با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟ {براساس تجربه تیم منتوریکس}

سینا یوسفی
سینا یوسفی
11:47، 1401/07/03
سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟ {براساس تجربه تیم منتوریکس}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟ {براساس تجربه تیم منتوریکس}


سئو سایت چقدر طول می‌کشد و چه راهکارهایی برای کاهش آن وجود دارد؟ این سوال را هر کلاینت و مشتری از مدیران سایت، دیجیتال مارکترها و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پرسد. اما پاسخ به این سوال، راحت و آسان نیست. نقشه راه سئو در صورتی می‌تواند با کاهش زمان همراه شود که فاکتورهای خاصی را رعایت کند. اگر فاکتورهایی که در ادامه بیان می‌کنیم را رعایت کنید، زمان نتیجه گرفتن از سئو سایتتان کاهش پیدا می‌کند.

مدت زمان لازم برای سئو سایت چقدر است؟

سئو سایت چقدر طول میکشد؟ گرفتن نتایج سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال، به چه عواملی بستگی دارد؟ زمان نتیجه گرفتن از سئو را می‌توان کاهش داد؟ راهکار گرفتن نتیجه در سئو چیست؟ چطور سریع‌ترین نقشه راه سئو را برای سایتمان بچینیم؟ پاسخ به این سوالات، می‌تواند به شما برای رتبه 1 شدن در گوگل کمک کند. به طور کلی، زمان نتیجه گرفتن از سئو به 9 عامل زیر بستگی دارد:

  • سن و اعتبار دامنه سایت
  • کیفیت و تعداد بک لینک‌های سایت
  • ارورها و خطاها، مشکلات هاست و پنالتی‌ها
  • ساختار و استراکچر سئویی سایت
  • کیورد استراتژی
  • آنالیز و تحلیل رقبا
  • استراتژی محتوایی
  • استراتژی سئو داخلی و سئو خارجی 
  • فاکتورهای Core Web Vitals

برای اطلاع از مدت زمان سئوی سایت، می توانید از صفحه خدمات سئو ، مشاوره رایگان را از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس دریافت کنید.

در ادامه به بررسی هر کدام از فاکتورهای رتبه بندی گوگل و نتایج آن در سئو سایت می‌پردازیم.

سن و اعتبار دامنه سایت

یکی از مهندسان سابق گوگل (مت کاتس)، فاش کرد که سن دامنه دیگر اهمیت زیادی در رنک بندی گوگل ندارد. مثلا بین دامنه‌های با سن 6 ماه و یکسال، تفاوت چندانی نیست. اما پس چه چیزی از جهت سن دامنه روی سئو تاثیر می‌گذارد؟ 

معمولاً سایت‌هایی که چندماهی از زمان بارگذاری آن‌ها روی هاست گذشته باشد، از طرف گوگل crawl و ایندکس می‌شوند. یعنی اگر فقط چند محتوا در سایت خود داشته باشید، خزنده‌های گوگل به سراغ شما می‌آیند. حالا اگر تصمیم به برنامه ریزی سئویی گرفته باشید، با بهبود محتواها، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت، سریع‌تر از سایت‌های دیگر، ایندکس می‌شوید. 

کیفیت و تعداد بک لینک‌های سایت

شاید فکر کنید که با گرفتن بک لینک‌های بیشتر برای صفحات پیلار می‌توانید از مدت زمان سئو سایت بکاهید. اما در صورتی که گوگل متوجه شود که از رپورتاژهای پولی و بک لینک اجاره‌ای استفاده کرده‌اید، احتمال جریمه سایت بالا می‌رود. برای گرفتن بهترین نتیجه در پلن بک لینک و رپورتاژ آگهی، مطلب بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟ را بخوانید.

نمودار رشد طبیعی تعداد لینک‌های خارجی و بک لینک‌های سایت

نمودار رشد طبیعی تعداد لینک‌های خارجی و بک لینک‌های سایت

سرعت و نرخ دریافت لینک خارجی

پاسخ به این سوال که سئو سایت چقدر طول میکشد، باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلفی مثل نرخ دریافت لینک صفحه باشد. افزایش تعداد ناگهانی بک لینک، گوگل را مشکوک می‌کند تا کیفیت و مبدا لینک‌ها را بررسی کند. اما در مقابل، گرفتن بک لینک مداوم و آرام، منجر به ایندکس بهتر و کاهش مدت زمان سئو می‌شود. افزایش ناگهانی تعداد بک لینک، یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه است که به عنوان تلاش برای رتبه گرفتن در مدت زمان کوتاه، شناخته می‌شود. تاثیر این رتبه گرفتن هم پایدار نیست و به سرعت از دست می‌رود.

نمودار رشد غیرطبیعی تعداد لینک‌های خارجی و بک لینک‌های سایت

نمودار رشد غیرطبیعی تعداد لینک‌های خارجی و بک لینک‌های سایت

در همین رابطه بخوانید: چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟

تاکتیک‌هایی که برای کاهش زمان نتیجه گرفتن از سئو استفاده می‌کنید، نباید به شکلی باشد که گوگل را حساس کند. ربات‌هایی گوگل، سعی در پیدا کردن سایت‌هایی دارند که الگوریتم‌های جدید و قدیمی را رعایت نمی‌کنند. آپدیت الگوریتم گوگل در خرداد و مرداد 1401، نشان داد که گوگل به دنبال لیست کردن سایت‌هایی با محتوای مرتبط، هدفمند و مفید است. بنابراین نباید سلامت سایت را فدای مدت زمان سئو کنید. 

ارورها، خطاها، مشکلات هاست و پنالتی‌ها

وضعیت فعلی سایت، در تعیین مسیر و تعیین زمان رسیدن به نتیجه گیری در سئو، بسیار موثر است. هرچقدر که مشکلات مثل نوسان و قطعی هاست، صفحات 404 و اشکال در ریدایرکت‌ها بیشتر باشد، زمان اصلاح آن‌ها و بازگشت به مسیر درست، سخت‌تر خواهد بود. اولین چیزی که از طرف تیم سئو باید بررسی شود، مشکلات خزش و ایندکس سایت است. پس از آن باید به سراغ مشکلات robots.txt، فچ نشدن sitemaps و ساختار لینک سازی سایت بروید. 

ساختار و استراکچر سئویی سایت

ساختار آدرس‌دهی و لینک سازی سایت چگونه است؟ هر چقدر که ساختار برنامه نویسی و کدنویسی سایت غلط و پُراشتباه باشد، زمان سئو شدن سایت، به تعویق می‌افتد. اگر سایت مشکلات زیادی در برنامه نویسی و کدهای داخلی داشته باشد، توان و زمان تیم سئو در ماه‌های اول، صرف پیدا کردن و رفع این مشکلات می‌شود. 

ساده‌ترین ساختار سئویی سایت

ساده‌ترین ساختار سئویی سایت

کیورد استراتژی

تعداد کلمات کلیدی اصلی و صفحات لندینگ می‌تواند روی زمان نتیجه گرفتن از سئو، موثر باشد. استراتژی کلمات کلیدی پروژه باید به شکلی باشد که بتواند بودجه شما و توان تیم فنی را ساپورت کند. هرچقدر تعداد کلمات کلیدی بیشتری را داشته باشید، باید بودجه بیشتری برای رپورتاژ، بهینه سازی، تولید محتوا و... تعیین کنید. 

Search Volume سئو سایت؛ گرفته شده از keywordtool.io

Search Volume سئو سایت؛ گرفته شده از keywordtool.io

مقایسه سختی کلمات کلیدی lsi و لانگ تیل باعث می‌شود که بتوانید میزان رقابت را در سئو سایتتان متوجه شوید. از عکس بالا مشخص است که کلمه یونیکورن «سئو»، بیشترین درجه سختی و رقابت را دارد. بنابراین نمی‌توان در مدت زمان کوتاه برای آن، رتبه گرفت. اما برای «آموزش رایگان سئو سایت» و «هزینه ی سئو سایت»، کارمان ساده‌تر است و می‌توان به سرعت در آن‌ها، به صفحه اول گوگل رسید. 

آنالیز و تحلیل رقبا

از تحلیل و بررسی صفحات لندینگ و سایت‌های رقیب، چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. بررسی رقبا و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف هرکدام از آن‌ها، می‌تواند مسیرتان را روشن‌تر و شفاف‌تر کند. همچنین در تعیین بودجه برای بک لینک و رپورتاژ آگهی، باید درجه سختی کلمات و تعداد رپورتاژهای ماهانه رقبا را هم در نظر گرفت. 

استراتژی بازاریابی محتوایی

استراتژی تیم سئو برای تولید محتوا و به حداکثر رساندن تعداد کلیک و ایمپرشن محتواهای سایت چیست؟ هنگام تدوین استراتژی، تولید محتوا و بهینه سازی آن‌ها، باید الگوریتم‌ها و آپدیت‌های جدید گوگل را هم در نظر گرفت. مهم است که مسیر بهینه سازی محتواهای قدیمی و تولید محتواهای جدید بر اساس آپدیت‌های جدید و فاکتورهای مهم برای آن، باشد. 

استراتژی سئو داخلی و سئو خارجی 

ساختار متاتگ‌ها، تگ H1 صفحات، تگ‌های هدینگ، انکرتکست‌ها، تگ alt عکس‌ها، لینک‌های فالو و نوفالو، برندینگ و تبلیغات، بازاریابی انواع شبکه های اجتماعی و... چگونه است؟ می‌توانید از دایرکتوری‌ها، کامنت‌های بلاگی و پست مهمان برای سئو خارجی، استفاده کنید. 

فاکتورهای Core Web Vitals

هنوز سایت‌های زیادی هستند که به بهبود فاکتورهای کوروب وایتال، اهمیت زیادی نمی‌دهند. بهینه سازی فاکتورهای Core Web Vital می‌تواند تاثیر زیادی روی سرعت رشد سئوی سایت شما بگذارد. برای آشنایی بیشتر با معیارهای Core Web Vital، مطالب زیر را بخوانید:

نقش رقابت بازار در مدت زمان سئو سایت

سهم شما و رقبایتان از بازار دیجیتال چقدر است؟ با دیدن فاکتور Keyword Difficulty در هنگام چیدن استراتژی کلمات کلیدی، می‌توانید تخمین بزنید که چقدر برای هر کلمه، به زمان نیاز است. عکس زیر را ببینید:

سطح بندی Keyword Difficulty در سئو

سطح بندی Keyword Difficulty در سئو

رسیدن به صفحات اول گوگل در کیوردهابی ساده و همچنان ساده، بسیار راحت است. زمان زیادی هم از تیم سئو نمی‌برد. این کیوردها عموماً لانگ تیل‌هایی هستند که باید قبل از کار روی کیوردهای اصلی، روی آن‌ها کار شود. برای کیوردهای خیلی سخت و تقریبا ناممکن هم باید حداقل یکسال زمان داشته باشید. مسیر رتبه گرفتن برای این کیوردها، طولانی مدت و پُرهزینه است. 

نقش لینک‌های داخلی در مدت زمان سئو سایت

واقعیت این است که تعداد و کیفیت لینک‌های داخلی، هنوز هم نقش مهمی در سئو داخلی سایت بازی می‌کند. لینک سازی داخلی خوب مطالب، می‌تواند از مدت زمان سئو سایت کم کند. اگر لینک مطالب جدید را در صفحه پیلار و لندینگ مرتبط یا مطالب پربازدید قدیمی بگذارید، مدت زمان سئو و ایندکس آن را کاهش می‌دهید. اما تاثیر لینک سازی داخلی در سئو سایت، تنها به چنین چیزی بستگی ندارد. فاکتورهای زیادی می‌تواند روی این زمان تاثیر داشته باشد.

تعداد لینک‌های داخلی

به طور معمول، گذاشتن لینک‌های بیشتر در مطلب جدید، می‌تواند گرفتن نتایج سئو را کوتاه‌تر کند. اما این فقط یک بازی برای رکورد زدن در تعداد لینک نیست. الگوریتم‌های گوگل، اهمیت زیادی به محتواهایی می‌دهد که تنها به مطالب مرتبط لینک شده باشند. در صورتی که بتوانید یک دید جامع و کامل به کاربران خود بدهید، می‌توانید انتظار رشد سئویی را داشته باشید.

نقش محتوا در مدت زمان سئو سایت

برای پاسخ به سوال سئو سایت چقدر طول میکشد، باید نقش محتواها را هم در نظر بگیرید. محتوا به 2 شکل در سایت منتشر می‌شود. یا از محتوا و متن سئویی برای لندینگ و صفحات پیلار استفاده می‌کنید، یا اینکه تولید محتوا را در ساختن بلاگ به کار می‌برید. در هر دو صورت، تولید محتوا می‌تواند مدت زمان گرفتن نتایج سئو را کاهش بدهد. اما در همین مسئله هم باید به نکات زیادی را توجه کنید:

کیفیت محتوا، حرف اول را می‌زند

گوگل در آپدیت‌های اخیرش (خصوصا آپدیت محتوای مفید گوگل) نشان داد که اهمیت زیادی به محتواهای مفید و کاربرپسند می‌دهد. قطعا با نوشتن مطالب کوتاه نمی‌توانید انتظار رشد سئویی و گرفتن نتیجه در سئو را داشته باشید. چیزی که گوگل از صاحبان کسب و کار و مدیران سایت می‌خواهد، تولید محتوای مرتبط و مفید است؛ به شکلی که تمام سوالات و نیاز کاربر را برطرف کند. 

از هول حلیم، توی دیگ نیفتید

تولید محتوای مفید به این معنا نیست که برای تمام مطالب صرفا تعداد زیادی کلمه استفاده کنید. اصلا چنین کاری ممکن نیست. تنها برای لندینگ پیج و مطالبی که قرار است آموزشی و جامع نوشته شود، لازم است متنی مفصل و در عین حال کاربردی بنویسید. داستان سرایی برای کاربر، تنها حوصله او را سر خواهد برد. کاربران با دیدن مطالب طولانی، آن را می‌بندند و رد می‌کنند. چنین اتفاقی قطعا نمی‌تواند به سریع‌تر شدن نتایج سئو کمکی کند. 

سرعت انتشار محتوا چقدر باشد؟

رتبه کیوردهای سایت، با بازبینی، بهبود و ویرایش چندباره مطلب، رشد خواهد کرد. بهبود لینک سازی داخلی هم می‌تواند در نقشه راه سئو سایت شما قرار بگیرد. اما اینکه فکر کنید تنها با یک دفعه تولید محتوا حجم بالا و انتشار آن، در سئو موفق می‌شوید، خیال خام است. بهترین کار این است که محتواها، به مرور و با سرعت یکسان و یکنواخت در سایت آپلود شوند. 

چه مدت طول می‌کشد تا سئو شروع به تولید لید و فروش کند؟

برای نتیجه گرفتن از سئو سایت، چقدر باید صبر کرد؟ گرفتن نتیجه در سئو، به عوامل زیادی بستگی دارد و هر کدام از آن‌ها هم می‌تواند روی تاخیر در زمان رسیدن به نتیجه، موثر باشد. برای گرفتن بهترین نتایج سئو، رعایت همه جانبه و اصولی تمامی فاکتورها و ویژگی‌ها لازم است. لنگ زدن در هر کدام از بخش‌های سئو، می‌تواند باعث نتیجه نگرفتن شود. 

از طرف دیگر، رسیدن به لید و فروش با انجام سئو سایت، کاری زمان‌بر و آرام است. حتی اگر در بالاترین رتبه نتایج سرچ گوگل قرار داشته باشید، باز هم ممکن است مشتری وفادار یا مشتری ثابت نداشته باشید. بنابراین نمی‌توانید تنها به سرعت و زمان در سئو سایت فکر کنید. به طور معمول، روال این است که برای گرفتن نتیجه در سئو، به 6 تا 12 ماه زمان نیاز است. در صورتی که سئو با روش‌های سئو کلاه سفید و خاکستری انجام شود، نتیجه گیری کوتاه مدت (مثلا چند هفته) ممکن نیست. 

دیدن تایم لاین سئو به خوبی می‌تواند شما را با مسیر کلی کار آشنا کند

دیدن تایم لاین سئو به خوبی می‌تواند شما را با مسیر کلی کار آشنا کند

برای دیدن نتایج اولیه سئو، به 6 تا 12 ماه زمان نیاز است. این زمان، برای گرفتن لید، افزایش ترافیک سایت و کانورژن کاربران هم در نظر گرفته می‌شود. ممکن است در این زمان به هدفتان برسید اما به طور کلی، با سرمایه گذاری روی سئو، مسیر رشد در طول زمان، مشخص است. برای هر وبسایت، زمان نتیجه گرفتن از سئو متفاوت است و نمی‌توان یک استراتژی ثابت را برای هر وبسایتی استفاده کرد. 

جمع‌بندی

با در نظر گرفتن فاکتورهایی که در بالا مطرح کردیم، می‌توان مشخص کرد که سئو سایت چقدر طول میکشد. سئو کاری تیمی و گروهی است. یعنی همه گروه‌های درگیر (تیم فنی، تیم سئو، تیم تولید محتوا و تیم ادز)، باید هم‌راه، هم‌کار و هم‌مسیر باشند. عقب ماندن هر کدام از این بخش‌ها از مسیر اصلی، قطعا در زمان نهایی رسیدن به نتایج سئویی، تاثیر می‌گذارد. می‌توان پالس‌های مثبت سئو را در ماه‌های ششم به بعد دید، اما برای نتیجه‌گیری کوتاه‌تر از این زمان، روش‌های کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری، پاسخگو نیست. 

مقایسه نتیجه گرفتن پروژه‌های مختلف در بازه زمانی 6 تا 12 ماه

مقایسه نتیجه گرفتن پروژه‌های مختلف منتوریکس در بازه زمانی 6 تا 12 ماه

عکس بالا که از سرچ کنسول پروژه‌های واقعی منتوریکس گرفته شده است، به خوبی نشان می‌دهد که نتیجه گرفتن پروژه سئو سایت در زمان کوتاه، ممکن نیست و باید برای گرفتن لید و فروش، صبر داشته باشید. همانطور که پروژه‌های سئویی موفق می‌تواند باعث گرفتن فروش بیشتر و افزایش درآمد شما شود، شکست در سئو هم می‌تواند شما را از مسیرتان عقب بیندازد و باعث هدر رفتن زمان و هزینه شود. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهدی
1401/10/07
دمت گرررم سینا جانمفید و کاربردی.
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/10/07
دوستِ عزیزِ منتوریکس؛
ممنون از نظر دلگرم‌کننده‌ت. خوشحالم که مطلب ما برات مفید و کاربردی بوده.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف