با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:04، 1399/04/07
تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟


در این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس می‌خواهیم شما را با تگ کنونیکال (Canonnical) آشنا کنیم. شاید پیش خودتان بگویید این تگ به چه کاری می‌آید و چه دخلی با سئو سایتتان دارد؟ پس بگذارید با یک مثال برای شما توضیح دهیم که این تگ کنونیکال چیست و چه کمکی به شما می‌کند.
همه‌ی ما با رستوران اکبر جوجه برادران کلبادی آشنا هستیم یا حداقل یک بار نامش را شنیده‌ایم. اکبرجوجه برادران کلبادی امروزه شعبه‌های بسیاری دارد. تصور کنید شما می‌خواهید در رستوران اصلی اکبر جوجه برادران کلبادی یک اکبر جوجه خوشمزه را بخورید اما میان این همه شعبه نمی‌توانید رستوران اصلی و مرکزی را پیدا کنید. به همین دلیل اکبر جوجه برادران کلبادی اصلی، برای اینکه شما بتوانید آن را پیدا کنید، از یک برچسب هولوگرامی برجسته‌ی اصل استفاده می‌کند تا از شعبه‌های دیگر متفاوت باشد و مردم به راحتی آن را تشخیص دهند.

آشنایی با تگ canonical با یک مثال ساده

خب بیایید با جایگذاری اصطلاحات سئویی مثال اکبر جوجه برادران کلبادی را تشریح کنیم. ممکن است سایت شما از یک مطلب، به دلایل مختلف، چندین نسخه متفاوت با محتوای یکسان تولید کند. حال باید به گوگل بگویید کدام URL مطلب، URL و نسخه اصلی است تا گوگل بتواند آن صفحه را به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند. در مثال بالا رستوران و شعبه‌های مختلف اکبرجوجه در واقع نسخه‌های مختلف تولید شده از یک مطلب یکسان هستند که URL های متفاوت دارند. حالا شما با استفاده از تگ کنونیکال که یک تگ HTML است و مانند همان برچسب هولوگرامی عمل می‌کند، به ربات‌های گوگل نشان می‌دهید، کدام صفحه را از بین این صفحات ایندکس کنند. البته همیشه هم ربات‌های گوگل به حرف شما گوش نمی‌دهند اما با دیدن این تگ، صفحه‌ی مشخص شده‌ی شما را در اولویت ایندکس قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

تگ کنونیکال چه شکلی است و مزایای آن برای سئو سایت چیست؟

در فوریه سال 2009 تگ کنونیکال توسط بینگ (Bing) یاهو (Yahoo) و گوگل (Google) استفاده شد. این تگ که با نام لینک کنونیکال (Canonicl Link) هم معروف است در کدهای HTML بدین شکل است.
rel=canonical
استفاده از rel=canonical و انتخاب یک URL کنونیکال مناسب روی سئو و رنک‌گیری صفحه‌ی شما بسیار موثر است. چرا؟ چون به موتورهای جست‌جو نشان می‌دهید که صفحه‌ی اصلی کدام است و آن‌ها می‌توانند تمام لینک‌ها و نسخه‌های مشابه دیگر را که به این صفحه اشاره دارند را به حساب آورند. در واقع شما با استفاده از rel=canonical به نوعی بدون استفاده از کد ری‌دایرکت، عمل ری‌دایرکت را انجام دادید. اهمیت این تگ در سئو داخلی و سئو خارجی وبسایت، بسیار بالاست.

قوانین استفاده از تگ کنونیکال چیست؟

استفاده از تگ کنونیکال بسیار راحت است. مهم نیست از کدام روش برای اجرای تگ کنونیکال استفاده می‌کنید، پنج قانون طلایی وجود دارد که باید آن‎ها را همیشه در یاد داشته باشید.

  • قانون شماره ۱: از Url مطلق استفاده کنید

جان مولر از گوگل اظهار داشت که بهترین روش این است که از مسیرهای نسبی با عنصر پیوند rel = "canonical" استفاده نکنید. بنابراین شما باید از ساختار زیر استفاده کنید:

به جای این:

  • قانون شماره 2: از حروف کوچک استفاده کنید (در انگلیسی)

از آن‌جا که ممکن است گوگل، URL هایی با حروف بزرگ و حروف کوچک را به عنوان دو URL مختلف در نظر بگیرد، شما می خواهید بهتر است از Url هایی با حروف کوچک استفاده کنید.

  • قانون شماره 3: از نسخه دامنه صحیح استفاده کنید (HTTPS در مقابل HTTP)

اگر سایت خود را به SSL تغییر دادید، مطمئن شوید که لینک‌های بدون SSL به عنوان مثال (HTTP) را در تگ کنونیکال خود استفاده نکنید. انجام این کار از لحاظ نظری می‌تواند منجر به سردرگمی و نتایج غیر منتظره شود. اگر در یک دامنه امن همراه با SSL هستید، اطمینان حاصل کنید که از نسخه زیر URL خود استفاده می‌کنید:

به جای این:

  • قانون شماره 4: از تگ کنونیکال خود ارجاع استفاده کنید

جان مولر از گوگل می‌گوید اجباری نیست از تگ کنونیکال خود ارجاع استفاده کنید، اما تگ کنونیکال خود ارجاع توصیه می‌شود. اگر نمی‌دانید تگ خود ارجاع جیست باید بگوییم، در اصل تگی در صفحه است که به همان صفحه خود اشاره می‌کند. به عنوان مثال، اگر URL https://example.com/sample-page باشد، یک متد متداول تگ کنونیکال خودارجاع در آن صفحه به صورت زیر است:

بیشتر CMSهای مدرن رایج به طور خودکار URL های خود ارجاع را اضافه می‌کنند، اما اگر از CMS سفارشی استفاده کنید، باید به توسعه کننده خود بخواهید برای شما کدنویسی کند.

  • قانون شماره 5: در هر صفحه تنها از یک تگ کنونیکال استفاده کنید

اگر صفحه دارای چندین تگ کنونیکال باشد، گوگل  هر دو تگ را نادیده می‌گیرد.

چگونه از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

تصور کنید دو صفحه با محتوای کامل و 100 درصد یکسان دارید و نمی‌خواهید دچار پنالتی‌های گوگل شوید چون گوگل از هیچ نوع محتوای تکراری خوشش نمی‎آید. اما این دو صفحه در دو بخش مختلف سایت شما قرار دارند و به همین دلیل رنگ بکگراند آن‌ها فرق می‌کنند. از آن‌جا که این دو صفحه در بخش‌های خود بسیار اهمیت دارند باید کاری کنید تا گوگل این دو صفحه را جریمه و پنالتی نکند. به همین دلیل تگ کنونیکال می‌آید تا یکی را از دیگری جدا کند.
URL های این دو صفحه شبیه زیر هستند:

  1. Https://example.com/cms/seo-educations/
  2. Https://example.com/cms/educations/seo/

برای تعیین صفحه‌ی اصلی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یکی از آدرس‌ها را به عنوان آدرس اصلی یا همان کنونیکال انتخاب کنید. معمولا همان لینکی را انتخاب کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارد. اگر برای‌تان فرق نمی‌کرد کدام لینک را انتخاب کنید، آن لینکی را انتخاب کنید که بیشترین بازدید کننده یا بیشترین لینک داده شده به صفحه را دارد.
  2. حال اگر ما لینک شماره 1 را به عنوان لینک کنونیکال در نظر بگیریم، باید لینک کنونیکال را به همراه تگ کنونیکال در قسمتصفحه شماره 2 که غیر کنونیکال است بگذاریم. تمام، نه بیشتر و نه کمتر! در نهایت چیزی شبیه این می‌شود:

با انجام این کار دو صفحه‌ی ادغام شده در نظر موتورهای جست‌وجو یک صفحه هستند و ایندکس می‌شوند اما یوزرها و لینک‌های‌شان به صورت جداگانه شمرده می‌شوند و به اصطلاح “soft redirect” شده‌اند. در پیج‌های فروشگاهی از آن‌جا که یک محصول شاید مشخصات یا قیمت‌های متفاوت داشته باشد از تگ کنونیکال بسیار استفاده می‌شود.
اگر شما از پلاگین Yoast استفاده می‌کنید، قسمتی با نام Canonical URL وجود دارد که به راحتی لینک کنونیکال خود را در آن قسمت می‌گذارید و این پلاگین بقیه‌ی کارها را انجام می‌دهد.

چه موقع باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

  • تگ کنونیکال یا ری‌دایرکت
    اگر شما مطمئن نیستید که باید از 301 ری‌دایرکت استفاده کنید یا تگ کنونیکال، حتما از ری‌دایرکت استفاده کنید. تگ کنونیکال زمانی استفاده می‌شود که برای ری‌دایرکت مشکلی فنی وجود داشته باشد و شما نتوانید از ری‎دایرکت استفاده کنید.
  • URL های با دامنه مشترک
    شاید شما مطالب یکسانی در دامنه‌های مختلف داشته باشید. سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگری هم هستند که مطالب شما را با همان محتوای یکسان منتشر می‌کنند چون فکر می‌کنند برای کاربرانشان جذاب است. به همین دلیل شما باید در صفحه‌ی HTML آن‌ها تگ کنونیکال بگذارید تا به محتوای اصلی در سایت یا دامنه اصلی شما اشاره کنند و لینک شوند. پس در این حالت تمام لینک‌هایی که به مطلب آن‌ها اشاره دارند، به رنک گرفتن صفحه‌ی شما کمک می‌کنند.

چگونه می توان تگ کنونیکال سایت را بررسی کرد؟

هنگام بررسی تگ کنونیکال، مواردی وجود دارد که ارزش بررسی عملکرد بهینه سئو را دارد. در اینجا یک چک لیست وجود دارد:

  • آیا صفحه دارای تگ کنونیکال است؟
  • آیا کنونیکال به صفحه درست اشاره می‎کند؟
  • آیا صفحات قابلیت خزش و ایندکس را دارند؟

یک اشتباه معمول این است که تگ را به سمت لینکی بفرستید که یا توسط robots.txt مسدود شده باشد یا روی "noindex" تنظیم شده باشد. این می‌تواند سیگنال‎های اشتباه و گیج کننده‌ای را به موتورهای جست‌وجو ارسال کند. چند روش معمول برای بررسی تگ کنونیکال در زیر آمده است:

  • منبع را ببیند

در اکثر مرورگرها، می توانید برای مشاهده منبع کلیک راست کنید، یا آن را به سادگی در نوار آدرس تایپ کنید، مانند این: view-source: https: //moz.com/learn/seo/cano...، در قسمتمی‌توانید تگ کنونیکال را ببینید. البته اگر وجود داشته باشد.

  • استفاده از MOZBAR

سئوکاران دیگر کاملا با محصولات شرکت ماز آشنا هستند. مازبار یک نوار ابزار رایگان سئو است که به راحتی تگ کنونیکال را در هر صفحه مشخص کرده و به شما نشان می‌دهد. پس از نصب، به سادگی برگه Analysis Page را فشار داده و سپس بر روی "General Attributes" کلیک کنید تا اطلاعات کنونیکال را مشاهده کنید.

  • بررسی به صورت انبوه توسط نرم‌افزارها

بیشتر نرم افزارهای بررسی سایت از نظر سئو به شما این امکان را می‌دهد تا تگ‌های کنونیکال را به صورت عمده بررسی کنید. برای مثال نرم‌افزار MOZ PRO می‌تواند 100 هزار صفحه را برای شما همزمان بررسی کند.

در نهایت تگ کنونیکال یک ابزار بسیار خوب برای سئو سایت شماست، البته اگر به خوبی و هوشمندانه از آن استفاده کنید چون این تگ مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و اگر درست استفاده نشوند، شاید صفحات سایت شما به غلط ایندکس شوند و ضربه‌ی بزرگی بخورید. برای پیگیری و انجام خدمات سئو در منتوریکس، از این صفحه بازدید نمایید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف