با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الکسا بعد از ۲۵ سال بازنشسته می‌شود
شیوا محمدی
شیوا محمدی
09:22، 1401/03/04
الکسا بعد از ۲۵ سال بازنشسته می‌شود
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الکسا بعد از ۲۵ سال بازنشسته می‌شود


شرکت آمازون روی صفحه اصلی وب‌سایت تبلیغ در گوگل الکسا اعلام کرد که سرویس رتبه‌بندی الکسا بعد از ۲۵ سال بازنشسته می‌شود. شنیدن این خبر برای اهالی دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا، خبر تلخ و شوکه‌کننده‌ای بود. خیلی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین براساس الکسا استراتژی می‌چیدند و خیلی‌های دیگر، سایت‌ها را براساس رتبه‌ بندی الکسا قضاوت می‌کردند. حالا اما قرار است این سرویس بازنشسته شود و ما باید دنبال جایگزینی برای آن باشیم.

الکسا بازنشسته می‌شود

الکسا از سال ۱۹۹۶ به عنوان یک شرکت مستقل راه‌اندازی شد و آمازون در سال ۱۹۹۹ به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار آن را خرید. اما حالا قرار است که سرویس رتبه‌بندی آن از تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) متوقف شود. 

در بیانیه آمازون در وب‌سایت الکسا آمده است: 

۲۵ سال پیش، الکسا را تأسیس کردیم. بعد از دو دهه کمک به شما برای پیدا کردن، دستیابی و تبدیل مخاطبان به مشتری کسب‌و‌کارتان، تصمیم دشواری گرفتیم که Alexa.com را در 1 می 2022 بازنشسته کنیم. از اینکه ما را منبع اصلی خود برای تحقیق محتوا و تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمه کلیدی و.. قرار دادید متشکریم.

پیام آمازون به مشترکان الکسا درباره بازنشستگی الکسا

علاوه بر سیستم رتبه‌بندی، الکسا اینترنت مجموعه کاملی از ابزارهای سئو سایت و تجزیه‌وتحلیل رقبا را با اشتراک‌های پولی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، عملکردهای آنلاین، مشابه Google Analytics هم دارد و از این فناوری برای ردیابی عملکرد وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. سئوکاران به عنوان یک ابزار به‌دردبخور برای ردیابی و تحلیل عملکرد رقبا هم از آن استفاده می‌کنند.

رتبه بندی الکسا

از محبوب‌ترین سرویس‌های الکسا اینترنت، رتبه الکسا بود. این سرویس توسط رسانه‌های زیادی به عنوان معیاری برای محبوبیت یک وب‌سایت مطرح می‌شد. اما همواره یک اشکال و انتقاد بزرگ از الکسا این بوده که هرچه یک وب‌سایت، ترافیک یا بازدید کمتری داشته باشد، اطلاعات الکسا در مورد آن دقت کمتری دارد. دلیلش هم این بوده‌ که الکسا از مدل‌سازی آماری برای تعیین محبوبیت یک وب‌سایت استفاده می‌کرد. 

منبع اصلی داده‌های الکسا، افزونه‌ الکسا بود که کاربران روی مرورگر خود نصب می‌کردند. این شرکت همچنین برخی از داده‌های مشابه از سایر ابزارها مثل «Google Analytics» را دریافت می‌کرد که البته برای استفاده از این داده‌ها، اشتراک ویژه خریده بود. 

برخلاف گوگل، الکسا هیچ‌وقت یک ابزار رایگان ردیابی ترافیک سایت ارائه نکرد. این وب‌سایت داده‌هایش را از نمونه‌های کوچکی از کاربران اینترنت جمع‌آوری می‌کند و به نظر کارشناسان رتبه‌بندی دقیقی ندارد. 

امکان فریب دادن الکسا برای کسب رتبه‌بندی بهتر هم انتقاد دیگری است که در دهه گذشته نقل مجالس زیادی بوده است. شاید به خاطر همین باشد که آمازون تصمیم به بازنشستگی الکسا گرفته.

دلیل بازنشستگی سرویس رتبه‌بندی الکسا

الکسا دقیقاً دلیل قطع این سرویس را نگفته، اما استفاده از Alexa.com در چند سال گذشته رو به کاهش بوده‌ است. اما دلیل این استقبال کم چه بود؟ به طور کلی، صاحبان وب‌سایت‌ها دیگر نگران رتبه‌بندی الکسا نیستند و از فاکتورهای رتبه بندی دیگری برای بهینه سازی سایتشان استفاده می‌کنند. به نظر بسیاری از کارشناسان، آمازون با مشاهده افت شدید استفاده از الکسا، متوجه کاهش محبوبیت این سرویسش شده و تصمیم به حذف این سرویس گرفته است.

افت استفاده از الکسا توسط SEMRush

با توجه به سرمایه‌گذاری زیادی که این شرکت روی محصولات دیجیتال خود انجام داده، احتمال می‌رود که Alexa.com به صفحه فرود محصولات آمازون برای دیگر محصولات الکسا تبدیل شود. منتوریکس خدمات سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل وبسایت را با به روز ترین ابزارهای تجزیه تحلیل، ارائه می دهد.

ابزارهای جایگزین الکسا

مشترکین فعلی الکسا پریمیوم تقریباً شش ماه فرصت دارند تا یک راه حل جایگزین پیدا کنند. درواقع اتمام دوره رتبه الکسا، فرصت بیشتری را برای سرویس‌های رقیب مشابهش مثل SimilarWeb، Tranco، و ComScore به‌وجود آورده. برای همین صاحبان این ابزارها به تکاپو افتاده‌اند و از طرف دیگر کاربران زیادی به سمت این سرویس‌ها رفته‌اند. 

به طور کلی، به نظر کارشناسان عرصه مشاوره دیجیتال مارکتینگ، دوره رتبه الکسا به پایان خودش رسیده. برای همین، شرکت آمازون تصمیم سختی گرفته و با توقف یک سرویس، فرصت را برای افزایش محبوبیت سایر سرویس‌هایش افزایش داده است. 

شیوا محمدی
شیوا محمدی

شیوا مهندس شیمی‌ست، اما علاقه‌ی شغلی‌اش او را به دنیای کدنویسی و سئو کشانده است. سفر می‌رود، کوهنوردی می‌کند، می‌نویسد و در قسمت محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
محمد ناصری
1400/09/22
از اولشم مشکل داشت یه سایتای ایرانی رو میدیدم که خیلی کم شناخته شده بودن اما رتبه شون از سایت منی که کلی کار کرده بودم بهتر بود واقعن برام عجیب بود که چرا
پاسخ...
شیوا محمدی
1400/09/24
این مساله همیشه مطرح بوده که سیستم رتبه بندی الکسا دقیق نیست. مطلب رتبه الکسا از وب سایت ما رو بخونید راجع بهش بیشتر صحبت کرده بودیم.
https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=236
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف