با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

5 کتابی که هر کارشناس تولید محتوا باید بخواند

شیما تیموری
شیما تیموری
14:37، 1400/05/21
5 کتابی که هر کارشناس تولید محتوا باید بخواند
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

5 کتابی که هر کارشناس تولید محتوا باید بخواند


اگر کارشناس تولید محتوا هستید یا اینکه می‌خواهید در این بخش دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید، باید همیشه مطالعه و تمرین داشته باشید. شما باید خودتان را مقید کنید که دنبال کتاب‌های خوب و به روز بگردید که به بهبود فن نویسندگی‌تان کمک کند و از طرف دیگر وادارتان کند که جستجوگر و پویا باشید. در این مطلب می‌خواهیم از 5 کتابی بگوییم که هر کارشناس تولید محتوایی باید بخواند.

قبلا از راه و رسم نگارش در تولید محتوا گفته‌ایم. مقالات خیلی زیادی در این باره نوشته‌ایم که خوشبختانه همگی‌شان را خودمان تجربه کردیم و نتیجه گرفتیم. برای آشنایی با تولید محتوا و کارشناس تولید محتوا مطالب زیر را هم بخوانید:

در این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس، همانطور که گفتیم، قرار است سراغ 5 کتابی برویم که بیشتر برای کارشناسان تولید محتوا کاربرد دارد. با این حال، اگر شما هم در سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید یا فقط علاقمند به محتوا و نویسندگی هستید، باز هم به دردتان می‌خورد.

1- کتاب استیو جابز غلط کرد با تو

اولین کتابی که انتخاب کردیم، کتاب «استیو جابز غلط کرد با تو» از نشر اطراف است. از اسم بامزه کتاب به راحتی می‌توان حدس زد که قرار است با چه متنی روبرو باشیم. روی جلد کتاب نوشته شده که این کتاب خاطرات یک کپی رایتر دون‌پایه است. آزاده رحیمی نویسنده کتاب از تجربه شخصی‌اش در محیط‌های کاری ایرانی می‌گوید. هدف او از نوشتن این کتاب این است که بگوید: بیخیال تمام آن پیروزی‌ها و موفقیت‌های روسای شرکت‌های بزرگ، کسی هم باید به فکر دون‌پایه‌های شرکت‌ها هم باشد.

آزاده رحیمی در «استیو جابز غلط کرد با تو» با زبانی طنازانه و نقادانه سراغ استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا رفته و تلاش کرده که زاویه دید خوانندگان به استارتاپ‌ها را تغییر دهد. در کتاب آزاده رحیمی قرار است داستان شکست‌ها و نقاط ضعف استارتاپ‌ها را بخوانیم و ببینیم آنقدر که صاحبان کسب و کارهای نوپا می‌گویند همه چیز «گل و بلبل» نیست.

کتاب استیو جابز غلط کرد با توجلد کتاب هم به اندازه خودش بامزه است.

خوبی کتاب «استیو جابز غلط کرد با تو» این است که به شما کمک می‌کند به عنوان کارشناس تولید محتوا (یا به طور کلی در هر بخشی از دیجیتال مارکتینگ) با وظایف‌تان آشنا شوید و نگذارید که مدیر یا سرپرست مجموعه وظایف خارج از کاری را به شما محول کند. آزاده در قسمتی از کتابش با زبانی طنز به این قضیه اشاره کرده:

«مدیران استارت‌آپ‌ها یک ارگان زنده‌ی شاداب و پرانرژی می‌خواهند که هم‌زمان هم استراتژیست باشد، هم بنویسد. هم گرافیست باشد، هم تدوینگر و هم تحلیلگر بازار. اگر بتواند کمی فیلمنامه‌ی تبلیغاتی بنویسد و در ماه چندتا فیلم تبلیغاتی و موشن‌گرافیک هم بسازد که چه بهتر. آگهی‌دهنده همه‌ی این‌ها را زیر عنوان ابزورد «کارشناس محتوا» ردیف می‌کند و اگر شانس آوردید و از میان خیل مشتاقان، پرینت رزومه‌ی شما سر از میز مدیر منابع انسانی درآورد و به مصاحبه راه پیدا کردید، تازه متوجه می‌شوید که همه‌ی آن مهارت‌ها به کارتان نمی‌آید، یکی را می‌خواهند که از گوگل عکس پیدا کند، چند خط کپشن بنویسد و بگذارد توی اینستاگرام».

پس برای اینکه کتابی بانمک بخوانید که گاه و بیگاه لبخند روی لبتان بیاورد و از طرف دیگر به صورت غیرمستقیم شما را با مصائب، مشکلات و ضعف‌های حضور در شرکت‌های نوپا آشنا کند و به شما بگوید که چه وظایفی دارید، این کتاب فوق‌العاده است.

2- کتاب بازاریابی پرمحتوا

حالا سراغ کتابی غیر وطنی می‌رویم: کتاب معروف بازاریابی پرمحتوا از جو پولیتزی (البته به بازاریابی محتوا هم معروف است). مجله معروف فورچون (Fortune) این کتاب را در دسته کتاب‌های «Must-Read Business Book» قرار داد. به خاطر همین هم در لیست کتاب‌های پرفروش آمازون اگر بگردید، این کتاب را پیدا خواهید کرد. نهال از بچه‌های تیم منتوریکس درباره این کتاب به صورت مفصل در مطلبی جداگانه توضیح داده. اگر می‌خواهید زیر و زبر کتاب را دربیاورید و با آن بیشتر آشنا شوید، مطلبش را بخوانید. اما اگر ترجیح می‌دهید که در همین صفحه بمانید، من برایتان معرفی‌اش می‌کنم.

کتاب بازاریابی محتوا یا بازاریابی پرمحتواکتاب بازاریابی پرمحتوا از جو پولیتزی

اسم اصلی کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی، Epic Content Marketing است؛ اسمی پرطمطراق که نشان از اهمیتش دارد. جو در این کتاب می‌گوید که قضیه بازاریابی و فروش به مشتری آن چیزی نیست که عموما در فکر داریم. یعنی مشتری‌ها به کسب و کار، محصول یا خدمات اهمیتی نمی‌دهند. تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، خودشان هستند. برای همین باید کاری کنیم که با بازاریابی کمتر، مشتری بیشتری به دست بیاوریم. حالا این کار چطور ممکن است؟ با به وجد آوردن مخاطب یا همان مشتری. او معتقد است که تمام هدف بازاریابی پرمحتوا این است که شما کاری کنید تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید و درگیرش کنید تا با شما همراه شود. در نهایت شما باید با کمک بازاریابی پرمحتوا نیازش را برطرف کنید تا او با شما ارتباط برقرار کند.

این کتاب 5 فصل دارد که با معرفی بازاریابی پرمحتوا شروع می‌شود و با سنجش تاثیر آن تمام می‌شود. از بخش‌های مهم این کتاب نحوه تدوین تقویم محتوایی است که حسابی برای استراتژیست محتوا مهم است.

کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی درست مثل کتاب راهنما برای کارشناسان تولید محتوا است. هرکسی که بخواهد در این زمینه فعالیت کند، باید این کتاب را بخواند. نشر «نسل روشن» و «انتشارات آریانا قلم» این کتاب را با مترجم‌های مختلف به بازار عرضه کردند. به عقیده نهال، کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی با ترجمه سجاد بهجتی از نشر آریانا قلم ترجمه روان و خوبی دارد که به دلتان می‌نشیند. با این حال اگر شما این کتاب را با ترجمه دیگری خواندید، برایمان بنویسید.

3- کتاب غلط ننویسیم

این کتاب مرجعی فوق‌العاده برای پیدا کردن غلط‌ها و اشتباهات نگارشی است. کتاب غلط ننویسیم مستقیما سراغ غلط‌ها رفته و به ما می‌گوید که چطور اصولی و درست بنویسیم. ابوالحسن نجفی، مترجم و زبان‌شناس معروفی است که در سال 1366 این کتاب را چاپ کرد و 4 سال بعد در سال 1370 دوباره بازنگری‌اش کرد. «غلط ننویسیم» از آن کتاب‌هایی است که در حکم دایره‌المعارف دهخدا برای بچه‌های تولید محتوا عمل خواهد کرد. البته اگر کارتان هم تولید محتوا نیست، باز هم به شما کمک می‌کند. درست‌نویسی و بهبود نگارش برای نسل امروز بی‌اندازه اهمیت دارد.

4- کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

در این کتاب با راه و رسم داستان‌سرایی (Storytelling) یا همان قصه‌گویی در کسب و کارها آشنا می‌شویم. شاید بگویید که این کتاب بیشتر برای صاحبان کسب و کار مفید است اما واقعا اینطور نیست. کتاب بهترین قصه‌گو برنده است به شما کمک می‌کند که برای نوشتن و تولید محتوا به قصه‌گویی روی بیاورید. هنگام نوشتن پست‌های اینستاگرامی، مطالب وبلاگی و حتی تیزرهای تبلیغاتی از هنر قصه‌گویی برای معرفی برند و کسب و کار می‌توان استفاده کرد. مگر غیر از این است که همه ما با قصه بزرگ شدیم و عاشق داستان هستیم؟ اصلا از دل همین داستان‌هاست که ما مطالب جدیدی یاد می‌گیریم یا ترغیب می‌شویم که محصولی را بخریم یا به وبسایتی سر بزنیم.

کتاب بهترین قصه گو برنده استکتاب بهترین قصه گو برنده است از نشر اطراف

نویسنده کتاب، آنت سیمونز می‌گوید که می‌توان با قصه و با بیان تجربه‌های شخصی و استفاده از قصه‌های معروف با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار کنیم. او می‌گوید که فرقی ندارد معلم باشیم یا مهندس برق و نویسنده. در هر صورت این قصه است که به ما کمک می‌کند تا به مشتری/مخاطب بگوییم: «منو سوا کن»

در فرآیند تولید محتوا هم شما باید با فن قصه‌نویسی و قصه‌گویی آشنا باشید و از آن استفاده کنید. هنگام نوشتن مطالب وبلاگی، پیوند دادن مقدمه با عناصری از قصه‌های آشنای فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سریال‌های معروف به قدری موثر است که خواننده را تا آخر مطلب می‌کشاند.

اگر هنوز نمی‌دانید که داستان‌سرایی چیست و چطور می‌توان از آن در بازاریابی دیجیتال استفاده کرد، مطالب زیر هم بخوانید:

5- کتاب ماشین محتوا

Content Machin از دَن نوریس در ایران که به ماشین محتوا ترجمه شده از آن کتاب‌های پرطرفدار بخش بازاریابی محتوا است. اکثر کارشناسان محتوا برای یک بار هم که شده این کتاب را خوانده‌اند یا ورق زده‌اند. این کتاب هم مثل کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی (یا جو پولیتسی) جزو کتاب‌های پرفروش آمازون است که کانون ترجمان آن را به فارسی برگردانده. علیرضا دهقانی و محمد مهدی محمودی مترجمان این کتاب هستند.

کتاب ماشین محتواکتاب ماشین محتوا

دَن نوریس کنار اسم اصلی کتاب، از جمله‌ای فرعی هم استفاده کرده تا به خواننده بفهماند قرار است در کتابش با چه چیزهایی سر و کار داشته باشد.

«از بازاریابی محتوا استفاده کنید تا بدون پرداخت هزینه‌ای برای تبلیغات، برای خود کسب و کاری چند میلیون دلاری راه‌اندازی کنید.»

نِیل پاتل معروف، در مقدمه‌ی کتاب گفته نوشتن محتوای عالی فقط کافی نیست. محتوای خوب محتوایی است که بهتر از رقیب تولید شود و مشکلی را حل کند. پس محتوا باید آموزشی باشد و تبدیل به مکالمه‌ای دو طرفه شود. در محتوا باید خودتان باشید و با مردم همراه شوید.

در این کتاب شما با مفهوم تولید محتوا، بازاریابی محتوا و تدوین استراتژی محتوا، تقویم محتوا و پیاده‌سازی و سنجش آن آشنا می‌شوید. به نظر ما این کتاب و کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی مکمل همدیگر می‌توانند باشند.

این 5 کتاب دید فوق‌العاده‌ای از بازاریابی محتوا و تولید محتوا را می‌دهد. اگر می‌خواهید در این مسیر قدم بردارید و پیشرفت کنید یا اینکه برای کسب و کارتان از بازاریابی محتوا به بهترین شکل استفاده کنید، این 5 کتاب را حتما بخوانید. اگر شما هم کارشناس محتوا هستید، حتما از مقالات و کتاب‌هایی که کمکتان کرده بگویید.

اگر برای کسب‌وکارتان به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف