با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئوی تصاویر چیست؟ {11 نکته طلایی}
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/05/18
سئوی تصاویر چیست؟ {11 نکته طلایی}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئوی تصاویر چیست؟ {11 نکته طلایی}


تصاویر نه تنها محتوای شما را برای کاربران قابل‌فهم‌تر و جذاب‌تر می‌کنند، بلکه برای سئو نیز مهم هستند. درک اصول اولیه بهینه‌ سازی نرخ تبدیل تصاویر به محتوای شما بهترین فرصت را برای موفقیت در سئو می‌دهد. با ما باشید تا شما را با بهترین چک لیست سئوی تصاویر وب‌سایت آشنا کنیم.

سئوی تصاویر چیست؟

سئوی عکس شامل ایجاد و ارائه تصاویر باکیفیت در فرمت، اندازه و وضوح ایده آل به منظور افزایش تعامل کاربر است. همچنین شامل برچسب‌گذاری دقیق تصاویر با ابر داده می‌شود تا الگوریتم‌های موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را بخوانند و موضوع صفحه را درک کنند.
در ادامه 10 چک لیست سئوی تصاویر وب‌سایت را به تفصیل شرح خواهیم داد.

سئوی تصاویر

سئوی تصاویر

تغییر سایز تصاویر

اندازه تصویر و اندازه فایل یکسان نیستند. اندازه تصویر به ابعاد یک تصویر (به عنوان مثال 1024 در 680 پیکسل) اشاره دارد. اندازه فایل فضای ذخیره‌سازی است (به عنوان مثال، 350 کیلوبایت).

تصاویر با وضوح بالا و اندازه بزرگ، زمان بارگذاری صفحه را کاهش می‌دهند. اگرچه آن‌ها برای چاپ خوب هستند، اما برای استفاده در وب باید کوچک شوند و حجمشان کاهش پیدا کند.

PNG، JPEG و GIF هر کدام مزایای خودشان را دارند. توصیه می‌شود برای تصاویر دارای رنگ‌های زیاد از فرمت JPEG و برای تصاویر ساده از فرمت PNG استفاده شود.

میزان فشرده‌سازی یک تصویر هم بر اندازه و هم کیفیت فایل تاثیر می‌گذارد - هر چه فایل کوچک‌تر باشد، کیفیت تصویر ضعیف‌تر است. بسیاری از ابزارهای ویرایش تصویر، مانند Adobe Photoshop، دارای گزینه ذخیره برای وب هستند که به طور خودکار اندازه فایل را به حداقل می‌رساند و در عین حال کیفیت تصویر را بهینه می‌کند. اگر از فتوشاپ استفاده نمی‌کنید، ابزارها و افزونه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

  • Affinity Photo
  • FileOptimizer
  • Gimp
  • JPEG Mini
  • Photopea
  • Pixlr
  • OptiPNG
  • Trimage

افزونه‌های وردپرس برای بهینه‌سازی تصویر:

  • EWWW Image Optimizer
  • ImageRecycle
  • Optimus Image Optimizer
  • ShortPixel
  • TinyPNG
  • WP Smush
  • Yoast SEO

بعد از سئوی تصاویر، با استفاده از یکی از ابزارهای زیر می‌توانید بفهمید زمان بارگذاری صفحه وب‌سایت شما به اندازه کافی سریع است یا خیر:

  • Gtmetrix
  • Google PageSpeed Insights
  • Pingdom
  • WebPageTest
  • WebWait

بیشتر بخوانید: خدمات سئو و هزینه آن چقدر است؟

بهینه‌سازی نام فایل تصاویر

 در مشاوره دیجیتال مارکتینگ توضیح داده می‌شود که فایل را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیفی نام‌گذاری کنید تا سئوی قدرتمندی داشته باشید. کلمات کلیدی مورد نظر را در ابتدا قرار دهید و آن‌ها را با خط فاصله جدا کنید. از زیر خط استفاده نکنید، چون الگوریتم‌های گوگل آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند و نمی‌توانند کلمات را به صورت جداگانه ببینند.

نام فایل باید هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران معنا داشته باشد.

استفاده از تگ جایگزین یا تگ آلت

کاربران ممکن است خیلی راحت موضوع تصویر را درک کنند، اما الگوریتم‌های موتورهای جستجو به سرنخ‌هایی نیاز دارند. بدون متن جایگزین، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای تصویر شما را بفهمند.

یک تگ آلت خوب زمینه را برای درک آن‌ها فراهم می‌کند و برای کاربران کم بینا نیز کمک کننده است. همچنین برای مواقعی که یک نقص مانع از بارگذاری تصویر می‌شود مفید است، زیرا موتورهای جستجو برای اطلاع از رتبه‌بندی صفحه می‌توانند متن جایگزین را بخوانند.
تگ آلت را با جزئیات بیشتری نسبت به نام فایل بنویسید. این تگ را بین 10 تا 15 کلمه هدف‌گذاری کنید تا بتوانید از پس انتقال محتوای تصویر به خوبی بربیایید.

سازگاری تصاویر با موبایل

الگوریتم‌های گوگل ابتدا به ایندکس تصاویر در نسخه موبایل توجه می‌کنند. به همین دلیل تصاویر شما باید با موبایل هم سازگار باشند. چگونه؟ پاسخ کوتاه این است که مطمئن شوید تصاویر و طرح‌بندی وب‌سایت شما به گوشی موبایل پاسخگو هستند.

سازگاری تصویر با موبایل

سازگاری تصویر با موبایل

برخی از قالب‌های وب‌سایت به‌طور خودکار اندازه تصاویر را تغییر می‌دهند، اما می‌توانید این اندازه را خودتان بر اساس عرض دستگاه تعیین کنید. برای انجام این کار، کمی کد CSS سفارشی را به وب‌سایت خود اضافه کنید.

بهینه‌سازی عنوان تصویر

وردپرس معمولا عنوان تصویر را از نام فایل خود می‌گیرد. با این حال، اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید یا عنوان به درستی تصویر را توضیح نمی‌دهد، آن را با کلمات کلیدی مناسب مانند نام فایل‌ها به روز کنید.

بهینه سازی عنوان تصویر

بهینه سازی عنوان تصویر

عناوین تصاویر برای SEO اهمیت کمتری دارند، اما می‌توانند زمینه را برای متن جایگزین فراهم کنند. عناوین تصویر از نظر تعامل کاربر مفیدتر هستند، بنابراین یک فراخوان کوتاه برای اقدام مانند «اکنون خرید کنید» یا «امروز دانلود کنید» را در نظر بگیرید.

نوشتن کپشن

کپشن های تصاویر (کلماتی که به طور مستقیم زیر تصاویر قرار می‌گیرند) ممکن است به طور مستقیم روی سئو تاثیر نداشته باشند، اما برخلاف نام فایل‌ها و متن جایگزین، زیرنویس‌ها قابل مشاهده هستند و می‌توانند به تجربه وب‌سایت اضافه کنند. افزودن کپشن می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی بر سئوی تصاویر، بهبود تجربه کاربر و معیارهای تعامل داشته باشد.

استفاده از تصاویر یونیک

استفاده از تصاویر استوک برای سئوی عکس خوب است، اما لزوما به رتبه‌بندی جستجوی شما کمک نمی‌کند، زیرا وب‌سایت‌های دیگر هم احتمالا از همین تصاویر استفاده می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود به سراغ تصاویر یونیک بروید و اگر برایتان مقدور است عکس‌هایی را که خودتان از محصولاتتان گرفته‌اید به اشتراک بگذارید.

استفاده از تصاویر یونیک

استفاده از تصاویر یونیک

فعال کردن Lazy Load

حالت عادی نمایش سایت به این صورت است که مخاطب وارد سایت شده و در ابتدا برای او تمامی تصاویر دانلود می‌شود و این مسئله زمان زیادی را می‌گیرد و کاربر ممکن است از سایت خارج شود. حالتی به نام لود تنبل وجود دارد که با فعال کردن آن، تنها در صورتی که کاربر با اسکرول کردن سایت را پایین ببرد تصاویر برایش دانلود می‌شود و از همان ابتدا منتظر دانلود همه عکس‌ها نمی‌ماند. این چک لیست سئوی عکس، تاثیر خوبی روی افزایش سرعت سایت دارد.

افزودن داده‌های ساختاریافته تصاویر وب‌سایت

قرار دادن داده‌های ساختاریافته در صفحات، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصاویر شما را به عنوان نتایج غنی نشان دهند. Google Images از داده‌های ساختار یافته برای تصاویر محصولات، ویدیوها و دستورالعمل‌ها پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، اگر متنی، مانند دستور پخت، همراه با تصویر باشد، یک نشان به تصویر اضافه می‌کند.

استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ

آخرین چک لیست سئوی تصاویر در این لیست، استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ است. گوگل نقشه سایت را فایلی می‌داند که در آن می‌توانید صفحات وب‌سایتتان را فهرست کنید تا به گوگل و دیگر موتورهای جستجو در مورد سازمان‌دهی محتوای سایتتان بگویید؛ به عبارت دیگر، فایلی است که حاوی نقشه محتوای سایت شما است.

نقشه‌های سایت بخش مهمی از سئو هستند زیرا به موتورهای جستجو در مورد صفحات و ساختار وب‌سایت شما می‌گویند. برای اطمینان از اینکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو متوجه تصویر، اینفوگرافیک و غیره می‌شوند آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار دهید.

برای هر تصویر، عنوان، توضیحات، مکان URL، کپشن و اطلاعات مجوز را وارد کنید. برای محتواهای ویدیویی، عنوان، توضیحات، مکان URL و URL فایل ویدئویی خام را درج نمایید.

اگر وب‌سایت شما بر روی وردپرس میزبانی می‌شود، می‌توانید از Yoast SEO استفاده کنید که به طور خودکار محتوای بصری را به نقشه سایت اضافه می‌کند.

سخن پایانی

از آنجایی که ظاهر سایت و تصاویر نقش مهی را در جذب کاربران ایفا می‌کنند، سئوی تصاویر یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. برای این منظور، چک لیستی تهیه کنید تا موارد ذکر شده را برای سئوی عکس انجام دهید. قبل از آپلود تصاویر باید از فرمت مناسب، نام مناسب و متن جایگزین مناسب استفاده کنید. به نظر شما دیگر عوامل تاثیرگذار در سئوی تصاویر وب‌سایت چه مواردی هستند؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف