با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سرعت صفحه‌ی سایت (Page Speed) و نقش حیاتی در سئو
اپول اسدی
اپول اسدی
17:09، 1401/03/05
سرعت صفحه‌ی سایت (Page Speed) و نقش حیاتی در سئو
2 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سرعت صفحه‌ی سایت (Page Speed) و نقش حیاتی در سئو


شاید اغراق نباشد که بگوییم که هیچ کسی اندازه‌ی گوگل از فِس‌فِسوها بدش نمی‌آید. نه تنها بدش می‌آید، بلکه آن‌ها را به نوعی تنبیه می‌کند و به انتهای صف می‌برد. چرا؟ پاسخ، در "تجربه‌ی کاربری" نهفته است. با این مطلب از منتوریکس همراه باشید!

بگذارید شفاف‌تر توضیح دهیم: فرض کنید که شما هم شیفته کیهان کلهر هستید و در یک صبح پاییزی که حوصله انجام کارهای‌تان را ندارید - برای فرار از کارهای انجام نداده- درباره کیهان کلهر جستجو می‌کنید. سایت استاد را در صفحه اول پیدا نمی‌کنید و به سراغ صفحه دوم تبلیغات در گوگل می‌روید و بالاخره سایت پیدا می‌شود و به روی آن کلیک می‌کنید و تا چند ثانیه صحنه پایین را شاهد هستید:
site speed
چقدر سرعت لود صفحه روی کاربر تاثیر می‌گذارد؟

احتمالا برای شما هم ملال‌آور است و ترجیح خواهید داد که در این فرصت خودتان را به گونه‌ای سرگرم کنید؛ مثلا این که سری دوباره به نتایج گوگل بزنید و یک صفحه دیگر هم باز کنید. این همان چیزی است که گوگل به صورت وسواس‌گونه با آن مقابله می‌کند؛ وقفه، ملال و سردرگرمی. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود سئو سایت و core web vitals را سرعت صفحه قرار داده که به چُست و چابک‌ها امتیاز دهد و از کندها بکاهد.

مطابق آمارهایی که گوگل منتشر کرده، 53% کاربران موبایلی اگر سایتی در 3 ثانیه اول بالا نیاید، آن را ترک می‌کنند.

اول از همه همین‌جا تکلیف یک سوء تفاهمِ عمومی و محتمل را روشن کنیم: این‌که سرعتِ صفحه مد نظر است نه سرعتِ سایت. یعنی هر صفحه منحصر به‌فردِ سایت، برای خودش امتیازِ سرعت خودش را دارد. ممکن است یک وبسایت در صفحه‌ی خانه سرعت پایینی داشته باشد اما یک پُست از بلاگ شما پُرسرعت باشد.

دوم این که امتیاز سرعتِ سایتِ نسخه‌ی موبایلی با امتیازِ نسخه‌ی دسکتاپ کاملا متفاوت است. بسیار پیش می‌آید که سرعت نسخه موبایلی با دسکتاپ زمین تا آسمان باهم فرق می‌کند. و به همین ترتیب رتبه‌ای که در گوگل گرفته‌اند کاملا متفاوت است.

چطور بفهمیم امتیاز صفحات سایت ما چند است؟

احتمالاً در حین خواندن مطالب بالا به این سوال فکر کرده باشید که امتیاز صفحات سایت خودتان چند است یا کنجکاو باشید که وضعیت رقبایتان را بررسی کنید. برای پیدا کردن این امتیاز روش‌های مختلفی در مشاوره دیجیتال مارکتینگ هست که معتبرترین آن ابزارِ google page insight است.

google page insight
با این روش می‌توانید سرعت سایت‌تان را بفهمید

آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید را وارد کنید تا آنالیز آغاز شود. در زیر، نتایج مربوط به سایت ورزش 3 را می‌بینید که به نسخه موبایلی و دسکتاپ طبقه‌بندی شده:

site-speed-result
نتیجه سرعت سایتی که می‌خواهید بسنجید را به این صورت می‌توانید ببینید

همانطور که در تصویر می‌بینید، امتیاز سرعتِ صفحه‌ی نخستِ سایت ورزش 3 (نسخه دسکتاپی)، 79 است (نمره‌ی قابل قبولی است). حال اگر گزینه نسخه موبایلی را چک کنید، خواهید دید که امتیاز آن 41 است؛ یعنی تقریباً نصفِ امتیازِ نسخه‌ی دسکتاپ.

احتمالا اگر نتایج تحلیل speed insight را ببینید، حجم قابل توجهی سوال و تحیر برای شما شکل می‌گیرد؛ به خصوص اگر برنامه‌نویس نباشید حجم این تحیر چندین برابر خواهد شد؛ مملو از اصطلاحات نامأنوس. (این احساس حتی برای برنامه‌نویس‌ها هم به احتمال زیاد یکسان است). در پایین بدون این‌که وارد مسائل پیچیده شویم، سعی می‌کنیم که مهم‌ترین پارامترها را تا حدودی معرفی کنیم و سوالات را جواب دهیم؛ به نوعی که بتوانید در حضور دیگران تست سرعت بگیرید و در موردش اظهار نظر کنید.

برای دریافت خدمات سئو سایت و بهینه سازی نرخ تبدیل آن برای افزایش ترافیک و رشد کسب و کارتان، با منتوریکس همراه باشید.

آیا باید نمره سایت 100 باشد؟

جواب یک خیر بزرگ است؛ یک آزمایش ساده کنید: سرعت همین گوگل speed insight را در خود همین ابزار تست بگیرید. نتیجه نسخه موبایلی92 است. (که امتیاز بی نظیری است). یا سایت YouTube را تست کنید: نتیجه امتیاز 32 است. احتمالا این پاسخ کمی گیج کننده به نظر برسد.

نکته اینجاست: این ابزار به شما کمک می‌کند که مسائلی که باعث شده سایت شما سرعت پایینی پیدا کند را بررسی کنید و لزوماً پایین بودن این امتیاز باعث نمی‌شود که جایگاه‌تان را از دست بدهید. بنابراین مسئله اصلی بررسی نکات مطرح شده است؛ نه امتیاز.
نکته قابل توجه و عجیب در مقوله سرعت این است که بعضی اوقات ابزارهای گوگل اطلاعات متناقضی ارائه می‌کنند.

اپول اسدی
اپول اسدی

اپول از اون مَلغمه‌های عجیب و غریبه. اسمِ عجیب و علایق عجیبی که به راحتی رویش نمی‌شه به دیگران بگه. ضمنا اپول مبتلا به سندروم "دل بی‌قرار داریم ما" هم هست. یعنی چند زبان بلده، چند تا ساز می‌زنه و چند تا رشته هم خونده. با این حال وقتی درباره معماری و رقصِ معاصر حرف می‌زنه، مثل طرفداران دو آتیشه ملوان انزلی رگ غیرتش به جوش می‌آد...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف