با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟
سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:23، 1400/10/13
گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟


در فضایی که هر روز رقیب جدید و تازه‌ای وارد بازار وب می‌شود، بدون استفاده از ابزارهای مختلف، نمی‌توان موفق شد. گوگل سرچ کنسول یک ابزار تحلیلی است که می‌توان از آن برای بررسی وضعیت عملکرد سئو سایت استفاده کرد. اما چطور باید در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کرد؟ سرچ کنسول چه اطلاعاتی را از سایت و کاربران آن در اختیار ما می‌گذارد؟ آیا تنها استفاده از سرچ کنسول می‌تواند برای تحلیل اطلاعات کاربران و عملکرد سایت کافی باشد؟ در این مطلب از منتوریکس با ما همراه باشید تا سرچ کنسول را به‌صورت جامع و کامل به شما معرفی کنیم.

گوگل سرچ کنسول چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

گوگل سرچ کنسول (Google Seach Console) یک ابزار رایگان است که از سمت گوگل توسعه داده می‌شود. گوگل به صاحبان سایت توصیه می‌کند تا از سرچ کنسول برای بررسی و زیر نظر گرفتن داده‌های سایت استفاده کنند. برای رسیدن به نتایج اول گوگل باید معیارها و فاکتورهای مورد نظر این موتور جستجو را رعایت کرده باشید.

تنها داشتن محتوای سئو شده غنی از کلمات کلیدی نمی‌تواند شما را به صفحه اول تبلیغات در گوگل برساند. محتوا سئو شده تنها یکی از فاکتورهای موثر است. سرچ کنسول ابزارها و امکانات زیادی را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید با استفاده از آن ها، مشکلات سایت خود را شناسایی و رفع کنید. با استفاده از سرچ کنسول سئو را موثرتر و بهتر انجام می‌دهید.

بنابراین نباید در نصب سرچ کنسول روی سایت تردیدی داشته باشید. آمارهایی که از گوگل سرچ کنسول به دست می‌آید، روند بازدید کاربران از سایت شما را نشان می‌دهد. از طرف دیگر می‌توانید جایگاه لحظه‌ای سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل با استفاده از از سرچ کنسول ببینید. آموزش گوگل سرچ کنسول، بررسی مداوم داده‌های سایت را برای شما ممکن می‌کند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

داده‌های گوگل سرچ کنسول از نتایج جستجوی کاربران گرفته می‌شود

داده‌های گوگل سرچ کنسول از نتایج جستجوی کاربران گرفته می‌شود

گوگل سرچ کنسول چگونه کار می‌کند؟

دقیقا از زمانی که نصب گوگل سرچ کنسول را روی سایت خود انجام می‌دهید، پروسه جمع آوری داده‌های گوگل شروع می‌شود. دسترسی به اطلاعات قبل از نصب سرچ کنسول ممکن نیست اما با کمی تاخیر اطلاعات بعد از نصب به شما نمایش داده می‌شود. فضای کاری گوگل سرچ کنسول پُر از نمودارها، جداول و داده‌های مختلف است.

هر کدام از نمودارها و جدول‌هایی که در منوی سرچ کنسول می‌بینید، یکی از فاکتور‌ها و معیارهای اطلاعاتی سایت شما را نشان می‌دهد. با جستجوی یک کلمه کلیدی، می‌توانید جایگاه سایت خود را برای آن عبارت ببینید. مقایسه تعداد بازدید، کلیک، نرخ CTR و رتبه سایت در دو بازه زمانی هم به شما برای بررسی روند رشد سایت کمک می‌کند.

از طرف دیگر داده‌های جمع آوری شده سرچ کنسول از سایت شما، اطلاعات زیادی مانند صفحات با ارور 404، صفحات ریدایرکت شده، صفحات Duplicate، صفحات با تگ noindex و… را نشان می‌دهد.

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟

برای این که بتوانید به نتایج اول سرچ گوگل را پیدا کنید، باید ابزارهای مختلف را به کار بگیرید. گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس به عنوان ۲ ابزار رایگان و کاربردی گوگل شناخته می‌شوند. برخلاف تصور، داده‌های به دست آمده از این دو ابزار به هم وابسته نیستند. اگرچه می‌توان از داده‌های هر دو سایت در کنار هم و به شکل مکمل استفاده کرد اما گرفتن نتایج درست از یک ابزار، وابسته ابزار دیگر نیست.

برای موفقیت سایت به دو فاکتور مهم نیاز دارید. اول از همه بهبود سئوی سایت بر اساس الگوریتم‌های موتور جستجو است. استفاده از گوگل سرچ کنسول برای همین کار انجام می‌شود. سرچ کنسول جدید گوگل تمامی معیارها و فاکتورهای مهم برای الگوریتم‌های گوگل را به شما نشان می‌دهد. بهبود هر قسمت، نتیجه خود را در بیشتر شدن ترافیک ورودی از نتایج سرچ گوگل نشان می‌دهد.

اما اگر گوگل سرچ کنسول این است، پس گوگل آنالیتیکس چیست؟ گوگل آنالیتیکس یعنی چی؟ اگر سرچ کنسول می‌تواند نتایج سرچ گوگل را بهبود ببخشد، پس چه نیازی به آنالیتیکس است؟ چه الزامی وجود دارد که ما را مجبور به نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس کند؟

گوگل سرچ کنسول اگرچه یک ابزار تحلیلی و مبتنی بر داده است اما فاکتورها و ویژگی‌های مهم برای آن، از الگوریتم‌های موتور جستجو می‌آید. یعنی کاربران نقش کمتری در گوگل سرچ کنسول دارند. تعداد بازدید و کلیک کاربران اندازه گیری می‌شود اما چیزی که مهم است جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل است. برخلاف سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس یک ابزار کاربر محور است. یعنی می‌تواند اطلاعات جامعی را از کاربران در اختیار ما بگذارند.

نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت می‌تواند به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

  • چند کاربر از سایت بازدید کرده‌اند؟
  • هر کدام از این کاربران چه مدت زمانی را در سایت گذرانده‌اند؟
  • بیشترین ورودی سایت از چه درگاهی است؟ کاربران از چه سایتی وارد سایت من شده‌اند؟
  • کاربران سایت چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارند؟ سنشان چقدر است؟ از کدام کشور هستند؟ مرد هستند یا زن؟
  • آیا مطالب سایت به اندازه کافی مفید و جذاب است؟ کدام مطالب برای کاربران جذاب‌تر بوده است؟
  • چه تعداد از بازدید کنندگان من تبدیل به کاربر دائمی شده‌اند؟ آیا سایت من در تبدیل کاربر به خریدار موفق بوده است؟

با دیدن این سوالات متوجه می‌شوید که گوگل سرچ کنسول بررسی موتور جستجو و رفتار کاربر را تا قبل از ورود به سایت انجام می‌دهد. بعد از ورود کاربر به سایت، نوبت گوگل آنالیتیکس است که کار خود را شروع کند. به طور کلی تفاوت‌های سرچ کنسول و آنالیتیکس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

چرا آمارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس یکسان نیستند؟

آمارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس نباید یکسان باشد. در واقع اگر این دو ابزار یک آمار یکسان را ارائه دهند، باید تعجب کرد. البته در برخی از جزئیات مثلاً تعداد کاربر ورودی، تعداد کلیک و تعداد بازدید نتایج یکسان است اما به طور کلی هر ابزار گزارشات و منوی مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل است که در فیلم آموزش سرچ کنسول، صحبت کوتاهی در مورد گوگل آنالیتیکس می‌شود.

در واقع گوگل آنالیتیکس نیاز به آموزش جدا و تخصصی دارد و نباید آن را با آموزش گوگل سرچ کنسول یکی کرد. از طرف دیگر داده‌های روی گوگل سرچ کنسول، با تأخیر بارگذاری می‌شود. یعنی در هر روز، داده‌های یک یا دو روز قبل را روی نمودار می‌بینید.

در صورتی که گوگل آنالیتیکس به شکل زنده یا real time هم می‌تواند کار کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که اطلاعات کلی این دو ابزار گوگل، با یکدیگر یکسان باشند. جهت تحلیل هریک از داده های ابزارهای سئو میتوانید از متخصص و مشاوره دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

داده‌های گوگل سرچ کنسول توسط مدیران سایت، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسان استفاده می‌شود

داده‌های گوگل سرچ کنسول توسط مدیران سایت، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسان استفاده می‌شود

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

استفاده از گوگل سرچ کنسول کاربران خاصی نمی‌شود. آموزش کار با گوگل سرچ کنسول می‌تواند برای هر کسی که به دنبال اطلاعات بیشتر در دنیای مجازی است، مفید باشد. اینکه سرچ کنسول گوگل چیست و چه کارهایی می‌توان با آن انجام داد را صاحبان کسب و کار اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین باید بدانند.

اما آیا کاربران سرچ کنسول تنها شامل کسانی می‌شود که سایت اینترنتی دارند؟ آیا اطلاعات و نمودار‌های موجود در سرچ کنسول به درد کسی به غیر از مدیران سایت نمی‌خورد؟ براساس قابلیت‌ها و امکاناتی که سرچ کنسول ارائه می‌دهد، ورود به سرچ کنسول گوگل و ثبت نام در آن مناسب افراد زیر است:

  • سئوکارها و دیجیتال مارکترها: اولین گروهی که باید حتماً کار با گوگل سرچ کنسول را بلد باشند، دیجیتال مارکتر‌ها هستند. برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت و رسیدن به رتبه‌های اول گوگل، باید ترافیک ورودی سایت را زیر نظر گرفت. خدمات وب مستر گوگل امکان رصد ترافیک را فراهم می‌کند. از طرف دیگر سئوکارها، برای دیدن نتایج تغییرات در سایت و میزان اثرگذاری آن به سرچ کنسول نیاز دارند.
  • صاحبان کسب و کارها: دسته دوم صاحبان کسب و کار‌ها هستند. اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، باید بتوانید از سرچ کنسول برای تحلیل داده‌های کاربران استفاده کنید. قبل از هرگونه تصمیم و تغییر در وب سایت، بررسی نتایج اولیه سرچ کنسول لازم است.
  • مدیران سایت: کار مدیران سایت به مراتب وابستگی بیشتری به سرچ کنسول دارد. مدیر سایت ممکن است از یک تا چند دامنه اینترنتی و فروشگاه آنلاین را مدیریت کند. برای تحلیل داده‌ها و کنترل مشکلات هر کدام از این سایت‌ها به سرچ کنسول نیاز است. در واقع ابزارها و امکانات سرچ کنسول سایت است که به مدیر یا ادمین توانایی کنترل داده‌ها و تحلیل نتایج را می‌دهد.
  • وب دولپرها: رفع مشکلات فنی سایت به دست وب دولوپرها یا توسعه‌دهندگان وب انجام می‌شود. یک توسعه دهنده وب می‌تواند از سرچ کنسول برای بررسی مشکلات کد سایت استفاده کند. در واقع سرچ کنسول این اجازه را به وب دولوپر می‌دهد که قبل از هر کسی مشکلات کد سایت را پیدا و حل کند.

نحوه نصب گوگل سرچ کنسول روی سایت

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، باید مراحل دادن دسترسی به گوگل را انجام بدهید. قبل از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، امکان دیدن نتایج و آمار کاربران ورودی به سایت وجود ندارد. حتی بعد از ثبت سایت هم نمی‌توانید به داده‌های قبل از این زمان دسترسی داشته باشید. بنابراین بهترین کار آن است که به محض ایجاد وب سایت، از گوگل سرچ کنسول هم استفاده کنید.

قبل از هر چیز به حساب جیمیل خود وارد شوید. بدون اکانت گوگل نمی‌توانید مراحل ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید. پس از اینکه به اکانت خود وارد شدید، مراحل زیر را دنبال کنید:

صفحه ثبت نام در گوگل سرچ کنسول
صفحه ثبت نام در گوگل سرچ کنسول

از قسمت منوی سمت چپ می‌توانید با انتخاب گزینه search property، به سایت‌های ثبت شده خود در سرچ کنسول دسترسی داشته باشید. در صورتی که هیچ سایتی را تا الان ثبت نام کرده باشید، دامنه‌ی به شما نمایش داده نمی‌شود. هر سایت در سرچ کنسول به عنوان یک property شناخته می‌شود. برای اضافه کردن سایت دو گزینه در اختیار خواهید داشت. گزینه Domain را زمانی انتخاب کنید که بخواهید تمام زیر دامنه‌ها را بدون در نظر گرفتن پیشوند http و https ثبت کنید.

تفاوت domain و URL Prefix

تفاوت domain و URL Prefix

با نوشتن آدرس سایت در کادر مورد نظر و زدن دکمه continue، پنجره جدیدی به شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا مالکیت دامنه یا domain ownership را تایید کنید. برای این کار باید خط کد مشخص شده را در تنظیمات DNS سایت وارد کنید.پس از وارد کردن کد در DNS و زدن دکمه verify، دسترسی به صورت کنسول داده می‌شود.

وارد کردن کد در DNS برای اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول

وارد کردن کد در DNS برای اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول

در صورتی که به سرور سایت دسترسی ندارید، نمی‌توانید از این مرحله عبور کنید. به جای آن می‌توانید از کادر سمت راست استفاده کنید تا گزینه‌های بیشتری به شما داده شود.

  • آدرس سایت را با در نظر گرفتن پیشوند http و https در کادر مشخص شده وارد کنید
ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به روش url prefix
ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به روش url prefix

با نوشتن آدرس سایت و زدن دکمه continue، پنجره جدیدی به شما نمایش داده می‌شود. در اینجا به غیر از گزینه آخر که همان اضافه کردن خط کد به DNS سایت است، 4 روش دیگر در اختیار دارید.

  1. HTML file: با انتخاب این گزینه می‌توانید یک فایل کم حجم HTML را دانلود کنید. این فایل باید در هاست سرور آپلود شود. با این کار می‌توانید دسترسی داده‌های سایت را به گوگل سرچ کنسول بدهید. آپلود کردن فایل نیاز به تخصص خاصی ندارد و لازم نیست که دانش برنامه نویسی داشته باشید اما ممکن است به کمک تیم فنی نیاز پیدا کنید. در صورتی که تیم فنی و هاست سایت دسترسی ندارید، گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید.
  2. HTML tag: با انتخاب این گزینه تگ متا تاییدیه سایت مخصوص به شما تولید می‌شود. این خط کد را باید در قسمتصفحه اول سایت وارد کنید. این خط کد باید برای همیشه و تا زمان استفاده از سرچ کنسول در قسمت هد باقی بماند. در صورت پاک کردن آن حتی بعد از تاییدیه گوگل، دسترسی سرچ کنسول شما قطع می‌شود. این روش برای ثبت نام در گوگل سرچ کنسول سایت‌های وردپرسی کاملا مناسب است. با نصب افزونه یواست yoast و مدیریت تگ‌های متا، به راحتی می‌توانید دسترسی سایت را به سرچ کنسول بدهید.
  3. Google Analytics: با اضافه کردن analytics.js یا gtag.js در قسمتصفحه اول سایت، می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. یعنی اگر سایت شما از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کند، برای نصب گوگل سرچ کنسول می‌توانید از دسترسی آنالیتیکس استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که اگر نوع و سطح property آنالیتیکس روی edit نباشد، امکان انجام این کار وجود نخواهد داشت.
  4. Google Tag Manager: با داشتن سطح دسترسی publish در Google Tag Manager container، می‌توانید سرچ کنسول را هم برای سایت خود فعال کنید. اگر این دسترسی را ندارید، باید از روش‌های دیگر کمک بگیرید.
روش های گرفتن تاییدیه گوگل سرچ کنسول سایت
روش های گرفتن تاییدیه گوگل سرچ کنسول سایت

نصب گوگل سرچ کنسول روی سایت‌های وردپرس

بهترین راه برای ایجاد اتصال بین گوگل سرچ کنسول و سایت وردپرس استفاده از متا تگ است. با نصب افزونه yoast می‌توانید متا تگ را بدون کمترین دردسر در قسمت هد صفحه اول قرار دهید.

کدی که باید در افزونه یواست وردپرس برای اتصال سرچ کنسول وارد کنید

کدی که باید در افزونه یواست وردپرس برای اتصال سرچ کنسول وارد کنید

افزونه یواست به شما کمک می‌کند تا بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. با رفتن به بخش تنظیمات و انتخاب گزینه general، پنجره جدیدی به شما نمایش داده می‌شود. در این قسمت باید سربرگ webmaster tools را انتخاب کنید. حالا برای اتصال ساعت تنها کافی است تا کد تاییدیه گوگل را در کادر مقابل google verification code وارد کنید.

نصب گوگل سرچ کنسول با افزونه یوست در سایت های وردپرسی

نصب گوگل سرچ کنسول با افزونه یوست در سایت های وردپرسی

با انتخاب HTML tag نرم افزار رایت سرچ کنسول می‌توانید به این کد دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت‌نام سایت در گوگل سرچ کنسول {آموزش تصویری}

قابلیت‌ها و امکانات گوگل سرچ کنسول

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول را امکانات و قابلیت‌های آن تعیین می‌کند. با در نظر گرفتن داده‌هایی که سرچ کنسول در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید بخش قابل توجهی از تحلیل سایت را انجام داد. عکس زیر صفحه اول گوگل سرچ کنسول را نشان می‌دهد. در سمت چپ، منوی دسترسی سریع وجود دارد که شما را به بخش‌های مختلف هدایت می‌کند.

در صفحه اول اطلاعات جامعی درباره عملکرد سایت به شما داده می‌شود. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر و بررسی‌های جزیی‌تر باید به بخش‌های دیگر سر بزنید. در ادامه هر کدام از این بخش‌ها را را بررسی خواهیم کرد.

داشبورد گوگل سرچ کنسول

داشبورد گوگل سرچ کنسول

Performance

مهم‌ترین بخش گوگل سرچ کنسول، Performance است. برای مشخص کردن عملکرد سایت در بازه‌های زمانی مختلف باید از قسمت Performance استفاده کنید. در این صفحه تعداد کلیک، تعداد بازدید، نرخ CTR و جایگاه سایت به شما نشان داده می‌شود. با بررسی نمودار هم می‌توانید افت و خیز این معیارها را زیر نظر بگیرید. اگر سایت شما به طور ناگهانی رشد یا کاهش ترافیک ورودی را تجربه کند، از طریق این نمودار قابل مشاهده است. در صفحه Performance، 3 بخش مهم داریم:

  • فیلترها
  • متریک‌ها
  • تب‌ها
منوی Performance گوگل سرچ کنسول
منوی Performance گوگل سرچ کنسول

ردیف بالایی که به ما اجازه تغییر نوع جستجو، مشخص کردن بازه زمانی و فرمت جستجو را می‌دهد، فیلتر‌ها هستند. در پایین این بخش، معیارها و متریک‌های مهم برای گوگل سرچ کنسول نشان داده می‌شود. این معیارها شامل موارد زیر است:

  • Total click: تعداد کاربرانی که از طریق گوگل روی لینک شما کلیک کرده‌اند
  • Total Impressions: تعداد دفعاتی که لینک صفحات شما به کاربران در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شده است
  • Average CTR: این نرخ مشخص می‌کند که هر چند بازدید باعث به دست آوردن یک کلیک شده است
  • Average Position: این معیار جایگاه لینک سایت شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد

در پایین بخش متریک‌ها هم تب‌ها را می‌بینید. با عوض کردن حرکت تب می‌توانید متریک‌های سرچ کنسول را برای هر کوئری، صفحه، منطقه جغرافیایی و… مشاهده کنید. هر کدام از این تب‌ها اطلاعات مخصوص به خود را نشان می‌دهد. در ادامه هر کدام از این تب‌ها را توضیح داده‌ایم:

  • Query: کوئری‌ها همان کلمات و عبارات جستجو شده توسط کاربران هستند. بررسی این طرح به شما نشان می‌دهد که کاربران عمدتاً با چه کلمات کلیدی لینک شما را پیدا کردند. از طریق این تب می‌توانید پُرجستجوترین کلمات را پیدا کرده و محتوای خود را با این کلمات غنی کنید.
  • Page: در این تب پُربازدیدترین صفحات داخلی سایت به شما نمایش داده می‌شود. از طریق این تب می‌توانید ببینید که آیا صفحات مهم شما رتبه گوگل گرفته اند یا نه. از طرف دیگر بررسی این تب به شما برای تعریف صفحات لندینگ کمک می‌کند.
  • Country: در این تب می‌توانید ببینید که بیشترین کاربران شما از کدام کشورها و منطقه جغرافیایی هستند. البته استفاده از فیلترشکن‌های تغییر دهنده آی پی (ip) باعث می‌شود که نتوان به آمار این تب اعتماد زیادی کرد.
  • Device: این تب کاربران شما را در 3 دسته بندی کلی کاربران دسکتاپ، موبایل و تبلت تقسیم می‌کند. عملاً از طریق تب دیوایس می‌توانید بفهمید که عمدتا چه کاربرانی سایت شما را می‌بینند. اگر بیشتر بازدیدکنندگان شما را کاربران موبایلی تشکیل می‌دهند، یعنی باید صفحات شما موبایل فرندلی باشد.
  • Search appearance: این تب نتایج جستجو را به Rich Result و متغیر‌های دیگر تقسیم می‌کند
  • Date: در تب Date، بازدید هر روز سایت شما نشان داده می‌شود.
تب های Performance سرچ کنسول
تب های Performance سرچ کنسول

با فیلتر کردن نتایج جستجو، داده‌های نمودار متریک و تب هم تغییر می‌کند. یعنی گوگل سرچ کنسول دست شما را برای بررسی داده‌های کلی تا جزئی باز می‌گذارد.

Coverage report

در کنار بررسی گزارش عملکرد سایت، باید گزارش Coverage را هم بررسی کنید. با ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، خزنده‌های گوگل سایت شما را ایندکس می‌کنند. خزنده‌ها یا crawlers، ربات‌هایی هستند که محتوای درون سایت را بررسی کرده و آن را رتبه بندی می‌کنند. بدون ایندکس شدن صفحات داخلی، سایت شما در لیست نتایج جستجوی گوگل نشان داده نمی‌شود.

با ایندکس شدن سایت صفحات دارای ارور، هشدار، سالم و ایندکس نشده مشخص می‌شوند. آمار و اطلاعاتی که در گزارش Coverage وجود دارد، باید به طور مرتب بررسی شود. هر چقدر که بتوانید صفحات دارای ارور و مشکل را کمتر کنید، رتبه و امتیاز سئویی بهتری می‌گیرید. برای عملکرد بهتر خزنده‌های گوگل باید صفحات بلا استفاده و دارای مشکل را از لیست ایندکس خارج کنید.

گزارش Coverage گوگل سرچ کنسول

گزارش Coverage گوگل سرچ کنسول

در این بخش می‌توانید صفحات را در انواع زیر ببینید:

  • صفحات با ارور سرور
  • صفحات با ارور ۴۰۴
  • صفحات با ارور سافت ۴۰۴
  • صفحات ریدایرکت شده
  • صفحات دوپلکیت
  • صفحات با تگ نوایندکس
  • صفحات ایندکس نشده
  • صفحات ایندکس شده

بررسی گزارشات این صفحه هم باید به طور متناوب و مستمر باشد تا در صورت دیدن هر گونه مشکل، سریعاً نسبت به رفع آن اقدام کنید.

Sitemaps

سایت مپ مانند یک نقشه شهری است که به ربات‌های گوگل آدرس محل دقیق صفحات داخلی را می‌دهد. بدون سایت مپ، ربات‌های گوگل درون لینک‌های سایت گم خواهند شد. نداشتن سایت مپ یک امتیاز منفی بزرگ برای شما خواهد بود. گوگل همه سایت‌ها را برای داشتن سایت مپ درست و کامل تشویق می‌کند. با رفتن به منوی سایت مپ، تمام نقشه‌های فعال و ایندکس شده سایت به شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که مشکلی در بارگزاری سایت مپ وجود داشته باشد، خبری از success سبز رنگ نخواهد بود.

اگر مقابل آدرس نقشه سایت success نوشته شده باشد، ثبت Sitemap درست بوده است

اگر مقابل آدرس نقشه سایت success نوشته شده باشد، ثبت Sitemap درست بوده است

Page experience

در منوی Page experience، تجربه کاربری مورد توجه گوگل است. برای امتیازدهی به صفحات سایت، گوگل از 3 فاکتور زیر استفاده می‌کند:

  • Mobile Usability: موبایل فرندلی بودن صفحات سایت و عناصر درون آن اهمیت زیادی برای گوگل دارد. حتی اگر عمده بازدید کنندگان شما را کاربران موبایلی تشکیل ندهند، باز هم باید صفحات سایت شما رسپانسیو و یوزر فرندلی باشد.
  • HTTPS: داشتن گواهینامه ssl، امنیت کاربران را در گردش وب تضمین می‌کند. در گذشته گوگل تنها سایت‌های فروشگاهی را به داشتن این گواهینامه ملزم می‌کرد اما حالا نبود HTTPS، باعث پنالتی برای سایت می‌شود.
  • Core Web Vitals: دیدن نتایج Core Web Vitals و رفع مشکلات آن به شما برای جذاب‌تر کردن صفحات برای کاربران کمک می‌کند. معیارها و فاکتورهایی که در Core Web Vitals بررسی می‌شود، باید به طور مستمر بهبود پیدا کنند.
بررسی منوی Page experience گوگل سرچ کنسول
بررسی منوی Page experience گوگل سرچ کنسول

Links

در این بخش می‌توانید گزارش کاملی از بک لینک‌های سایت خود را ببینید. در این صفحه تمام لینک‌های داخلی و خارجی سایت به شما نمایش داده می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید برترین لینک‌های داخلی و خارجی را هم ببینید. بررسی این بخش به شما کمک می‌کند تا صفحات با بیشترین لینک را پیدا کنید. از طرف دیگر امکان پیدا کردن سایت‌هایی که بیشترین بک لینک را به شما داده‌اند، وجود دارد.

در صورتی که این بک لینک‌ها قدرت و اعتبار کافی ندارند، می‌توانید آن را حذف کنید. همچنین بررسی انکر تکست‌ها لینک‌ها هم از طریق همین منو ممکن است.

Settings

از طریق منو تنظیمات هم می‌توانید به Property settings و Crawling دسترسی داشته باشید. در صورتی که قصد تغییر مالکیت Property را دارید، باید از منوی Settings اقدام کنید. بررسی اتصال بین گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هم از همین نوع ممکن است. در بخش Crawling، می‌توانید نتایج Crawl stats را ببینید. این گزارش به شما کمک می‌کند تا تعداد خزنده‌های گوگل سایت خود را بررسی کنید. علاوه بر آن می‌توانید بفهمید که چند درصد از خزنده ها، وظیفه ایندکس کردن صفحات سالم را برعهده دارند.

هر چقدر بتوانید تعداد خزنده‌های بیشتری را به صفحات سالم خود متمرکز کنید، رشد سایت شما سریع‌تر خواهد بود. مشغول شدن خزنده‌ها به صفحات دارای ارور و ریدایرکت، نتیجه‌ای جز کاهش ایندکس مفید نخواهد داشت. برای بهبود این درصد باید از فایل robots.txt، کمک بگیرید. در نوشتن و ایجاد فایل robots.txt، باید نهایت دقت را داشته باشید تا مباد صفحات سالم و مهم را برای ربات گوگل بلاک کنید.

پرتکرارترین سوالات شما درباره گوگل سرچ کنسول

پرتکرارترین سوالات شما درباره گوگل سرچ کنسول

سوالات پرتکرار درباره گوگل سرچ کنسول

هنگام کار با گوگل سرچ کنسول ممکن است با سوالات زیادی روبه‌رو شوید. در ادامه مطلب سوالات متداول درباره سرچ کنسول را می‌خوانید.

گوگل سرچ کنسول چه کاری انجام میدهد؟

گوگل سرچ کنسول یک ابزار جمع آوری داده است که اطلاعات خود را از روی نتایج سرچ کاربر به دست می‌آورد. از طرف دیگر سرچ کنسول سایت شما را با در نظر گرفتن معیارهای گوگل بررسی می‌کند و مشکلات آن را اعلام می‌نماید. به همین دلیل سرچ کنسول یک ابزار فوق‌العاده برای سنجش سایت است.

آیا داده های گوگل سرچ کنسول قابل اعتماد هستند؟

بله کاملاً. سرچ کنسول توسط گوگل توسعه داده می‌شود و داده‌های موجود در آن هم از جستجوی گوگل جمع آوری شده است. بنابراین هیچ گونه خطایی در آمار نشان داده شده وجود ندارد. با خیال راحت می‌توانید به داده‌های سرچ کنسول اعتماد کنید و برای توسعه کسب و کارتان برنامه بریزید.

از چه زمانی می‌توان داده های سرچ کنسول را مشاهده کرد؟

از زمان راه اندازی سرچ کنسول روی سایت تا مشاهده اولین نتایج، به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارید. ممکن است در همان ساعت اولیه ثبت نام، نتایج را ببینید اما به طور معمول حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا گوگل داده‌های جمع آوری شده را در سرچ کنسول شما بارگذاری کند.

چه زمانی برای استفاده از اطلاعات سرچ کنسول مناسب است؟

اطلاعات سایت در سرچ کنسول باید متناسب با حجم کار و میزان ترافیک ورودی بررسی کرد. اگر تعداد کاربران روزانه بالایی ندارید، بررسی هفتگی و ماهانه کافی است. تا می‌توانید در پایان هر فصل یک بررسی جامع مقایسه با فصل قبلی داشته باشید. اما برای سایت‌های با ترافیک بالا، بررسی روزانه داده‌های سرچ کنسول بی فایده نیست.

آمار و اطلاعات google search console هر چند وقت یکبار باید مورد بررسی قرار بگیرند؟

بهتر از داده‌های گوگل سرچ کنسول را هر ماه بررسی کنید. با مقایسه داده‌های هر ماه با ماه قبلی می‌توانید میزان رشد یا افت ترافیک خود را ببینید.

مزایای استفاده از گوگل سرچ کنسول چیست؟

مزایای سرچ کنسول گوگل آنقدر گسترده است که بدون آن نمی‌توان انتظار موفقیت سایت را داشت. با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید عملکرد سایت خود را زیر نظر بگیرید. همچنین می‌توانید سازگار بودن یا نبودن سایت‌تان با معیارهای گوگل را بررسی کنید. سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که پُربازدیدترین صفحات، پُرجستجو ترین کلمات کلیدی و… را به شما نشان می‌دهد.

آیا امکان اتصال داده‌های گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید با ورود به حساب گوگل آنالیتیکس خود این کار را انجام دهید. در منوی سمت چپ، گزینه acqusition را انتخاب کنید. Search Console را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. با کلیک روی Set up Search Console data sharing، داده‌های سرچ کنسول در گوگل آنالیتیکس هم نشان داده می‌شود. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت به مشتریان خود، داده های سرچ کنسول و آنالیتیکس را بصورت حرفه ای و منظم بررسی می کند.

سخن آخر

اگر بخواهیم درک درستی است وضعیت سایتمان و کاربران آن داشته باشیم، باید از ابزارها کمک بگیریم. بدون ابزار بررسی رفتار کاربر و جایگاه سایت در نتایج موتور جستجو ممکن نیست. ابزار‌هایی که از سمت گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو معرفی شده‌اند، به اندازه کافی جامع و کاربردی است. گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، رایگان و با قابلیت‌ها و امکانات فراوان است. هر کدام از این ابزارها در جایگاه خود باید به کار گرفته شود.

یادگیری گوگل انالیتیکس آموزش دسته بندی کاربران و تبدیل آن‌ها به خریدار را برای شما آسان می‌کند. اما قبل از اینکه بخواهید رفتار کاربران را بررسی کنید، باید بتوانید خود را در معرض چشم آن‌ها قرار دهید. گوگل سرچ کنسول دقیقا برای همین کار ایجاد شده است. حتی دانلود رایگان آموزش گوگل سرچ کنسول هم می‌تواند به شما برای یادگیری مهم‌ترین بخش‌ها و امکانات سرچ کنسول کمک کند. اما تنها به اموزش رایگان گوگل سرچ کنسول اکتفا نکنید.

الگوریتم‌های گوگل به طور مستمر در حال به روز رسانی و ارتقا هستند. به همین شکل، معیارها و فاکتورهای مهم برای سرچ کنسول تغییر می‌کند. بنابراین در کنار دیدن فیلم‌های آموزشی یا گذراندن دوره‌ دیجیتال مارکتینگ رایگان، باید اخبار گوگل و منابع چاپی را هم در نظر داشته باشید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی منتوریکس و متخصص سئو کردن سایت‌های مختلف است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف