با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست؟
سپیده برون
سپیده برون
12:50، 1399/08/30
محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست؟


تا حالا اسم درخت همیشه سبز را شنیده‌اید؟ همیشه سبز عبارتی است که برای گیاهانی که در تمام فصول سال برگ‌های سبز خود حفظ می‌کنند، به‌کار برده می‌شود. محتوای همیشه سبز یا محتوای evergreen نیز یک محتوای بهینه ‌شده است که هرگز تازگی خود را از دست نمی‌دهد. وقتی مقاله‌ای در وبسایت منتشر می‌شود برای همیشه قابل دسترسی است. اما ممکن است روزی برسد که محتوای آن کهنه شود و دیگر کارآمد نباشد، ولی محتوای همیشه سبز هرگز قدیمی نمی‌شود و کاربر همیشه می‌تواند به اطلاعات آن استناد کند، حتی اگر ده‌ها سال از انتشار آن گذشته باشد.

 

اهمیت محتوای evergreen هم در تمایزی است که با محتوای دارای تاریخ انقضا دارد. اما آیا تولید محتوای همیشه سبز راز و رمز خاصی دارد؟ اصلا چگونه باید محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ نگران نباشید در ادامه با توضیح مثال‌های کاربردی محتوای همیشه سبز را بهتر خواهیم شناخت. همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس باشید.

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست؟

عناوین محتواهای همیشه سبز شامل موضوعاتی هستند که مناسبت خاصی ندارند و در هر زمانی از سال فکر کاربران را به‌ خود مشغول می‌کنند. مثلاً جستجوی «چگونه لاغر شویم؟» احتمالاً قدمتی به‌اندازه عمر اینترنت دارد! مهم نیست که در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم یا صد سال دیگر، مردم همیشه خواهان کاهش وزن هستند.

محتوای همیشه سبزراهنمای کامل محتوای همیشه سبز با منتوریکس

اجازه دهید با ذکر چند مثال دیگر، قضیه را کاملاً روشن کنیم:

  • «چگونه اپلای کنیم؟»: اقدام برای گرفتن پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه خارجی کاری است که دانشجویان در طول سال و به‌طور مستمر انجام می‌دهند. هر زمان که عده‌ای دنبال اطلاعات اولیه هستند تا ببینند اصلاً از کجا باید شروع کنند این عبارت را سرچ می‌کنند.
  • «برنامه بازی‌ فوتبال و جدول لیگ»: مسابقات فوتبال به‌جز چند هفته در تمام طول سال برگزار می‌شوند. حتی در همان هفته‌ها نیز می‌توان در یک جای جهان یک لیگی را پیدا کرد که بازی‌های آن به‌راه باشند. جدول امتیازات فوتبال و برنامه بازی یک عبارت پرجستجو بین عاشقان فوتبال است.
  • حالا برویم سراغ نمونه‌هایی از عناوین و موضوعات غیر همیشه سبز تا تفاوت آن را از عناوین همیشه سبز بیاموزیم:
  • «انتخابات ریاست جمهوری»: هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و نهایتاً یکی دو ماه قبل از برگزاری انتخابات موضوع داغی برای پرداختن است.
  • «تزئین سفره هفت‌سین»: خودمانیم دیگر! سالی یکبار دم عید آن هم هول‌هولکی دنبال ایده جدید و رنگ سال برای چیدن سفره هفت‌سین می‌گردیم.
  • «المپیک»: اگر المپیک ورزش‌های زمستانی را هم حساب کنیم، سالی دوبار اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست؟

انتخاب محتوای همیشه سبز

حالا که موضوعات همیشه سبز را به تفصیل توضیح دادیم، مسلماً درک محتوای همیشه سبز آسان‌تر است. محتوای evergreen محتوایی است در مورد یک عنوان همیشه سبز که هرگز از مد نمی‌افتد. بیایید مثال‌های زیر را با یکدیگر بررسی کنیم:

«پختن برنج به‌روش‌های مختلف» اصول پخت برنج طی سالیان سال تغییرات چندانی نکرده است. هر کشور و ذائقه‌ای شیوه خاص خود را دارد اما اصول یکسان است. بنابراین اگر مقاله‌ای درباره این موضوع در سال ۱۳۸۶ منتشر شده باشد همچنان کاربران از آن استفاده می‌کنند. نظرتان راجع‌به «بهترین مقصد برای مهاجرت» و «جدول امتیازات فوتبال» چیست؟ آیا این‌ها محتوای همیشه سبز محسوب می‌شوند؟ اینکه برای مهاجرت چه کشوری را انتخاب کنید بستگی به فاکتورهایی همچون سیاست‌های خارجی کشور مقصد در قبال شهروندان کشور مبدا و قوانین مهاجرت دارد که هر ساله تغییر می‌کنند. جدول امتیازات فوتبال نیز هر فصل تغییر می‌کند. بنابراین مقاله‌ای که امسال نوشته می‌شود به‌درد سال بعد نمی‌خورد.

اخبار، مقالات متمرکز بر فرهنگ و هنر امروزی، روند مد و لباس، مقاله راجع‌ به ابزارهای الکترونیکی و حتی محتوایی که درباره متدهای بازاریابی دیجیتال، سئو سایت و اینستاگرام منتشر می‌شود از آنجایی که مستلزم به‌روزرسانی پیوسته است، محتوای همیشه سبز محسوب نمی‌شود. منتوریکس در ارائه و انجام خدمات سئو، استراتژی صحیح تولید محتوا برای سایت ها را در نظر می گیرد.

سایت عصر ایرانبه ندرت در سایت خبری عصر ایران محتوای همیشه سبز پیدا می‌کنید. 

اهمیت محتوای همیشه سبز چیست؟

تا به‌حال اسم بازی ریسک را شنیده‌اید؟ یک بازی بردگیم استراتژیک است. برای برنده شدن در آن باید قدرت آنالیز بالا و حواس جمع داشته باشید. استراتژی محتوا نیز شبیه بازی ریسک است. برای نتیجه گرفتن از محتوای تولیدی باید بتوانید شرایط را تحلیل کنید و اطلاعات جامعی درباره سلیقه مخاطب و ترندها و کاربرد آن‌ها داشته باشید. اما تفاوت بازی ریسک با تولید محتوا در هزینه دادن است. برای بسیاری از افراد اصلاً برد و باخت مهم نیست و آن‌هایی که برای‌شان مهم است کمی بعد با شوخی دوستان و خانواده سرحال می‌آیند. ولی در دنیای کار باید فاکتورهای قابل کنترل برای موفقیت را پیدا کنید. محتوای همیشه سبز به 2 دلیل نقش بزرگی در پیشبرد استراتژی محتوای شما ایفا می‌کند:

ا. رتبه شما را در نتایج جستجو بالاتر می‌برد

اصل ماجرا این است که محتوای همیشه سبز طبیعتاً باکیفیت و نسبتاً طولانی است. بنابراین در موتورهای جستجوگر رتبه بالاتری را هم کسب می‌کند. اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد که اصلاً محتوای همیشه سبز محسوب نمی‌شود. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهند که هر چه تعداد کلمات مقاله بیشتر باشد، امتیاز بیشتری از موتورهای جستجو کسب می‌کند. علاوه‌ بر این به‌عنوان کارشناس تولید محتوا باید مطمئن شوید که مقاله حاوی کلمات کلیدی پربازدید است.

۲. بعد از مدتی منجر به بازگشت هزینه‌ها می‌شود

همانطور که قبلاً گفتیم چون موضوع محتوای همیشه سبز طوری انتخاب می‌شود که همیشه تازه است، مردم مدام در جستجوی آن هستند. بنابراین بازدید زیادی دارند. اگر مداوم محتوای تولیدی را بهینه‌سازی کنید، بدون این‌که لازم باشد کاری فراتر از تبلیغ در گوگل و انتشار مطالب انجام دهید، به شما ترافیک می‌دهد.

انواع محتوای همیشه سبزاز موضوعات بالا برای تولید محتوای همیشه سبز استفاده کنید.

نکاتی برای تولید محتوای همیشه سبز

  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب: کلمات کلیدی دم‌دراز ممکن است در مواقعی بهترین گزینه باشند. اگر کلمه‌ کلیدی کم‌بازده و نامطلوب انتخاب کنید، حتی ماندگارترین محتوای همیشه سبز نیز ارزش چندانی ندارد.
  • سئو، سئو، سئو: وقتی کلمه کلیدی مناسب خود را پیدا کردید، فراموش نکنید که از به‌روزترین تکنیک‌های سئو برای بهینه‌ سازی نرخ تبدیل محتوا استفاده کنید. مقالات همیشه سبز را با لینک به‌هم وصل کنید تا رتبه‌بندی سئو را بهبود بخشید.
  • برای مبتدیان بنویسید: شاید دوست داشته باشید که تخصص خود را به اشتراک بگذارید، اما آن را به‌زبان قابل فهم و ساده برای مبتدیان بنویسید. چون افراد حرفه‌ای از منابع اصلی و تخصصی استفاده می‌کنند و کم پیش می‌آید که در مقالات عمومی دنبال نکته‌ای برای یادگیری باشند.
  • از واژه‌های فنی استفاده نکنید: مبتدیان اغلب زبان بیش از حد فنی را نمی‌فهمند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از استفاده از آن خودداری کنید.

به‌روزرسانی منظم محتوای همیشه سبز

همانطور که از نام محتوای همیشه سبز برمی‌آید، این نوع محتوا باید همیشه ثمربخش باشد. بنابراین باید از به‌روز بودن محتوای خود مطمئن شوید. اگرچه در بیشتر مواقع در به‌روزرسانی مطالب کار زیادی لازم نیست، اما به تحقیقات و مقالات جدید لینک بدهید یا اگر نکته‌ی تازه‌ای یادگرفتید به آن بیفزایید. به‌علاوه به‌روزرسانی محتوا و تاریخ انتشار آن رتبه‌بندی سئو را بهبود می‌دهد. هنگامی که آپدیت محتوا تمام شد می‌توانید آن را مانند یک مقاله جدید به مخاطب عرضه کنید. اما پیش از آن این موارد را چک کنید:

  • مقاله شما آنقدر مفید و کاربردی است که مخاطب با انجام آن نتیجه بگیرد؟
  • اصطلاحات گیج‌کننده و قلمبه‌سلمبه بدون توضیح در متن شما وجود دارد؟
  • لحن نوشته شما دوستانه و صمیمی است؟ محتوای شما حاوی اطلاعات تخصصی است؟
  • خوانندگان می‌توانند مطلب را به‌راحتی از طریق سایت یا سایر شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند؟

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر تمامی مباحث تولید محتوا مسلط شوید.

ایده‌پردازی برای تولید محتوای همیشه سبز

اگر هنوز نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید یا ایده‌هایتان برای محتوای همیشه سبز ته کشیده است، ما در ادامه یک لیست جامع تهیه کرده‌ایم که می‌تواند حسابی کمکتان کند. از آنجایی که تولید محتوای همیشه سبز باید یک هدف پیوسته در کسب‌وکار شما باشد، احتمالاً تا زمانی که بتوانید ایده‌های خودتان را داشته باشید از این فرمت‌ها استفاده می‌کنید. این صفحه را بوکمارک کنید که هر زمان گیر کردید و کفگیر خلاقیتتان ته دیگ خورد حتماً از آن کمک بگیرید.

محتوای همیشه سبز

حواستان به سبزی محتواهایتان هست؟

۱.راهنمای نحوه استفاده/چگونه استفاده کنیم: یک راهنمای جامع درباره نحوه استفاده از یک ابزار یا پلتفرم بنویسید. حتی اگر از اختراع آن ابزار دهه‌ها گذشته باشد، یک راهنمای کاربردی ماندگاری بالایی دارد.

۲.راهنمای نحوه انتخاب/چطور بخریم/چی بخریم: مردم همیشه دنبال محصولات، ابزار و خدمات جدید هستند. اولین شخصی هم که از تصمیم آن‌ها برای خرید خبردار می‌شود، گوگل است. با اشتراک‌گذاری نحوه انتخاب یک کالا یا خدمات به آن‌ها لطف بزرگی می‌کنید.

۳. راهنمای ساخت هر چیزی: اگر بلدید یک وسیله کاربردی یا کاردستی بسازید، راهنمای گام‌به‌گام تهیه آن را منتشر کنید.

۴.راهنمای مبتدیان: هر روز عده‌ای تصمیم می‌گیرند تا یک کار جدید را شروع کنند. درست است که سراسر اینترنت پر از آموزش برای تازه‌کارهاست. اما با بررسی محتوای بقیه و نظرات کاربران می‌توانید کم‌وکاستی‌ها را بشناسید و یک مقاله درجه یک بنویسید.

۵.نحوه کار برای افراد متخصص: شما و آدم‌هایی که دنبال دوره‌های پیشرفته یا نکات سطح بالا برای کار خود می‌گردند، یک زبان تخصصی مشترک دارید. برای همین هم گاهی نوشتن راهنمای پیشرفته آسان‌تر از راهنمای مبتدی است.

۶.سوالات متداول: مردم همیشه خدا کلی سوال دارند. حتی اگر ده‌ها بار به نحوه‌ مختلف به یک موضوع پرداخته باشید همیشه کسی هست که از روی آن چند خط پریده باشد. سوالات مشتریان و مخاطبان فعلی خود را جمع‌آوری کنید و سر فرصت برای آن‌ها جواب‌های دقیق بنویسید. هر چند وقت یکبار آن را آپدیت کنید و بعد از مدتی یک صفحه تحت‌ عنوان پرسش‌وپاسخ رایج برای آن راه بیندازید.

۷.واژگان و اصطلاحات تخصصی هر صنعت: هر حوزه‌ای کلمات جدید، علائم اختصاری و عباراتی دارد که به‌گوش مردم عادی آشنا نیست. به این فکر کنید چقدر افرادی که دنبال دانستن معادل یک کلمه تخصصی به زبان فارسی هستند از مقاله شما استقبال می‌کنند.

۸. بهترین ترفند: حتماً مقاله‌هایی مانند ۲۰ ترفند آرایشی یا ۱۰ ترفند آشپزی را زیاد دیده‌اید. اگر روشی مخصوص به‌خود برای انجام کارها دارید یک مقاله مفصل درباره آن بنویسید. برای ایجاد تمایز عنوان «بهترین ترفند» را روی آن بگذارید. البته اگر واقعا نسبت به سایر ترفندها برتری دارد!

۹.نقد و بررسی محصولات: یکی از محبوب‌ترین موضوعات همیشه سبز نوشتن Review یا نقد و بررسی است.

۱۰.تاریخچه: مردم وقتی یک عنوان جدید می‌بینند، ذهنشان درگیر نحوه‌ی شکل‌گیری و به‌وجود آمدن می‌شود. به عنوان یک متخصص، با نوشتن یک تاریخچه به آن‌ها بگویید چگونه همه چیز به اینجا رسیده است.

جمع‌بندی

فراموش نکنید که تولید محتوا باید یک کار دلی و لذت‌بخش باشد. تنها در این صورت است که می‌توان مقاله‌ای متفاوت و بالاتر از سطح معمول در اینترنت نوشت. به هیچ وجه برای این‌که در سبد محتوای سایت، محتوای همیشه سبز داشته باشید، یک موضوع رندوم انتخاب نکنید. اول حسابی تحقیق کرده و ترندها را بررسی کنید. سپس با نظرسنجی ببینید موضوع چقدر برای مخاطبان شما جذابیت دارد و در نهایت یک محتوای همیشه سبز خلاقانه تولید کنید.

اگر این مطلب برای‌تان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چرا بازاریابی محتوا بخشی جدایی‌ ناپذیر از تولید محتواست؟» را هم مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما تماس بگیرید.

 

مقالات آموزشی سئو داخلی و محتوا که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو داخلی چیست؟
  2. سئو محتوا چیست؟
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. تقویم محتوایی
  5. چطور ایده های محتوایی پیدا کنیم؟
  6. انواع محتوا ها و فرمت های تولید محتوا
  7. چگونه محتوا بنویسیم؟
  8. جریان محتوا (Content flow) چیست؟
  9. داستان سرایی در تولید محتوا
  10. محتوای همیشه سبز
  11. بهبود مقالات قدیمی برای بهبود سئو
  12. کلمات کلیدی longtail
  13. کیورد استافینگ

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف