با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

پیش‌بینی ترافیک سایت در 3 سوت {+ فیلم آموزشی}

سینا یوسفی
سینا یوسفی
11:00، 1401/09/10
پیش‌بینی ترافیک سایت در 3 سوت {+ فیلم آموزشی}
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پیش‌بینی ترافیک سایت در 3 سوت {+ فیلم آموزشی}


برای مشخص کردن اهداف OKR سه ماهه آینده مشتریان منتوریکس، باید میزان کلیک را مشخص می‌کردیم. اما برای من همه چیز از یک سوال ساده شروع شد. چطور تعداد کلیک را مشخص کنم؟ اگر الان، 500 کلیک در روز داریم، 3 ماه آینده به کجا می‌رسیم؟ چه ابزارهایی برای پیش بینی ترافیک سئو سایت وجود دارد؟ این ابزارها چقدر دقیق هستند؟ در ادامه، تجربیات خودم را با شما در میان می‌گذارم. 

پیش بینی ترافیک سایت چیست؟

کنترل ترافیک سایت، باید به طور مرتب و روزانه انجام شود. در هر روز، تعداد کلیک و ایمپرشن سایت با روزهای قبلی مقایسه می‌شود و روند رو به رشد یا رو به کاهش، زیر نظر گرفته می‌شود. مدیریت نحوه افزایش ترافیک سایت، به رشد تعداد کلیک و بازدیدهای روزانه کمک می‌کند اما این رشد، تا چه حد است؟ click و impression سایت تا چه اندازه بالا می‌رود؟ به عنوان متخصص سئو چطور باید پیش بینی ترافیک را انجام داد؟ 

امکان مقایسه داده‌های فعلی با داده‌های گذشته وجود دارد. اما برای پیش بینی ترافیک آینده سایت، چه باید کرد؟

امکان مقایسه داده‌های فعلی با داده‌های گذشته وجود دارد. اما برای پیش بینی ترافیک آینده سایت، چه باید کرد؟

ابزارها و نرم افزار ترافیک سایت، با استفاده از داده‌های قدیمی و گذشته سایت، آمار ترافیک آینده را پیش بینی می‌کند. دیدن ترافیک سایت به شما کمک می‌کند تا میزان اثربخشی اقدامات سئویی را بفهمید. اگر تعداد بازدید روزانه رشد داشته باشد، یعنی توانسته‌اید به اهداف سئویی خود، نزدیک شوید. پیش بینی ترافیک سئو هم برای همین کار کاربرد دارد. با استفاده تحلیل آماری، می‌فهمید که سئو سایت، چقدر رشد خواهد کرد و در مسیری خواهد بود. 

هنگام سئو سایت و چیدن استراتژی سئو، باید به چیزی فراتر از تعداد کلیک فعلی فکر کنید و به دنبال پیش بینی آینده باشید. موضوعی که منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت حرفه ای و بهینه سازی آن، به شدت به آن پایبند است.

اهمیت پیش بینی ترافیک سایت

بررسی ترافیک سایت، راهی برای زیر نظر گرفتن ترافیک فصلی، ماهانه و هفتگی است. اما این اطلاعات در داده‌های گذشته خلاصه می‌شود. فرض کنید که من برای یک مشتری بخواهم پروپوزال سئویی آماده کنم. اگر بخواهم تعداد کلیک روزانه آن‌ها را پیش بینی کنم، چه راهی پیش روی من است؟ برای شرکت‌هایی که همین حالا داده‌های گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را در اختیار دارند، چه تخمینی می‌توان از آینده سئویی داشت؟

سوالات بالا، تنها بخشی از کاربردهای پیش بینی ترافیک سایت است. بررسی ترافیک سایت‌ها یک دید کلی نسبت به روند طی شده به ما می‌دهد اما از آینده چیزی نمی‌گوید. از طرف دیگر، به کمک پیش بینی ترافیک سئو می‌توان مشخص کرد که در بازه‌های زمانی مناسبتی (مثلا آخر سال؛ فروش آخر تابستان یا پاییزه و…) وضعیت ترافیک سایت چگونه خواهد بود.

اگر تعداد پیش بینی شده با میزان مورد انتظار فاصله زیادی دارد، از یکی دو ماه قبل برای افزایش و بهبود این تعداد، فکری بکنید. اگر هم پیش بینی ترافیک سئو سایت وضعیت مطلوبی دارد، خود را برای آن زمان، آماده کنید. 

پیش بینی ترافیک سایت به درد چه کسی می‌خورد؟

برای منِ کارشناس سئو، پیش بینی ترافیک سایت، به برنامه ریزی بهتر و شناخت مسیر کمک زیادی می‌کند. کنترل ترافیک سایت، یکی از وظایف روزانه من است و خوب است که بدانم سئوی سایت مشتری، در آینده به کجا می‌رسد. اما SEO Forecast، تنها برای من نیست. آژانس‌های سئو، آژانس دیجیتال مارکتینگ، تیم‌های دیجیتال مارکتینگ و تیم‌های بازاریابی دیجیتال هم می‌توانند از ابزارهای پیش بینی ترافیک سایت استفاده خوبی بکنند:

  • آژانس‌های سئو: پیش بینی ترافیک سئو فرصت خوبی است تا به مشتریان بالفعل و بالقوه نشان دهید که اقدامات و خدمات سئویی‌تان چقدر تاثیر گذار است و تا چه حد می‌تواند باعث رشد کسب و کارها در فضای وب شود.
  • تیم‌های دیجیتال مارکتینگ: تیم‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند به کمک پیش بینی ترافیک سئوی سایت، برنامه ریزی برای هزینه‌های خدمات سئوی شرکت را انجام دهند. 
  • تیم‌های بازاریابی دیجیتال: تیم‌های بازاریابی و فروش شرکت، باید نرخ بازگشت سرمایه را مشخص کنند. SEO Forecast در کنار داده‌های گوگل آنالیتیکس، فاکتور خوبی برای اندازه گیری میزان اثربخشی اقدامات سئویی با احتساب هزینه انجام شده است. 

پیش بینی ترافیک سایت چقدر دقیق است؟

قبل از اینکه به معرفی ابزارهای پیش بینی ترافیک سایت برسم، باید در مورد دقت ابزارهای تخمین ترافیک سئو، حرف بزنیم. ابزارهای پیش‌بینی ترافیک، از داده‌های گذشته استفاده می‌کنند و در گزارش نهایی، روند فعلی را در نظر می‌گیرند. فرض کنید که داده‌های فعلی، بر اساس سئو داخلی و سئو خارجی روتین و بودجه رپورتاژ و بک لینک ماهانه متوسط (4-8 میلیون تومان) باشد. پیش بینی ترافیک سئو هم با در نظر گرفتن این روند، انجام می‌شود. یعنی همین روند را حفظ کنید، به یک بازه مشخص کلیک و ایمپرشن می‌رسید. 

تغییر در مسیر (تخصصی کردن سئو داخلی و خارجی؛ افزایش بودجه بک لینک و رپورتاژ؛ تولید محتوای منظم و…)، قطعا باعث شکسته شدن روند فعلی می‌شود. این اتفاق، می‌تواند روی نتیجه نهایی گزارش هم تاثیر مثبت بگذارد. علاوه بر آن، اقدامات رقبای شما هم می‌تواند باعث تاثیر در نتایج سئو شود. بنابراین نگاهتان به این ابزارها، صرفاً برای در دست داشتن اعداد و ارقام، پیش بینی شده و تخمینی باشد. لزوماً این اعداد به نتیجه واقعی و real، منتهی نمی‌شود. هدف از گرفتن این گزارشات، داشتن یک دید کلی و جامع، نسبت به اقدامات فعلی و بررسی صحت مسیر سئویی است. 

Ahrefs، فیسبوک پرافیت یا SEOmonitor؛ کدامیک برای پیش بینی ترافیک بهتر است؟

Ahrefs، فیسبوک پرافیت یا SEOmonitor؛ کدامیک برای پیش بینی ترافیک بهتر است؟

ابزارهای پیش بینی ترافیک سایت

حالا وقت آن رسیده که بهترین ابزارهای پیش بینی ترافیک سایت را بررسی کنیم. 

پیش بینی ترافیک سایت به کمک Ahrefs

هرجا حرف از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و خدمات سئو سایت باشد، نام Ahrefs هم وجود دارد. دیجیتال مارکترها، داده‌کاوها و سئوکارها می‌توانند از این ابزار برای پیش بینی ترافیک سایت استفاده کنند. Ahrefs به کمک اسکریپت‌های Google Colab، نمودار و گراف ترافیک آینده سایت را ترسیم می‌کند. 

  • برای ایجاد نمودارهای اختصاصی، باید به زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی داشته باشید.
  • برای تحلیل نمودارهای آماری، باید آشنایی نسبی و سطحی با چارت‌ها داشته باشید.
  • برای گرفتن گزارش می‌توانید از خروجی csv گوگل سرچ کنسول و Ahrefs استفاده کنید.
  • استفاده از این ابزار، رایگان است و هزینه‌ای برای شما ندارد.

مراحل پیش بینی ترافیک سایت توسط Ahrefs:

  1. نمودار 3 ماهه، 6 ماهه یا یکساله گوگل سرچ کنسول را انتخاب کنید
  2. فایل خروجی را با فرمت csv ذخیره کنید
  3. دو ستون تعداد کلیک و تاریخ را نگه دارید و باقی ستون‌ها را حذف کنید
  4. نام ستون کلیک را به "Organic Traffic" تغییر بدهید
  5. فایل را مطابق فیلم آموزشی در لینک سایت google Colab آپلود کنید
  6. مسیر اجرای کدهای پایتون را تا انتها و مرحله به مرحله طبق فیلم آموزشی، دنبال کنید
  7. فایل traffic forecast را بررسی بیشتر ذخیره کنید

برای مقایسه رشد ترافیک سایت سایت خودتان و رقبا هم می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

نکته: برای استفاده از این لینک‌ها، به داده سرچ ارگانیک رقبا نیاز دارید. در غیر این صورت، می‌توانید از این لینک‌ها برای مقایسه بین پروژه‌های خودتان کمک بگیرید. 

 

بیش از 85% ترافیک وب‌سایت از طریق موتور جستجو (ترافیک ارگانیک) است. با پیش بینی ترافیک سئویی می‌توانید برای جذب مخاطب و کاربر بیشتر، برنامه‌ریزی کنید.

پیش بینی ترافیک سئو به کمک Google Data Studio

دیتا استودیو یک غول بی شاخ و دم در دنیای مارکتینگ است. کسی نمی‌تواند قابلیت‌ها و امکانات گسترده دیتا استودیو را در طبقه‌بندی، گزارش و نمایش داده‌های سایت، نادیده بگیرد. به علاوه، وجود تمپلیت‌های رایگان مختلف برای سئوکارها هم به مزیت‌های دیتا استودیو اضافه کرده است. 

در مطلب «گوگل دیتا استودیو چیست؟»، درباره موارد زیر صحبت کرده‌ایم:

  •  Google Data Studio چیست؟
  • چطور گزارش سئویی در گوگل دیتا استودیو بسازیم؟
  • ترافیک ورودی چقدر در نرخ تبدیل تاثیر گذاشته؟
  • مقایسه ترافیک‌های ورودی از کانال‌های مختلف به وبسایت

خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا مرحله به مرحله، گزارش ترافیک سایت خودتان را در دیتااستودیو بسازید.

داشبورد Seo Traffic Forecast ابزار SEOmonitor

داشبورد Seo Traffic Forecast ابزار SEOmonitor

پیش بینی ترافیک سئو به کمک سایت نیل پاتل

نیل پاتل را در مطلب «5 دیجیتال مارکتر معروف به انتخاب منتوریکس» به شما معرفی کرده بودیم. آقای پاتل، در مبحث آموزش، مشاوره و معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، یک شخص معتبر و مرجع محسوب می‌شود. در وب‌سایت رسمی او، امکانی برای آنالیز رایگان سئو سایت و تخمین ترافیک کیوردهای مختلف سایت هم وجود دارد. با اینکه این قابلیت پولی است، اما تا حدی می‌توان از نسخه رایگان برای گرفتن دید کلی نسبت به پروژه استفاده کرد. برای دیدن ترافیک تخمینی سایت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سایت app.neilpatel.com شوید
  • از منوی سمت چپ، گزینه Traffic Estimation را انتخاب و روی گزینه Traffic Overview کلیک کنید

آدرس سایت را در اینجا وارد کنید

آدرس سایت را در اینجا وارد کنید

  • در باکس صفحه باز شده، آدرس سایت خودتان را بنویسید و روی دکمه Search کلیک کند (برای انجام این کار به ثبت نام در سایت نیاز دارید که تنها با وارد کردن نام کامل، ایمیل و پسورد، ممکن است)

نتایج تحلیل ترافیک سایت در ابزار پیشبینی ترافیک سئو نیل پاتل

نتایج تحلیل ترافیک سایت در ابزار پیشبینی ترافیک سئو نیل پاتل

  • در عکس زیر هم می‌توانید برترین صفحات را ببینید. نکته جالب این است که در ستون Est Traffic، ترافیک تخمین زده شده برای این صفحات هم قابل مشاهده است

خروجی گزارش ترافیک سئو سایت در اکسل

خروجی گزارش ترافیک سئو سایت در اکسل

  • با کلیک روی گزینه Export to CSv فایل همین گزارش را دانلود کنید

از آنجایی که این ابزار تنها 30 کیورد ابتدایی را به رایگان بررسی می‌کند، نمی‌تواند دید جامع و کامل نسبت به پروژه به شما بدهد. اما برای یک بررسی و تحلیل کلی و سطحی، مناسب است. از طرف دیگر، باید در نظر داشته باشید که امکان سرچ زبان فارسی در سایت نیل پاتل و بسیاری از سایت‌های دیگر به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد. جستجوی من هم با ست کردن زبان انگلیسی انجام شد. یعنی این تخمین‌ها، عملاً کاربران فارسی زبان را شامل نمی‌شود. اما باز هم از این گزارش می‌توان یک دید کلی نسبت به جایگاه صفحات در فضای، به دست آورد.

از ابزارهای آنالیز سئو سایت نیل پاتل می‌توان برای کیورد استراتژی هم استفاده کرد

از ابزارهای آنالیز سئو سایت نیل پاتل می‌توان برای کیورد استراتژی هم استفاده کرد

پیش بینی ترافیک سایت به کمک مایکروسافت اکسل و گوگل آنالیتیکس

به کمک داده‌های گذشته گوگل آنالیتیکس سایت و نرم‌افزار اکسل هم می‌توان ترافیک سایت را پیش‌بینی کرد. برای این کار نیاز به داده‌های 2 سال گذشته سایت دارید. در اولین قدم، تنطیمات ویو تست گوگل آنالیتیکس را مطابق عکس زیر، تنظیم کنید (تنظیم تاریخ دست خودتان است و من صرفاً مطابق با روز نوشته شدن مطلب، تاریخ را ست کردم). اگر ساخت ویو در آنالیتیکس را بلد نیستید، آموزش تصویری مطلب ساخت view در گوگل آنالیتیکس {آموزش ویدئویی} را ببینید.

تنظیمات ویو تست گوگل آنالیتیکس برای پیشبینی ترافیک سئویی سایت

تنظیمات ویو تست گوگل آنالیتیکس برای پیشبینی ترافیک سئویی سایت

بعد از نمایش داده‌ها، از آن خروجی بگیرید و ستون داده‌ها را مطابق با تعداد هفته‌های هر سال (52)، در تب Raw Data شیت اکسل پیوست مطلب، وارد کنید. در همان تب Raw Data و تب Overview می‌توانید ترافیک پیش بینی شده را ببینید و با هم مقایسه کنید. در تب Scenarios هم می‌توانید بین 3 گزینه Conservative، گزینه Realistic و Optimistic، برای حد بالا و حد پایین تخمین تعداد کلیک و یوزر سایت، مقداری را مشخص کنی تا اعداد تخمین زده شده، تغییر کند. مثلاً انتظار شما این است که نسبت به ماه فعلی، 10% رشد داشته باشید. این عدد قطعا قابل دسترس‌تر از رشد 50% و 70% است. زمان بندی اجرای کارها، بودجه و برنامه ریزی‌های آتی پروژه در نوشتن درصد رشد، موثر است. 

مقایسه نمودار رشد ترافیک سئو سایت در حالت رشد 10% و 50%

مقایسه نمودار رشد ترافیک سئو سایت در حالت رشد 10% و 50%

برای استفاده از این ابزار، این فایل اکسل را دانلود و ذخیره کنید. 

سایت‌هایی مانند مانند سایت SEOmonitor، سایت BRIGHTEDGE، سایت seoClarity و ابزار Prophet by Facebook هم برای پیش بینی ترافیک سئو سایت وجود دارد. با این حال استفاده از این ابزارها یا هزینه هنگفتی برای شما دارد یا اینکه به دانش برنامه نویسی نیاز دارید. پرافیت فیسبوک، بیشتر برای تخمین تعداد فروش فروشگاه‌های اینترنتی مناسب است اما می‌تواند برای پیش بینی نرخ ترافیک سایت هم استفاده شود. 

جمع‌بندی

حالا که فایل خروجی پیش بینی ترافیک سئو سایت را داریم، از آن چه استفاده‌ای بکنیم؟ 

به دست آوردن نتایج پیش‌بینی ترافیک یک چیز است و استفاده از آن، چیز دیگر. من از این فایل برای تخمین 3 ماهه استفاده کردم و به دنبال مشخص کردن تعداد کلیک بر اساس داده‌های فعلی و حد کلیک جاه طلبانه و خوشبینانه هستم. اما برای تیم‌های بزرگ‌تر و افراد متخصص‌تر، این فایل می‌تواند برای برنامه ریزی بلند مدت سالانه مورد استفاده قرار بگیرد.

هنگامی که مشتری از شما بپرسد، در آینده به چه تعداد کلیک و فروش می‌رسیم، چه پاسخ می‌دهید؟ باید دیتاهایی مانند فایل traffic forecast را در دست داشته باشید تا به عنوان نمونه کار و مستندات به او ارائه کنید. در مطلب "سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟" به بررسی عواملی که روی مدت زمان نتیجه گرفتن سئو تاثیر می‌گذارد، پرداختیم. پیش‌بینی ترافیک سئو در کنار مطلب قبلی، به شما برای تدوین استراتژی سئو و برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت سئو، کمک می‌کند.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف