با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

دسته و برچسب در وردپرس چه فرقی با هم دارند؟

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
10:41، 1401/03/02
دسته و برچسب در وردپرس چه فرقی با هم دارند؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

دسته و برچسب در وردپرس چه فرقی با هم دارند؟


اگر وارد پنل اصلی وردپرس شوید، متوجه خواهید شد که 2 روش خاص برای دسته‌بندی پست‌ها وجود دارد: دسته‌بندی یا Category و دومی Tag یا همان برچسب. جالب اینجاست که هر دو بخش، در اصل وظیفه دسته‌بندی پست‌ها را به عهده دارند. اما تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟ آیا می‌توان گفت که کارکرد یکسانی دارند؟ اگر تفاوتی با هم دارند، تفاوت آن‌ها در چیست؟ در چه موقعیتی باید از دسته‌بندی و در چه موقعیتی باید از برچسب در وردپرس استفاده کرد؟ در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس با ما همراه باشید تا دیگر چنین سؤالاتی در ذهن شما وجود نداشته باشد!

دسته (category) در وردپرس چیست؟

دسته یا Category در وردپرس چیست؟ دسته‌ها در حقیقت عمومی‌ترین روش برای گروه‌بندی انواع محتوا در وردپرس به حساب می‌آید. یک دسته، نمادی از موضوع یا گروهی از موضوعات به حساب می‌آید که محتوایی مرتبط با هم دارند. به این ترتیب در یک گروه خاص آن‌ها را سازمان‌دهی می‌کنیم.

دسته‌بندی نقش خیلی مهمی در سامان‌دهی مطالب وبلاگ دارد.

دسته بندی وردپرس کاربر را تشویق می‌کند تا حضور طولانی‌تری در سایت داشته باشد و دسته‌های مختلف را بررسی نماید. همچنین با کمک دسته‌ها می‌تواند به راحتی محتوای خود را پیدا کند و محتواهای مرتبط در آن زمینه را نیز بیابد. همین موضوع باعث کاهش نرخ پرش (Bounce rate) و تجربه بهتر کاربر (User-Experience) نیز خواهد شد.

جالب اینجاست که همین اتفاق برای موتورهای جستجو نیز رخ می‌دهد. خب منظور چیست!؟ در اصل همان طور که کاربران می‌توانند به راحتی مطالب را پیدا کنند و بخوانند، این اتفاق برای موتورهای جستجو نیز رخ می‌دهد. پس به این ترتیب رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز بهبود پیدا خواهد کرد. دسته‌ها همان مطالبی هستند که آن‌ها را در کنار سایت داخل یک کادر و فهرست ناوبری مشاهده می‌کنید. وقتی که به یک محتوا، یک دسته خاص اختصاص داده شود، محتوا را می‌توان به راحتی پیدا کرد.

  • ساخت صفحه category در وردپرس

چطور در وردپرس دسته تازه بسازیم؟

برای ایجاد دسته، باید ابتدا نشانگر موس را روی بخش نوشته‌ها در پنل وردپرس ببرید. از آنجا وارد بخش دسته‌ها شوید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، باید بخش‌های مختلف را تکمیل نمایید تا دسته جدید برایتان ساخته شود. در این بخش باکس‌هایی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

نام: در این بخش می‌توانید یک نام برای دسته خود انتخاب کنید. این نام همان نامی خواهد بود که بازدیدکنندگان سایت شما نیز نمایش داده می‌شود.

نامک: این بخش در اصل همان آدرس دسته به حساب می‌آید. آدرسی که از دسته در مرورگر نمایش داده می‌شود، همین نامک دسته است. ترجیحاً از واژه‌های انگلیشی در بخش نامک دسته‌های وردپرس استفاده کنید.

دسته مادر: این بخش پرکردنی نیست. یعنی نیازی نیست تا عبارتی وارد آن کنید. بلکه فقط به وردپرس نشان می‌دهید که این دسته یک دسته مادر و اصلی است یا اینکه باید آن را زیرمجموعه یک دسته دیگر قرار دهد. برای مثال شما در مجله خود درباره انواع خودرو صحبت می‌کنید. خودرو یک دسته مادر خواهد بود و برندهای خودرو همانند بنز، تویوتا و... زیرمجموعه‌های آن خواهند بود. پس باید بدانید دسته‌ای که می‌خواهید تعریف کنید، دسته مادر است یا باید به‌عنوان زیرمجموعه یک دسته دیگر تعریف شود.

توضیح: اگر احساس می‌کنید در زمینه این دسته باید توضیحی خاص به کاربر ارائه شود، بهتر است توضیحاتی که می‌دانید را در این بخش اضافه کنید. اضافه کردن توضیحات در این بخش الزامی نیست. پس می‌توانید آن را خالی باقی بگذارید.

در نهایت بعد پر کردن تمامی این فیلدها، روی دکمه آبی افزود دسته تازه کلیک می‌کنید و این دسته در سمت چپ جدول به نمایش در می‌آید.

  • نمایش دسته بندی ها در وردپرس

چطور دسته‌بندی‌ها را در وردپرس تنظیم کنیم؟

حال برای اینکه متوجه شوید چه دسته‌هایی را درست کرده‌اید، باید همانند بخش قبلی، وارد پنل وردپرس شده و از بخش نوشته‌ها روی دسته‌ها بزنید. در این صفحه می‌توانید از بخش جدول سمت چپ، تمامی دسته‌هایی که ساخته‌اید را با نام، نامک و توضیحات کامل مشاهده کنید. اگر تعداد دسته‌های بسیاری دارید و می‌خواهید بین آن‌ها یکی را پیدا کنید، روی دسته جستجوی دسته‌ها در بالا سمت چپ بزنید. به این ترتیب می‌توانید دسته مدنظرتان را در این بخش پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید اطلاعاتی را به نادرستی در این بخش وارد کرده‌اید، به راحتی می‌توانید روی دکمه ویراش که زیر نام دسته قرار دارد کلیک کنید. پس وارد صفحه ویرایش می‌شود و می‌توانید اطلاعات دسته را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که گاهی تغییر نامک باعث ایجاد ارور 404 می‌شود.

  • حذف کتگوری از وردپرس

برای حذف کتگوری یا همان دسته نیز باید ابتدا به بخش نوشته‌ها و سپس دسته‌ها بروید. از جدول بالای سمت چپ، می‌توانید انواع مختلف دسته را مشاهد کنید. زیر نام هر دسته، عبارت‌هایی همانند ویرایش، ویرایش سریع، پاک کردن و نمایش به چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید یک دسته را به صورت کامل پایک کنید، روی پاک کردن بزنید. همچنین اگر می‌خواهید چند دسته را به صورت همزمان پاک کنید، روی باکس کنار هر دسته‌ای که می‌خواهید پاک شود بزنید. در نهایت پایین صفحه روی کارهای دسته‌جمعی پاک‌کردن را انتخاب نمایید و اجرا را بزنید. به این ترتیب تمامی دسته‌هایی که انتخاب کرده بودید، پاک می‌شوند. فقط باید بدانید با پاک کردن دسته‌های مادر، دسته‌های زیرمجموعه آن نیز پاک می‌شود.

برچسب (تگ) در وردپرس چیست؟

به غیر از دسته، یک قابلیت دیگر در وردپرس با نام برچسب یا همان تگ نیز وجود دارد. این قابلیت نیز در راستای طبقه‌بندی و سازماندهی محتوا به وجود آمده است. به همین خاطر بسیاری آن را با دسته اشتباه می‌گیرند. بر اساس گفته‌های دولوپرهای وردپرس، برچسب به وبمسترها این کمک را می‌کند تا نوشته‌های مرتبط به هم را نشان دهند.

به این ترتیب زمانی که بازدیدکنندگان روی یک برچسب خاص کلیک کنند، وارد صفحه‌ای می‌شوند که تمامی مطالبی که با همان برچسب هستند، به او نمایش داده می‌شود. پس برچسب به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی محتوای مدنظر خود را جستجو کند. در نتیجه وقتی که کاربر از طریق یک محتوا وارد سایت می‌شود و پاسخ خود را نمی‌یابد، شاید با کلیک روی تگ، به بخش‌های دیگر برود و زمان بیشتری را روی سایت سپری کند. این باعث کاهش نرخ پرش و بهبود رشد سایت می‌شود.

  • آموزش ساخت تگ در وردپرس

چطور در وردپرس تگ جدید بسازیم؟

برای ساخت تگ در وردپرس به بخش نوشته‌ها در پنل کاربری بروید. سپس روی بخش برچسب‌ها کلیک نمایید. در این بخش وارد یک صفحه می‌شوید. در بخش سمت راست این صفحه، سه فیلد خالی مشاهده خواهید کرد. برای ساخت تگ در وردپرس باید این سه فیلد را تکمیل کنید. در ادامه هر فیلد را به شما معرفی خواهیم کرد:

نام: نام همان اسمی است که روی سایت به کاربر نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر تگ شهر تهران را بسازید و تمامی پست‌های مربوط به شهر تهران را با این تگ پست کنید، زیر تمامی پست‌هایی که تگ تهران دارد، این تگ به نمایش در می‌آید.

نامک: نام در اصل آدرس یا همان URL تگ است. وقتی که شما روی تگ می‌زنید، وارد یک صفحه یا URL می‌شوید که این آدرس را می‌توانید در بخش نامک مشخص نمایید. فقط توجه داشته باشید که بهتر است از حروف انگلیسی در این بخش استفاده کنید.

توضیح: اگر درباره این تگ احساس می‌کنید که توضیحات خاصی وجود دارد که کاربر باید بداند، می‌توانید در بخش توضیحات درباره آن بگویید. به این ترتیب کاربر می‌تواند در صفحه آن برچسب، این توضیحات را مشاهده نماید.

  • افزودن برچسب به برگه در وردپرس

وقتی که یک برگه جدید ایجاد می‌کنید، باید تنظیمات مختلفی را لحاظ کنید. به صورت پیش‌فرض در بخش ستون سمت چپ وردپرس، زیر بخش دسته‌ها، بخشی به انواع برچسب‌ها نیز وجود دارند. در این بخش یک کادر سفید‌رنگ مشاهده خواهید کرد. داخل این کادر می‌توانید نام تگ را تایپ کرده و اینتر بزنید. به این ترتیب همان تگ به زیر کادر اضافه می‌شود. در صورتی که بخواهید یک تگ را حذف کنید، می‌توانید روی شکل ضربدر کنار آن بزنید.

  • کاربرد مهم برچسب ها در وردپرس

برچسب‌ها کاربرد بسیاری مهمی دارند. در حقیقت می‌توان گفت که برچسب‌ها از نظر عملکرد بسیار مشابه هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند. وقتی که برای مثال شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، هر محتوایی که مربوط به برندینگ باشد را می‌توانید در یک تگ با نام «برندینگ» قرار دهید. با این کار وقتی که کاربر به برندینگ علاقه‌مند باشد، روی تگ برندینگ کلیک می‌کند و وارد صفحه‌ای می‌شود که تمامی محتواهایی که دارای این تگ هستند را می‌تواند مشاهده کند. همان طور که کاربر می‌تواند با کلیک روی تگ، دسترسی کامل به محتوای سایت شما داشته باشد، موتورهای جستجو نیز امکان را دارند. در نتیجه با قرار دادن تگ‌های مرتبط، می‌توانید به بهبود نتایج موتوهای جستجو نیز کمک شایان توجهی کنید.

دسته و برچسب در وردپرس چه تفاوتی دارند؟

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟ خب اگر در هر پست از تگ تهران استفاده کنیم، با کلیک روی تگ تهران می‌توان تمامی پست‌های مرتبط با تهران را مشاهده کرد. همچنین اگر تمامی مطالب مرتبط با تهران را در دسته تهران قرار دهیم نیز با کلیک روی دسته تهران باز هم می‌توان تمامی پست‌های مرتبط با تهران را دید. پس تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟

دسته‌بندی و تگ چه فرقی با هم دارند؟

دسته‌ها نوعی گروه‌بندی گسترده نوشته‌های سایت هستند. شما می‌توانید با کمک دسته‌ها، یک فهرست مطالب موضوعی در سایت خود داشته باشید. دسته‌ها به این منظور ساخته شده‌اند تا کاربران بگویند که حوزه فعالیت سایت شما چیست. حتی کاربر به محض ورود به سایت شما می‌تواند متوجه شود که در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید. همچنین کاربر در صورتی که به محتوای سایت شما علاقه‌مند شده باشد، وارد دسته‌های دیگر می‌شود و محتوای شما را باز هم مطاله می‌کند. همین موضوع باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد.

از طرف دیگر برچسب‌ها نه برای گروه‌بندی، بلکه برای توصیف جزئیناتی خاص از نوشته‌های شما طراحی شده‌اند. در اصل این برچسب‌ها، اطلاعات جزئی هستند که می‌توانید برای طبقه‌بندی کوچک محتوای خود از آن‌ها استفاده کنید. برچسب‌ها به‌هیچ‌وجه سلسله مراتبی نیستند. این یعنی هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، می‌توان چند دسته را زیرمجموعه یک دسته مادر قرار داد. در حالی که این قابلیت برای برچسب‌ها وجود ندارند.

حال نوبت به یکی دیگر از بزرگترین تفاوت‌های بین دسته و برچسب می‌رسد. برچسب بر‌خلاف دسته‌بندی، اختیاری است. شاید با خودتان بگویید که من هنوز هیچ دسته‌بندی‌ای ندارد و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است. در اصل وقتی که دسته‌ای را برای محتوای خود انتخاب نکنید، خود وردپرس به صورت پیش‌فرض آن را در بخش دسته‌بندی نشده قرار می‌دهد. پس برای آنکه یک پست به نمایش دربیاید، نیاز به دسته‌بندی خواهد داشت. این در حالی است که اگر تگ یا همان برچسب برای پست خود قرار ندهید، هیچ پیش‌فرضی برای آن لحاظ نمی‌شود.

از دیگر تفاوت دسته و برچسب در وردپرس، ظاهر پیوندهای یکتا دسته و برچسب است. اگز از ساختار دلخواه در پیوندهای یکتای سایت خود استفاده می‌نمایید، پیشوند پایه شما متفاوت خواهد بود. برای مثال آدرس سایت شما برای دسته به این شکل خواهد بود:

Site.com/Category/Tehran

و برای برچسب به این شکل خواهد بود:

Site.com/Tag/Esfehan

نکات مهم در استفاده از تگ و برچسب

  • کلمات کلیدی را فراموش نکنید: اگر می‌خواهید دسته‌ها و برچسب‌ها باعث بهبود سئو سایت شما شوند، باید از کلمات کلیدی در آن‌ها استفاده کنید. برای اینکار نیاز به سرچ کلیدواژه خواهید داشت. سپس باید درصد چگالی آن‌ها را بررسی کنید. در نهایت با توجه به ساختار سازمانی سایت خود، از آن‌ها برای دسته‌بندی و برچسب‌ها استفاده نمایید.

برای استفاده از برچسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • ابتدا یک ساختار نظام‌مند داشته باشید: کسانی که در ابتدای راه هستند، ترجیح می‌دهند که اقدام به تولید محتوا کنند و فعلاً یک دسته‌بندی معمولی یک برچسب‌های عمومی داشته باشند. بعد از مدتی متوجه می‌شوند که نیاز به تغییر این دسته‌ها دارند. تغییر دسته‌ها در آن زمان ممکن است؛ اما شاید باعث مشکلات بسیاری نیز شود. برای مثال امکان دارد URL تغییر کند و همین موضوع باعث به‌وجود‌آمدن ارور 404 شود. بهتر است پیش از تولید محتوا، ابتدا ساختار نظام‌مندی برای سایت خود انتخاب کنید.
  • تعداد دسته‌ها: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هرچه تعداد دسته‌ها بیشتر باشد، بازخورد بهتری خواهند داشت. این یک باور اشتباه است. بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند، بهتر است دسته‌بندی اصلی یک سایت بین 5 الی 10 دسته باشد.
  • مراقب برچسب‌های com و Wp.org باشید: وقتی که از برچسب‌ها یا دسته‌های برچسب‌های Wp.com و Wp.org استفاده کنید، اپراتورها ترافیک بسیاری را به خاطر محبوبیت آن‌ها روانه سایت شما می‌کنند. این موضوع نیز در اصل یک کپی‌برداری از مطالب به حساب می‌آید. به همین خاطر ممکن است شامل حق ناشرین یا همان کپی رایت شود و در نهایت به سایت شما آسیب برساند. اپراتورها قادر به تشخیص این نیستند که محتوای شما در راستای توضیحات بیشتر است و کپی نیستند. پس بهتر است در استفاده از برچسب‌های Wp.com و Wp.org محتاط باشید.
  • نامگذاری تکراری ممنوع: همان طور که اشاره کردیم، دسته‌ها و برچسب‌ها به صورت کلی برای ساده‌تر کردن نتایج جستجو کاربران طراحی شده‌اند. پس اگر از اسامی تکراری در برچسب‌ها یک دسته‌ها استفاده کنیم، باعث سردرگمی کاربر می‌شود. این سردرگمی حتی به موتورهای جستجو نیز منتقل می‌شود و می‌تواند تأثیر مخرب و منفی روی سایت شما داشته باشد. توجه داشته باشید وقتی که یک برچسب و یک دسته با عنوان مشابه باشند، دو آدرس متفاوت خواهند داشت. پس موتورهای جستجو دو آدرس متفاوت را با عنوان و محتوای یکسان پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که موتورهای جستجو تصور کنند که این صفحه تراری است. به همین خاطر آسیب جدی به رشد سایت وارد می‌کند.
  • برچسب و دسته‌ها را دست کم نگیرید: جالب است بدانید موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم خود، سایت‌هایی که دارای برچسب و دسته‌بندی مناسب نیستند را جریمه می‌کند. تجربه کاربر اهمیت بسیاری برای موتورهای جستجو دارد. برچسب‌ها و دسته‌ها هم به بهبود تجربه کاربر در سایت کمک می‌کند. به همین خاطر سایت‌هایی که دارای برچسب و دسته‌های نامناسبی هستند، جریمه می‌شوند. پس در استفاده از برچسب و دسته تردید نکنید.
  • تعداد برچسب‌ها: یکی دیگر از نکاتی که باید درباره آن صحبت کرد، تعداد برچسب‌ها است. چه تعداد برچسب برای یک محتوا نیاز است؟ خب استفاده از تعداد برچسب‌های فراوان روی کاربردی بودن و میزان دسترسی کلی سایت تأثیر می‌گذارند. در حقیقت هیچ منبعی وجود ندارد که بر اساس گفت یک موتور جستجو خاص اعلام کند که این تعداد برچسب برای محتوا مناسب است؛ اما از طرفی باید بدانیم که هر برچسب، یک صفحه آرشیو برای مطالبی که این برچسب را دارند، درست می‌شود. اگر تعداد پست‌های بسیاری در سایت خود دارید، بهتر است برچسب‌هایی که در 2 یا 3 پست استفاده می‌شوند را با هم ادغام کنید. به این ترتیب بار سایت کاهش پیدا می‌کند.
  • دسته‌بندی خود را روی کاغذ بیاورید: یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند این است که دسته‌بندی خود را در وردپرس انجام می‌دهند و مدام در حال تغییر آن هستند. یک بار برای همیشه دسته‌بندی خود را روی کاغذ بیاورید و ایرادات آن را پیدا کنید. وقتی که دسته‌بندی شما نهایی شد، آن را در وردپرس پیاده‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

حرف آخر

برای آنکه یک سایت با ناوبری مناسب (Navigation) و نظام‌بند داشته باشید، نیاز به یک دسته‌بندی بسیار مفید، مختصر و منظم خواهید داشت. با توجه به اینکه دسته‌ها جزو الزامات وردپرس هستند، پس حتماً پیش از هر چیز دیگر، ابتدا باید یک دسته‌بندی عالی و جامع داشته باشید. برچسب‌ها نیز به دسته‌بندی بهتر و راهنمایی بیشتر کاربر کمک می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که برچسب‌ها نوعی مکمل برای دسته‌ها هستند.

دسته‌بندی را می‌توان به صورت دسته‌بندی مادر و زیرمجموعه طراحی کرد. به همین خاطر یک محتوا می‌تواند یک دسته‌بندی مادر و چند دسته‌بندی زیرمجموعه داشته باشد. برای مثال ممکن است شما یک محتوا در زمینه برندینگ و ریبرندینگ تولید کنید. به این ترتیب محتوای شما در دسته اصلی دیجیتال مارکتینگ و زیرمجموعه‌های برندینگ و ریبرندینگ قرار می‌گیرد؛ اما توصیه می‌شود که از تگ‌های تخصصی استفاده نکنید.

تگ‌های سایت شما بهتر است محدود باشند. برای مثال پستی که در خصوص برندینگ و ریبرندینگ هستند را با تگ دیجیتال مارکتینگ پست کنید. البته هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد؛ اما توصیه می‌کنند که تگ‌ها بیشتر عمومی باشند. به این ترتیب صفحات کمتری برای هر تگ خواهید داشت و در عین حال می‌توانید از برچسب‌های عمومی روی پست‌های بیشتری استفاده کنید.

 

مقالات آموزشی سئو تکنیکال را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. سایت مپ چیست
  2. robot.txt چیست
  3. ریدایرکت لینک ها و انواع ریدایرکت ها
  4. اسکیما چیست و انواع ریچ اسنیپت ها
  5. انواع اسکیما های کاربردی
  6. تگ hreflang
  7. محتوای duplicate
  8. مفاهیم درک تصاویر و ویدیو توسط موتور جستجو
  9. AMP چیست؟
  10. سرعت سایت
  11. سئو جاوا اسکریپت

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید. برای دریافت خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت می توانید روی ما حساب کنید! 

 

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف