با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل دیسکاور چیست؟ {فنون کسب ورودی از دیسکاور}

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
11:02، 1402/05/09
گوگل دیسکاور چیست؟ {فنون کسب ورودی از دیسکاور}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل دیسکاور چیست؟ {فنون کسب ورودی از دیسکاور}


گوگل که به عنوان غول فناوری دنیا شناخته می‌شود از سال 2018 عصر جدیدی را آغاز کرده است که باعث افزایش چشمگیر ترافیک سایت‌ها در تلفن‌های همراه شده است. شاید تعجب کنید اما این ترافیک بدون جستجو افزایش پیدا کرده است. گوگل این کار را از طریق سرویسی به نام گوگل دیسکاور انجام می‌دهد که کابران را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به جستجو بتوانند موضوعات مورد علاقه خود در سایت‌های مختلف را مشاهده کنند. این خدمت و سرویس جدید گوگل به سئو سایت‌ها کمک کرده و بازدید و ترافیک آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در واقع صاحبان سایت و کسب و کارهای آنلاین می‌توانند بدون نیاز به صرف هزینه‌های تبلیغات، با استفاده از این سرویس ترافیک زیادی را به سمت سایت خود هدایت کنند.

گوگل دیسکاور چیست؟

سرویس گوگل دیسکاور (Google Discover) از نگاه کاربران تلفن همراه یک فید (Feed) است که به منظور ارائه مقالات و فیلم‌ها تنظیم شده است که در آن گوگل بر اساس جستجوها و استوری‌های مرتبط، مطالب را شخصی‌سازی می‌کند. این امکان وجود دارد که مطالبی که در فید دیسکاور نمایش داده می‌شود را با دنبال کردن موضوعات خاص سفارشی‌سازی کرد.

نتایجی که در دیسکاور نمایش داده می‌شوند بر اساس علایق کاربران و محتواهایی که به تازگی منتشر شده‌اند به طور منظم تغییر می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سرویس گوگل دیسکاور به عنوان محرک قدرتمندی برای بازدید از یک سایت و بالا بردن ترافیک آن مطرح باشد.
دیسکاور این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند محتوایی را کشف کنند که حتی نمی‌دانند لازم دارند. در واقع گوگل با این سرویس معنای جستجو را تغییر داده و یک تجربه جستجوی کاملا متفاوت رقم زده است. در این سرویس، گوگل بر اساس فعالیت‌های جستجوی کاربر و فعالیت‌هایی که در دستگاه انجام می‌دهد، محتوای مرتبط را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد که در این فرایند فعالیت‌های وب و اپلیکیشن، سابقه و تنظیمات مکانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گوگل دیسکاور

آشنایی با گوگل دیسکاور

نحوه کار گوگل دیسکاور چگونه است؟

در سرویس گوگل دیسکاور به منظور تعیین محتواهای مورد نظر برای نمایش به کاربران از دو مکانیسم و فرایند اصلی استفاده می‌شود:

  •  استفاده از گوگل News AI/ML به منظور ارائه دیدگاه‌های مختلف در مورد آخرین اخبار
  •  استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) به منظور درک علایق کاربران و نحوه پیشرفت و تغییرات آن در طول زمان

گراف دانش چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در سرویس گوگل دیسکاور در قسمت Topic Layer گزینه‌ای با عنوان Knowledge Graph وجود دارد که در آن کاربران می‌توانند به گوگل اعلام کنند که چه میزان با موضوعاتی که جستجو می‌کنند آشنایی دارند. به عنوان مثال اگر کاربری به تازگی در حوزه ساخت دست‌سازه‌های چوبی شروع به فعالیت کرده است و در گوگل ویدئوهای مرتبط با این حوزه و مهارت را جستجو می‌کند، گوگل با استفاده از گراف دانش مهارت فعلی کاربر را سنجیده و پیشنهاداتی را در همان سطح ارائه می‌کند. اگر کاربر مبتدی باشد، گوگل ویدئوهای ساده و در حد مبتدی را به کاربر نمایش می‌دهد و اگر کاربر حرفه‌ای باشد بدون نیاز به جستجو می‌تواند به ویدئوهای سطح حرفه‌ای دسترسی پیدا کند.

نحوه تعیین علایق کاربران

در گوگل دیسکاور، کاربر در نقطه مرکزی و کانون توجه قرار دارد و این سرویس تلاش می‌کند تا کاری کند که کاربر نیازی به جستجو نداشته باشد. تعیین علایق کاربران در سرویس دیسکاور گوگل به صورت خودکار و بر اساس موارد زیر شخصی‌سازی شده و به کاربر نمایش داده می‌شود:

  •  تاریخچه جستجوهای کاربر در گوگل
  •  تاریخچه مرورگر
  •  فعالیت‌های کاربر
  •  موقعیت مکانی کاربر که کاملا وابسته به تنظیم حساب گوگل و تنظیمات حریم خصوصی است

گوگل از این اطلاعات کاربران به منظور شناسایی و نمایش موضوعاتی که بر اساس عقیده گوگل جزو علایق کاربران بوده و برای آن‌ها جالب است استفاده می‌کند و عنوان Interests یا علایق را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. همچنین در گوگل دیسکاور موضوعاتی به کاربران پیشنهاد می‌شود که قبلا در مورد آن‌ها مطالبی را جستجو کرده‌اند یا موقعیت مکانی آن‌ها به موضوع مرتبط بوده است. به عنوان مثال اگر موقعیت مکانی کاربر بر روی شهر بوشهر تنظیم شده باشد کاربر مطالبی در مورد بوشهر را در سرویس فید دیسکاور خود مشاهده می‌کند.
در این سرویس زمانی که گوگل موضوع و مطلبی را به کاربران پیشنهاد می‌دهد، در کنار آن گزینه‌ای با عنوان Follow را نمایش می‌دهد که کاربر در صورتی که علاقه‌مند با مشاهده مطالبی در مورد آن موضوع خاص در آینده باشد، می‌تواند با کلیک بر روی این گزینه به گوگل اجازه دهد تا مقالات،‌مطالب و ویدئوهای مرتبط بیشتری مربوط به آن موضوع را به کاربر نمایش دهد.

بررسی اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در تولید محتوا و جستجوی گوگل، سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو شرایطی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند در زمان کمتری به موضوعات مورد نظر خود از طریق جستجو دست پیدا کنند. به همین دلیل،‌ گوگل دیسکاور با توجه به اهمیت به‌روز بودن محتواها و همچنین شناخت عالی از علایق کاربران که بر سرعت جستجو تأثیر زیادی دارد، برای سئو نیز اهمیت پیدا می‌کند. همچنین با توجه به این موضوع که دیسکاور برای نمایش محتواهای مورد علاقه به کاربران محدود به زمان نیست و محتواها را بدون توجه به زمان انتشار آن‌ها به نمایش درمی‌آورد، محیط بسیار خوبی برای جولان دادن سئو محسوب می‌شود.
با توجه به این شرایط اگر صاحبان کسب و کارهای آنلاین و وبسایت‌ها دانش لازم برای آماده‌سازی و بهینه‌کردن محتواهای خود بر اساس اصول سئو را داشته باشند این امکان را به گوگل دیسکاور می‌دهند که محتواهای آن‌ها را برای کاربران علاقه‌مند به نمایش درآورده و در نتیجه ترافیک سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بررسی اهمیت

بررسی اهمیت گوگل دیسکاور

نحوه وارد کردن محتوا به گوگل دیسکاور

امکان نمایش محتواهای مختلف بر اساس علایق کاربران رابطه مستقیم با سئو دارد. پس در صورتی که تمام اصول مربوط به سئو در محتواها رعایت شده باشد می‌تواند در نمایش محتوا در گوگل دیسکاور بسیار مؤثر باشد. به طور کلی اولین و مهم‌ترین لازمه ورود محتوا به سرویس دیسکاور تولید یک محتوای عالی و با کیفیت است که برای مخاطبان هدف نوشته شده باشد. در کنار تولید محتوای با کیفیت متناسب با اصول سئو، وب‌سایت شما نیز باید از نظر تجربه کاربری در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد تا امکان ورود محتوای سایت شما به دیسکاور افزایش پیدا کند. به طور کلی با رعایت اصولی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم می‌توان شرایطی را فراهم کرد که محتوا به سرویس گوگل دیسکاور راه پیدا کرده و ترافیک سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

تولید محتوای خوب

همانطور که گفته شد، برای ورود به گوگل دیسکاور و بالا بردن ترافیک سایت، تمرکز اصلی باید بر روی تهیه و تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد باشد. محتوای تولید شده باید برای مخاطبان جذاب و وسوسه‌کننده بوده و بتواند تمام نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

بهبود محتوا

تولید محتوایی بهتر از محتوای بقیه، کلید ورود به گوگل دیسکاور است. اگر در مورد برند یا کسب و کار خود محتوا تولید کنید به طور حتم دسترسی به آن‌ آسان‌تر بوده و می‌توانید به راحتی محتوای خاصی در مورد آن تولید کنید. اما در صورتی که محتوای تولید شما درباره موضوعات کلی باشد، قطعا رقبای زیادی دارید و در این شرایط باید بر روی کیفیت تمرکز داشته باشید. برای تولید محتوای بهتر نسبت به بقیه باید درباره مخاطبان، رقبا و حوزه فعالیت خود به صورت جامع و کامل تحقیق کنید و بهترین محتوا در مورد حوزه فعالیت خود تولید کرده و منتشر کنید.
برای تولید محتوای متفاوت نسبت به رقبا این موضوع را بررسی کنید که مخاطبان شما چه سوالاتی در سر دارند. در همین راستا تلاش کنید که محتوایی را تولید کنید که به این سوالات به صورت دقیق، واضح و جذاب پاسخ دهید. سعی کنید در تولید محتوای مورد نظر خود از داستان‌سرایی استفاده کنید و این ویژگی‌ها را با تصاویر مرتبط با موضوع که از کیفیت بالایی برخوردار است ترکیب کنید.
برای تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد که بتواند به گوگل دیسکاور راه پیدا کند رقبای خود در حوزه کاری مربوطه را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر رقبای شما موفق به ورود به دیسکاور شده‌اند بررسی کنید که آن‌ها چه کاری انجام داده‌اند که توانسته‌اند موفق شوند و بدون کپی‌برداری از روش‌های آن‌ها برای ورود به دیسکاور استفاده کنید.
در نهایت محتوای خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و تیترهای آن را مرور کنید که آیا جذابیت لازم را دارد. مطالبی که در دیسکریپشن مقاله آورده‌اید در متن مقاله توضیح داده شده است؟ همچنین بررسی کنید که اگر در عنوان محتوای خود در مورد موضوع X صحبت کرده‌اید آیا در متن محتوا نیز راجع به آن توضیح داده‌اید. در صورتی که این موارد در مورد تولید محتوا رعایت نشده باشد، محتوا نمی‌تواند برای کاربران جذابیت داشته باشد و شانس ورود آن به دیسکاور کمتر است.

تولید محتوای خوب

بهبود محتوا با گوگل دیسکاور

نگارش محتوای جدید و به‌روز

یکی از ویژگی‌های مهم سرویس گوگل دیسکاور این است که قابلیت کشف محتوا را در لحظه دارد و به همین دلیل برای سایت‌های خبری مناسب هستند. اما اگر در سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنید، ارسال به موقع محتوا در خصوص موضوعات جدید و پرطرفدار می‌تواند شانس ورود به دیسکاور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین برای تولید محتوا سعی کنید که بر روی موضوعاتی تمرکز کنید که توسط کاربران بیشتر جستجو می‌شوند اما محتوای مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد. محتوای با کیفیت بالا و محتوای همیشه سبز می‌تواند ترافیک سایت شما را برای مدت زمان طولانی بالا نگه دارد که باید جدی گرفته شوند.

تولید محتوای معتبر و قابل اعتماد

تمرکز موتور جستجوی گوگل بیشتر بر روی محتواهای معتبر و قابل اعتماد است. به عنوان مثال کسب و کارهایی که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند باید در تهیه محتواهای خود به شدت دقت کنند زیرا می‌توانند به صورت مستقیم بر روی زندگی افراد مؤثر باشند. به همین دلیل برای تولید محتوا همواره تلاش کنید که از منابع معتبر و در عین حال با کیفیت استفاده کنید و از تیترهای اغراق‌آمیز یا گمراه‌کننده یا اصطلاحا تیترهای زرد استفاده نکنید.
رعایت این نکات تنها روی گوگل دیسکاور اثر نمی‌گذارد بلکه برای گوگل هم بسیار مهم است و محتوای گمراه‌کننده و خطرناکی را که قبلا ایندکس کرده است از بین ببرد. در محتوایی که تولید می‌کنید باید ثابت کنید که از چیزی که در مورد آن صحبت می‌کنید اطلاع دارید و به باید به مخاطبان خود اثبات کنید که شما مرجع معتبری برای موضوعی هستید که آن‌ها جستجو کرده‌اند.

استفاده از محتواهای بصری

استفاده از محتواهای بصری در تولید محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بهینه‌سازی محتوا برای گوگل دیسکاور است. با توجه به اینکه سرویس دیسکاور یک رسانه بصری است، زمانی که کاربران در حال اسکرول کردن یک فید هستند، جذب محتواهایی می‌شوند که از لحاظ بصری جذابیت بیشتری داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند نظر کاربران را به محتوای موجود در دیسکاور جلب کند، تصویر اصلی است که در محتوا استفاده شده است. تصویر اصلی یکی از مهم‌ترین مواردی است که چشمان کاربران بر روی آن تمرکز می‌کند.
در تولید محتوای مورد نظر خود به منظور ورود به دیسکاور از تصاویر حذاب و باکیفیت استفاده کنید که در عین حال با موضوع مقاله شما مرتبط باشد. مطمئن شوید تصاویری که در محتوای خود استفاده می‌کنید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در صورت ورود محتوا به دیسکاور در اندازه مناسب ظاهر شده و به مخاطبان نمایش داده شود.
این نکته در مورد محتواهای ویدئویی نیز اهمیت دارد و می‌توانید در صورتی که در مورد موضوع محتوای خود یک ویدئوی با کیفیت و دارید بدون شک آن را منتشر کنید. ویدئوها از مواردی هستند که برای موتورهای جستجو روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و به همین دلیل استفاده از ویدئوهای با کیفیت بالا می‌تواند به میزان قابل توجهی ترافیک سایت شما را افزایش دهد. لازم نیست برای ساخت ویدئو میلیون‌ها تومان هزینه کنید؛ تنها کافی است یک ویدئوی جذاب متناسب با محتوای مورد نظر خود تولید کنید.

بهبود تجربه کاربری سایت خود

یکی از الزامات ورود محتوا به گوگل دیسکاور و ایندکس شدن سریع محتوای خود، بهبود تجربه کاربری سایت است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. البته که در ایندکس شدن یک محتوا تولید محتوای متنی جذاب و منحصر به فرد از اهمیت بالاتری برخوردار است اما موارد دیگری وجود دارد که باید در سایت بهبود پیدا کند. در صورتی که قصد دارید ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که سایت شما کاملا Mobile Friendly است به این معنی که کاربران با استفاده از تلفن همراه خود می‌توانند محتوای سایت را بدون هیچ مشکل مشاهده کنند. سرعت لود یا بارگذاری بالا نیز یکی از مواردی است که می‌تواند تجربه کاربری خوبی برای کاربران رقم بزند.

استفاده ازGoogle Web Stories

همانطور که گفته شده گوگل دیسکاور این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند هر آنچه را که در لحظه به آن فکر نمی‌کردند جستجو کرده و به راحتی پیدا کنند. یکی از ابزارهای جدیدی که برای دسترسی به این کاربران در اختیار دارید ابرازی به نام Google Web Stories است. با استفاده از این ابزار این امکان فراهم می‌شود که صاحبان سایت‌ها و کسب و کارها بتوانند به صورت بصری داستان سرایی انجام دهند. سرویس وب استوری گوگل رقیبی برای استوری‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، فیسبوک و اسنپ‌چت است با این تفاوت که این سرویس در گوگل دیسکاور و سرچ گوگل نیز قابلیت دسترسی دارد.

پیشنهاد: دریافت خدمات سئو سایت و بهینه سازی وبسایت از منتوریکس

بررسی عملکرد دیسکاور در سرچ کنسول گوگل

با استفاده از سرچ کنسول گوگل نه تنها می‌توان عملکرد یک سایت را مورد بررسی و تحلیل قرار داد بلکه این امکان فراهم می‌شود تا بتوان به گوگل دیسکاور نیز دسترسی داشت. در سرچ کنسول گوگل یک صفحه اختصاصی وجود دارد که کمک می‌کند تا بتوان عملکرد محتوا را در دیسکاور به صورت دقیق و جامع مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. در این صفحه می‌توان میزان بازدید کلی برای دوره زمانی مشخصی را پیدا و همچنین ترافیکی که توسط برخی از پست‌ها ایجاد می‌شود را بررسی کرد. با استفاده از گزارش دیسکاور در سرچ کنسول گوگل می‌توان به سوالات زیر پاسخ دقیق و روشن داد:

  •  سایت مورد نظر هر چند وقت یک بار توسط گوگل دیسکاور به کاربران نمایش داده می‌شود؟
  •  ترافیک سایت مورد نظر چقدر است؟
  •  سرویس دیسکاور بیشتر چه نوع محتواهایی را به کاربران نمایش می‌دهد؟
  •  صفحه محتوای سایت در دیسکاور نسبت به موتورهای جستجوی قدیمی چه تفاوتی دارد؟‌

استفاده از سرچ کنسول

بررسی عملکرد دیسکاور

نتیجه‌گیری

سرویس گوگل دیسکاور یک محتوای شخصی‌سازی شده است که از قابلیت درک علایق کاربران و نحوه پیشرفت آن‌ها در طول زمان برخوردار است. در صورتی که صاحبان سایت‌ها و کسب و کارهای مختلف محتوای جذاب، منحصر به فرد و با کیفیت تولید کرده و به اصطلاح محتوای همیشه سبز و متناسب با حوزه فعالیت خود منتشر کنند که پاسخگوی همه نیازهای کاربران باشد، می‌توانند شانس خود را برای ورود محتوا به گوگل دیسکاور افزایش دهند. ورود یک محتوا به سرویس دیسکاور به این معنی است که سایت می‌تواند ترافیک بسیار قابل توجهی را از طریق این سرویس دریافت کند که نتیجه آن کسب درآمد بیشتر به خصوص برای مشاغل و کسب و کارهای آنلاین است. تولید محتوای منحصر به فرد، بهبود تجربه کاربری سایت، استفاده از محتواهای بصری جذاب و طراحی صفحات به صورت Mobile Friendly از اقدامات مهمی هستند که می‌توانند شانس ورود محتوا به دیسکاور را افزایش دهند.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف