با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

ترفندهای نوشتن متن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

نهال ظاهری
نهال ظاهری
10:13، 1401/03/11
ترفندهای نوشتن متن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی
1 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

ترفندهای نوشتن متن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی


فقط 5 ثانیه! این تمام وقتی‌ست که برای جلب توجه مخاطب در دنیای سرسام آور شبکه‌های اجتماعی در اختیار دارید. چه کنیم که در این دنیای سرسام‌آور سهمی از جلب توجه مخاطب داشته باشیم؟ آن متنی که می‌تواند برگ برنده را در دستان ما قرار دهد، چه مشخصاتی باید داشته باشد؟  آیا همه چیز به یک جمله‌ی شگفت‌انگیز مربوط می‌شود؟

من نهال هستم از تیم منتوریکس و در این مطلب می‌خواهم به شما بگویم چطور برای شبکه‌های اجتماعی‌تان (علی‌الخصوص اینستاگرام) تبلیغی بنویسید که شما را برنده‌ی بازی کند.

اصلا چرا شبکه‌های اجتماعی؟

شاید پیش خودتان بگویید این سوال که دیگر پرسیدن ندارد، کاملا حق دارید. اگر چند سال پیش بود، این سوال محلی از اعراب داشت، اما در دنیای این روزها که همه چیز توسط شبکه‌های اجتماعی تسخیر شده، این سوال کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد. با این حال بگذارید برای کسانی که کمی سخت‌گیر هستند، مستدل‌تر صحبت کنیم.
طبق آمار لحظه‌ای سایت Worldometers، کره‌ی زمین در حال حاضر حدود 7.8 بیلیون جمعیت دارد. سایت internetworldstats می‌گوید حدود 4.9 بیلیون نفر از ساکنان کره‌ی زمین به اینترنت دسترسی دارند و تا سال 2020، طبق گفته‌ی سایت Backlinko حدود 3.9 بیلیون کاربر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شگفت‌انگیز نیست؟

71% از بزرگسالانی که به اینترنت دسترسی دارند، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.


اگر پای آمار و ارقام هم در میان نباشد، تجربه‌ی زیسته‌ی هر یک از ما می‌تواند گواهی بر نقش پُررنگ شبکه‌های اجتماعی در زندگی ما باشد. فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، یوتیوب، کلاب هاوس و... از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند که حداقل دو سه تایی از آن‌ها در گوشی همه‌ی ما پیدا می‌شود.

نمودار رشد شبکه‌های اجتماعی در 5 سال اخیر

نمودار رشد شبکه‌های اجتماعی در 5 سال اخیر. منبع: سایت Backlinko

از این آمار و ارقام به چه می‌خواهم برسم؟ این‌که بازاریابی نوین، این روزها تغییرات زیادی به خود دیده و شاید یک پیج اینستاگرام ساده بتواند برای شما کاری کند که چند صباحی پیش بیلبوردهای میلیاردی شهر تهران می‌کرد! اما آیا هر پلتفرمی برای تبلیغات ما مناسب است؟

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، خود را برای ورود به بازار کار آماده کنید.

کدام شبکه اجتماعی برای تبلیغ مناسب‌تر است؟

جواب این سوال کاملا به هدف شما بستگی دارد. تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین و... امکان تبلیغات را فراهم کرده‌اند، اما آیا همه‌ی آن‌ها مناسب کسب‌وکار ما هستند؟ قطعا خیر. همانطور که برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب کسب‌وکارتان وقت گذاشتید و می‌دانید حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی برای یک برند ضروری نیست، باید بدانید تبلیغات در کدام شبکه‌ی اجتماعی هم بیشتر به نفع شماست.

مخاطبان‌تان را تینیجرها تشکیل می‌دهند یا مادران خانه‌دار؟ جوان‌های 20 تا 35 سال یا افراد بالای 40 سال؟ تیک تاک مناسب شماست یا اینستاگرام؟ یوتیوب یا لینکدین؟

برای آشنایی بیشتر با شبکه‌های اجتماعی، توصیه می‌کنم مطلب همکارم امیرحسین با عنوان «انواع شبکه اجتماعی و بازاریابی در آن» را بخوانید.

انواع شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارتان را انتخاب کرده‌اید؟

بعد از تصمیم‌گیری در مورد پلتفرم مناسب‌تان، حالا وقت دانستن نکاتی‌ست که به تأثیر بیشتر تبلیغ‌تان در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. اگرچه موفقیت در شبکه‌های اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما بگذارید از موضوع اصلی این مطلب خیلی دور نشویم: چطور متن تبلیغاتی بنویسیم که ما را برنده‌ی بازی شبکه‌های اجتماعی کند؟

11 ترفند برای نوشتن متن تبلیغات موثر

در ادامه 11 ترفند به شما آموزش می‌دهم که تا حد زیادی می‌توانند شما را به قهرمان تبلیغات شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنند. بیایید ببینیم این ترفندها چه هستند؟

1. در ذهن مخاطب کنجکاوی ایجاد کنید

حالا که تور ماهیگیری‌تان را پهن کرده‌اید، باید بدانید چطور ماهی‌ها را به سمت تور بکشانید. با نوشتن دو کلمه‌ی ساده یا جملات نخ‌نمایی مثل تخفیف شگفت‌انگیز و این حرف‌ها راه به جایی نمی‌برید. مخاطب این روزها کم حوصله‌تر و البته باهوش‌تر از آنی شده که به این قبیل دعوت‌ها پاسخی دهد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از جملات خبری دوری کنید و ببینید چطور می‌توانید آن ارزش خاص برندتان را جوری بیان کنید که مخاطب را واقعا درگیر کند.

برای مثال در اولین تبلیغم از یک جمله‌ی خبری ساده استفاده کرده بودم، اما در همان صحبت انگیزشی‌طور با مدیر پیج مذکور متوجه شدم این نوع جملات سهم کمی در جلب توجه مخاطب دارد. بنابراین به توصیه‌ی او همان جمله را به شکل پرسشی مطرح کردم. اگرچه عناصر دیگری هم در موفقیت آن تبلیغ اثرگذار بود، اما در تمام تبلیغات دیگر هم از این نوع کنجکاوانه نوشتن متن تبلیغ نتیجه گرفتم.

2. ساده بنویسید

واقعیت این است که در انبوه اطلاعات شبکه‌های اجتماعی، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را به خود جلب کنید. پس هر چقدر ساده‌تر پیام خود را برسانید، زودتر توسط مخاطب فهمیده و احتمالا انتخاب می‌شوید. جملات پیچیده، مبهم و سنگین پل ارتباطی شما با مخاطب را ویران می‌کند. بنابراین سعی کنید ساده و خودمانی بنویسید، شفاف باشید و قید جملات طولانی و صفات پیچیده را بزنید.

3. حداقل 2 بار ویرایش کنید

اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان محتوا و کپی رایترها با مفهوم اشتیاق برای انتشار آشنا هستند. کاملا درک می‌کنم که زمان زیادی را برای نوشتن متن تبلیغ صرف کرده‌اید و دوست دارید همان لحظه دکمه‌ی انتشار را بزنید، اما اگر دوست دارید نتیجه‌ی بهتری بگیرید، چند باری متن‌تان را مرور کنید. فوت کوزه‌گری این ترفند کمک گرفتن از همکار یا دوستی‌ست که در این زمینه تخصص دارد یا این‌که فقط مخاطبی مانند سایر مخاطبان شماست. این روش هم مزیت خوانده شدن توسط یک شخص بی‌طرف را دارد و هم موجب دیده شدن متن تبلیغ‌تان از زاویه‌ای جدید خواهد شد. بنابراین فرصت کوچک اما مغتنمی برای آزمون متن تبلیغ‌تان خواهید داشت.
امیدوارم این روش شما را به ورطه‌ی وسواس نکشاند، اما در نظر داشته باشید که برای خوب از آب درآمدن یک متن تبلیغی باید صبوری به خرج دهید.

4. اصطلاحات تخصصی ممنوع!

هرقدر هم حوزه‌ی کاری‌تان تخصصی باشد، شبکه‌های اجتماعی جای به کار بردن این اصطلاحات نیست. مخاطب این شبکه‌ها، دنبال سرگرمی هستند، نه پیچیدگی و تخصص. بنابراین این هنر شماست که بتوانید تخصص خود را در قالب واژگان ساده توضیح دهید و مخاطب را شیرفهم کنید.

5. برای مخاطبان خودتان بنویسید

بازار هدف هر کسب‌وکار با دیگری متفاوت است، بنابراین لحن شما باید به گونه‌ای باشد که بتوانید پیام درست را به مخاطب درست برسانید. اگر کسب‌وکاری در زمینه‌ی ارز دیجیتال باشید، لحن شما با کسب‌وکاری که در حوزه‌ی شیرینی خانگی فعالیت می‌کند زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود.

  • نکته‌ی اینستاگرامی: همین فرمان را برای انتخاب صفحه‌ی هدف‌تان برای انجام تبلیغ هم باید در نظر بگیرید. مخاطب یک پیج مرتبط با سفر چرا باید به تبلیغ یک کلینیک زیبایی واکنش نشان دهد؟ بنابراین همیشه همه چیز را نمی‌شود گردن متن تبلیغ انداخت!

6. تبلیغ‌تان را در قالب پست روتین چک کنید

رسیدیم به طلایی‌ترین ترفند! در روش‌های سنتی تبلیغات شاید چنین چیزی، چندین میلیون هزینه روی دست‌تان می‌گذاشت، اما در شبکه‌های اجتماعی این امکان را دارید که متن تبلیغ‌تان را با مخاطبان خودتان چک کنید، میزان بازخورد آن‌ها را ببینید و بر همین اساس در مورد موفقیت یا شکست متن تبلیغ‌تان تصمیم بگیرید.
شاید بگویید با این روش خطر لو رفتن متن تبلیغ‌مان وجود دارد، اما منظور ما تکرار جزء به جزء متن تبلیغ نیست. شما امکان این را دارید که مفاهیمی مشابه را به کار ببرید و بارخورد مخاطب‌تان را بسنجید.

نکته‌ی اینستاگرامی: از من می‌شنوید به روتین پستی صفحه‌ی هدفتان هم توجه کنید. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی باهوش‌تر از گذشته شده‌اند و معمولا پست‌های نامتجانس با آنچه انتظار دارند را پس می‌زنند. پس دو نکته را در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید صفحه‌ای را تارگت کنید که از نظر محتوایی با شما شباهت دارد.
  • سعی کنید فرم محتوای‌تان تا حد امکان شبیه فرم محتوای صفحه‌ی هدف‌تان باشد.

7. به یکپارچگی تبلیغات‌تان فکر کنید

شما فقط یک تبلیغ نمی‌نویسید، بلکه تبلیغ شما تکه‌ای از پازل بزرگ‌تری‌ست که تصویر کلی تبلیغات‌تان را می‌سازد. بنابراین هر زمان که در حال نوشتن متن تبلیغ هستید، به کل تبلیغات‌تان نگاهی بیندازید و ببینید چقدر با آن همخوان است. انواع مختلف تبلیغات‌تان چه فرقی با هم دارند؟ آیا در رساندن پیام تبلیغاتی با هم رقابت می‌کنند؟ آیا زیادی به هم شبیه نیستند؟

8. برای انتخاب بهترین CTA وقت بگذارید

دقیقا از مخاطب چه می‌خواهید؟ اگرچه این جمله ساده به نظر می‌رسد، اما در عمل آنقدرها هم ساده نیست. دعوت به اقدام یا فراخوان به عمل که ترجمه‌ی همتای فرنگی‌شان Call To Action هستند، باید شفاف و به حد کافی درگیرکننده باشند.

انواع CTA

انواع CTA را می‌شناسید؟

مهم است بدانید هدف نهایی شما در طراحی CTA چیست؟ قدم بعدی چیست؟ مرحله‌ی بعدی که مخاطب جذب شده طی می‌کند چه چیزی خواهد بود؟ در نهایت می‌خواهید او را به کجا برسانید؟ می‌بینید؟ دکمه‌ی CTA بسیار فراتر از نوشتن یک متن قلاب‌گونه به نظر می‌رسد. شما باید کل مسیری که می‌خواهید مخاطب طی کند را در نظر بگیرید و نه تنها همان یک کلیک را!

CTA به هیچ وجه نباید با لحن منفعل نوشته شود.

برای نوشتن یک CTA خوب یادتان باشد که لحن‌تان باید به صورت کاملا مستقیم از مخاطب چیزی را طلب کند. چیزی که در درجه‌ی اول برای او سودمند به نظر می‌رسد، نه یک تبلیغ یک طرفه!

9. نقش ایموجی‌ها را دست کم نگیرید

احتمالا شما هم نمی‌توانید شبکه‌های اجتماعی را بدون ایموجی تصور کنید. ایموجی به سهولت رساندن پیام در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. البته در استفاده از آن باید دقت کنید که با لحن کسب‌وکار شما سازگاری داشته باشد و همچنین در ادبیات رفتاری مخاطبان شما جایی داشته باشد. اگر این دو شرط وجود نداشت، فکر استفاده از ایموجی‌ها را از سر بیرون کنید.

10. فرمت تبلیغ‌تان را در نظر بگیرید

تبلیغ‌تان همراه با عکس است یا ویدئو؟ صوت است یا متن؟ کدام فرمت تبلیغ را انتخاب کرده‌اید؟ نوشتن متن تبلیغ برای هر فرمت قواعد خاص خودش را دارد و نمی‌توان برای همه یک قاعده‌ی یکسان را به کار برد. حتی جای قرار گرفتن متن تبلیغ روی تصویر یا ویدئو می‌تواند در انتخاب کلمات تعیین‌کننده باشد. بنابراین زمانی که نسخه‌ی اولیه‌ی تبلیغ‌تان را نوشتید، چند باری روی فرمت نهایی امتحانش کنید تا ببینید نتیجه‌ی کار چطور از آب درمی‌آید. آیا با فرمت انتخابی‌تان منتناسب به نظر می‌رسد؟ چقدر جای بهتر شدن دارد؟

  • یادتان باشد در این بخش هم نباید از کمک همکاران و دوستان‌تان غافل بشوید.

11. از آزمایش و بازبینی نترسید

همه‌ی خان‌ها را رد کردیم و حالا وقت دل به دریا زدن است. حتی اگر همه‌ی اصول را هم رعایت کرده باشید، باز هم نقش تجربه و آزمون و خطا را نمی‌توان در موفقیت یک متن تبلیغی نادیده گرفت. بنابراین تبلیغ‌تان را منتشر کنید و منتظر نتیجه بمانید. از روش A/B تست استفاده و نتایج را بررسی کنید، سپس برای تبلیغ بعدی استراتژی جدید بچینید. هیچ تبلیغی از روز ازل موفق آفریده نشده است، بنابراین وقت بگذارید و به آزمون و خطا به چشم سرمایه‌گذاری روی گرفتن نتیجه‌ی بهتر نگاه کنید.

اگر به کپی رایتینگ علاقه دارید و دوست دارید بیشتر در مورد آن بدانید، پیشنهاد می‌کنم مطلب همکارم امیرحسین با عنوان «10 ترفند برای کپی رایتینگ (کپی رایتر بهتری شوید!)» را هم مطالعه کنید.

فراتر از متن تبلیغ گام بردارید

سطرهای ابتدایی مقاله را یادتان می‌آید؟ فکر می‌کنم تا حد زیادی متوجه شده باشید چه کارهایی باید انجام دهید تا صاحب چند ثانیه نگاه مخاطب در اسکرول داون کردن‌های با سرعت نورش باشید. در این متن سعی کردم روی متن تبلیغ تمرکز کنم و بعضی نکات تکمیلی در مورد اینستاگرام را در قالب «نکته اینستاگرامی» بگویم تا ذهن شما هم با این تفکیک آشنا شود.

فراتر از متن تبلیغ

برای موفقیت در تبلیغات (به ویژه اینستاگرام)، نوشتن متن تبلیغ تنها یک عنصر است. شما باید همه‌ی ابعاد کسب‌وکارتان، مانند داشتن هدف مشخص، زیبایی بصری، سودمند بودن برای مخاطب، توانایی برقرای ارتباط با او و پاسخ دادن به درد یا نیازش را در نظر بگیرید. موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی عصاره‌ای از همه‌ی این جوانب است و فقط با یک متن جذاب نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

جمع‌بندی

همه‌ی ما اهالی محتوا، چند باری طعم شکست را تجربه کردیم. این‌که چگونه متنی بنویسیم که موفق از آب دربیاید، فوت کوزه‌گری زیاد دارد و نباید نقش تجربه و آزمون و خطا را در آن نادیده بگیرید. در این مطلب با هم مروری داشتیم بر اهمیت شبکه‌های اجتماعی، سپس 11 ترفند موثر برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر از متن‌های تبلیغ را معرفی کردم که امیدوارم برای‌تان کاربرد داشته باشد. اگر شما هم تجربه‌ی مشابهی در این زمینه دارید یا سوالی ذهنتان را درگیر کرده، خوشحال می‌شوم برایم کامنت بگذارید تا با هم گپ بزنیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنم مطلب «شبکه اجتماعی چیست و چرا در بازاریابی محتوا مهم است؟» را هم بخوانید. راستی اگر برای کسب‌وکارتان به خدمات سئو سایت و مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز داشتید، کافی‌ست فرم مشاوره را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف