با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو صفحات کتگوری چیست و چه کاربردی دارد؟

سئو صفحات کتگوری چیست و چه کاربردی دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو صفحات کتگوری چیست و چه کاربردی دارد؟


صفحات دسته‌بندی یا همان کتگوری یکی از اصلی‌ترین بخش در هر وب‌سایتی است که بسیاری از کسب و کارها به آن‌ها توجه کافی نمی‌کنند. اما این صفحات می‌توانند بسیار مهم و تعیین‌کننده باشند و سئو کتگوری آن‌ها بسیار مهم است زیرا در صورت بالا بردن رتبه آن‌ها، زیرمجموعه‌هایشان نیز ترافیک و بازدید بیشتری دریافت می‌کنند. تقریبا تمام فروشگاه‌های آنلاین دسته‌بندی‌های خاص خود را دارند. بدون صفحات دسته‌بندی، ساختار سایت ناقص می‌ماند و بهینه‌سازی موتورهای جستجوی سایت فروشگاهی نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. اما چگونه می‌توان سئو صفحات دسته‌بندی را بهینه‌ کرد؟ در ادامه این مقاله از مجله منتوریکس به این موضوع خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:


راهنمای سئو کتگوری

یکی از مهمترین کارهایی که برای بهبود سئو صفحات دسته‌بندی در سایت انجام می‌دهند، تأکید بر تشخیص نیاز کاربران است. به این معنی که در ابتدا باید مطمئن شوید که کاربرانی که به دنبال کلمات کلیدی شما هستند، به دنبال دسته‌بندی محصول یا مقاله خاصی هستند و یا نه، فقط به دنبال یک صفحه محصول یا یک صفحه مقاله‌اند. این اولین مرحله در بهینه‌سازی سئو صفحات دسته‌بندی است. در نظر داشته باشید برای دریافت خدمات سئو سایت، می توانید با ما در تماس باشید.

سئو کتگوری

راهنمای سئو کتگوری


تشخیص نیاز کاربران، اولین گام در سئو کتگوری

بازنگری در نیاز کاربر، اولین و مهمترین قدم در سئو دسته‌بندی صفحات سایت است. برای این کار، باید ابتدا خود را به جای کاربر قرار داده و تلاش کنید با توجه به کلیدواژه (یا کلیدواژگان) مورد نظرشان، نیاز آنها به یک صفحه دسته‌بندی یا صفحه محصول را متوجه شوید. برای مثال، کلمه «خرید رایانه» را در نظر بگیرید، به نظر می‌رسد کاربران در این جستجو به دنبال صفحه دسته‌بندی هستند که در آن قادر به انتخاب از میان محصولات مختلف باشند، نه اینکه تنها به صفحه محصول خاصی هدایت شوند.
در مرحله بعد، به کمک گوگل، با بررسی رقبا و سایت‌های مشابه می‌توانید متوجه شوید که آیا بیشتر آن‌ها در صفحات کتگوری‌شان یا صفحات محصولاتشان، از کلیدواژه مورد نظر شما استفاده کرده‌اند یا خیر. بعد ببینید که آیا وبسایت‌های رقیب برای کلیدواژه موردنظر، سئو کتگوری را انتخاب کردند یا سئو در صفحه اصلی وبسایت. اگر بیشتر سایت‌ها از سئو صفحات دسته‌بندی استفاده کرده باشند، احتمال موفقیت در سئو دسته‌بندی بیشتر است. اما در هر صورت، قبل از اقدام به انجام هرکاری، باید از نیاز کاربر کاملا آگاه باشید.

نیاز کاربران

نیاز کاربری در سئو


سوال: اگر هیچ نتیجه‌ای در گوگل برای کلیدواژه مورد نظرمان برای صفحات دسته‌بندی وبسایت‌های مختلف وجود نداشت چه کنیم؟

اگر در صفحه اول گوگل، هیچ دسته‌بندی برای یک کلمه کلیدی وجود نداشت، نباید به سادگی نتیجه بگیریم که این کلمه برای سئو کتگوری مناسب نیست. ممکن است رقبای شما هنوز متوجه نشده باشند که می‌توانند با این کلیدواژه یک صفحه دسته‌بندی را بهبود بخشند، در نتیجه شما با انجام این‌کار می‌توانید از آنها پیشی بگیرید. برای تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی برای چه نوع صفحاتی مناسب هستند، باید نیاز کاربر را در نظر گرفته و رفتار رقبا و محتوای موجود را بررسی کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک صفحه دسته‌بندی مقالات برای کلمه «آموزش سئو» بهتر از مقاله تکی برای جواب دادن به نیاز کاربر باشد. با ایجاد صفحات دسته‌بندی، می‌توان به نتایج بهتری در سئو دسته‌بندی دست یافت.


بهینه‌سازی تجربه کاربری صفحات کتگوری

بله، بهینه‌سازی تجربه کاربری برای سئو دسته‌بندی بسیار مهم است. به طور کلی، صفحات دسته‌بندی نرخ پرش بالایی دارند زیرا کاربران از آن‌ها به عنوان نقطه شروع جستجو استفاده می‌کنند. برای بهبود تجربه کاربری، باید صفحه را به گونه‌ای طراحی کرد که کاربران به راحتی بتوانند به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، شما می‌توانید مقالات پایه‌ای را در بالای صفحه قرار داده و سپس مقالات پیشرفته‌تر را در زیر آنها قرار دهید. همچنین، با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان محتوا را به گونه‌ای چیند که کاربران به راحتی بتوانند به محتوای موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل، توصیه اکید ما این است که از نمایش لیست‌های طولانی محتوا خودداری کنید و به جای آن از تقسیم‌بندی صفحات برای بهینه کردن سئو کتگوری و در نتیجه سئو وبسایت خود استفاده کنید.

سئو

بهینه‌سازی تجربه کاربری


بهینه‌سازی سرعت صفحه دسته‌بندی، گام دیگر در بهبود سئو کتگوری

باید بدانید که صفحات دسته‌بندی حاوی تعداد زیادی محصول و مقاله هستند. این بدان معناست که وقتی کاربر هر صفحه کتگوری از وبسایتتان را باز می‌کند، تعداد زیادی درخواست به سرور ارسال می‌شود تا تصویر و نام هر محصول یا مقاله را نمایش دهد. این می‌تواند باعث کاهش سرعت صفحات کتگوری شود که نتیجه منفی در سئو وبسایت‌تان می‌گذارد.
بنابراین، در مرحله سوم از سئو دسته‌بندی، باید به فکر بهینه‌سازی سرعت صفحات دسته‌بندی خود باشید. برای این منظور می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند کاهش تعداد درخواست‌ها به سرور، بهینه‌سازی اندازه تصاویر، استفاده از Lazy Load و دیگر روش‌های مشابه استفاده کنید. این کار می‌تواند سرعت بارگیری صفحات دسته‌بندی‌تان را تا حد زیادی افزایش دهد و در نتیجه، باعث بهبود رتبه سئو صفحات دسته‌بندی وبسایت‌تان شود.

بیشتر بخوانید: سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟ {براساس تجربه تیم منتوریکس}


اضافه کردن توضیحات برای سئو کتگوری

در مرحله چهارم از راهنمای بهینه‌سازی سئو کتگوری، قصد داریم یک تکنیک مفید آموزش دهیم. با افزودن متن سئو شده به صفحه دسته‌بندی، می‌توانید صفحه را نسبت به قبل قدرتمندتر کنید. بهترین روش برای این کار اضافه کردن یک متن سئو شده حدود 100 تا 500 کلمه در پایین یا بالای صفحه است.
به خاطر داشته باشید که این متن باید هم جهت و متناسب با نیازهای کاربران باشد و در کل تجربه کاربری را به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار ندهد. از این رو، بهتر است این متن در جایی قرار گیرد که به کاربران کمک کند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.
برای جلوگیری از کاهش تجربه کاربری و عدم رضایت کاربران، ما در منتوریکس ترجیح می‌دهیم که متن را در پایین صفحه پس از نمایش تمام محصولات یا مقالات اضافه کنیم.

توضیحات

توضیحات برای سئو کنگوری


یک تکنیک مهم در سئو کتگوری

دقت کنید خیلی از کاربران بعد از جستجو واژه «آموزش سئو» نیاز به مقاله‌ای پایه دارند تا ببنند که اصلا سئو چیست. ما دقیقا اینجا از تکنیکی ارزشمند استفاده می‌کنیم.
در ابتدای صفحه کتگوری، متنی سئو شده با طول300 واژه در مورد اینکه اصلا سئو چیست، قرار می‌دهیم تا مخاطبی که هیچ آشنایی با سئو ندارد، از همان ابتدا به ساده‌ترین شکل ممکن، یک ذهنیتی درباره «سئو» بداند. حال می‌توانید با کمک مقالات، اطلاعات بیشتری در اختیار وی قرار دهید. این روش، هم نیاز کاربر را به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد هم در سئو صفحات دسته‌بندی نتایج شگرفی می‌آفریند.


سئو صفحات دسته‌بندی با لینک‌سازی داخلی

در مرحله پنجم از راهنمای سئو کتگوری، می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، قدرت سئو صفحات دسته‌بندی خود را افزایش دهید. اما از کجا باید لینک داخلی بگیریم؟

  1. لینک از منو: با توجه به اینکه صفحات دسته‌بندی، اغلب صفحات مهم سایت هستند، می‌توانید لینک آن‌ها را در منوی سایت خود قرار دهید. با این کار، تعداد زیادی لینک داخلی قدرتمند به صفحه دسته‌بندی ایجاد می‌شود.
  2.  لینک از صفحات محصول: برای بهتر کردن سئو دسته‌بندی محصول، پیشنهاد می‌کنیم که از همه صفحات محصول داخل آن یک لینک داخلی به صفحه دسته‌بندی بدهید.
  3.  لینک از مقالات: شما می‌توانید برای افزایش قدرت صفحات دسته‌بندی و همچنین افزایش بازدیدکنندگان، از مقالات مختلف داخل سایت برای لینک دادن به صفحات دسته‌بندی استفاده کنید. با این کار، هم ترافیک سایت‌تان افزایش می‌یابد و هم رتبه صفحات کتگوری‌تان در نتایج جستجو بهبود می‌یابد.


دسته بندی

دسته‌بندی و لینک‌سازی


بهینه‌سازی عنوان و توضیحات صفحات دسته‌بندی، گام مهم دیگر در سئو کتگوری

در واقع، صفحه دسته‌بندی شما در نتایج جستجو ممکن است به همان اندازه صفحات محصول یا مقاله‌تان نشان داده شود. بنابراین، عنوان و توضیحات متا (توضیحات صفحه در نتایج گوگل) بسیار مهم‌اند و می‌توانند تأثیر زیادی بر تصمیم کاربر برای کلیک کردن روی صفحه شما داشته باشند.
برای بهینه سازی صفحه دسته‌بندی و سئو کتگوری، بهتر است عنوان و توضیحاتی بنویسید که به کاربران انگیزه دهد تا بر روی صفحه شما کلیک کنند. به عنوان مثال، اگر دسته‌بندی شما مربوط به محصولات است، بهتر است بر روی عباراتی مانند «پیشنهاد ویژه» یا «تخفیف ویژه» تاکید کنید. همچنین، اگر دسته‌بندی شما مربوط به مقالات است، کلماتی مانند «راهنمای جامع»، «چک لیست» و «0 تا 100» می‌توانند کاربر را ترغیب کند تا روی صفحه شما کلیک کند.

بیشتر بخوانید: استراتژی سئو چیست؟ {راهنمای کامل تدوین استراتژی سئو}


سئو URL دسته بندی: گامی مهم در سئو کتگوری

دسته‌بندی خود انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، آدرس URL برخی وبسایت‌ها ساختار نامناسبی برای صفحه‌بندی است که در نهایت تاثیر منفی در سئو کتگوری می‌گذارد. برای درک این موضوع به این مثال دقت کنید. فرض کنید می‌خواهیم به یکی از خدمات منتوریکس، «خدمات سئو سایت» لینک دهیم. به لینک زیر دقت کنید.
Digitalmentorx.com /contact/study/seo
این لینکی پیچیده و نادرست است؛ درحالیکه این آدرس می‌توانست به یک ساختار ساده‌تر، درست‌تر و قابل فهم‌تر تبدیل شود:
digitalmentorx.com/consult_seo.cfm
هم کاربران و هم موتورهای جستجو معمولا این نوع ساختار آدرس را ترجیح می‌دهند. البته در بعضی از وبسایت‌ها، آدرس صفحات به شدت پیچیده و ناشناخته است! در هر صورت، شما باید تلاش کنید تا برای بهینه‌سازی بهتر سئو دسته‌بندی، ساختار URL صفحه‌تان را بهینه کنید.

یو ار ال

قدمی مهم در سئو


استفاده از BREADCRUMB در بهینه‌سازی سئو دسته‌بندی

لینک‌های بردکرامب به کاربران نشان می‌دهند که در کدام بخش از سایت قرار دارند و به صورت گام به گام، مسیر دقیق را نمایش می‌دهند. این ساختار باعث ایجاد لینک‌سازی قوی برای صفحات مختلف و دسته‌بندی‌های سایت شما می‌شود و کاربران را به سادگی به صفحات مورد نظرشان هدایت می‌کند.


به‌روزرسانی و آپدیت محتوا: مهم‌ترین راز در سئو کتگوری

بروزرسانی و آپدیت منظم و مداوم یکی از عوامل مؤثر در قدرت و بهبود سئو صفحات دسته‌بندی است. هرگاه که محصول جدیدی به دسته‌بندی مورد نظرتان اضافه می‌کنید، به طور خودکار صفحه آن دسته‌بندی بروزرسانی می‌شود و گوگل به‌شدت به این نوع بروزرسانی‌ها علاقه دارد. به همین‌دلیل، بروزرسانی‌های مداوم صفحات دسته‌بندی، اعتبار آن‌ها را به طرز غیرقابل باوری افزایش می‌دهد.
به منظور بهره‌برداری بهینه از این روش، می توانید محصولات جدیدتان را به صورت مداوم به وبسایت خود اضافه کنید. به عنوان مثال، می‌توانید هر روز تعدادی از محصولات خود را به دسته‌بندی‌های مرتبط اضافه کنید تا به طور مداوم صفحات دسته‌بندی‌تان بروزرسانی شوند. این کار باعث افزایش قدرت سئو صفحات دسته‌بندی می‌شود که در نهایت موجب بهبود جایگاه وبسایت‌تان در نتایج جستجوی گوگل می‌شود.


چند اشتباه مهلک در سئو کتگوری و دسته‌بندی وبسایت

  • تگ‌ها و صفحات دسته‌بندی تکراری

یکی از اشتباهات رایج در سئو دسته‌بندی، ایجاد صفحات تکراری برچسب و دسته‌بندی در سایت است. برای مثال، سئوکار ممکن است یک صفحه دسته‌بندی با کلمه «آموزش سئو» ایجاد کند، سپس یک صفحه برچسب دیگر با عبارت «آموزش سئو» در سایت ایجاد کند. این کار باعث کنیبالیزیشن (cannibalization) می‌شود، به عبارتی دو صفحه با کلمه کلیدی یکسان در سایت وجود دارند که در افت شدید سئو وبسایت تاثیر بسزایی دارد.
همچنین، ایجاد صفحه تکراری برای دسته‌بندی و مقاله نیز اشتباه رایجی در سئو دسته‌بندی است. در این حالت، برای مثال، سئوکار یک صفحه مقاله با کلمه «آموزش سئو» در سایت ایجاد می‌کند و در ادامه نام دسته‌بندی را نیز «آموزش سئو» قرار می‌دهد. این اقدام نیز باعث کنیبالیزیشن می‌شود. بهترین راهکار برای این موارد این است که نواقصی که باعث ایجاد صفحات تکراری شده‌اند، برطرف کنید. برای مثال، می‌توانید صفحه دسته‌بندی را نو ایندکس (No-index) کنید تا گوگل آن را نادیده بگیرد تا صرفا مقالهتان را با کلمه کلیدی مورد نظر بهینه شود.

  • اشتباه مهلک دوم: صفحات خالی کتگوری و دسته‌بندی

یکی از اشتباهات رایج در سئو کتگوری و سئو وبسایت، ایجاد ساختار دسته‌بندی بهینه شده بدون وجود محتوای مناسب است. در این روش، بسیاری از صفحات دسته‌بندی و برچسب بدون محتوای مناسب ایجاد می‌شوند.
این صفحات بی‌محتوا در سئو دسته‌بندی به عنوان «صفحات یتیم» شناخته می‌شوند و به دلیل کمبود محتوا و کیفیت پایین، باعث کاهش قدرت کلی سئو وبسایت می‌شوند.
اگر شما نیز با هر یک از این اشتباهات مواجه هستید، در بخش نظرات همین مطلب، مشکل خود را مطرح کنید تا راهکارهای مناسب برای سایت شما توسط کارشناسان ما بررسی و ارائه شود.


آیا سئو دسته‌بندی با سئو برچسب تفاوتی دارد؟

اصولاً، سئو صفحات دسته‌بندی و سئو برچسب تفاوت چندانی باهم ندارند، زیرا ساختار هر دو یکسان است. با این‌حال، با توجه به تفاوت در استفاده کاربران از آن‌ها، تفاوتی در بهینه‌سازی آنها ممکن است وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟


سخن آخر منتوریکس

در این مقاله، سعی کردیم تا به ساده‌ترین شکل ممکن سئو کتگوری را توضیح دهیم. اگر درباره این مطلب، سوال یا نظری دارید، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها آن را با ما در میان بگذارید.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف