با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو سایت فروشگاهی چه فوت‌و‌فن‌هایی دارد؟ {کلید حل معمای فروش بیشتر}

نهال ظاهری
نهال ظاهری
11:31، 1401/07/17
سئو سایت فروشگاهی چه فوت‌و‌فن‌هایی دارد؟ {کلید حل معمای فروش بیشتر}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو سایت فروشگاهی چه فوت‌و‌فن‌هایی دارد؟ {کلید حل معمای فروش بیشتر}


آخرین باری که محصولی را آنلاین خریدید کی بوده؟ احتمالا بسیاری از شما، تاریخی بسیار نزدیک را به یاد می‌آورید. خود من هفته پیش دو تیشرت اینترنتی سفارش دادم و ماه قبل تعدادی کتاب، شاید برای‌تان عجیب باشد که به‌دنبال گچ‌کاری ساختمان و وام فوری هم بوده‌ام و چه سایت‌های خوبی هم برای آن پیدا کردم! اگر این سایت‌ها سئو نشده بودند، من چطور می‌توانستم پیدایشان کنم؟ سئو سایت فروشگاهی برای کسانی که فروشگاه آنلاین دارند، ضرورت است و هیچکس دلش نمی‌خواهد تعداد زیادی مشتری را از دست بدهد، درست است؟ در این مقاله از منتوریکس با من همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره سئو سایت فروشگاهی بدانید را بگویم.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

تصمیم گرفته‌اید سایت خود را راه بیندازید و محصولات‌تان را آنلاین بفروشید؟ خیلی هم عالی! اما اگر در میان بیش از 60000 سرچی که در هر ثانیه رخ می‌دهد گم شوید، چه؟ برای جلوگیری از مدفون شدن در میان رقبا، باید با سئو سایت فروشگاهی که دارید، مطمئن شوید سایتتان در نتایج جست‌وجو بالاتر از سایر رقبا به کاربران نمایش داده می‌شود.
بنابراین سئو سایت فروشگاهی کلیه تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود محصولات یا خدمات‌تان به درصد مخاطبان بیشتری نمایش داده شوند و در نتیجه، میزان ترافیک ارگانیک‌، لید و نرخ تبدیل هم بالاتر رود. در قسمت بعدی با دلایل بیشتری اهمیت سئو سایت فروشگاهی را توضیح خواهم داد.

چرا سئو سایت فروشگاهی مهم است؟

تمایل به خرید آنلاین، روز به روز بیشتر می‌شود، به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا که فرهنگ خرید اینترنتی دوچندان شده است. مطابق با گزارش رادار اقتصاد، تراکنش‌های خرید آنلاین در سال 99 حدودا 49.3% افزایش داشته است.
این افزایش مشتریان در سطح آنلاین را باید غنیمت شمرد، اما چطور؟ قطعا یکی از روش‌هایی که برای جذب مشتری به نظرتان می‌رسد تبلیغات است. برای جلب مشتری در فضای آنلاین مانند یک فروشگاه یا موسسه حضوری، به تبلیغات نیاز دارید، اما معمولا هزینه تبلیغات اینترنتی زیاد و نتایج آن هم موقت است. سئو سایت فروشگاهی روشی پایدار و مقرون‌به‌صرفه برای رسیدن به صدر نتایج گوگل است، اگرچه برای رسیدن به نتایج آن باید کمی صبور باشید.
رسیدن به رتبه‌های برتر زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانید سایت‌های برتر در صفحه نتایج جست‌وجو حدود 75% از کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند! این یعنی اگر سایت فروشگاهی خود را سئو نکنید، قافله را باخته‌اید. 

برای دریافت خدمات سئو در انواع سایت ها، منتوریکس همراه شماست.

مراحل سئو سایت فروشگاهی

صحبت‌های فلسفی را همین‌جا تمام می‌کنم و می‌روم سراغ اصل مطلب. آستین‌ها را برای سئو سایت فروشگاهی کجا بالا بزنیم و تا کجا؟ بیایید پله پله با هم جلو برویم:

1. کلمات کلیدی سایت فروشگاهی را درست انتخاب کنید

انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی حرف اول را می‌زند. همانطور که در مطلب استراتژی سئو توضیح دادم، انتخاب کیووردهای لانگ تیل در برابر یونیکورن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای مثال یکی از پروژه‌های ما کتابفروشی آنلاین است. ما در وهله‌ی اول سراغ کیووردهای لانگ تیل همچون خرید رمان عاشقانه و خرید کتاب با تخفیف رفتیم تا بتوانیم ترافیک هدفمندتری به سایت روانه کنیم.

کلمات کلیدی لانگ تیل

به سر و دم این دایناسور عزیز دقت کنید:)

کیووردهای لانگ تیل ممکن است کم سرچ‌تر از کیووردهای کوتاه و یونیکورن باشند، اما ترافیک هدفمندتری به سایت می‌آورند و بعد از قدرت گرفتن راه را برای رتبه گرفتن کیووردهای یونیکورن (مثل خرید کتاب) فراهم می‌کنند. از چه ابزارهایی برای کیوورد ریسرچ کمک بگیریم؟

  • گوگل ترندز

گوگل ترندز کمک می‌کند بفهمید کدام کلمات بیشتر جست‌وجو می‌شوند و ارزش سئو کردن دارند. طبیعتا کیووردی که سرچ پایینی دارد، نمی‌تواند کاندید خوبی برای اهداف ما باشد.

این ابزار، برای پیدا کردن قصد کاربران بسیار کاربردی است. کافی‌ست آن را باز کنید، در قسمت سرچ باکس گوگل و در قسمت کشور یا global بزنید یا افغانستان را (چون ایران را ندارد).

با این ابزار می‌توانید کیووردهای رقبا را رصد کنید و ببینید با چه کیووردهایی رتبه گرفته‌اند. البته این ابزار گران است، اما سایت‌هایی در ایران آن را به‌صورت اشتراکی می‌فروشند.

برای استفاده از این اکستنشن کافی‌ست آن را روی مرورگرتان نصب و فعال کنید، پس از آن هر سرچی انجام دهید، کیووردهای مرتبط با آن که به احتمال زیاد توسط کاربران سرچ شده‌اند، در صفحه نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود.

  • Auto Complete گوگل

این روش، پیشنهادات گوگل براساس رفتار کاربران است. وقتی در سرچ باکس گوگل کیووردی را وارد می‌کنید، لیستی از پیشنهادات نشان می‌دهد که بیانگر سرچ‌های متداول کاربران در همین حوزه است.

بیشتر بخوانید: چطور از Auto complete گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

2. معماری سایت فروشگاهی را اصولی بچینید

تعداد محصولات در یک فروشگاه آنلاین گاهی سر به فلک می‌گذارد. مخاطبان و مشتریان‌تان در میان این ازدحام، با چند کلیک در آنلاین شاپ شما به محصول مورد نظرشان خواهند رسید؟ جواب این سوال می‌شود معماری سایت‌تان.
بهترین حالت چیدمان صفحات سایت به این صورت است که مخاطب حداکثر با 3 کلیک به کالا، محصول یا خدمت مورد نظرش برسد. در واقع نباید بین تعداد زیاد صفحات سایت و چینش نامرتب آن‌ها گم و سردرگم شود.
برای مثال تکنولایف را ببینید:

راهنمای دسته بندی محصولات در سایت فروشگاهی

منویی با کاربری ساده

وقتی این منو را باز می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید به محصول مورد نظرتان برسید و در میان دسته‌بندی‌های عجیب و غریب گم نمی‌شوید.
هر چه معماری سایت و ساختار صفحات مناسب چیده شده باشد، تجربه‌ی کاربری بهتری برای مخاطب می‌سازید، و گوگل هم عاشق همین بهینه‌سازی تجربه کاربری است. در مورد ساختار سایت یک نکته‌ی کنکوری وجود دارد که دقت زیادی می‌طلبد:
اگر از فیلترها استفاده می‌کنید (که تقریبا ناف سایت فروشگاهی را با فیلتر بسته‌اند و امکان ندارد فیلتر نداشته باشید)، مراقب ساختار urlها باشید که با دست خودتان کلی صفحه duplicate ایجاد نکنید.
اگر بعد از هر فیلتر، URL پارامتری ایجاد می‌کند، باید فکری به حالش کرد. پارامترها را می‌توان در سرچ کنسول ثبت کرد تا متوجه شود نباید آن‌ها را دوپلیکیت بگیرد، اما روش پر ریسکی است و آن را توصیه نمی‌کنم. مطابق با تجربه، اگر صفحات فیلتر را به صفحات مادرشان کنونیکال کنید، نتیجه‌ی مطلوب‌تری خواهید گرفت. برای مثال فیلترهای سایت مل اند موژ از مشتریان منتوریکس را ببینید:

تگ کنونیکال برای رفع دوپلیکیت

همانطور که می‌بینید صفحه فیلتر به صفحه سردسته کنونیکال شده است.

3. به صفحات محصول (PLP و PDP) توجه زیادی کنید

صفحات لیست محصول Product Listing Pages (PLP) صفحاتی هستند که لیستی از محصولات را در خود جای داده‌اند. این صفحات معمولا همان دسته‌بندی‌های اصلی سایت فروشگاهی ما هستند.
صفحات محصول (PDP) یا Product Listing Pages صفحه‌ی نهایی خرید مشتری هستند، یعنی صفحه‌ای که در نهایت مشتری از آن اقدام به خرید می‌کند. برای مثال اگر در سایت فروشگاهی ما دسته‌بندی تیشرت زنانه (PLP) داشته باشیم، هر تیشرتی که در آن صفحه موجود است یک محصول محسوب می‌شود و مقصد نهایی خرید مشتری. برای مثال تیشرت زنانه یقه گرد یک pdp است.
در بحث سئو سایت فروشگاهی صفحات دسته‌بندی (سردسته)، از مهم‌ترین صفحات محسوب می‌شوند. بهتر است تمرکز سئویی‌تان را روی همین صفحه بگذارید، چون نسبت به صفحات تکی محصول شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارند. در قسمت‌های بعدی این مقاله، فوت و فن سئوی محصولات سایت فروشگاهی را توضیح داده‌ایم.

4. حتما سایت مپ داشته باشید

سایت مپ برای سئو فروشگاه اینترنتی گامی واجب است، بنابراین سایت مپ سایت خود را تهیه و در سرچ کنسول آپلود کنید. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، سایت مپ را می‌توانید با پلاگین yoast و Rankmath تهیه کنید. اگر از سایت غیروردپرسی استفاده می‌کنید هم می‌توانید از دولوپر سایت بخواهید لینک نقشه سایت را به شما بدهد، هم می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین نقشه سایت را تهیه کنید و آن را در روت سایت خود قرار دهید.
بعد از تهیه سایت مپ به سرچ کنسول بروید و مسیر زیر را دنبال کنید:

Search Console > Index > Sitemap > Submit

اگر سایت مپ صحیح باشد، پیام success را مشاهده خواهید کرد. سایت مپ را هر چند وقت یکبار چک کنید تا از بودن صفحات مهم سایت در آن مطمئن شوید. همچنین اگر صفحه‌ای را به هر دلیلی در فایل robots.txt بستید، آن را از سایت مپ خارج کنید.

5. عکس‌های سایت را بهینه کنید

سعی کنید از عکس‌های باکیفیت و واقعی استفاده کنید. سایز عکس‌ها استاندارد مشخصی داشته باشد و چینش صفحه را به هم نریزد. همچنین برای حفظ سرعت سایت، باید حجم آن‌ها را پایین آورد یا از نسل جدید عکس همچون فرمت webp کمک گرفت.
همچنین توجه داشته باشید که در سئو تصاویر سایت فروشگاهی باید به متن جایگزین دقت زیادی کنید. هر عکس باید یک متن جایگزین یا Alt (Alternative text) داشته باشد. در سایت‌های وردپرسی فیلد متن جایگزین برای هر عکس تعریف شده است. در سایت‌های غیروردپرسی هم حتما چنین فیلدی تعریف شده، اگر نشده بود می‌توانید از برنامه‌نویس سایت تقاضا کنید تا چنین امکانی را تعریف کند.
ابزارهایی در سایت‌های وردپرسی هستند که کمک می‌کنند به سئو تصاویر:

  • پلاگین Smush: این پلاگین نصب و کاربری راحتی دارد. با این پلاگین می‌توانید حجم عکس‌ها را در یک چشم بر هم زدن کم کنید.
  • پلاگین Rank Math: با این پلاگین می‌توانید Alt عکس برای عکس‌هایی که متن جایگزین ندارند وارد کنید.
  • پلاگین wp-rocket: با این پلاگین می‌توانید قابلیت lazyload برای عکس‌ها فعال کنید؛ قابلیتی که روی سرعت سایت تاثیر مثبت می‌گذارد.

پلاگین‌های imagify و Litespeedcash هم در دسته‌ی پلاگین‌های وردپرسی برای بهینه‌سازی عکس وجود دارد که امکانات مشابهی دارند. در نهایت انتخاب این پلاگین‌ها بر عهده‌ی شما خواهد بود.

6. سرعت سایت را بهبود دهید

بهبود سرعت سایت

کندی سایت با افزایش بانس ریت رابطه مستقیم دارد

اگر سایتتان زیر 3 ثانیه لود نشود، 40% از مشتریان را از دست خواهید داد! بنابراین هر تمهیدی لازم است به کار ببرید تا سرعتتان مثل برق و باد باز شود:

  • سرعت سرور را چک کنید (ترجیحا از سرور اشتراکی استفاده نکنید)
  • معیارهای core web vitals را چک کنید، به ویژه LCP، FID و CLS را.
  • تست Lighthouse و Page speed insight بگیرید و موارد مانع سرعت را با کمک تیم فنی برطرف کنید.
  • در سایت‌های وردپرسی، با نصب پلاگین‌هایی مانند WP-Rocket و Lite speed cash می‌توانید بدون کمک تیم فنی، سرعت و پرفورمنس صفحات را بهبود دهید.

توصیه می‌کنم اگر سایت وردپرسی دارید، مطلب زیر را بخوانید:

افزونه‌های کاربردی وردپرس که سرعت را افزایش می‌دهند

7. تجربه کاربری را بهبود دهید

موتورهای جست‌وجو و به‌ویژه گوگل عاشق کاربران است، پس اگر کاربر موقع ورود به سایت شما تجربه‌ی خرید خوبی نداشته باشد، یک سیگنال منفی دریافت می‌کنید. برای تحلیل رفتار کاربران می‌توانید از ابزار هاتجر یا کلریتی کمک بگیرید تا ببینید نقطه ضعف‌های سایتتان در برخورد کاربران چیست؟ آیا می‌توانند محصول مورد نظر خورد را به راحتی انتخاب کنند؟ در میان منوها و اطلاعا صفحه گم نمی‌شوند؟ آیا فرایند ثبت نام در سایت پیچیده نیست؟ آیا به سبد خرید می‌رسند؟
برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنم مقاله «تاثیر تجربه کاربری UX بر سئو» را مطالعه کنید.

8. نقش UGC را دست کم نگیرید

خودتان را جای مشتری بگذارید، به محصولی که کامنت برای آن گذاشته شده اعتماد بیشتری نمی‌کنید؟ UGC یا User Generated Content یعنی محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود. مثلا در اینستاگرام بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، می‌توانید تاثیر کامنت‌ها را متوجه شوید. کامنت‌ها و نظرات کاربران در فروشگاه اینترنتی هم همین نقش را دارد، ضمن آنکه کامنت‌ها می‌توانند راهنمای خرید خوبی برای مشتریان باشد. سعی کنید طرح‌های تشویقی تدوین کنید و از هواداران سایت‌تان بخواهید برای شما کامنت بگذارند (مثل اسنپ و دیجی کالا).

بیشتر بخوانید: گفته‌ها و ناگفته‌ها از UGC مارکتینگ

9. محتوای وبلاگ تهیه کنید

سایت فروشگاهی هم به محتوای وبلاگی نیاز دارد، به 2 دلیل:

  • آوردن ترافیک مرتبط

مطالب بلاگی توان زیادی برای آوردن ترافیک ارگانیگ به سایت دارند. اگر موضوعات درست، پربازدید و مرتبط با سایت فروشگاهی‌تان را انتخاب کنید، آن وقت خواهید دید چطور یک مطلب بلاگی می‌تواند سایتتان را متحول کند. برای مثال ما در دارودراگ یک مطلب بلاگی با نام «قرص تقویت جنسی برای آقایان» داریم که بازدید بسیار زیادی دارد و در همین صفحه یکی از محصولات جنسی را پروموت کرده‌ایم.

مطالب بلاگ سایت فروشگاهی می‌توانند شامل مطالب «راهنمای خرید»، «مقایسه محصولات»، «ترندهای روز» و «مطالب مناسبتی مرتبط با کسب‌وکار ما» باشند.

  • تقویت صفحات پیلار

اگر با مبحث Content Clustring آشنا باشید، متوجه خواهید شد که صفحات پیلار برای تقویت به محتوای کلاسترها نیاز دارند. بنابراین اگر پیلار خوبی تهیه کرده باشید، می‌توانید کلاسترها را به‌درستی بچینید و از آن آورده‌ی سئویی کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب زیر را بخوانید:
خوشه بندی محتوایی چیست؟

10. سئو آف-پیج را اجرا کنید

پس از آن‌که سایت شکل گرفت و از نظر تکنیکال و آن-پیج قوام گرفت، حالا وقت تقویت سئو خارجی سایت فروشگاهی است. سئو سایت فروشگاهی هم به اجرای پلن آف-پیج نیاز دارد و باید آن را با دقت زیادی انجام دهید. از آنجا که دسته‌بندی‌های سایت فروشگاهی زیاد است، لازم است که اولویت‌های سایت خود یا همان Money keywordها را انتخاب و به ترتیب روی آن‌ها کار کنید.
نکته‌ی مهم در سئو آف-پیج سایت فروشگاهی، تحلیل بک لینک رقباست که به‌صورت مکرر باید آن را انجام دهید و از آن غافل نشوید.

نحوه انتخاب دسته بندی ها در فروشگاه اینترنتی

همانطور که در قسمت ساختار سایت توضیح دادم، نحوه انتخاب دسته بندی ها در فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که با چینش دسته‌بندی‌ها در واقع دارید depth هر صفحه را مشخص می‌کنید.
در نحوه انتخاب دسته بندی ها در فروشگاه اینترنتی به نکات زیر دقت کنید:

1. قبل از ایجاد دسته بندی، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

مشتریان هدف چه کلماتی را قبل از خرید سرچ می‌کنند؟ (اهمیت طراحی پرسونا اینجا مشخص می‌شود، اگر نمی‌دانید پرسونا چیست، توصیه می‌کنم مطلب «چگونه پرسونا بسازیم؟» را مطالعه کنید).

  • مشتریان هدف چه کلمات یا عباراتی را در سایت من سرچ می‌کنند؟
  • کدام محصولات ممکن است بازدید بیشتری داشته باشند؟

برای جواب این سوالات باید با ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس آشنا باشید.

2. از کلمات کلیدی short-tail برای نام‌گذاری دسته‌بندی‌ها استفاده کنید

برای مثال سایت فروشگاه کتاب را یادتان می‌آید؟ اگر سراغ فروش کتاب‌های رمان هستیم، می‌توانیم نام دسته‌بندی را رمان بگذاریم.
تجربه نوشت: استفاده از خلاقیت در انتخاب دسته بندی ها در فروشگاه اینترنتی معمولا جواب نمی‌دهد، مثلا در یکی از پروژه‌های گردشگری سعی کردیم اسامی جالبی روی دسته‌بندی‌ها بگذاریم، اما بعد از تحلیل رفتار کاربران، متوجه شدیم خیلی متوجه این نام‌گذاری‌ها نمی‌شوند و برای‌شان کارکرد ندارد.

3. در دسته‌بندی‌ها اغراق نکنید

لازم نیست هر چیز ریز و درشت در سایت فروشگاهی شما دسته بندی داشته باشد، در واقع با دسته بندی بیش از حد مخاطب را سردرگم می‌کنید. در عین حال دسته بندی ناقص هم نمی‌تواند خالق تجربه کاربری مطلوبی باشد، پس پرسونای مشتری خود را بشناسید، رفتارش را حدس بزنید، سایت رقبا را تحلیل کنید و در نهایت دسته بندی های فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب نمایید.
برای مثال فرض کنید یک سایت کتابفروشی داریم، یکی از دسته‌بندی‌های اصلی آن، دسته کتاب کودک و نوجوان است. اگر بخواهیم اغراق کنیم، می‌توانیم دسته‌بندی‌های فرعی مانند کتاب‌های کودک براساس رده سنی و... مشخص کنیم که عملا کاری مضاعف است، پس بهتر است برای این موارد از فیلترها کمک بگیریم، به جای اینکه دسته‌بندی بیشتری ایجاد کنیم.

4. با برد کرامب چراغ راه مخاطبان و موتورهای جست‌وجو شوید

Breadcrumbها می‌توانند مخاطبان را از گم شدن در صفحات سایت‌تان نجات دهند. برای مثال صفحه دوره‌ بازاریابی محتوا منتوریکس را ببینید که چطور بردکرامب را در صفحه محصول اجرا کرده است:

بردکرامب

بردکرامب صفحه دوره‌های منتوریکس


چطور محصولات را دسته بندی کنیم؟

اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، ایجاد دسته بندی محصولات بسیار آسان است. البته برای اینکه سایت وردپرسی خود را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید، باید یک پلاگین فروشگاه ساز به آن اضافه کنید. معروف‌ترین پلاگین وردپرسی فروشگاه ساز، افزونه ووکامرس (Woocommerce) است. اگر از این بخش استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه دسته‌بندی را انتخاب و براساس آن دسته‌های سایت را بسازید. بعد از نصب ووکامرس، مسیر زیر را بروید:

محصولات > دسته‌بندی‌ها > افزودن دسته بندی

در صفحه‌ای که باز می‌شود باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • نام دسته: نامی که در سایت نماش داده می‌شود و قابل تغییر است.
  • نامک: نامی که در URL صفحه نمایش داده می‌شود (slug) و بهتر است انگلیسی انتخاب شود.
  • دسته بندی مادر: اگر دسته‌ای که ساختید، دسته‌ی مادر است نیازی نیست در این قسمت کاری کنید، اما اگر زیر دسته ساخته‌اید، از طریق این بخش می‌توانید سردسته‌ی آن را مشخص کنید.
  • توضیح: در این قسمت می‌توانید هر توضیحی می‌خواهید بنویسید و به صفحه اضافه کنید، اینجا همان جایی است که متن سئویی شما باید قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سئو وردپرس

راهنمای سئوی محصولات سایت فروشگاهی

چطور محصولات را سئو کنیم؟ سئو سایت فروشگاهی چگونه است؟ این سوال‌ها برای هر سئوکاری به وجود می‌آید، بنابراین همانطور که در قسمت مراحل گفتیم، باید به سئو محصولات توجه زیادی کنید؛ به‌ویژه تفاوت صفحات PDP و PLP را بدانید.

صفحات PLP چیست و چطور باید آن را بهبود داد؟

صفحات PLP همان صفحات دسته‌بندی یا لندینگ یا پیلار فروشگاه اینترنتی ما هستند. در این صفحات، لیستی از محصولات نمایش داده می‌شود. در بخث سئو فروشگاهی اهمیت این صفحات بسیار زیاد می‌شود. برای مثال ما در سایت دارودراگ، صفحه PLP مکمل‌های بدنسازی را به جای یک محصول خاص تارگت کردیم. در این صفحه تمام محصولات مرتبط با مکمل بدنسازی همراه با فیلترها و سایر سایدبارهای کمک‌کننده قرار داده شده تا مخاطب بتواند در بین محصولات بچرخد.
برای تقویت این صفحه نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

1. تایتل تگ و متادیسکریپشن فوق‌العاده بنویسید

برای این کار، حتما کیوورد ریسرچ انجام دهید، رقبای‌تان را رصد کنید و تایتلی بنویسید که حدس می‌زنید درصد کلیک را بالا می‌برد؛ برای مثال استفاده از عبارات «تخفیف»، «ارسال رایگان»، «تاریخ به روز» و موارد این چنینی. برای مثال، تایتل صفحه مکمل بدنسازی دارودراگ را ببینید:

نمونه تایتل سئویی

2. حواستان به H1 و سایر هدینگ‌ها باشد

در اکثر سایت‌های وردپرسی، تایتل دسته‌بندی و H1 یکی است، اما بهتر است جدا باشد و اگر نشد این تایتل را هوشمندانه انتخاب کنید، به‌گونه‌ای که مکمل تایتل صفحه باشد.

3. عکس‌های محصول را بهینه کنید

عکس‌های محصول باید باکیفیت باشند و به شکل صحیحی عکاسی شده باشند. عکس بی کیفیت و غیر واقعی نمی‌تواند معرف خوبی برای محصولات‌تان باشد. یک سایز مشخص برای عکس‌ها انتخاب کنید و توجه داشته باشید که افزودن لوگوی کسب‌وکارتان می‌تواند این تصاویر را واقعی و اختصاصی کنید (چیزی که اعتماد کاربر را بسیار جلب می‌کند).
نکته‌ی بعدی در سئو تصاویر محصولات فروشگاه اینترنتی، نوشتن Alt text یا متن جایگزین برای عکس‌های محصول است که باید سعی کنید تکراری نباشند و واقعا معرف آن عکس باشد.

4. متنی سئویی در صفحه بگنجانید

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس اصطلاحی بامزه برای این متن داریم و به آن، دمپایی ابری می‌گوییم  دلیلش هم مثال معروفمان برای این متن است، یعنی صفحه دمپایی ابری دیجی کالا. وجود متن سئویی در صفحات PLP موجب می‌شود فهم چیستی آن صفحه برای موتورهای جست‌وجو بیشتر شود. یادتان باشد در نوشتن این متن اغراق نکنید و دچار کیوورد استافینگ نشوید. همچنین برای صفحات PLP بهتر است متن‌های طولانی ننویسید.

متن سئویی صفحه لندینگ

متن سئویی یک از صفحات داودراگ

5. لینک سازی کنید

صفحات PLP خوراک لینک‌سازی داخلی و خارجی هستند. همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم، داشتن پیلار و کلاستر چقدر برای سئو مهم است. در سئو سایت فروشگاهی، صفحه PLP همان صفحه پیلار است و صفحه محصولات (PDP) و مطالب بلاگ کلاسترهای آن.
مثلا ما در سایت ام تی سی هوم، صفحه خرید ملک در ترکیه را به‌عنوان پیلار انتخاب کردیم و در این صفحه لینک‌‌هایی به کلاسترهایش داده‌ایم، متقابلا در آن صفحات هم به صفحه پیلار لینک داده شده است.

صفحات PDP چیست و چطور باید آن را بهبود داد؟

صفحات PDP (Product detail page) صفحات تکی هر محصول هستند که مشتری در نهایت از این صفحه اقدام به خرید کالای موردنظر خود می‌کند. برای مثال صفحه کتاب صد سال تنهایی درفروگشاه اینترنتی کتاب.
باتوجه به اهمیت صفحات PLP این صفحات، در اولویت دوم سئو هستند و باید توجه داشته باشید که با با صفحات تارگت دوپلیکیت نشوند. چند ترفند برای این صفحات می‌توان به کار برد:

نمونه صفحه pdp

نمونه صفحه pdp در سایت دارودراگ

  1. توضیحات محصول یونیک بنویسید. یعنی هم متن خوبی داشته باشد، هم از عناصر بصری کمک گرفته شود. برای مثال عکس‌های خوب و باکیفیت به انتخاب مشتری کمک زیادی می‌کند.
  2. اطلاعات را دسته بندی کنید، مثلا در قالب جدول، نمودار و اینفوگرافیک.
  3. امکان مقایسه بین محصولات را فراهم کنید.
  4. امکان نمایش محصولات مشابه یا محصولاتی که خریداران دیگر هم خریده‌اند را در این صفحه فراهم کنید.
  5. تجربه کاربری (UX) این صفحه در نرخ تبدیل آن تاثیر مستقیمی دارد، بنابراین مدام رفتار کاربران را مشاهده کنید و ببینید چطور می‌توانید نقطه ضعف‌های صفحه را برطرف کنید و تجربه بهتری برای‌شان رقم بزنید.

لینک های داخلی در فروشگاه اینترنتی

لینک های داخلی در فروشگاه اینترنتی از قوانین لینک‌سازی داخلی پیروی می‌کند. در فروشگاه اینترنتی، صفحات دسته‌بندی محصول (پیلارها) اهمیت زیادی دارند، پس باید کلاسترها را برایش بسازیم و با لینک‌سازی مطمئن شویم همه را متوجه ارتباط معنادار آن‌ها ساخته‌ایم (چه کاربران، چه موتورهای جست‌وجو).
لینک‌سازی در سایت فروشگاهی می‌تواند به اشکال زیر اجرا شود:

  • لینک‌سازی متقابل دسته‌بندی‌ها و محصولات
  • لینک‌سازی متقابل پیلارها و مطالب پربازدید مرتبط وبلاگی
  • لینک‌سازی در فوتر

بیشتر بخوانید: 41 ترفند طلایی برای لینک سازی داخلی محتوای جدید

مقدار زمان سئو محصولات فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی مثل سایر سایت‌ها نیازمند صبوری است. اگر نقشه راه را درست چیده باشید، حداقل 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا ردی از نتایج را ببینید. اگر بازاری که دارید در آن رقابت می‌کنید، رقبای قدری مثل دیجی کالا، ترب و ایمالز دارد که کار کمی سخت‌تر هم می‌شود و مقدار زمان سئو محصولات فروشگاهی بیشتر هم خواهد شد.

جمع‌بندی

آنچه در این مطلب خواندیم راهنمای کاملی بود از چیستی سئو سایت فروشگاهی و ترفندهای آن. سئو سایت فروشگاهی از همان مراحلی پیروی می‌کند که سئو سایت‌های دیگر، با این تفاوت که در فروشگاه اینترنتی محصولات نقش پررنگی ایفا می‌کنند. در این مطلب 10 مرحله سئو سایت فروشگاه اینترنتی را با هم مرور کردیم، سپس توضیح دادیم نحوه انتخاب دسته بندی ها در فروشگاه اینترنتی چگونه است و محصولات سایت فروشگاهی را چطور می‌توان سئو کرد. سعی کردم در این مطلب تا جای ممکن از پروژه‌های واقعی‌مان در منتوریکس مثال بزنم تا ذهنتان کاملا روشن شود. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی دارید حتما کامنت بگذارید تا با هم گفت‌وگو کنیم.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف