با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
23:23، 1399/08/08
چرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟
2 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟


اگر با سئو سایت آشنا هستید و می‌دانید چیست، نیازی به خواندن اوایل این مطلب ندارید و مستقیم به بخش چرا باید به آن اهمیت داد بروید، البته به قول بروس لی بزرگ که می‌گفت "من از کسی نمی‌ترسم که 10,000 ضربه را تنها یک بار تمرین کرده است، بلکه از کسی می‌ترسم که یک ضربه را 10,000 مرتبه تمرین می‌کند"، پس شما هم 10,000 بار سئو را تمرین کنید. اما اگر نمی‌دانید سئو چیست؟ بهتر است از همین ابتدا با منتوریکس پیش بیایید تا قدم به قدم با سئو یا بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجو (Search Engine Optimization) آشنا شویم و به قول کشتی‌گیرها زیر یک خمش را بگیریم و خاکش کنیم. با منتوریکس همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (Search Engine Optimization) است. سئو روش افزایش کیفیت و کمیت ترافیک سایت و همچنین دیده شدن برند تجاری کسب‌وکارتان از طریق نتایج موتور جست‌وجوی رایگان (ارگانیک) است. از مفهوم و اختصار آن که بگذریم، سئو همانقدر که به دیجیتال مارکترها و کاربران مربوط می‌شود، به همان اندازه هم به موتور جست‌وجو مربوط است. در واقع مفهوم این روش، درک خواسته‌های افراد، پاسخ‌هایی که به دنبالشان هستند، کلماتی که استفاده می‌کنند و محتوایی که می‌پسندند، است. چرا باید این مسائل را درک کنیم؟ چون با فهمیدن و پاسخ به این خواسته‌ها می‌توانیم با مخاطب و کسانی که تا به حال ملاقاتشان نکردیم، ارتباط برقرار کرده و یک رابطه‌ی پایدار ایجاد کنیم.

موتور جست‌وجو چیست؟

موتورهای جست‌وجو دستگاه‌های پاسخگویی هستند. آن‌ها میلیاردها قطعه‌ی محتوا را پیدا کرده و هزاران عامل را ارزیابی می‌کنند، تا مشخص شود کدام محتوا پاسخ سوال شما را می‌دهد. موتورهای جست‌وجو تمام این کارها را با کشف و فهرست ‎بندی محتواهای موجود در اینترنت (صفحات وب، PDF، تصاویر، فیلم و غیره) از طریق فرآیندی به نام «خزیدن و ایندکس کردن» انجام می‌دهند و سپس آن‌ها را براساس میزان مطابقت آن با سوال جست‌وجو شده در فرایندی که به آن «رتبه بندی» می‌گوییم، به کاربر در صفحه نتایج جست‌وجو نشان می‌دهند.

سئو چیست

اگر دانستن هدف مخاطب شما یک طرف سکه سئو باشد، ارائه و پیشکش آن به روشی که خزنده‌های موتور جستجو بتوانند آن را پیدا و درک کنند، طرف دیگر سکه است. پس باید سکه را جوری پرتاب کنید که نه خط بیاید و نه شیر! چون باید هم خط را داشته باشید و هم شیر. در این مطلب از بلاگ‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس خواهیم آموخت که چگونه از دو روی سکه سئو به نفع خودمان استفاده کنیم، چون بازاریابی دیجیتال، آن هم از این راه، یک قمار نیست، بلکه شبیه شطرنج است و باید با فکر عمل کرد.

نتایج جست‌وجو ارگانیک چیست؟

همانطور که قبلاً گفتیم، نتایج جستجوی ارگانیک مواردی است که از طریق سئو به‌ دست می‌آید و هیچ هزینه‌ای در قبال آن پرداخت نمی‌شود. در گذشته نتایج جست‌وجو به صورت 10 لینک آبی نمایش داده می‌شد، اما امروزه با پیشرفت صفحات نتایج جست‌وجو، ویژگی‌های زیادی مانند Featured Snippet به آن‌ها اضافه شده است. مانند باکس سوالات، Bread Crumbs، FAQ و...

سئو و اسنیپتسایت رتبه دوم از اسنیپت FAQ یا سوالات متداول برای نمایش سایت در گوگل استفاده کرده. 

برای دیدن این ویژگی‌ها کافی‌ست کلمه‌ای مانند شهرهای کانادا را جست‌وجو کنید تا موتور جست‌وجو لیست کاملی از شهرهای کانادا را در بالای صفحه نتایج جست‌وجو خود نشان دهد یا با جست‌وجوی نام جوزف گوردون لویت، فیلم‌ها، بیوگرافی و تمام اطلاعات این بازیگر را ببینید. به این صورت در کمترین زمان، پاسخ کامل خود را خواهید گرفت. حال اگر کاربر از صفحه نتایج جست‌وجو وارد سایت شما شود و در آن وب‌گردی کند، به این ترافیک، ترافیک ارگانیک گفته می‌شود.

مراحل سئو کدام است؟

حال که با مفهوم سئو، موتور جست‌وجو، ترافیک ارگانیک و صفحه نتایج جست‌وجو آشنا شدیم، بیایید نگاه دقیق‌تری به فرآیند و مراحل سئو بیاندازیم. سئو را می‌توان به 3 مرحله اصلی تقسیم بندی کنیم:

  • سئو تکنیکال (Technical SEO): اولین مرحله در فرآیند سئو، سئو تکنیکال نام دارد. همان‎طور که از نام آن پیداست، ارتباطی با محتوای سایت یا روش‌های ارتقا وب سایت ندارد. در واقع این مرحله، مربوط به تنظیماتی است که باید برای سهولت کار خزنده‌های موتور جست‌وجو انجام دهید. با استفاده از سئو تکنیکال (فنی) می‌توانید اطمینان پیدا کنید که موتورهای جست‌وجو سایت شما را بدون هیچ مشکلی پیدا کرده و ایندکس می‎‌کنند. اگر در این مرحله مشکلی داشته باشید و خزیدن و ایندکس کردن ربات‌ها با مشکل مواجه شود، بر روی رتبه‌ی شما تاثیر منفی خواهد داشت.
  • سئو داخلی (On-page SEO): مرحله دوم On-page نام دارد. در درجه اول این مرحله با محتوا و سایر عناصر موجود در یک صفحه ارتباط دارد. بر خلاف سئو فنی و خارجی، تمرکز اصلی سئو داخلی ارائه سیگنال‌های کافی به خزنده‌های موتور جست‌وجو است تا بتوانند معنی و تم محتوایی شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که موتورهای جست‌وجو صفحه را مانند یک انسان نمی‌خوانند، بنابراین آن‌ها به دنبال سیگنال‌هایی هستند که یک صفحه و اجزایش را بهتر درک کنند. در این مرحله است که شما با ساختار سایت، کلمات کلیدی، پیوندهای داخلی، سئو تصویر و... به آن‌ها سیگنال می‌دهید.
  • سئو خارجی (Off-page SEO): روش‌هایی مانند تبلیغات و گرفتن بک‌لینک برای ارتقا سایت یا وبلاگ است تا بتوانید در صفحه نتایج جست‌وجو رتبه بالاتری داشته باشید. سئو خارجی هوش و دقت بالایی می‌خواهد چون برای گرفتن رتبه‌های بالاتر باید از سایت‌های خوب و بااعتبار بک‌لینک بگیرید. انتخاب یک بک‌لینک خوب برای دیجیتال ماکترها می‌تواند از نان شب واجب‌تر باشد.

سئو و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ

آیا باید متخصص سئو استخدام کنم؟

در ابتدای این مطلب سخنی از بروس لی آوردیم. در اینجا هم دوباره به آن بازمی‌گردیم. اگر می‌خواهید در کاری استاد شوید و به قول معروف کمربند مشکی آن را دریافت کنید، باید چهارتا پیراهن بیشتر پاره کرده و خاک صحنه بخورید. در سئو نیز همین است. هر چقدر یادگیری و تجربه‌تان بیشتر باشد، موفق‌تر خواهید بود. البته بسته به گستردگی کسب‌وکارتان، تمایل به یادگیری و پیچیدگی سایت، می‌توانید سئو اولیه را خودتان انجام دهید. اما شاید کارهای مهم‌تری داشته باشید و بخواهید بخش‌های دیگر را گسترده‌تر کنید، در این صورت استخدام یک متخصص سئو بهترین انتخاب است.

در شرایط حساس و بحرانی نیز می‌توانید از مشاوران و شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات سئو هستند، کمک بگیرید. هر انتخابی که می‌کنید این را به یاد داشته باشید که یک اشتباه سئو، ممکن است آسیب جبران ناپذیری را به سایت و کسب‌وکار شما بزند، پس بسیار با دقت در این راه قدم بردارید.

چرا سئو بسیار اهمیت دارد؟

در حالی که تبلیغات پولی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث ایجاد ترافیک در وب‌سایت شوند، ولی اکثر ترافیک آنلاین توسط موتورهای جست‌وجو به سمت سایت‌ها هدایت می‎شوند، چون با ویژگی‌های جدید صفحات نتایج جست‌وجو می‌توانیم کلیک بیشتری نسبت به تبلیغات معمولی به دست آوریم. همچنین، سئو از راه‌های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی تنظیم شود، می‌تواند به مرور سود خوبی به ثمر آورد. اگر محتوای جامعی ارائه دهید که شایسته رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی مناسب باشد، ترافیک شما با گذشت زمان می‌تواند مانند گلوله برفی باشد که از بالای کوه به پایین می‌آید. همچنین با استفاده از سئو و روش‌های آن مزیت‌های دیگری به دست خواهید آورد که برای کسب‌وکار مدرن امری حیاتی است. در زیر به برخی از مزیت‌های مهم و با اهمیت پرداختیم:

  • دیده شدن برند

از مهم‎ترین عملکردهای سئو، افزایش دیده شدن است، به این معنی که هنگام جست‌وجوی محصولات یا سرویس‌هایی که شما ارائه می‌دهید، افراد می‌توانند شما را راحتتر پیدا کنند. هر چقدر افراد بتوانند شما را بهتر پیدا کنند، رتبه‌ی شما بهتر خواهد بود. همچنین ممکن است این دیده شدن باعث بالارفتن نرخ تبدیل شود. هرچه در یک صفحه نتیجه موتور جست‌وجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید، احتمال دیده شدن و کلیک روی سایت شما بیشتر است.

  • اعتبار

مفهوم اعتبار برای کاربران نسبتاً جدید است، اما برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون در گذشته، صفحات وب با استفاده از روش‌های غیر قانونی، آسیب‌های بسیاری به کاربران زدند، برای همین یک سایت بااعتبار خوب می‌تواند برای آن‌ها نعمت باشد. از طرف دیگر اگر رتبه‌ی بالاتری داشته باشید در پیش کاربران اعتبار بیشتری خواهید داشت و آن‌ها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند.

  • ایجاد تجربه بازدید بهتر

دلیل دیگر حیاتی بودن سئو، یکپارچه کردن سایت شماست. یعنی با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو شما سعی خواهید کرد تمام بخش‌های سایت خود را بهخوبی تنظیم کنید تا بالاترین کیفیت را برای کاربران داشته باشد. به عنوان مثال، هنگامی که برای ریسپانسیو کردن سایت خود قدم برمی‌دارید، این کار باعث می‎شود بتوانید تمامی کاربرانی که با موبایل کار می‌کنند را به سایت خود آورید. از طرفی ورود کاربران موبایلی باعث می‌شود، سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهید تا 50 درصد کاربرانی که دوست دارند صفحه زیر 2 ثانیه بارگذاری شود را راضی نگه‌دارید. سئو مانند یک آسانسور عمل می‌کند و تمام بخش‌های سایت را با خود بالا می‌کشد برای همین کاربر می‌تواند تجربه وب‌گردی بهتری در سایت شما داشته باشد.

  • رشد و پیشرفت

دلیل اصلی و اساسی اهمیت سئو، رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان در دنیای مدرن و دیجیتال امروزی است. سئو کمک می‌کند روابط بهتری با مخاطبان خود ایجاد کنید، تجربه مشتری را بهبود ببخشید، اعتبار و اقتدار خود را افزایش دهید، ترافیک بیشتری برای سایت بیاورید، در رقابت با دیگران برتری داشته باشید، فروشتان را بهتر کنید و مشتریان وفادار به دست آورید.

بهینه سازی کوتور جست و جو سئو

تفاوت سئو با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بعضی افراد گاهی سئو را با دیجیتال مارکتینگ اشتباه می‌گیرند و می‌گویند  آیا سئو همان دیجیتال مارکتینگ است؟ ساده‌ترین جوابی که می‌شود به این سوال داد، این است که سئو از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ است و نقش مهمی را در این وادی بازی می‌کند. سئو می‌‎تواند بخشی از کمپین بازاریابی که شامل تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، PPC، استراتژی محتوا و... می‌شود، باشد.

شما می‌توانید با شرکت در دوره سئو منتوریکس بر تمام اصول سئو سایت مسلط و آماده ورود به بازار کار شوید.

نتیجه‌گیری

دیجیتال مارکتینگ را گروه انتقامجویان تصور کنید. گروهی از قهرمانان با قدرت خاص که دور هم جمع می‌شوند و یک هدف دارند. هر کدام از اعضا کار خاص خود را انجام می‌دهند و برای تیم بسیار مهم هستند، اما سئو مرد آهنی دیجیتال مارکتینگ است. او با تکنولوژی روز و بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت، قدرت دیجیتال مارکتینگ‌تان را بالا می‌برد و در نهایت پیروزی را در صفحه نتایج جست‌وجو برایتان به ارمغان می‌آورد. مراقب باشید تا سرنوشت سئو سایت‌تان مانند مرد آهنی در فیلم بازی پایان نشود!

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «استراتژی سئو چیست؟» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا انجام خدمات سئو کسب‌وکارتان ما را خبر کنید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف