با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

FCP چیست و چطور آن را بهینه کنیم؟
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:27، 1402/10/25
FCP چیست و چطور آن را بهینه کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

FCP چیست و چطور آن را بهینه کنیم؟


 هنگامی که صفحه وب جدیدی را باز می‌کنید، اولین محتوایی که به چشمتان می‌خورد و یا به عبارتی برای شما به نمایش داده می‌شود، همان اصطلاح FCP یا First Contentful Paint است که همگان در تلاش برای کاهش زمان FCP هستند تا تجربه کاربر را در وب‌سایت بهبود بخشند.

فاکتورهای مؤثر بر کاهش سرعت، موارد ساده‌ای نیستند و برای بهبود FCP نیاز به سطح تخصص بالا و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در حوزه سئو، برنامه‌نویسی و حتی UX است. در ادامه قصد داریم راجع‌به مفهوم First Contentful Paint شفاف‌سازی کنیم و نگاهی دقیق به نحوه بررسی و بهبود FCP بیندازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و درصورتی‌که ابهامی برایتان باقی ماند، در قسمت دیدگاه همین مقاله سؤال‌هایتان را از ما بپرسید.

First Contentful Paint (FCP) چیست؟

First Contentful Paint یک معیار عملکرد کلیدی است که زمان نمایش اولین محتوا در یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند. این عنصر محتوا می‌تواند هر چیزی باشد، مانند متن، تصاویر، یا سایر محتواهای غیر از رنگ پیش‌زمینه.

FCP یک شاخص اساسی از سرعت بارگذاری محتوا وب‌سایت شما است. زمان پذیرفته‌شده و استاندارد این شاخص برای تبلیغات در گوگل، کم‌تر از 1,8 ثانیه است. اگر محتوا توسط افراد ناوارد به این اصول در وب‌سایت بارگذاری شود، امکان دارد با زمان لود محتوا در وب‌سایت به مشکل بخورید.

First Contentful Paint (FCP) چیست؟

نحوه اندازه‌گیری FCP

برای اندازه‌گیری FCP وب‌سایت خود، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، از جمله Google's PageSpeed Insights، Lighthouse یا web.dev. این ابزارها بینش‌هایی را در مورد عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌دهند و داده‌های FCP را تولید می‌کنند. FCP در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و برای اطمینان از تجربه‌های بهینه کاربر، نظارت منظم بر این معیار بسیار مهم است.

نحوه اندازه‌گیری FCP

امتیاز FCP خوب چیست؟

یک امتیاز FCP خوب را می‌توان با استفاده از ابزارهای Field و Lab تعیین کرد. ابزارهای Field داده‌های کاربر دنیای واقعی را ثبت می‌کنند، درحالی‌که ابزارهای Lab از شرایط شبیه‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق این دو می‌پردازیم:

  • Field Tools

ابزارهای فیلد، ابزارهایی هستند که می‌توانید از آنها برای پیگیری نحوه نمایش صفحه برای کاربران خود استفاده کنید. کاربران واقعی این ابزارها به APIها و فرضیات مربوط به سایت شما متکی نیستند؛ بلکه آنها مستقیماً در زمان حال بر روی سرور شما اجرا می‌شوند تا دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات ممکن را دریافت کنید.

  • Lab Tools

ابزارهای آزمایشگاهی برای بررسی FCP تمایل دارند نتایج را شبیه‌سازی کنند که FCP شما در شرایط ایده‌آل چگونه خواهد بود. این ابزارهای آزمایشگاهی توصیه شده توسط Google به‌جای موقعیت‌های واقعی که در آن تأخیر، پهنای باند، تراکم شبکه و سایر موانع پیش می‌آید، آنالیز جامعی دررابطه‌با وضعیت سایت شما در هنگام اجرا و نمای محتوا - در شرایط آزمایشی، ارائه می‌دهند.

در نهایت امتیازدهی FCP به شرح زیر است:

خوب

بین 0 ثانیه تا 1.8 ثانیه

نیاز به بهبود

بین 1.8 ثانیه تا 3 ثانیه

ضعیف

بیش از 3 ثانیه

نحوه بهینه کردن امتیاز FCP

نحوه بهینه کردن امتیاز FCP

بهینه‌سازی امتیاز FCP برای ارائه یک تجربه کاربری عالی بسیار حائز اهمیت است؛ لذا انجام چند مرحله کلیدی برای رسیدن به این هدف، ضروری است:

1. حذف Render-Blocking Resources

استفاده از اسکریپت‌ها و شیوه‌نامه‌های خارجی را که رندر صفحه شما را مسدود می‌کنند به حداقل برسانید. از ویژگی‌های async و defer برای بارگذاری مؤثر این منابع استفاده کنید.

2. نمایش متن قبل و در حین بارگذاری

بارگذاری محتوای متنی را که کاربران می‌توانند در حین اسکرول کردن بقیه صفحه بخوانند، اولویت‌بندی کنید. به بیان ساده‌تر، لازم نیت کل محتوا صفحه، در همان ابتدا ورود کاربر به نمایش درآید.

نمایش متن قبل و در حین بارگذاری برای بهینه کردن FCP

3. فشرده کردن HTML، CSS و جاوا اسکریپت

فشرده کردن این فایل‌ها، فضای خالی بین کدها را کاهش می‌دهد و در نتیجه زمان بارگذاری محتوا سریع‌تر می‌شود.

4. پاک کردن CSS استفاده نشده

هر کد قدیمی یا استفاده نشده باید حذف شود تا هر بار بارگذاری نشود و سرعت نمایش محتوا را کند نکند. شما می‌توانید از طریق Chrome DevTools در قسمت Coverage پی ببرید که کدام بخش از CSS شما بارگیری می‌شود؛ اما ارائه نمی‌شود و سپس نسبت به حذف آن اقدام کنید.

پاک کردن CSS استفاده نشده برای بهینه کردن FCP

5. کاهش زمان پاسخ اولیه سرور (TTFB)

زمان پاسخ اولیه سرور را از طریق متدهای زیر به حداقل برسانید و استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) را بهینه کنید.

بهترین روش‌های کاهش TTFB و افزایش سرعت صفحه به شرح زیر است:

  • استفاده از هاست باکیفیت
  • ارائه محتوا از طریق CDN
  • فعال کردن کش مرورگر (با وردپرس، از طریق افزونه‌ای مانند WP Rocket)

6. کوچک نگه داشتن حجم DOM

عناصر پیچیده و بیش از حد موجود در لندینگ پیج‌ها یا صفحات اصلی وب‌سایت برای تحت‌تأثیر قرار دادن بازدیدکنندگان، موجب سنگین شدن DOM می‌شود و همین امر زمان FCP را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با کاهش تعداد سلکتورهای CSS که استفاده می‌کنید به این امر کمک کنید. همراه با آن، می‌توانید تعداد عناصری را که سلکتورها روی آنها اعمال می‌کنند، کاهش دهید.

کوچک نگه داشتن حجم DOM برای بهینه کردن FCP

7. استفاده از تصاویر SVG یا WebP

درحالی‌که.gif، jpg. و png. رایج‌ترین فرمت‌های تصویری هستند که استفاده می‌شوند، اگر آنها را با فایل‌های.webp یا.svg جایگزین کنید، در زمان FCP صرفه‌جویی خواهید کرد. این فرمت‌های تصویر کارآمدتر هستند و زمان بارگذاری کمتری را در مقایسه با فرمت‌های سنتی مانند JPEG یا PNG ارائه می‌دهند.

کلام آخر

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل وب‌سایت شما برای شاخص FCP بخش مهمی در بهبود رضایت کاربر و رتبه‌بندی موتورهای جستجو است. هرچند که ممکن است بهینه‌سازی و یا اندازه‌گیری شاخص FCP امری دشوار و پیچیده باشد، هرگونه اقدامی در راستای ساده‌سازی UX، می‌تواند به کاهش زمان نمایش اولین محتوا صفحه وب شما کمک کند.

با تمرکز بر این مراحل، می‌توانید سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را افزایش دهید و تجربه کاربری روان‌تری را برای بازدیدکنندگان خود تضمین کنید. منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت، متریک‌های coreweb vitals و بهینه سازی سرعت سایت را پیگیری می‌کند.

سؤالات متداول

  • FCP چیست؟

FCP یا First Contentful Paint یک معیار عملکردی است که زمان نمایش اولین عنصر محتوا در یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند.

  • چگونه می‌توانم FCP را اندازه‌گیری کنم؟

می‌توانید FCP را با استفاده از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights، Lighthouse یا web.dev Google اندازه‌گیری کنید.

  • امتیاز FCP خوب در ابزارهای فیلد چیست؟

امتیاز FCP خوب در ابزارهای فیلد معمولاً کمتر از 1 تا 2 ثانیه است.

  • تفاوت بین First Paint و First Contentful Paint چیست؟

First Paint می‌تواند دقیقاً همان First Contentful Paint شما باشد. اما FCP شما ممکن است با First Paint شما یکی نباشد. در واقع First Paint می‌تواند صفحه وب خالی یا حتی نمایش رنگ پس‌زمینه بدون هیچ محتوایی باشد.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف