با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آموزش تاسیس فروشگاه اینترنتی {از صفر تا رسیدن به فروش}

محمد بابایی
محمد بابایی
12:27، 1401/07/12
آموزش تاسیس فروشگاه اینترنتی {از صفر تا رسیدن به فروش}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آموزش تاسیس فروشگاه اینترنتی {از صفر تا رسیدن به فروش}


کافی است در گوگل سرچ کنید: چگونه فروشگاه اینترنتی درست کنیم و با ده‌ها مقاله راجع‌به این‌که چطور فروشگاه وردپرسی بسازیم و یا پلتفرم‌های فروشگاه سازی که راهنمای ساخت فروشگاه اینترنتی را برای شما ساده کرده‌اند مواجه می‌شوید که هر یک راهنمای ساخت وب‌سایت فروشگاهی خود را به شما توصیه می‌کنند. بعضی نتایج هم دربارهٔ اینکه چطور در دیجی کالا بیشتر بفروشیم وجود دارد اما نباید فراموش کنیم که یکی از دلایلی که مردم به سمت خرید از فروشگاه‌های اینترنتی روی آوردند بیماری کرونا بود. این بیماری برای هر صنعتی که فکرش را بکنید هزاران هزار خسارت به یادگار گذاشت به جز صنعت کسب و کارهای آنلاین. اگر شما هم به فکرتان خطور کرده تا یک فروشگاه اینترنتی برای کسب درآمد از اینترنت بزنید تا انتهای این مقاله با منتوریکس همراه باشید تا از تجربه‌مان برایتان بگوییم و از اتفاقات تلخی که 80 درصد فروشگاه‌های اینترنتی را گریبان‌گیر می‌شود، جلوگیری کنیم.

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و رشد رتبه های شما، روی خدمات سئو منتوریکس حساب کنید!

 

مراحل ایجاد سایت فروشگاهی

قبل از این‌که فروشگاه اینترنتی و دغدغه‌های ساخت وب‌سایت، افزایش فروش و سئو سایت را داشته باشید، می‌خواهم شما را چند مرحله به عقب‌تر پرتاب کنم تا شاید کمی دید بزرگ‌تری نسبت به این قضیه پیدا کنید.

همهٔ این مراحل از اهمیت بالایی برخوردارند و اگر از کنار هر یک از آن‌ها به طور سَرسَری بگذرید اتفاقات بدی برای شما خواهد افتاد پس با دقت مطالعه شود!

انتخاب محصول مناسب

انتخاب محصول مناسب

اولین و مهم‌ترین مرحله قبل از این‌که وب‌سایت فروشگاهی خود را بسازید انتخاب محصول است.

انتخاب محصول مناسب همانند ظاهر مناسب و کاربرپسند وب‌سایت فروشگاهی شما اهمیت دارد. نکاتی که باید در انتخاب محصول در نظر داشته باشید و سؤالاتی که قبل از شروع باید به آن‌ها پاسخ دهید شامل مواردی مانند: 

با کدام بخش از حوزه صنعت احساس راحتی و ارتباط بیشتری دارید؟  

برای مثال: آیا در حوزه لباس فعالیت دارید و می‌توانید با تأمین‌کنندگان این حوزه ارتباط مؤثری داشته باشید و محصولات خود را با قیمت بهتری نسبت به رقبا خریداری کنید.

سعی در حل کردن چه مشکلی در این حوزه را دارید؟ 

یکی از موارد مهمی که می‌تواند برای شما پول‌ساز باشد این است که شما چه مشکلی را برای مخاطبان خود به بهترین شکل ممکن حل می‌کنید و راه‌حل آسان‌تری را نسبت به رقبا به آ‌‌‌ن‌ها می‌دهید.

به کدام یک از دسته بندی محصولات علاقه بیشتری دارید؟

دلیل این سؤال این است که اگر شما به محصول خاصی علاقه بیشتری نسبت به سایر دارید می‌توانید اشتیاق بیشتری را برای خرید محصولات خود در بین مخاطبان ایجاد کنید اما اگر خیلی به آن محصول علاقه نداشته باشید نمی‌توانید به‌خوبی محصولات را به فروش برسانید.

بعد از پاسخ به سوالات بالا، بهتر است لیستی از محصولاتی که در آن‌ها سوالات بالا صدق می‌کنند ایجاد کنید و از بین‌شان با اطمینان یک محصول را انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید.

ارزیابی محصولات

بعد از انتخاب محصول موردعلاقه که ویژگی‌های دسترس‌پذیری، موردنیاز و پرپتانسیل را دارد، حالا نوبت به ارزیابی محصول در بازار از لحاظ میزان تقاضا و فروش رسیده است. این مرحله ممکن است اگر تابه‌حال تجربه‌اش را نداشته‌اید، کمی شما را سردرگم کند.

این‌که چطور حجم بازار محصول خود را در فضای آنلاین مورد ارزیابی قرار دهیم موضوع موردبحث ما در این مرحله است. چرا که هدف ما راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. در این مرحله از ابزارهای آنلاین که در به‌دست‌آوردن اطلاعات میزان سرچ کاربران به ما کمک می‌کنند، استفاده می‌کنیم. خب برویم سراغ معرفی ابزارهای به‌دست‌آوردن میزان سرچ محصولات

برای این‌که اطلاعاتی از میزان سرچ کلمات مرتبط با محصولات خود را به دست بیاورید، می‌توانید از گوگل ترندز و همین طور ابزار کیورد پلنر گوگل استفاده کنید. کار با این ابزارها ساده است و آموزش خاصی لازم ندارد. البته در استفاده از این ابزارها از فیلتر شکن استفاده کنید چرا که گوگل دسترسی به ابزار خود برای کاربران ایرانی را تحریم کرده است. از این مسائل که بگذریم هر دو این ابزارها اطلاعات خوبی راجع‌به ترندها، میزان سرچ‌ها و سختی کلمات به ما می‌دهد؛ همچنین می‌توانیم از کلماتی که به دست می‌آوریم رقبای خود را  پیدا کنید و آن‌ها را هم آنالیز کنید و شاید در موارد جستجو نیچ مارکت خود را پیدا کنید و مسیر رشد را سریع‌تر طی کنید. از سوی دیگر آنالیز رقبا به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی از این‌که کدام محصولات فروش بهتری را خواهند داشت و کدام یک برای شروع بهتر هستند را پیدا کنید و بعد از تصمیم‌گیری به مرحله سوم بروید.

مشخص کردن مراکز خرید محصول

مراکز خرید و تامین محصول را مشخص کنید

بعد از این‌که محصولاتی که در سایت فروشگاهی‌تان قصد فروش آن‌ها را دارید مشخص شدند، حالا نوبت تامین آن‌ها می‌رسد. همان‌طور که در مرحله اول هم از شما سؤال کردیم باید از خود بپرسید آیا به صنعت و یا بازاری که بتوانید با تأمین‌کنندگان عمده آن بازار ارتباط داشته باشید دسترسی دارید؟

برای تأمین محصولات فروشگاه اولین ایده جستجوی آنلاین برای عمده‌فروشان آن محصول است، اما این روش خیلی کارساز نیست مگر در 10 درصد مواقع؛ چرا که در بستر آنلاین قیمت مناسبی را نمی‌توانید برای خرید از عمده‌فروشان پیدا کنید.

روش دیگر، پیداکردن اطلاعات تماس عمده‌فروشان و تماس مستقیم با آن‌ها و یا قرار ملاقات حضوری برای خرید محصولات با قیمت کمتر است. امیدوارم که در این کار موفق باشید. در این مرحله یکی دیگر از کارهایی که باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنید محل ذخیره کالا و محصولات و نحوه بسته‌بندی و ارسال کالا برای مشتریان است. باید مشخص کنید مبلغ ارسال هر کالا و بسته‌بندی آن چقدر خواهد شد و آن را در هزینه‌های محصول محاسبه کنید تا دچار خسارت و ضرر مالی نشوید.

انتخاب بستر فروشگاه اینترنتی

حالا که با پیش نیازهای فروشگاه اینترنتی آشنا شده‌اید و محصول موردنظر خود را انتخاب کرده‌اید و نحوهٔ تأمین بسته‌بندی و ارسال کالا را هم در نظر گرفتید وقتش رسیده تا بستر وب‌سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید. برای فروش آنلاین کالا و خدمات خود نیاز به یک سایت فروشگاهی با ظاهر مناسب و امکانات موردنیاز یک فروشگاه شامل پروفایل کاربری مشتریان، مراحل خرید ساده و روان و طراحی جذاب و مناسب با موضوع سایت و همین‌طور سئو فرندلی برای ربات‌های گوگل دارید. اما برسیم به سراغ سؤال مهم و اساسی.

آیا امکان راه اندازی رایگان فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟ 

جواب بله است البته تا زمانی که سراغ شخص دیگری برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود نروید و تمامی مراحل راه‌اندازی را خودتان به‌تنهایی انجام دهید وردپرس شما را به هدفتان نزدیک می‌کند.

گزینه‌هایی مختلفی نیز برای انتخاب پلتفرم فروشگاه ساز دارید و معروف‌ترینشان، وردپرس است. این cms محبوب‌ترین پلتفرم فروشگاه‌ساز و سایت‌ساز در دنیا و همین‌طور ایران است. چراکه برای راه‌اندازی فروشگاه خود در این بستر، نیاز به تخصص بسیار زیادی ندارید و با کمی وقت‌ گذاشتن خواهید توانست زیر و بم آن را به دست آورید. اما موضوع آن‌قدرها که فکر می‌کنید هم ساده نیست و اگر وردپرس را از انتخاب‌ها حذف کنیم هنوز هم پلتفرم‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارند که انتخاب بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه کار سختی خواهد بود.

اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی بزرگ با هزاران محصول را دارید، سمت وردپرس نروید. این توصیه را از من مو سفید کرده داشته باشید و از همان ابتدا به فکر یک پلتفرم دیگر برای فروشگاه خود باشید و سراغ وردپرس نروید. دلیل آن هم طبق تجربه ما ساختار غیربهینه وردپرس است که با افزایش تعداد محصولات، سایت را بسیار کند می‌کند و منابع سرور را هم بسیار مصرف خواهد کرد.

اگر هم قصد راه‌اندازی فروشگاهی در مقیاس کوچک و حداکثر 10 الی 50 محصول را دارید بهتر است که باز هم سراغ وردپرس و دیگر پلتفرم‌ها که نیازمند طراحی اختصاصی و یادگیری زمان‌بر هستند، نروید. بهتر است برای این مقیاس از فروشگاه سازهای ایرانی که اخیراً به وجود آمده‌اند استفاده کنید.

نکات انتخاب فروشگاه ساز اینترنتی

نکات انتخاب فروشگاه ساز اینترنتی 

اما برای این‌که یک فروشگاه ساز خوب انتخاب کنیم به چه نکاتی باید توجه کرد. خیلی خلاصه بگویم ; 

  • رابط کاربری و شخصی سازی شده

مهم‌ترین نکته رابط کاربری و ظاهر سایت است. پلتفرمی را انتخاب کنید که بتوانید صفحات خود را به بهترین شکل طراحی و شخصی‌سازی کنید.

  • امکانات مناسب 

سایت شما باید پنل مناسبی برای وارد کردن محصول و ویرایش آن‌ها داشته باشد. قسمتی را برای ویرایش عنوان صفحات و کنونیکال و ریدایرکت‌ها داشته باشد.

  • ساختار بهینه کدها 

این را از سرعت بارگذاری صفحات می‌توانید درک کنید که آیا سایت شما سرعت مناسبی دارد یا نه و برای اطمینان از موضوع نمونه سایت‌هایی که با پلتفرم موردنظر ساخته شده را با ابزارهای آنالیز وب‌سایت مانند gtmetrix و pagespeed test گوگل آنالیز کنید و نتیجه‌ها مشخص‌کننده بهینه بودن سایت خواهد بود.

ظاهر کلی سایت و انتخاب طرح و قالب مناسب سایت فروشگاهی

بعد از مشخص‌کردن ساختار دسته‌بندی‌های سایت خود، نوبت به انتخاب یک ظاهر مناسب و درخور با موضوع سایت می‌رسد. اگر انتخاب شما وردپرس و یا سایت فروشگاهی اختصاصی است که خب دست شما در انتخاب قالب و هر نوع ظاهری باز است اما اگر از پلتفرم‌های فروشگاه ساز استفاده می‌کنید خیلی نمی‌توانید به‌ظاهر اختصاصی فکر کنید مگر با پرداخت هزینهٔ اضافی. از این بحث که بگذریم ظاهر سایت شما باید کاربرپسند باشد و یک تجربهٔ مناسب برای او ایجاد کند تا به سایت شما اعتماد کند و از شما خرید داشته باشد. اگر با داستان ساخت تجربه کاربری مناسب برای مشتریان در سایت آشنا نیستید بهتر است آن را یاد بگیرید.

سفارشی سازی سایت

یکی از نکاتی که در انتخاب پلتفرم فروشگاه ساز باید به آن توجه شود امکان سفارشی‌سازی است.

این سفارشی‌سازی شامل فونت متن، سایز و استایل آن، تغییر بک‌گراند صفحه و تصاویر سایت، تغییر پالت رنگی، جایگاه محصولات و متن‌ها و ویژگی‌های سفارشی‌سازی شده مانند آیکون‌ها اشاره کرد.

اکثر پلتفرم‌ها امکان تغییر در این المان‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید راحتی استفاده از کدام یک برای شما بیشتر است و با آن بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید.

انتخاب ساختار صفحات دسته بندی و محصولات سایت فروشگاهی

بعد از انتخاب پلتفرمی که برای بستر فروشگاه ساز خود می‌خواهید استفاده کنید، حالا نوبت به ساختن سایت است. در سایت‌های فروشگاهی چند نکتهٔ مهم و سئویی وجود دارد که اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو بدون مشکل رتبه بگیرید باید به آن‌ها توجه کنید. اولین نکته دسته‌بندی‌های سایت شماست.

صفحات دسته بندی سایت فروشگاهی

در اکثر مواقع ساختار صفحات دسته‌بندی متشکل از محصولات مرتبط، فیلترها و قسمت توضیحات متنی برای سئو صفحات دسته‌بندی است. این ساختار می‌تواند هرکدام از قسمت‌های بالا را نداشته باشد و یا قسمت‌های اضافه‌ای داشته باشد. اما مهم‌ترین نکته در ساخت صفحات دسته‌بندی رعایت ساختار دسته‌بندی‌ها و پرهیز از اضافه‌کردن دسته‌بندی‌های بی‌مورد و رعایت رابطه والد و فرزندی در دسته‌بندی‌ها است که این رابطه را اگر با ذکر مثال بگویم به روش زیر خواهد بود.

فرض کنید یک سایت فروشگاه گوشی موبایل دارید و می‌خواهید صفحات دسته‌بندی خود را بسازید از آن‌جایی‌که برندهای مختلفی مانند شیائومی، سامسونگ، اپل، نوکیا و … دارید باید برای هرکدام از آن‌ها یک دسته‌بندی جدا بسازید مانند صفحه خرید گوشی شیائومی و … اما باید یک صفحه مادر برای این صفحه‌ها بسازید به نام صفحه خرید گوشی و همهٔ دسته‌بندی برندها زیر دستهٔ صفحهٔ خرید گوشی قرار بگیرند.

این کار به نفع شماست تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبان‌گیر شما باشد، در امان باشید.

لیست کردن محصولات و نام گذاری صحیح محصولات

بعد از ساخت صفحه محصولات و تنظیم ساختار دسته‌بندی‌ها، نوبت به وارد کردن محصولات می‌رسد. در مراحل وارد کردن اطلاعات محصولات انتخاب نام محصول بسیار مهم است. سعی کنید نام محصولات را بر اساس اصول سئو انتخاب کنید و اگر از ابزارها برای به‌ دست‌آوردن میزان سرچ کاربران برای این کار استفاده کنید بهتر است تا بر اساس حجم سرچ کاربران نام محصولات خود را انتخاب کنید.

برای پرهیز از کنیبالیزیشن  محصولات در صفحه سرپ گوگل بهتر است نام محصولات تکراری نباشند اگر از دو محصول که مدل‌های متفاوتی دارند در لیست محصولات شما وجود دارد بهتر است تا در نام محصولات، مدل آنها نیز قید شود.

برای این‌که محصولات شما در صفحات نتایج گوگل رتبه بهتری بگیرند بهتر است تا از عکس و متن توضیحات سفارشی برای هر محصول در سایت خود استفاده کنید و در قسمت توضیحات محصولات از لینک دادن به صفحات دسته‌بندی آن محصول غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره سئو سایت فروشگاهی بدانید

کانال های فروش مخصوص سایت فروشگاهی

راه اندازی کانال های فروش مخصوص سایت فروشگاهی 

بعد از اتمام کارهای مربوط به راه‌اندازی وب‌سایت نوبت به فروش می‌رسد. در این مرحله باید از راه‌های بازاریابی دیجیتال و سئو در رساندن محصولات خود در دید خریداران بالقوه تلاش کنید تا آن‌ها را به سایت خود بکشانید و با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی موفق به فروش محصولات خود شوید.

تکنیک‌های بازاریابی انواع مختلفی دارند که می‌توانید باتوجه‌به میزان بودجه و وقتی که دارید از آنها استفاده کنید. از تولید محتوا گرفته تا تبلیغات در گوگل و یا سایت‌های دیگر و یا تبلیغات بنری در رسانه‌های پربازدید و مرتبط و همه‌وهمه دراین‌بین قرار می‌گیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد باید در ابتدای راه تمام هزینه‌ها و تخمین میزان بازدید و ROI تبلیغات را در نظر بگیرید و بعد برای تبلیغات هزینه کنید.

طبق تجربه هرکدام از انواع تبلیغات در محصولات مختلف و موضوعات متفاوت نتایج یکسانی ندارند و این کار را برای تبلیغات سخت می‌کند اما خبر خوب این است که آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس باتوجه‌به تجربه‌ای که در انجام تبلیغات در انواع کسب‌وکار را دارد در این راه می‌تواند کمک قابل‌توجهی به شما ارائه دهد. اگر به کمک نیاز داشتید منتوریکس مشاوره دیجیتال مارکتینگ رایگان به شما می‌دهد تا بتوانید فروش خود را برای فروشگاه اینترنتی خود شروع کنید.

سخن پایانی

در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود حتماً قبل از این‌که شروع به کار کنید، تا می‌توانید راجع به موضوعاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد اطلاعات جمع کنید و با دید کامل و قابل قبولی شروع به توسعه کسب‌وکار اینترنتی خود کنید. در این راه از تجربیات افراد باسابقه استفاده کنید و از سؤال کردن نترسید. اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده همین‌جا در بخش کامنت‌ها از منتوریکس جواب سؤال خود را دریافت کنید.

محمد بابایی
محمد بابایی

محمد متخصص سئوی تکنیکال منتوریکس است؛ همیشه در نهایت خونسردی ایده‌های جدید ارائه می‌کند. سابقه برنامه‌نویسی دارد و دایره‌المعارف دنیای تکنولوژی‌ محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف