با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آموزش گام به گام ساخت کانال تلگرام حرفه‌ای برای کسب‌وکارها

صدف صبوری
صدف صبوری
12:23، 1401/10/19
آموزش گام به گام ساخت کانال تلگرام حرفه‌ای برای کسب‌وکارها
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آموزش گام به گام ساخت کانال تلگرام حرفه‌ای برای کسب‌وکارها


طی چند سال اخیر، محبوبیت تلگرام در میان اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به طور چشمگیری افزایش یافته است. این پیام‌رسانی منحصربه‌فرد، نه تنها به کاربران خود اجازه می‌دهد پیام ارسال کنند، فایل‌ها را به اشتراک بگذارند و تماس‌های صوتی یا ویدیویی برقرار کنند، بلکه ویژگی‌هایی مانند دسترسی به ربات‌ها، چت‌های صوتی و تولید محتوا را نیز ارائه می‌دهد. یکی از این ویژگی‌های محوری تلگرام کانال‌های پخش آن است. اگرچه کانال تلگرام شبیه گروه‌ها به نظر می‌رسند، اما برای گفتگو در نظر گرفته نشده‌اند. آن‌ها ابزاری برای پخش پیام‌ها به مخاطبان زیادی هستند که فقط ادمین یا همان مدیر کانال تلگرام مجاز به ارسال در آن‌ها است. کانال‌ها چه عمومی و چه خصوصی، می‌توانند تعداد نامحدودی مشترک داشته باشند. در ادامه درباره شیوه ساخت و جزئیات آن توضیح بیشتری خواهم داد.

کانال تلگرام چیست؟

کانال تلگرام فضایی برای ارسال پیام‌های یک طرفه است. یعنی شخصی به  عنوان «ادمین» کانال را درست کرده و در آن پیام‌ها را ارسال می‌کند. پیام‌های ارسالی می‌توانند عکس، ویدئو، وویس و متن باشند. اعضای کانال تلگرام به جز خود ادمین امکان ارسال پیام ندارند؛ البته ادمین کانال می‌تواند به مشترکین امکان لایک، دیسلایک یا نظرسنجی دهد. 

کانال تلگرام در ژانویه ۲۰۲۱ بیشترین نصب‌ را در بین اپلیکیشن‌ها داشته است.

کانال تلگرام چه کاربردی دارد؟

کانال تلگرام یکی از بهترین فضاها برای اطلاع‌رسانی است. عموما در گروه‌های تلگرامی یا سایر پیام
‌رسان‌ها و سوشیال مدیاها احتمال گم شدن اطلاعات و ندیدن آن‌ها بالاست اما در کانال‌ها باتوجه به اینکه عموم کانال‌ها دسته‌بندی مشخص دارند و امکان ارسال پیام در آن‌ها وجود ندارد، دسترسی به اخبار و اطلاعات لازم را آسان می‌کند. 

من همیشه کانال تلگرام را با دسته‌بندی کتابخانه مقایسه می‌کنم؛ به راحتی سراغ آن‌چه می‌روی که در پی آن هستی. 

حتی می‌توانید وقتی به کانال‌های تلگرام فکر می‌کنید، آن‌ها را به عنوان یک وبلاگ کوتاه یا به عنوان یک وبلاگ زنده در نظر بگیرید.

اگر یک شرکت یا کسب‌وکاری دارید، می‌توانید کانالی بسازید.  کانال‌های تلگرام راهی آسان برای ارائه آخرین اطلاعات در مورد جدیدترین ویژگی‌ها، خدماتی مانند فروش کتاب الکترونیکی یا حتی افکار شما هستند.

بیشتر بخوانید:‌ با بهترین کانال‌های تلگرام آشنا شوید

امکانات کانال تلگرام

  1. امکان ارسال متن، عکس، ویدئو، فایل صوتی و …
  2. امکان مدیریت کانال از طریق چند حساب کاربری گوناگون
  3. مشاهده لیست اعضا و تعداد اعضای کانال
  4. قابلیت ایجاد کانال خصوصی یا عمومی
  5. مشاهده تعداد بازدید هر مطلب ارسالی در کانال و هر جایی خارج از کانال
  6. امکان شر کردن پست‌ها با افراد خارج از گروه توسط کاربران عضو
  7. جذب اعضای جدید از طریق آی‌دی یا لینک کانال
  8. قابلیت جذب نامحدود اعضا در کانال
  9. امکان افزودن ربات تلگرام به عنوان مدیر کانال

انواع کانال تلگرام

  1. کانال تلگرام عمومی
  2. کانال تلگرام خصوصی

کانال‌های تلگرام را می‌توان روی خصوصی یا عمومی تنظیم کرد. در کانال‌های خصوصی تلگرام فقط با دعوت‌نامه می‌توان عضو شد. برای دسترسی به یک کانال تلگرام خصوصی یا حتی اطلاع از وجود آن، باید توسط یک ادمین اضافه شوید یا لینک دعوت به گروه را داشته باشید.

مانند گروه‌های عمومی تلگرام، کانال‌های عمومی تلگرام نیز قابل جستجو هستند. این بدان معناست که می‌توانید به اپلیکیشن تلگرام سر بزنید و کانال‌های تلگرام را بر اساس موضوعات مورد علاقه خود جستجو کنید و در صورت تمایل در آن‌ها عضو شوید.

تفاوت کانال تلگرام با گروه تلگرام چیست؟

با وجود داشتن مجموعه ویژگی‌های بسیار مشابه، کانال‌ تلگرام و گروه‌های تلگرام با اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. گروه‌های تلگرامی برای تعامل با مشتریان در سطح شخصی عالی هستند؛ اما اگر به دنبال انتشار اطلاعات به مخاطبان گسترده هستید، باید به سراغ کانال‌های تلگرامی بروید.

عمده تفاوت‌های کانال تلگرام با گروه تلگرام شامل موارد زیر هستند:

کارکرد کانال تلگرام و گروه تلگرام

کانال تلگرام رسانه‌ای برای پخش پیام های یک طرفه است اما گروه تلگرام مشابه هر گروه چت دیگری است که در آن افراد می‌توانند با ارسال پیام با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

با این حال در گرو‌ه‌های تلگرامی، مدیران گروه می‌توانند پیام‌های اعضا را محدود کنند یا گروه را عمومی یا خصوصی کنند،آن‌ها حتی می توانند سایر اعضا را ادمین کنند.

انجام تبلیغات

همچنین کانال تلگرام یک رسانه رسمی برای انجام تبلیغات است اما تبلیغ در گروه تلگرام بیشتر جنبه محلی و دوستانه دارد؛ بنابراین یک شرکت رسمی و اداری بهتر است از کانال تلگرام برای انجام تبلیغات استفاده کند نه گروه‌ تلگرام.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تبلیغات در تلگرام

 قابلیت مشاهده اعضا

در یک گروه تلگرام، همه اعضا می توانند سایر اعضای گروه را بررسی کرده و ببینند. در حالی که مشترک کانال تلگرام نمی تواند سایر شرکت کنندگان را ببیند.

با این حال، در یک کانال تلگرام، می‌توانید به راحتی تعداد افرادی که پیام‌های شما را مشاهده می‌کنند، پیگیری کنید. برعکس، این قابلیت در گروه‌های تلگرام وجود ندارد.

تعداد اعضا و مشترکین

زمانی که به هر گروه یا کانال تلگرام بپیوندید، به سادگی به عنوان عضو و مشترک شناخته می‌شوید. اما دقت کنید که یک گروه تلگرام می‌تواند تا 200000 عضو داشته باشد، در حالی که یک کانال تلگرام می‌تواند مشترک نامحدود داشته باشد.

تاریخچه‌ی گفتگو

زمانی که مشترکین جدید به یک کانال تلگرام می‌پیوندند، می‌توانند کل تاریخچه پیام را از همان ابتدا مشاهده کنند. این قابلیت در گروه‌های تلگرام نیز وجود دارد. تفاوت این قسمت در اینجاست که اگر نمی‌خواهید اعضای جدید گروه پیام‌های قدیمی‌تر را ببینند، می‌توانید ویژگی سابقه چت را در تنظیمات گروه غیرفعال کنید اما کانال تلگرام این قابلیت را ندارد.

آموزش ساخت کانال تلگرام

شما می‌توانید از طریق نسخه برنامه یا دسکتاپ یک کانال تلگرام ایجاد کنید:

  1. منوی پیام جدید (New message) را باز کنید.
  2. روی «کانال جدید» کلیک کنید؛

ثبت کانال تلگرام

  1. کانال تلگرام خود را نام‌گذاری کنید.
  2. عکس شاخص برای کانال تلگرام خود انتخاب کنید.
  3. توضیحات خود را اضافه کنید. 

این توضیحات می‌تواند شامل معرفی کانال و حوزه فعالیت آن،‌ لینک سایر سوشیال مدیاهایتان و هرگونه توضیحی که لازم می‌دارید باشد.

توضیحات

  1. اعضا را از مخاطبان خود اضافه کنید یا از این مرحله فعلا رد شوید.
  2. گزینه تایید را بزنید.
  3. نوع کانال را انتخاب کنید: عمومی یا خصوصی.

انتخاب نوع کانال تلگرام

  1. اگر کانال عمومی را انتخاب کردید، لینک دائمی را برای کانال خود تنظیم کنید.

کانال عمومی و خصوصی تلگرام

در نهایت کانال تلگرام شما آماده است؛ به همین سادگی و کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید یک کانال تلگرام ایجاد کنید.

دعوت کردن مخاطبان به کانال تلگرام

ساده‌ترین راه برای افزودن اعضا به کانال تلگرام خود دعوت از افراد از لیست مخاطبین شماست. آن‌ها احتمالاً مخاطبان اصلی کانال تلگرام شما را تشکیل خواهند داد.

برای افزودن مخاطبان به کانال تلگرام، کافیست به مسیر Info > Subscribers > Add Subscribers بروید.

دعوت مخاطبین به کانال تلگرام

نحوه اضافه کردن اعضا

دریافت لینک کانال تلگرام t.me

چه یک کانال تلگرام عمومی یا یک کانال تلگرام خصوصی داشته باشید، لینک‌های دعوت، اضافه کردن اعضا به کانال خود را آسان می کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک لینک دعوت ایجاد کنید و سپس آن را در جاهایی پست کنید که مخاطبان احتمالی کانال تلگرام شما آن را پیدا کنند. به عنوان مثال، می‌توانید لینک کانال تلگرام را به وب‌سایت یا ایمیل‌های خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید لینک را برای لیست مخاطبین خود ارسال کنید.

برای دسترسی به لینک تلگرام خود به مسیر Info > Edit > Type Channel > Copy Link بروید. اشتراک‌گذاری لینک‌های تلگرام ساده است، فقط روی Share Link کلیک کنید.

دریافت لینک کانال تلگرام

دریافت لینک کانال تلگرام

ویژگی‌های ادمین کانال تلگرام

از آن‌جایی که کانال تلگرام می‌تواند اعضای زیادی داشته باشد، برای مدیریت کانال خود به ابزارهایی نیاز دارید. خوشبختانه تلگرام به شما این امکان را می‌دهد که ادمین اضافه یا حذف کنید، لیستی از اقدامات اخیر مدیر را مشاهده کنید و ببینید چند نفر پیام‌های شما را مشاهده کرده‌اند.

جستجو در کانال تلگرام

برخلاف گروه‌های تلگرام، کانال‌های تلگرام به شما امکان ویرایش پیام‌ها را می‌دهند. اگر می‌خواهید چیزی را در تاریخچه کانال خود پاک کنید، از جستجو برای یافتن آن استفاده کنید و سپس آن را حذف کنید.

برای جستجوی پیام در کانال تلگرام، وارد کانال شوید، سپس روی المنت ذره‌بین کلیک کنید.

سرچ در کانال تلگرام

نحوه جستجو در کانال تلگرام

تاریخچه فایل‌ها در کانال تلگرام

اگر مدت زیادی است که کانال تلگرام خود را دارید، پیام‌های زیادی برای بررسی خواهید داشت و یافتن‌ آن‌ها با سرچ کردن سخت خواهد بود.

اینجاست که شرد مدیا(Shared media) وارد می‌شود. این گزینه کانال تلگرام، فایل‌هایی مثل لینک‌ها، اسناد، عکس‌ها، فیلم‌ها و… به اشتراک گذاشته شده در کانال را نشان می‌دهد.

 برای دسترسی به این بخش، در کانال به Info > Shared Media بروید.

فایل‌های ذخیره در کانال تلگرام

فایل‌ها در کانال تلگرام

پیام‌های پین شده کانال تلگرام

پیام‌های پین شده به شما امکان می‌دهند آن پیامی را که فکر می‌کنید مهم‌ترین است، بیشتر دیده شوند.

جدا از پین شدن پیام‌ها به بالای کانال، مخاطبان شما همچنین در صورت پین شدن پیام، نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند؛ حتی اگر کانال را بی‌صدا کرده باشند.

پین کردن پیام در کانال تلگرام

نحوه پین کردن پیام در کانال تلگرام

میوت کردن کانال تلگرام

اگر تعداد نوتفیکیشن‌های دریافتی از کانال زیاد هستند و شما تنها مایلید هنگام سر زدن به آن پیام‌ها را ببینید،‌می‌توانید کانال تلگرام مدنظر خود را میوت کنید. 

برای اینکار باید روی گزینه زنگوله در منوی کانال بزنید.

میوت کردن کانال تلگرام

نحوه میوت کردن کانال تلگرام

مدیریت نوتیفیکشن‌های کانال تلگرام

همچنین کانال‌های تلگرام به شما این امکان را می دهند که نوتیفیکیشن‌های خود را برای یک یا دو روز بی صدا کنید. اگر به استراحت از کانال نیاز دارید، اما نمی خواهید برای همیشه آن را بی‌صدا کنید، احتمالاً این راه‌حل بهتری است.

برای مدیریت نوتیفیکیشن‌های کانال تلگرام خود به Info > Notifications بروید.

میوت موقت کانال تلگرام

میوت موقت کانال تلگرام

کلام آخر

ساخت، فعالیت و عضو شدن در کانال‌های تلگرامی همانطور که باهم دیدیم یکی از ساده‌ترین کارهای سوشال مدیاست. بنابراین اگر این روزها فعالیت اینستاگرامی‌تان از کار افتاده و نیاز به یک پلتفرم جدید برای ادامه فعالیت‌های خود دارید،‌ کانال تلگرام گزینه‌ مناسبی پیش روی شماست؛ پس درنگ نکنید و یکی برای خود بسازید. حتی می‌توانید آن را در این جا با ما به اشتراک بگذارید تا به آن‌ سری بزنیم.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف