با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

متاتگ‌های سئو که گوگل می‌فهمد

متا تگ چیست؟ {آشنایی با قطعه کدهای محبوب سئوکاران}

محمد بابایی
محمد بابایی
14:41، 1401/08/04
متا تگ چیست؟ {آشنایی با قطعه کدهای محبوب سئوکاران}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
متاتگ‌های سئو که گوگل می‌فهمد

متا تگ چیست؟ {آشنایی با قطعه کدهای محبوب سئوکاران}


متاتگ‌ها، کدهای نشانه‌گذاری یا اسکیما شاید برای شما یادآور کاری است که باید برای سئو صفحات سایت خود انجام دهید، اما می‌دانید متاتگ‌ها دقیقاً چه هستند و چه کاربردی دارند؟ کدهای نشانه‌گذاری یا متاتگ (Meta Tag) روشی فوق‌العاده است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند درک درستی از صفحات ما داشته باشند و اطلاعات کاملی را از این راه در اختیار ربات‌های گوگل می‌گذاریم. ما در این مطلب منتوریکس، به طور کامل و دقیق به بررسی انواع متاتگ‌هایی که گوگل آن‌ها را می‌فهمد می‌پردازیم.

متاتگ چیست؟

از متاتگ‌ها می‌توان برای ارائه اطلاعات به مشتریان استفاده کرد و هر متاتگ می‌تواند اطلاعات خاصی را به مخاطب ارائه دهد. کدهای مربوط به این متاتگ‌ها در قالب فایل html به قسمت هدر سایت افزوده می‌شوند که نمونه‌ای از آن را در تصویر پایین می‌توانید مشاهده کنید.

متاتگ (اسکیما) چیست؟

متاتگ (اسکیما) چیست؟

برای اضافه‌کردن این متاتگ‌ها در صفحات مربوطه کافی است متاتگ ساخته شده توسط ابزارهای ساخت اسکیما را در قسمت هدر فایل html سایت خود قرار دهید. البته متاتگ‌هایی مخصوص سئو سایت هم هستند که در قسمت کدهای Body سایت قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم. اگر قصد واگذاری انجام سئو سایت خود را دارید، از خدمات seo منتوریکس استفاده نمایید.

نحوه اضافه‌کردن اسکیمای صفحات در وردپرس و سایر cmsها

در بعضی cmsها مانند وردپرس شما به فایل‌های هدر و بادی صفحات دسترسی دارید و می‌توانید مستقیماً این کدها را در صفحات خود اضافه کنید، اما در cmsهای اختصاصی معمولاً چنین دسترسی‌هایی به شما داده نمی‌شود و این کدها باید توسط برنامه‌نویس شما درون کدهای صفحات قرار داده شوند.

نحوه اضافه کردن اسکیمای صفحات در وردپرس و سایر cmsها

نحوه اضافه‌کردن اسکیمای صفحات در وردپرس و سایر cmsها

انواع متاتگ‌هایی که در هدر صفحات می‌توانند قرار بگیرند

  • متاتگ دیسکریپشن

کاربرد این تگ برای توصیف کوتاهی از صفحه است که در اکثر مواقع از این تگ برای نمایش در سرچ گوگل استفاده می‌شود.

  • متاتگ robots و googlebot

این متاتگ رفتار ربات گوگل در قبال آن صفحه را مبنی بر index و crawl مشخص می‌کند. تفاوت متای robots و googlebot هم این است که متای robots برای همه‌ی ربات‌ها اجرا می‌شود، اما متای googlebot فقط برای ربات گوگل اجرا می‌شود.

مقدار پیش‌فرض برای این متاتگ‌ها به‌صورت follow و index قرار دارد و نیاز نیست که جزئیات دیگری در این متاتگ قرار دهید.

 

  • متاتگ google content

وقتی کاربر سایتی را سرچ می‌کند گوگل در بعضی موارد در نتایج سرپ، باکس سرچ در سایت را قرار می‌دهد و یا یک سری لینک مستقیم به سایت شما را نمایش می‌دهد. این تگ به گوگل می‌گوید نباید سرچ باکس را در سرپ نمایش دهد.

  • متاتگ notranslate

هنگامی که گوگل تشخیص می‌دهد محتوای یک صفحه با زبان کاربر همخوانی ندارد گزینه‌ای را برای  ترجمهٔ محتوای صفحه به کاربر نمایش می‌دهد و اگر کاربر بر روی لینک کلیک کند گوگل صفحهٔ ترجمه شده را به کاربر نمایش می‌دهد. اگر از این تگ در سایت خود استفاده کنید به گوگل می‌گویید که نمی‌خواهید این صفحه را ترجمه کند.

  • متاتگ nopagereadaloud

این متاتگ سرویس صوتی گوگل که می‌تواند محتوای صفحه را به‌صورت صوتی برای کاربر بخواند را از این کار منع می‌کند.

  • متاتگ google-site-verification

شما می‌توانید این تگ را در هدر سایت خود قرار دهید تا دسترسی به سرچ کنسول به‌عنوان owner سایت برای شما فراهم شود.

  • متاتگ Content-Type

این متاتگ نوع صفحه شما و کاراکترهای صفحه را مشخص می‌کند. حتماً به این نکته دقت کنید که اگر محتوای صفحه شما به زبان فارسی است از فرمت UTF-8 استفاده کنید. مانند تکه کد زیر:

  • متاتگ refresh

این متاتگ می‌تواند برای صفحاتی که قدیمی هستند و می‌خواهید آن‌ها را به صفحات دیگری انتقال دهید استفاده شود. البته در بعضی از مرورگرها از این تگ پشتیبانی نمی‌شود و ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای کاربران شود.

  • متاتگ viewport

این متاتگ به مرورگر می‌گوید که چگونه می‌تواند صفحه را در دستگاه تلفن همراه ارائه دهد. از طرفی، به ربات‌های گوگل می‌گوید که این صفحه سازگار با موبایل است.

  • متاتگ rating adult

این متاتگ برای اعلام موضوع صفحه است که این صفحه محتوای بزرگسالان محسوب می‌شود و در حالت safeseach گوگل به کاربران نمایش داده نمی‌شود.

نکات مهم استفاده از متاتگ‌ها

گوگل می‌تواند هر 2 فرمت html و xhtml-style را بخواند. این به شما بستگی دارد که از کدام یک از آن‌ها استفاده کنید.

به‌غیر از متاتگ google-site-verification در سایر متاتگ‌ها استفاده از کلمات مختلف مشکلی ندارد.

اگر برای رندر متاتگ‌ها از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم که برای این کار حتماً از لحاظ ساختار کدها یک‌بار آن‌ها را با ابزار rich result test گوگل آن را بررسی کنید.

به‌طور کلی می‌توانید از متاتگ‌ها در هرجایی از صفحه استفاده کنید اگر می‌خواهید درون فایل html به‌صورت یک nonsnippet از متاتگ‌ها استفاده کنید می‌توانید از تگ‌های زیر استفاده کنید:

  • span
  • div
  • section

برای مثال:

متاتگ rating adult

نکات مهم استفاده از متاتگ‌ها

جمع‌بندی

متاتگ‌هایی که گوگل می تواند در صفحه سایت شما تشخیص دهد فقط به این موارد ختم نمی‌شود و قطعا متاتگ‌های بیشتر در این زمینه وجود دارند که حتما بعد از اطلاع از مفید بودن آنها برای شما در این مطلب اضافه خواهد شد. برای دریافت و انجام خدمات سئو سایت، با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در تماس باشید.

محمد بابایی
محمد بابایی

محمد متخصص سئوی تکنیکال منتوریکس است؛ همیشه در نهایت خونسردی ایده‌های جدید ارائه می‌کند. سابقه برنامه‌نویسی دارد و دایره‌المعارف دنیای تکنولوژی‌ محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
بنیامین
1401/10/08
سلام داداش این قسمت رو من خیلی خوب متوجه نشدم:متاتگ google-site-verificationشما می‌توانید این تگ را در هدر سایت خود قرار دهید تا دسترسی به سرچ کنسول به‌عنوان owner سایت برای شما فراهم شود.دمت گرم اگر بیشتر توضیح بدی
پاسخ...
محمد
1401/10/11
این تگ برای دسترسی به دیتای سرچ کنسول هست و نحوه ی اضافه کردن این تگ این طوریه که اگه سایتتون وردپرسیه از طریق قسمت تنظیمات قالب باید کد رو اضافه کنید و اگه cms اختصاصی دارید برنامه نویس این تگ رو در کدهای هدر قرار بده. این کد رو از طریق سرچ کنسول گوگل و طی کردن مراحل verify owner باید بدست بیارید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف