با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چک لیست امنیتی وب سایت؛ چگونه از امنیت سایت حفاظت کنیم؟

خاطره سرایی
01:58، 1402/11/14
چک لیست امنیتی وب سایت؛ چگونه از امنیت سایت حفاظت کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چک لیست امنیتی وب سایت؛ چگونه از امنیت سایت حفاظت کنیم؟


قضیه از این قرار است که هیچ سایتی از حملات هکرها در امان نیست و در صورتی که امنیت وب سایت ما تامین نباشد اطلاعات و داده‌های موجود در فضای وب به راحتی می‌توانند در دسترس دیگران قرار گیرند. در این مقاله از وبلاگ آژانس منتوریکس راه حل‌های عملی خوبی را به شما آموزش می‌دهیم تا با استفاده از یک رویکرد سیستماتیک و با انجام یک سری مراحل ساده، لایه‌های دفاعی را کنار هم بچینیم -درست مانند لایه های پیاز- و ریسک حمله سایبری به پایگاه داده‌های شما را به حداقل برسانیم. بیایید تا با هم چک لیست امنیتی وب سایت را مرور کنیم!

 

امنیت وب سایت چیست؟

به طور کلی منظور از امنیت وبسایت، تمام اقداماتی است که برای ایمن سازی سایت در برابر حملات سایبری انجام می‌شود. این اقدامات ممکن است شامل محافظت از یک وب سایت در برابر هکرها، بدافزارها، کلاهبرداری یا فیشینگ و خطا باشد. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که امنیت وبسایت یک فرآیند مداوم و بخشی ضروری از مدیریت یک سایت است. حفظ و نگهداری از یک وبسایت امن برای محافظت از بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت شما در برابر حملات و سرقت داده‌ها بسیار مهم است.

 

امنیت وبسایت یک فرآیند مداوم و بخشی ضروری از مدیریت یک سایت است.

چرا امنیت وب سایت مهم است؟

حقیقتی که در مورد تامین امنیت وبسایت وجود دارد این است که این کار می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر با شبکه بزرگی از سایت‌ها سر و کار داشته باشید. داشتن یک وب سایت امن به اندازه داشتن یک هاست خوب برای حضور آنلاین افراد حیاتی است. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت هک شود و در لیست بلاک قرار گیرد، می‌تواند تا 98٪ از ترافیک خود را از دست بدهد. تامین نکردن امنیت اطلاعات آنلاین مشتریان و نشت اطلاعات مشتری می‌تواند منجر به شکایت، جریمه‌های سنگین و از بین رفتن شهرت یک سایت یا یک کسب و کار شود.

چک لیست امنیتی وبسایت

چک لیست امنیتی وب سایت

حال نوبت آن است که به سراغ چک لیست امنیتی وب سایت و راه‌های تامین امنیت برای وبسایت برویم. به این نکته توجه داشته باشید که مراحلی که در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم به صورت یک راهنمای گام به گام نیست و دستورالعمل‌های مختلف را برای حفظ هر چه بیشتر امنیت سایت به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین ما در این مقاله راه‌حل هایی را هم برای امنیت سایت‌های اختصاصی و هم برای امنیت سایت وردپرس مطرح کرده‌ایم که شما با توجه به نوع سایت خود می‌توانید آنها را اجرا کنید. اگر هنوز آشنایی زیادی با وردپرس ندارید، می‌توانید به مقاله راهنمای جامع سئو وردپرس ما سری بزنید.

 

1.     همه چیز را به روز کنید

اولین موردی که در چک لیست امنیتی وب سایت باید به آن اشاره کنیم، آپدیت مداوم سایت است. وب سایت‌های بی شماری وجود دارند که هر روز به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی و ناامن در معرض خطر هک قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم که به محض اینکه یک افزونه (پلاگین) یا نسخه CMS جدید در دسترس است، سایت خود را مطابق با آخرین نسخه به روز رسانی کنید. این آپدیت‌ها ممکن است شامل تغییراتی در جهت افزایش امنیت یا اصلاح آسیب پذیری‌های قبلی سایت باشند.

بیشتر حملات سایبری به صورت خودکار انجام می‌شوند چرا که ربات‌ها به صورت دائمی به دنبال اسکن سایت‌هایی هستند که بتوانند از آن سوء استفاده کنند. این ربات‌ها به قدری فرز و چابک شده‌اند که به روز رسانی‌های یک بار در ماه یا یک بار در هفته نیز ممکن است دیر باشد و قبل از انجام هر اقدامی از سوی شما، ربات‌ها به سایت شما دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل است که باید از فایروال وبسایت استفاده کنید که به محض انتشار به روز رسانی‌ها، حفره امنیتی را ایجاد می‌کند.

اگر یک وب سایت وردپرسی دارید، استفاده از پلاگین WP Updates Notifier ممکن است کمک کننده باشد چرا که در هنگام انتشار آخرین آپدیت‌ها، به شما ایمیل می‌فرستد و شما را مطلع می‌کند.

 

به روز رسانی مداوم سایت و افزونه های آن، احتمال دسترسی هکرها به داده های شما را کاهش می دهد.

2.     رمز عبور یا پسورد قوی داشته باشید

شاید تعجب کنید از اینکه بدانید داشتن یک پسورد قوی چقدر می‌تواند امنیت وبسایت شما را تضمین کند. این را افرادی که برای پاک سازی وبسایت‌های آلوده وارد اکانت ادمین سایت هدف شده‌اند اقرار کرده‌اند. آنها از اینکه دیده‌اند رمزهای عبور root چقدر نا امن هستند شگفت زده شده‌اند. استفاده از نام کاربری و یا پسوردهایی با کلمه admin ممکن است ریسک در معرض حملات سایبری قرار گرفتن را افزایش دهد.

بهترین روش‌ها برای داشتن یک رمز عبور قوی عبارتند از:

  • از رمزهای عبور خود استفاده مجدد نکنید: هر رمز عبوری که برای هر اکانتی دارید باید منحصر به فرد باشد و از یک پسورد برای برنامه های مختلف استفاده نکنید.
  • رمز عبورهای طولانی تعیین کنید: هر چه رمز عبور طولانی‌تر باشد، هکرها برای شکستن آن زمان بیشتری نیاز دارند. معمولا توصیه می‌شود که پسوردتان بیش از 12 کاراکتر داشته باشد.
  • از پسوردهای تصادفی استفاده کنید: استفاده از کلماتی که معنادار هستند و یا به دامین و کسب و کار شما مربوط است کار ربات‌های هکر را راحت می‌کند چرا که آنها می‌توانند هزاران پسورد را در یک ثانیه امتحان کنند. بنابراین هر چه رمز عبور شما نامفهوم‌تر باشد، سایت شما امنیت بیشتری دارد.

 

3.     یک سایت = یک هاست

سوار کردن تعداد زیادی و‌سایت‌ بر روی یک سرور شاید ایده جالبی به نظر برسد، به خصوص اگر یک هاست «نامحدود» داشته باشید. اما باید بگوییم که متأسفانه این یکی از بدترین شیوه‌های امنیتی است که می توانید از آن استفاده کنید. استفاده از یک هاست برای چند سایت می‌تواند سطح ریسک امنیتی سایت‌ها را بالا ببرد. به عنوان مثال ممکن است یک سایت به دلیل ایزوله نبودن سرور آلوده شود و باعث آلودگی سایت‌های دیگر که بر روی همان هاست وجود دارند نیز شود. این مشکل نه تنها می‌تواند منجر به هک شدن همه سایت‌های شما به طور همزمان شود، بلکه فرآیند پاکسازی را بسیار وقت‌گیر و دشوار می‌کند. درست مانند شیوع بیماری‌های واگیر در میان انسان‌ها، سایت‌های آلوده می‌توانند به عفونت مجدد یکدیگر ادامه دهند و باعث ایجاد یک حلقه بی پایان شوند. بنابراین یکی دیگر از روش‌های چک لیست امنیتی وب سایت اختصاص دادن هر هاست به یک سایت است. در ضمن در 2 مقاله بهترین هاست ایرانی چیست؟ و بهترین هاست های خارجی کدامند؟ اطلاعات مفیدی را در این زمینه خواهید یافت.

انتخاب یک هاست برای یک سایت

 

4.     دسترسی و مجوزهای کاربران را محدود کنید

یک حقیقتی که در مورد حملات سایبری وجود دارد این است که کد وب سایت شما ممکن است توسط یک مهاجم هدف قرار نگیرد، اما کاربران به راحتی مورد حمله این مهاجمان قرار خواهند گرفت. افزایش زیاد تعداد کاربران ثبت نام شده ممکن است به اسپمرها اجازه دهد تا سایت شما را با محتوای جعلی پر کنند. بنابراین برای اطمینان از تیک زدن چک لیست امنیتی وب سایت، تا جایی که ممکن است، به افراد کمتری اجازه دسترسی به پنل سایت را بدهید.

 

5.     تنظیمات پیش فرض CMS را تغییر دهید

استفاده از برنامه‌های کاربردی سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS مانند وردپرس آسان است اما می‌تواند از منظر امنیتی برای کاربران دردسرساز باشد. بنا بر گزارشات اعلام شده رایج ترین حملاتی که علیه وبسایت‌ها انجام شده‌اند و امنیت آنها را تهدید کرده‌اند به صورت کاملاً خودکار بوده‌اند و بسیاری از این حملات به کاربرانی وابسته‌اند که فقط تنظیمات پیش فرض داشته باشند. در نتیجه برای اینکه بتوانیم از امنیت وبسایت خود حفاظت کنیم لازم است تا تنظیمات سایت را از حالت پیش ساخته دربیاوریم و کمی شخصی سازی کنیم. در پایان همین مقاله روش‌های موجود در چک لیست امنیتی وب سایت های وردپرسی را به صورت کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

بکاپ گرفتن از وبسایت

 

6.     از وب سایت بکاپ بگیرید

گرفتن بکاپ یا پشتیبان گیری از وبسایت برای بازیابی محتوای سایت شما یک راهکار بسیار مهم است. البته این نکته را فراموش کنید که این کار نباید جایگزینی برای داشتن یک راه حل امنیتی وب سایت در نظر گرفته شود چرا که داشتن یک نسخه پشتیبان فقط می‌تواند به بازیابی فایل‌های آسیب دیده کمک کند. زمانی که می‌خواهید برنامه بکاپ گرفتن سایت خودتان را شروع کنید، رعایت کردن این 2 نکته پیشرفت زیادی در روند کار شما ایجاد می‌کند:

  • شما باید نسخه‌های پشتیبان خود را خارج از سایت نگه دارید زیرا در این صورت اطلاعات ذخیره شده شما در برابر هکرها و خرابی سخت افزارها محافظت می‌شود. ذخیره کردن نسخه بکاپ در سرور نیز یک خطر امنیتی بزرگ است.
  • بکاپ گرفتن شما باید به صورت خودکار انجام شود. شما هر روز کارهای زیادی دارید که باید انجام دهید و احتمالا بکاپ گرفتن از سایت از یادتان برود. بنابراین می‌توانید تنظیمات سایت را طوری طراحی کنید که به صورت خودکار کارهای پشتیبان گیری انجام شود.

 

7.     فایل های پیکربندی یا کانفیگ سرور

بهتر است تا فایل‌های پیکربندی وب سرور خود را بشناسید: وب سرورهای آپاچی از فایل htaccess.، سرورهای Nginx از nginx.conf، سرورهای Microsoft IIS از web.config استفاده می‌کنند. فایل های پیکربندی سرور بسیار قدرتمند هستند. آنها به شما اجازه می‌دهند قوانین سرور از جمله دستورالعمل‌هایی که امنیت وب سایت شما را بهبود می‌بخشد را اجرا کنید. از مهم‌ترین دلایل داشتن کانفیگ سرور، افزایش امنیت سایت است. توجه کنید که برای اعمال تنظیمات و نصب نرم افزارهای امنیتی باید به خوبی از تفاوت هاست، سرور و... آگاهی داشته باشید در غیر این صورت کار را به افرادی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید.

 

8.     گواهینامه SSL را نصب کنید

از جمله کارهایی که همه‌ی وبمسترها در ابتدای راه اندازی یک سایت به عنوان چک لیست امنیتی وب سایت انجام می‌دهند، فعال کردن ssl رایگان است. گواهینامه‌های SSL برای رمزگذاری داده‌های در حال انتقال بین میزبان (وب سرور یا فایروال) و مشتری (مرورگر وب) استفاده می‌شوند. ssl کمک می‌کند تا اطلاعات شما به سرور مناسب ارسال شود و رهگیری نشود. ما قبلا در مقاله‌ی دیگری در وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس به طور مفصل درباره راهنمای فعال سازی SSL توضیح داده‌ایم.

تاثیر گواهینامه ssl بر روی امنیت سایت

 

9.     فایروال نصب کنید

استفاده از گواهینامه SSL به تنهایی برای جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس کافی نیست. هکرها از کوچکترین ضعف‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند به اطلاعات وبسایت شما و کاربران شما دسترسی داشته باشند. از مهم‌ترین کارهایی که در چک لیست امنیتی وب سایت می‌توانید انجام دهید نصب فایروال است. فایروال‌ها (که معادل فارسی آنها دیوار آتش است) نسخه‌های نرم افزاری یا سخت افزاری هستند که از ترافیک موجود در شبکه حفاظت می‌کنند و هیچ ابزاری بدون داشتن مجوز اجازه‌ی ورود از این دیوار را ندارد.

 

فایروال ها از دستیابی غیر مجاز عوامل گوناگون به سیستم های رایانه ای جلوگیری می کنند.

10. از امنیت کامپیوتر یا لپتاپ خود مطمئن شوید

تامین امنیت کامپیوتر و یا لپتاپ یکی از وظایف مهم وبمسترها در چک لیست امنیتی وب سایت است. رایانه‌های شما می‌توانند به یک ناقل عفونت تبدیل شوند و باعث هک شدن وب سایت شما شوند. بنابراین همیشه آنتی ویروس سیستم خود را به صورت فعال نگه دارید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا مهم ترین موارد چک لیست امنیتی وبسایت را برایتان توضیح دهیم. امنیت وبسایت را هیچ گاه دست کم نگیرید و انجام اقدامات آن را به تعویق نیندازید چرا که هکرها در هر لحظه منتظرند تا در فرصت مناسبی از اطلاعات و داده‌های شما سوء استفاده کنند. اگر سوالی در این زمینه دارید، در قسمت کامنت‌ها حتما پاسخگوی شما خواهیم بود.

خاطره سرایی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف