌های جدید که به بازار عرضه شده‌اند نمایش داده شود؛ بدون شک اثرگذارتر بوده و باعث افزایش فروش محصول می‌شود.

بیشتر بخوانید: 7 روش کسب درآمد دلاری در ایران

مزایده برای برنده شدن در تبلیغات گوگل

اصلی‌ترین منبع درآمد گوگل از طریق تبلیغات است و به دلیل اثرگذار بودن تبلیغات آن، متقاضیان زیادی برای تبلیغ وجود دارد. گوگل به منظور تعیین اینکه کدام تبلیغ در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، بین تبلیغ کنندگان مزایده برگزار می‌کند. فرایند مزایده زمانی آغاز می‌شود که یک کاربر وارد گوگل شده و عبارتی را جستجو می‌کند. فرایند این مزایده بر اساس مزایده ویکری بوده که به نام مزایده قیمت دوم تعمیم یافته شده نیز شناخته می‌شود.
برای درک بهتر این موضوع و تأثیر آن بر درآمد گوگل به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما صاحب یک رستوران بوده و قصد دارید که رستوران و کسب و کار خود را در گوگل تبلیغ کنید. در صورتی که سایر افرادی که مانند شما به دنبال تبلیغ رستوران خود هستند، از کیفیت یکسانی برخوردار باشند، اگر گوگل 1 دلار را به عنوان مزایده پیشنهاد داده باشد و سایر افراد نیز همین مبلغ را پیشنهاد کرده باشند، در صورتی که شما 2 دلار پیشنهاد دهید، برنده خواهید بود. بنابراین تبلیغ شما توسط گوگل در جایگاه بالاتری نمایش داده می‌شود اما مزایده قیمت دوم در اینجا به کار رفته و شما تنها 1 دلار پرداخت می‌کنید.

google adsmob

برنده در گوگل


پس تبلیغ‌کنندگان در گوگل مانند تبلیغ در تلویزیون هزینه پرداخت می‌کنند، اما از این موضوع اطلاع ندارند که آیا کاربران به این تبلیغ توجه می‌کنند یا خیر. به همین خاطر گوگل از تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک که توسط کاربران بر روی تبلیغ انجام می‌دهد، هزینه دریافت می‌کند. در واقع درآمد گوگل از تبلیغات وابسته به تعداد کلیک کاربران است. در صورتی که کاربر بر روی تبلیغ کلیک نکند هزینه‌ای از تبلیغ‌کننده دریافت نمی‌شود. عوامل متعددی وجود دارد که بر روی تعداد کلیک روی تبلیغات اثرگذار است اما کیفیت تبلیغ اصلی‌ترین عامل محسوب می‌شود. در واقع هر چه تعداد کلیک یک تبلیغ بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر آن است. از این رو با توجه به وابستگی درآمد گوگل به تعداد کلیک، معمولا تبلیغاتی که کیفیت بالاتری دارند از ارزش بیشتری برای گوگل برخوردار هستند.

پیشنهاد: از دوره GA4 و آموزش آنالیتیکس 4 منتوریکس بازدید کنید.

جمع‌بندی

بررسی نمودار روند درآمد گوگل از سال 2008 تا سال 2020 نشان می‌دهد که درآمد فصلی این غول فناوری از حدود 10 میلیارد دلار به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است که بخش اعظمی از آن از طریق تبلیغات به‌دست می‌آید. درآمد گوگل از تبلیغات که به کمک هوش مصنوعی و برای اثربخشی بیشتر با بررسی رفتار کاربران و نشان دادن تبلیغات مرتبط با خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها انجام می‌شود، روز به روز در حال افزایش است. گوگل هزینه تبلیغات را از تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک کاربران دریافت می‌کند تا آن‌ها با بالا بردن کیفیت تبلیغات خود بتوانند کاربران بیشتری را جذب کنند.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف