با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

خطای 404 چیست؟ {آموزش رفع ارور 404}

خطای 404 چیست؟ {آموزش رفع ارور 404}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

خطای 404 چیست؟ {آموزش رفع ارور 404}


در بسیار از موارد پس از جستجوی یک موضوع در اینترنت و پس از اقدام به ورود به سایت مورد نظر برای مشاهده محتوا، با صفحه‌ای روبرو می‌شویم که در آن عبارت Error 404 درج شده است و نمی‌توان به محتوای مورد نظر در سایت دسترسی پیدا کرد. خطای 404 یا not found یکی از خطاهای رایج در دنیای اینترنت و وب‌سایت‌های مختلف است که دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد. این خطا یکی از خطاهای مهم در طراحی وب‌سایت‌ است که در صورت بروز و عدم رفع می‌تواند آسیب‌های جدی به سئو سایت و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو وارد کند. در این مقاله قصد داریم با ارور 404 و دلایل بروز آن آشنا شده و بهترین راه‌های رفع این خطا در سایت را مورد بررسی قرار دهیم.

خطای 404 چیست؟

زمانی که یک کاربر در اینترنت قصد مشاهده صفحات یک وب‌سایت را دارد، مرورگر اینترنتی عناصر مختلفی را از سرور به منظور نمایش صفحه مورد نظر درخواست می‌کند. در صورتی که مرورگر از سرور فایلی را درخواست کند که در سرور موجود نباشد، پیغام خطایی به نام ارور 404 یا not found بر روی مرورگر به نمایش درمی‌آید. بر این اساس این خطا زمانی بر روی صفحه مرورگر نمایش داده می‌شود صفحه مورد نظر کاربر برای نمایش در سرور سایت وجود نداشته یا پیدا نشود.
اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به این موضوع نگاه خطای 404 یک کد وضعیت در پروتکل http به حساب می‌آید که در دسته خطاهای XX4 در سرچ کنسول قرار می‌گیرد. این اخطار که در زمان عدم وجود صفحه مورد نظر کاربر بر روی مرورگر به نمایش درمی‌آید ممکن است به یکی از شکل‌های زیر نمایش داده شود.

  •  Error 404
  •  Not Found 404
  •  The Requested URL[URL] was not found on this server
  •  HTTP 404
  •  Error 404 Not Found
  •  File or Directory Not Found 404
  •  HTTP 404 Not Found
  •  Page Not Found 404

البته این امکان وجود دارد که طراح قالب وب‌سایت یک صفحه اختصاصی طراحی کرده باشد که به منظور نمایش ارور 404 در نظر گرفته شده و پیغام و تصاویر خاصی را غیر از موارد بالا به کاربران نمایش دهد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی ترافیک سایت در 3 سوت {+ فیلم آموزشی}

404

خطای 404

دلایل ایجاد ارور 404 چیست؟

بیشترین ترافیک سایت‌ها در دنیای اینترنت از طریق موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل تأمین می‌شود. در صورتی که یک سایت آدرس صفحات خود را تغییر داده باشد و کاربر وارد آدرس قبلی سایت شود، با ارور 404 مواجه می‌شود. یکی از مواردی که برای گوگل به عنوان موتور جستجو اهمیت داشته و در رتبه‌بندی سایت‌ها لحاظ می‌کند، این است که کاربر بتواند به سرعت به مطلب مورد نظر خود که جستجو کرده دست پیدا کند. در صورتی که یک وب‌سایت با خطای 404 مواجه شود این قانون مهم گوگل را نقض کرده و در صورتی که این مشکل به صورت مداوم تکرار شده و کاربران زیادی با این خطا مواجه شوند، تأثیر منفی بر روی سئو سایت خواهد داشت.

پیدا نمی‌شود

The Requested URL[URL] was not found on this server

بسیاری از این خطاها در سرچ کنسول وب‌سایت‌ها به نمایش درمی‌آید که نشان دهنده اهمیت رفع این خطا برای گوگل است. به همین دلیل اطلاع از دلیل بروز این خطا در سایت اولین و مهم‌ترین قدم برای اقدام در جهت رفع این خطا در یک وب‌سایت است. از مهم‌ترین دلایل بروز خطای 404 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

  • خطای کاربر: معمولا این خطا به دلیل خطای کاربران رخ می‌دهد که اصلی‌ترین دلیل آن وارد کردن آدرس صفحه یا وب‌سایت به صورت اشتباه است که باعث می‌شود کاربر در مرورگر خود ارور 404 را مشاهده کند. در واقع چون کاربر آدرسی را جستجو می‌کند که در وب‌سایت وجود ندارد با نمایش این خطا بر روی مرورگر اینترنتی مواجه می‌شود.
  •  تغییر نشانی صفحات وب‌سایت: در صورتی که مدیران یک سایت آدرس یا URL صفحات سایت خود را تغییر دهند این احتمال وجود دارد که کاربران خطای 404 را بر روی مرورگر خود مشاهده کنند. چون این امکان وجود دارد که مدیران سایت به هر دلیلی آدرس یکی از صفحات وب‌سایت را تغییر داده باشند اما کاربر با همان آدرس قبلی قصد وارد شدن به سایت را داشته باشد که با این خطا روبرو می‌شود.
  •  حذف صفحات وب‌سایت: این امکان وجود دارد که یکی از صفحات سایت به هر دلیلی توسط مدیر یا طراح سایت حذف شده باشد که کاربران در صورت مراجعه به آدرس قبلی صفحه با خطای 404 مواجه می‌شوند.

page not found

خطای پیدا نشدن سایت

چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟

همانطور که گفته شد، دسترسی سریع کاربران به مطلب مورد نظر از اهمیت بالایی برای گوگل برخوردار است. به همین دلیل گوگل به رفع خطای 404 در یک سایت نیز اهمیت زیادی می‌دهد. در صورتی که مدیر یک سایت یا ادمین آن هستید و با ارور 404 در سایت خود مواجه شده‌اید برای رفع خطا باید اقدامات زیر را انجام داده و رعایت کنید:

  •  ایجاد ریدایرکت: در صورتی که به هر دلیل برخی از صفحات سایت تغییر آدرس داده یا حذف شده‌اند باید به صفحات مرتبط دیگر در سایت یا صفحه جدید ریدایرکت شوند. در واقع در این شرایط باید از ریدایرکت 301 استفاده شده و صفحه تغییر یافته یا حذف شده به صفحه دیگری آدرس داده شود تا خطا برای کاربران نمایش داده نشود.
  •  رفع لینک‌های شکسته: در صورتی که لینک‌هایی که در صفحات سایت وجود دارند که به آدرس اشتباه لینک شده یا آدرس لینک شده در سایت موجود نیست، باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد. یکی از بهترین ابزارهای برای این کار وب‌سایت brokenlinkcheck.com است که می‌تواند این پیوندها را در سایت پیدا کند تا بتوانید برای اصلاح آن اقدام کنید.
  •  بازنگری تصاویر: اگر در سایت شما تصاویری وجود داشته که از طریق بخش رسانه‌ها یا سرور سایت حذف شده باشد کاربران با ارور 404 در سایت مواجه می‌شوند. به این دلیل که در صفحه مورد نظر درخواست فراخوانی تصویری از سرور می‌شود که موجود نیست. برای رفع این مشکل باید به صفحه‌ای که تصویر از آن فراخوانی می‌شود مراجعه کرده و پس از حذف بخش مربوط به تصویر قبلی، اقدام به آپلود تصویر جدید کنید.
  •  تغییر فرمت پیوند یکتا: در صورتی که دامنه یک وب‌سایت به صورت کامل به یک آدرس جدید ریدایرکت شده باشد این احتمال وجود دارد که کاربران در صفحات داخلی سایت با این خطا روبرو شوند. در این شرایط مدیر سایت باید به بخش تنظیمات پیوند یکتا مراجعه کرده و فرمت پیوند یکتا را تغییر دهد. پس از تغییر فرمت باید تغییرات ذخیره شده و در نهایت به حالت قبل برگشته یا به حالت دلخواه درآید تا این خطا رفع شود. در صورتی که بر روی یک سایت افزونه یا قالب جدیدی نصب شده باشد و کاربران با ارور 404 مواجه شوند، فرمت پیوند یکتا باید تغییر داده شود.
  •  ایجاد صفحه 404 سفارشی: توصیه می‌شود که در قالب وب‌سایت خود یک صفحه برای نمایش خطای 404 به صورت سفارشی ایجاد کنید تا بتوانید در آن به کاربران پیغام دهید که آدرس جستجو شده در سایت وجود ندارد. در صورتی که در این صفحه یک بخش به عنوان مطالب پیشنهادی یا باکس جستجو قرار داده شود، احتمال خروج کاربر از سایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند از افزایش نرخ پرش یا Bounce Rate جلوگیری کند.
  •  استفاده از گوگل سرچ کنسول: این ابزار حساسیت زیادی نسبت به لینک‌های دارای خطای 404 دارد و در صورتی که این خطا را در یک سایت رؤیت کند، از طریق ارسال ایمیل به مدیر سایت، وجود خطا را هشدار می‌دهد.

ارور 404 چه تاثیری در سئو دارد؟

وجود خطا یا ارور 404 در یک سایت یا صفحات آن، بر اساس اعلام رسمی گوگل به صورت مستقیم بر روی رتبه‌بندی سایت تأثیر منفی ندارد. اما این خطا در صورتی که رفع نشود می‌تواند به صورت غیرمستقیم سئو سایت را تحت تأثیر قرار دهد. تصور کنید که در یک سایت صفحه‌ای وجود دارد که حاوی لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌های با ارزش است. در صورتی که این صفحه 404 شود، ربات‌های گوگل این صفحه را در اولین اقدام از حالت ایندکس خارج می‌کنند که باعث می‌شود تمامی لینک‌های موجود در آن صفحه بی‌ارزش شوند.
همچنین در صورتی که در یک سایت صفحات با اهمیتی که مربوط به نماینده فروش محصولات و خدمات یک سایت هستند، با خطای 404 مواجه شوند، رتبه سایت و اعتبار دامنه آن کاهش پیدا می‌کند که این اتفاق منجر به افت رتبه کل سایت در نتایج جستجوی گوگل می‌شود. در صورتی که در یک سایت به هر دلیل نیاز به پاک کردن برخی از صفحات با ارزش وجود داشت، توصیه می‌شود که این صفحات بلافاصله با یک صفحه با ارزش دیگر جایگزین شود. یکی از اصلی ترین اهداف ما در ارائه خدمات سئو سایت، بررسی status Code های سایت شما و برنامه ریزی جهت بهبود و بهینه سازی آنهاست! 

404 error

خطای امکان جابه‌جایی صفحه


یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان تأثیر منفی ارور 404 بر روی سئو سایت در نظر گرفت، تجربه کاربری است. زمانی که کاربر از طریق نتایج جستجو نمی‌تواند به صفحه مورد نظر خود در یک سایت هدایت شود، تجربه کاربری بد از سایت برای آن شکل می‌گیرد که می‌تواند سئو سایت را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین در صورتی که لینک‌های داخلی در یک سایت به صفحاتی هدایت شوند که دارای خطای 404 هستند، تجربه کاربری بد رقم می‌زنند. این نوع لینک‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند یکپارچگی سایت را به خطر بیاندازند، کار خزنده‌های گوگل را با مشکل مواجه می‌کنند.

جمع‌بندی

خطای 404 یکی از خطاهای متداولی است که کاربران در برخی موارد پس از ورود به سایت یا صفحات آن مشاهده می‌کنند. این خطا نشان می‌دهد که آدرسی که کاربر برای دسترسی به سایت از سرور فراخوانی کرده، وجود ندارد و نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند موجب بروز این خطا در یک سایت یا صفحات آن شوند. اما با توجه به حساسیت گوگل نسبت به دسترسی سریع کاربران به تولید محتوای مورد نظر، این بروز این خطا در یک سایت می‌تواند تأثیر منفی بر سئو و رتبه‌بندی آن در گوگل داشته باشد. به همین دلیل اقدام نسبت به رفع ارور 404 در یک سایت در صورت بروز از اهمیت زیادی برخوردار است.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف