با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

schema markup در سئو چیست؟
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:30، 1402/10/28
schema markup در سئو چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

schema markup در سئو چیست؟


تصور کنید که در شهر وارد یک محله جدید می‌شوید؛ اولین واکنش شما توجه به علائم و تابلوهای مختلف است تا بتوانید با استفاده از آن‌ها محله را بشناسید و به خاطر بسپارید. موتورهای جستجو مانند گوگل نیز برای رتبه‌بندی و شناسایی سایت‌های مختلف از همین روش استفاده می‌کنند؛ یعنی از روی علائم و نشانه‌هایی که در سایت قرار داده شده، محتوا را شناسایی کرده و قصد و منظور آن را متوجه می‌شود. در واقع گوگل با این کار برخی نشانه‌ها را ثبت کرده و بر اساس آن‌ها نتایج صفحه جستجو را طبقه‌بندی می‌کند.

به این نشانه‌ها اسکیما گفته می‌شود؛ به همین منظور اسکیما مارکاپ در سئو یکی از فرایندهای مؤثر در افزایش رتبه سایت به حساب می‌آید. اسکیما مارکاپ در مشاوره دیجیتال مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بهبود سئو، بهینه سازی نرخ تبدیل و شناخته شدن بهتر سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

اسکیما مارکاپ در سئو یا Schema Markup چیست؟

اسکیما مارکاپ در سئو با اینکه در داخل سایت انجام می‌شود اما در دسته کارهای سئو تکنیکال قرار می‌گیرد. اسکیما مارکاپ به موتورهای جستجو در اینترنت کمک می‌کند که بتوانند راجع به محتوای صفحات سایت اطلاعات بیشتری بدست آورند. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از اسکیما مارکاپ ارائه کنیم باید گفت عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف یک سایت برای موتورهای جستجو است.

به عنوان مثال با استفاده از این عمل می‌تواند به گوگل گفت که در این صفحه از سایت در مقاله‌ای در مورد اسکیما مارکاپ با عنوان Schema Markup در سئو چیست توسط فلان نویسنده وجود دارد که کاربران امتیاز 4 از 5 به آن داده‌اند.

اسکیما مارکاپ در سئو یا Schema Markup

اسکیما مارکاپ در سئو چه تأثیری دارد؟

هر چند از طرف گوگل و موتورهای جستجو بیانیه رسمی مبنی بر اثرگذاری قطعی اسیکما مارکاپ در سئو منتشر نشده است،‌ اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از این ویژگی می‌تواند در بهبود رتبه‌بندی سایت مؤثر باشد. از مهم‌ترین اثرات اسکیما مارکاپ در سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتقاء رتبه‌ کلمات کلیدی وب‌سایت: استفاده از این ویژگی در سایت باعث می‌شود که موتور جستجو بتواند درک بهتری از موضوع سایت داشته باشد؛ این مسئله سرعت و دقت ایندکس شدن را بالا برده و در نتیجه باعث بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجو می‌شود.
  • بهبود نرخ کلیک:‌ استفاده از اسیکما مارکاپ در سئو باعث می‌شود که اطلاعاتی در صفحه نتایج جستجو به کاربر نشان داده شود که به دنبال آن است. به همین دلیل بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از اسکیما می‌تواند تا 30 درصد نرخ کلیک را افزایش دهد.
  • پیشی‌ گرفتن از رقبا: استفاده از اسکیما مارکاپ در سئو برای سایت‌ها اجباری نیست و به همین دلیل کمتر از 1 درصد وب‌سایت‌ها از این قابلیت و ویژگی استفاده می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن در یک سایت باعث می‌شود که بتوان گوی سبقت را سایر رقبا ربود.
  • افزایش فروش: استفاده از اسکیما مارکاپ در سایت‌های تجاری و وفروشگاهی تأثیر زیادی بر میزان فروش خواهد داشت؛ زیرا زمانی که یک فرد محصولی را برای خرید جستجو می‌کند می‌تواند در صفحه نتایج جستجو، قیمت، موجودی انبار و رتبه‌بندی بر حسب ستاره توسط مشتریان قبلی را مشاهده کند. در نتیجه این اطمینان در آن‌ها به وجود می‌آید که می‌توانند به سایت مورد نظر اطمینان کنند و همین امر باعث افزایش نرخ کلیک و فروش محصول خواهد شد.

سایت پیشنهادی: ابزار تست اسکیمای گوگل

در چه قسمت‌های از سایت می‌توان از اسکیما استفاده کرد؟

موتورهای جستجو امکان شناسایی داده‌هایی را دارند که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه‌گذاری شده باشند. این داده‌ها شامل موارد زیر است:

  • تصاویر
  • نویسنده
  • تاریخ انتشار
  • آخرین ویرایش
  • عنوان صفحه
  • فرمت صفحه

این موارد در همه سایت‌ها قابل استفاده هستند اما می‌توان با مراجعه به Schema.org با سایر کدهای نشانه‌گذاری اسکیما آشنا شد. این وب‌سایت در سال 2011 همکاری تجاری خود با موتورهای جتسجوی گوگل، بینگ و یاهو را آغاز کرد تا بتواند ساختار داده‌های موجود در اینترنت را یکپارچه‌سازی کند.

این وب‌سایت را می‌توان یک دائره‌المعارف از آیتم‌های نشانه‌گذاری دانست که زبان استاندارد و قابل فهم برای موتورهای جستجو را ارائه می‌کند. در واقع موتورهای جستجوی اینترنتی بر اساس آیتم‌هایی که در این سایت تعریف شده، داده‌ها را طبقه‌بندی، ساختار آن را بررسی و از آن برای رتبه‌بندی سایت استفاده می‌کنند.

انواع کدهای اسکیما مارک آپ در سئو

با توجه به تأثیر اسکیما مارکاپ در سئو هزاران نوع مختلف از کدهای اسکیما وجود دارد که همه سایت‌ها در هر زمینه فعالیت می‌توانند متناسب با نوع محتوا و حوزه فعالیت خود از آن استفاده کنند. در جدول زیر برخی از کدهای اسکیما مارکاپ و کاربردهای آن آورده شده است.

انواع کدهای اسکیما مارک آپ در سئو

کدهای اسکیما مارک آپ ویژه سازمان‌ها

می‌تواند اطلاعاتی مانند لوگو، اطلاعات جغرافیایی و موقعیت سازمان را به شکل بهتری نمایش دهد.

کدهای اسکیما مخصوص اشخاص

می‌تواند اطلاعاتی مانند نام، سن، تحصیلات،‌ مهارت‌ها یا خدماتی که ارائه می‌دهد را به کاربران نمایش دهد.

کدهای اسکیما مخصوص کسب و کارهای کوچک

اطلاعات تماس، موقعیت جغرافیایی و غیره از مهم‌ترین اطلاعاتی است که می‌تواند به کاربر نمایش دهد.

کدهای اسکیما مخصوص محصولات

نشان دادن قیمت بر اساس ارز رایج کشور، موجودی انبار، امتیاز کاربران به محصول و غیره را با استفاده از این کد می‌توان به کاربران نمایش داد.

کدهای اسکیما مخصوص مقالات

موضوع مقاله، محتوای اصلی، زمان انتشار، نویسنده و غیره از مهم‌ترین اطلاعاتی است که با استفاده از این کدها به کاربران نمایش داده می‌شود.

آموزش درج Schema Markup در سایت‌های مختلف

به طور کلی برای درج اسکیما مارکاپ در سایت‌های مختلف روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان به نوشتن کدهای اختصاصی، استفاده از ابزارهای رایگان،‌ استفاده از افزونه‌های آماده و غیره اشاره کرد. در ادامه به آموزش درج Schema Markup در سایت‌های وردپرسی و اختصاصی با استفاده از میکرودیتا و نوشتن JSON-LD می‌پردازیم.

روش اول: استفاده از میکرودیتا

در مبحث آموزش درج Schema Markup در سایت‌های اختصاصی باید به این موضوع اشاره کرد که میکرودیتا اطلاعات کوچکی است که در قسمت‌های مختلف یک صفحه از سایت استفاده می‌شود. این اطلاعات مشخص می‌کنند که هر قسمت چه موضوعی داشته یا چه کاری انجام می‌دهد. هر میکرودیتا شامل سه تگ itemtype، itemprop و itemscope است. فرض کنید با استفاده از میکرودیتا قصد نشانه‌گذاری یک مقاله با موضوع معرفی کتاب داریم؛ برای این کار به روش زیر عمل می‌کنیم:

  • مشخصات کتاب در تگ div وارد شود.
  • در این مرحله در تگ ساخته شده در بالا میکرودیتا به کار گرفته می‌شود. itemtype نشان دهنده موضوع تگ و itemscope نشان دهنده حوزه آن است.
  • در این مرحله باید جزئیات کامل شود؛ itemprop در این مرحله نقش راهنمایی بیشتر را برای درک بهتر موضوع ایفا می‌کند.
  • بعد از این مرحله کد اسکیما آماده بوده و کافی است که آن را در تگسایت قرار داد.

آموزش درج Schema Markup در سایت‌های مختلف

روش دوم: نوشتن کد JSON-LD

در این بخش از آموزش درج Schema Markup در سایت‌های اختصاصی نوشتن کد اسکیما با استفاده از ابزار JSON-LD Schema Generator Tool را آموزش می‌بینید. با توجه به تأثیر اسکیما مارکاپ در سئو می‌توان به روش زیر برای نوشتن کد اسکیمای JSON-LD عمل کرد.

  • ورود به سایت com: با مراجعه به این سایت می‌توان از کدهای آماده JSON-LD استفاده کرد.
  • انتخاب موضوع مورد نظر: برای این کار دو روش وجود دارد. در روش اول می‌توانید از بخش Select Parent Types زیر شاخه مورد نظر را انتخاب کنید. در روش دوم می‌توانید از منوی کشویی Or Jump To Schema.org Types زیر شاخه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • دادن اطلاعات در مورد زیرشاخه مورد نظر: پس از انتخاب زیرشاخه یک سری فیلد متناسب با موضوع بارگذاری می‌شود که پرکردن برخی از این فیلدها اجباری است. به عنوان مثال اگر زیرشاخه Movie را انتخاب کرده باشید می‌توانید اطلاعاتی مانند نام بازیگر فیلم، جوایز و سن و غیره را وارد کنید تا توسط گوگل خوانده شود.
  • ساخت کد JSON-LD: پس از تکمیل اطلاعات فیلدها در کادر زردرنگ یک سری کدها نشان داده می‌شود که بر اساس اطلاعاتی که در فیلدها وارد شده، ساخته شده است. به عنوان مثال برای یک فیلم با بازی خاویر باردم کد نهایی به شکل زیر خواهد بود.
  • تست و کپی کردن: در این مرحله می‌توانید کدها را با استفاده از گزینه Copy to Clipboard کپی کرده و در سایت استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Test Markup به صورت خودکار به Structured Data Testing Tool گوگل وصل شده و آن را تست کنید.

در این قسمت از آموزش درج Schema Markup در سایت‌های وردپرسی باید به این موضوع اشاره کرد که در این سایت‌ها برای اضافه کردن کدها باید از پلاگین‌ها و افزونه‌هایی مانند Google Tag Manager استفاده کنید.

سخن آخر

یکی از ویژگی‌هایی که تأثیر بسیار مهمی در سئو سایت و بهبود رتبه‌بندی آن دارد، نشانه‌گذاری اسکیما در سایت است. در واقع اسکیما مارکاپ در سئو از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند سرعت و دقت ایندکس شدن محتوای سایت یا تبلیغ در گوگل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه منجر به بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتور جستجو شود. این ویژگی با افزایش 30 درصدی نرخ کلیک می‌تواند سایت‌ها را نسبت به رقبای خود متمایز کند. برای دریافت خدمات سئو سایت، می‌توانید با منتوریکس در تماس باشید.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف