با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

کفش شیطان و کفش مسیح {نایک در سال 2021 چه کرد؟}

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
10:44، 1401/03/14
کفش شیطان و کفش مسیح {نایک در سال 2021 چه کرد؟}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

کفش شیطان و کفش مسیح {نایک در سال 2021 چه کرد؟}


محصولات عجیب و غریب در بازار کم نیستند و هر سال این محصولات عجیب و غریب‌تر هم می‌شوند، چون تقاضای محصولات خاص و کلکسیونی بسیار بالاست. در سال 2021 که می‌توان آن را عجیب‌ترین سال هم نام برد، کفش شیطان (Satan shoes) در ظرف کمتر از 1 دقیقه تمامی موجودی آن به پایان رسید. اما پشت پرده این فروش افسانه‌ای چه بود؟ چرا به این کفش‌ها، کفش شیطان می‌گویند؟ و چرا نایک در سال 2021 همه چیز را رد کرد؟ در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

کفش شیطان از کجا آمد؟

همه چیز از آن‌جا شروع شد که LIL NASX رپر معروف به همراهی یک شرکت نیویورکی با نام  MSCHF که در تولید کالاهای کلکسیونی مهارت دارد، کفشی را روانه بازار کردند که تنها از آن 666 جفت برای فروش وجود داشت. یک داستان عالی و یک تولید محتوایی که به نظر همه چیز عادی می‌رسد، یک خواننده محبوب و یک شرکت کوچک محصولات کلکسیونی را عرضه می‌کنند، اما کفش شیطان فراتر از یک فروش ساده بود و داستان‌های عجیبی حول محور آن رخ داد.

کفش شیطان

نام این کفش را شیطان گذاشتند چون666 (عدد شیطان) از آن تولید شد، همچنین این کفش‌ها برگرفته از یک فراز از کتاب انجیل است که می‌گوید: دیدم که شیطان مانند رعد از بهشت رانده شد". باز هم همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد تا وقتی که بفهمید در هر کفش یک قطره خون واقعی انسان وجود دارد که در یک طرح ستاره 5 پر گنجانده شده است و قیمت 1018 دلار برای آن در نظر گرفته شده است. علت این قیمت‌گذاری نیز به دلیل شماره فراز جمله معروف در انجیل بود. به نظر همه چیز شیطانی‌ست!

اما طراحی کفش از کجا آمده بود؟ خون داخل کفش‌ها از چه کسانی بود؟ در یک مصاحبه با وایزنر مدیر کمپانی MSCHF او اعلام کرد:



خون تهیه شده برای این کفش‌ها از اعضای تیم MSCHF با سوزن تست قند خون گرفته شده است. اعضای این تیم گفتند ما خود را برای هنر فدا خواهیم کرد.


 

این کفش‌ها از مدل نایک Nike Air Max 97s ساخته شدند، اما نایک طراحی این نوع کفش را رد کرد و گفت هیچ ارتباطی با این نوع کفش ندارد و هیچوقت کار آن‌ها را نپسندیده است چون شاید ترویج شیطان پرستی باشد. موضوع وقتی جالب شد که کفش مسیح هم برای فروش گذاشته شد، کفشی که در آن آب مقدس وجود داشت و می‌توانستید آن را بخرید و در کلکسیون خود داشته باشید.

کفش شیطان و ایده‌های مارکتینگش

ایده عرضه یک کفش عجیب و غریب و گاهی از خط قرمز گذشته شاید جالب باشد، اما این تنها یک کفش است. داستان سرایی و استفاده از اینفلوئنسر باعث فروش حیرت انگیز 1 دقیقه‌ای کفش‌های کلکسیونی نایک شد. اگر این داستان سرایی و نمادگرایی نبود شاید کسی دوست نداشت کفشی را بخرد که یک قطره خون انسان در آن به کار رفته، اما با انتخاب درست نماینده یا همان اینفلوئنسر و داستان‌های پشت سر این کفش، خواستنی شد.

Lil nasx رپر معروف که از همکاری با این شرکت عذرخواهی کرده بود، چندی بعد در موزیک ویدیو خود با نام Montero خود را به صورت شیطان درآورد و در موزیک ویدیوهای بعدی خود نیز بر آن صحه گذاشت. اما کار به اینجا ختم نشد. او ادامه داد و گفت: در کل نوجوانی از خودم به شدت متنفر بودم، چون واعظان درباره گرایشات من چیزهای بدی می‌گفتند. اما الان خوشحالم که آن‌ها عصبانی هستند و احساس ناراحتی من را درک می‌کنند."

کفش شیطان و ایده های مارکتینگش

البته وایزنر مدیر شرکت MSCHF در این رابطه می‌گوید: من نمی‌دانم چرا مردم خشمگین می‌شوند، از نظر ما این کار فقط یک محصول و شوخی ساده است.

این تناقض در حرف‌های این دو نفر باعث شد مردم بیشتر از پیش عصبانی شوند، اما چیزی که مشخص است این کفش‌ها در 1 دقیقه فروش رفتند. اگر مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذاریم، باید بگوییم شرکت MSCHF به خوبی از قدرت داستان سرایی و اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی درونگرا استفاده کرده است.

عاقبت کفش شیطان چه شد؟

پس از فروش سرسام‌آور و متحیرکننده، نایک از این شرکت کوچک شکایت کرد، چون چهره نایک را بد جلوه داده بود. همجنین نایک این کفش‌ها را ترویج شیطان پرستی دانست و گفت این شرکت به هیچ وجه این کار را تحسین نمی‌کند. هر چند نایک بعد از مدتی شکایت خود را پس گرفت و شرایطی را برای توافق با این شرکت وضع کرد. با اینکه نایک در این اتفاق هیج نقشی نداشت، اما به نظر دوست داشت تا این سری از کفش‌ها را خودش وارد بازار کند و سود خوبی از فروش این کفش‌ها به دست بیاورد. نایک به مدیران MSCHF اعلام کرد که باید محصولات را پس بگیرند و پول مردم را پس دهند، اما این امکان به سختی وجود داشت.

عاقبت کفش شیطان چه شد؟

یکی از خریداران این کفش‌ها به نام مایکل میشل که یک ویدیو انباکسینک از کفش شیطان درست کرده بود، در اقدامی عجیب کفش‌های خود را دور انداخت، چون احساس می‌کرد یک انرژی بد و شیطانی در خانه‌ی او به وجود می‌آورد. او 8 دقیقه ویدیو درست کرد تا درباره دور انداختن کفش‌ها توضیح دهد، همین باعث شد وایزنر واکنش نشان دهد و بگوید چون مردم ایده‌ی این کفش را اشتباه برداشت کردند، از این اتفاق‌ها زیاد خواهد افتاد.

نایک در این رابطه چه کار کرد؟

همه اتفاقات شاید در لحظه اتفاق افتاد. یک رپر و یک شرکت کوچک در کنار هم، روی یک محصول نایک ایده‌ای را طراحی کردند که ضررهای زیادی به نایک می‌رساند. اگر نایک به موقع واکنش نشان نمیداد و خود را از ماجرا بیرون نمی‌کشید، شاید چهره‌ای که سال‌ها از خود ساخته بود در لحظه‌ای خراب میشد و سهام شرکتش افت می‌کرد.

نایک و کفش شیطان

شاید بگویید نایک که به خوبی از پس قضیه برآمد و همه چیز را درست پیش برد، اما اگر نایک یا هر شرکت دیگر از اتفاقات پیرامون خود خبر نداشته باشند، ممکن است ضرر هنگفتی کنند که جبران ناپذیز باشد، به همین دلیل باید به خوبی از اتفاقاتی که در اطراف برند شما میافتد آگاه باشید، چون چهره برند ممکن است هر لحظه خراب شود. تنها به داستان شورولت و مردی که با اتومبیل‌های لوکس این شرکت یونجه حمل می‌کرد را به یاد بیاورید که چه ضرری به شرکت شورولت زد. البته این داستان‌ها گاهی هم ساختگی هستند.

جمع‌بندی

داستان سرایی می‌تواند در فروش محصولات به شما بسیار کمک کنند، چون همانطور که سایمون سینک می‌گوید مردم محصولات شما را نمی‌خرند، بلکه باورهایتان را می‌خرند. در مورد کفش شیطان شاید این باورها کمی غلط و نابه‌جا بود، اما برخی از مردم این باورها را خریدند، هر چند که برخی از خریداران این محصول فقط عاشق کلکسیون کفش بودند. به هر حال قدرت داستان سرایی و اینفلوئنسر مارکتینگ درست را دست کم نگیرید، چه محصولات دیگری را می‌شناسید که با این روش، فروخته شدند؟

اگر به داستان‌سرایی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «داستان سرایی (Storytelling) چیست؟» را حتما بخوانید. همچنین اگر دوست دارید داستان سرایی را بیاموزید، حتما سری به دوره بازاریابی محتوا از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بزنید. 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
ناشناس
1402/03/15
یعنی تمام شده
پاسخ...
ناشناس
1402/04/11
Msaofggueuw
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف