با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

شغل سئو چیست و چقدر درآمد دارد؟

شغل سئو چیست و چقدر درآمد دارد؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

شغل سئو چیست و چقدر درآمد دارد؟


سئو یا SEO که مخفف عبارت Search Engine Optimizing است به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو بوده و به علم آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل و چگونگی رفتار آن‌ها برای نمایش نتایج جستجوی کاربران اطلاق می‌شود. این فرایند بسیار کاربردی بوده و می‌تواند ترافیک سایت‌های مختلف را از طریق جستجوگرهایی مانند گوگل، بینگ و غیره به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شغل سئو به شغلی گفته می‌شود که در آن یک وب‌سایت بهینه‌تر می‌شود تا کاربران با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری، سایت را در رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنند. سئو یکی از مهم‌ترین و بزرگترین اهداف مدیریتی برای هر سایت محسوب می‌شود زیرا می‌تواند کاربران بیشتریی را به سمت سایت خود هدایت کرده و درآمد خود را از طریق فروش محصول یا تبلیغات به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شغل سئو چیست؟

در سال‌های اخیر بحث آژانس دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در این زمینه بسیار فراگیر شده است و به این ترتیب اکثر کسب و کارها در تلاش برای ورود به دنیای دیجیتال هستند. به همین دلیل رقابت شدید برای کسب رتبه و جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل، بین کسب و کارهای مختلف شکل گرفته است. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو به منظور کسب رتبه بهتر اصلی‌ترین وظیفه یک سئوکار است تا بتواند با دانش علمی و عملی خود ترافیک ارگانیک بیشتری را به سمت یک سایت هدایت کند. در حال حاضر بیش از 1 میلیارد وب‌سایت از سراسر جهان در سطح وب فعالیت می‌کنند که تنها یک سئوکار می‌تواند امکان رقابت کردن به آن‌ها را امکان‌پذیر کند.

سئو

شغل سئو

وظایف متخصص سئو چیست؟

افرادی که به عنوان یک متخصص سئو فعالیت می‌کند باید از یک سری مهارت‌ها برخوردار باشند تا بتوانند یک وب‌سایت را با استفاده از اصول سئو به رتبه‌های اول نتایج جستجو برسانند. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای یک سئوکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  برخورداری از تفکر انتقادی
  • مهارت خوب در نوشتن
  • مهارت لازم در زمینه فنی و برنامه‌نویسی
  •  برخورداری از مهارت‌های اجتماعی
  •  توانایی در تجزیه و تحلیل
  •  توانایی کار با برنامه‌های آفیس به خصوص اکسل
  •  توانایی مدیریت پروژه
  •  توانایی و مهارت کافی در کار با ابزارهای سئو
  •  آشنایی به اصول بازاریابی محتوایی
  •  توانایی شناسایی کلمه‌های کلیدی کاربردی
  •  آشنایی مقدماتی با اصول HTML

هرچه یک متخصص سئو از تعداد بیشتری از این مهارت‌ها برخوردار باشد می‌تواند در این حوزه درآمد بیشتری کسب کند. اما یک سئوکار علاوه بر مهارت‌های لازم که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وظایفی بر عهده دارد که باید نسبت به آن‌ها از آگاهی کافی برخوردار باشد. از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف یک فرد در شغل سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بهینه‌سازی سایت‌ها بر اساس اصول سئو برای موتورهای جستجو
  • بررسی و تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌ها و عملکرد آن‌ها
  •  شناسایی، توسعه و بهینه‌سازی مستمر کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایت
  •  تجزیه و تحلیل و بررسی روش‌های تبلیغاتی سایر رقبا در حوزه مربوطه
  •  همکاری با تیم توسعه و کسب اطمینان از سرعت بارگذاری سایت
  •  برقراری ارتباط مؤثر با تیم محتوا در راستای تولید محتوای با کیفیت بر اساس اصول سئو

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ {با 0 تا 100 سئو آشنا شوید}

چگونه سئوکار شویم؟

یکی از لازمه‌های تبدیل شدن به یک متخصص سئو، کسب مهارت‌های لازم در این حوزه است. درآمد سئوکار در بازار ایران بر اساس روشی که کار می‌کنید متفاوت خواهد بود اما درآمد در این حوزه به گونه‌ای است که ارزش صرف زمان و هزینه برای یادگیری این مهارت‌ها دارد. افراد قبل از ورود به مسیر یادگیری سئو، باید یک سری پیش‌نیازها و مهارت‌های ابتدایی را بیاموزند. در این صورت مسیر تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای و موفق راحت‌تر طی می‌شود. از مهم‌ترین پیش‌نیازهای یادگیری سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آگاهی از حقوق متخصص سئو و روش‌های معمول برای کسب درآمد از آن
  •  آشنایی کافی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو
  •  آشنایی کامل با مفهوم سئو و نقش آن در فرایند بازاریابی دیجیتال
  •  برخورداری از مهارت نوشتاری قوی
  •  آشنایی کافی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)
  •  آشنایی با اصول مقدماتی HTML و CSS
  •  آشنایی با مدیریت پنل هاست

درصد زیادی از این مهارت‌ها و پیش‌نیازها را می‌توان به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت‌های ارائه دهنده آموزش دید و به سطح مهارتی لازم در آن دست پیدا کرد. پس از اینکه یک فرد پیش‌نیازهای لازم برای کار به عنوان متخصص سئو را طی کرد، در مرحله بعدی باید آموزش در مسیر اصلی سئو را آغاز کند. مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای بسیار گسترده و در برخی موارد نامحدود است. اما از ضروری‌ترین مراحلی که یک فرد باید قبل از ورود به شغل سئو طی کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  یادگیری فاکتورهای مهم در زمینه نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل
  •  یادگیری شیوه انجام تحقیق در زمینه کلمات کلیدی
  •  یادگیری جنبه‌های مختلف سئو شامل سئو Off-Page،‌ سئو On-Page و سئو تکنیکال
  • یادگیری مفاهیم سئو محلی (Local SEO)
  •  یادگیری کار با ابزارهای مختلف سئو
  •  استفاده از مهارت و دانش کسب شده در عمل

از راه‌های مختلفی می‌توان برای کسب این مهارت‌ها اقدام کرد. درآمد در زمینه سئو تا حد بسیار زیادی به میزان مهارت سئوکار بستگی دارد؛ پس باید سعی کند که بهترین روش را برای یادگیری در این حوزه انتخاب کند. از جمله رو‌ش‌های ساده در زمینه کسب مهارت‌های سئو می‌توان به استفاده از وب‌سایت‌های معتبر در زمینه آموزش اصول سئو و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی و فیزیکی در این زمینه اشاره کرد. شرکت در دوره‌های حضوری و آنلاین سئو را می‌توان بهترین روش برای یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های سئو دانست، چرا که در این روش‌ها افراد در حین یادگیری تمرین‌ها و پروژه‌های مختلفی را انجام می‌دهند که باعث می‌شود این مهارت‌ها در ذهن فراگیر به خوبی ثبت شود.

درآمد سئوکار در ایران

فضای دیجیتال مارکتینگ در ایران یک فضای نوپا و جوان محسوب می‌شود که باعث می‌شود فرصت‌های شغلی زیادی در این فضا وجود داشته باشد. یکی از حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، حوزه سئو است. با توجه به اینکه رقابت در فضای آنلاین از شدت زیادی برخوردار است، تقاضای زیادی از سوی شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف برای استخدام سئوکار وجود دارد. افرادی که دارای رزومه قوی در این حوزه باشند، شانس بالایی جهت شروع فعالیت در یکی از موقعیت‌های شغلی موجود را خواهند داشت. افرادی هم که به تازگی وارد این فضا می‌شوند می‌توانند برای کسب تجربه و بهتر کردن رزومه خود، به عنوان کارآموز سئو فعالیت خود را آغاز کنند. در ادامه با چند نمونه از فرصت‌های شغلی در زمینه سئو و میزان درآمد آن در بازار ایران آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: 57 نکته کاربردی سئو از زبان جان مولر

کارآموز سئو

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تکمیل تیم سئو خود، کارآموز سئو پذیرش می‌کنند تا پس از طی شدن یک دوره چندماهه، در صورتی که از کار افراد رضایت داشتند نسبت به استخدام آن اقدام نمایند. افرادی که به عنوان کارآموز در یک شرکت شروع به کار می‌کنند، علاوه بر دریافت یک حقوق اندک بر اساس توافق طرفین می‌توانند در طول چند ماه در قالب یک تیم و به صورت حضوری، اصول و مهارت‌های سئو را آموخته و در نهایت به استخدام شرکت درآمده و کسب درآمد کنند.

سئوکار استخدامی در شرکت‌ها

شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به منظور سپردن مسئولیت سئو سایت خود به یک فرد متخصص سئو، نسبت به استخدام افراد اقدام می‌کنند. اشخاصی که در زمینه جدیدترین روش‌ها و متدهای SEO و SEM تخصص داشته باشند و از توانایی برنامه‌ریزی و استراتژی تولید محتوا برخوردار باشند و همچنین بتوانند از طریق شناخت و آنالیز کلمات کلیدی ترافیک خوبی را به سمت سایت هدایت کنند، از شانس بالایی برای استخدام در این شرکت‌ها و سازمان‌ها برخوردار هستند.
افرادی که به عنوان یک سئوکار در شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول به کار می‌شوند بسته به نوع شرکت و فعالیت آن می‌توانند درآمد متفاوتی داشته باشند. میزان درآمد افرادی که به عنوان متخصص سئو در شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول به کار می‌شوند به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر چقدر افراد از توانایی بالایی در زمینه بهبود ترافیک ارگانیک سایت برخوردار باشد و بتواند رتبه سایت را در نتایج جستجوی گوگل ارتقاء دهد، می‌تواند حقوق بیشتری بابت فعالیت خود در این حوزه دریافت کند.

برای دریافت خدمات سئو سایت، از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس راهنمایی بخواهید.

استخدام

استخدام سئو کار

سئوکار فریلنسر‌‎

افرادی که علاقمند به کار به عنوان متخصص سئو هستند، می‌توانند به صورت فریلنسر در این حوزه کاری فعالیت کنند. این افراد اول از هر چیزی به یک رزومه قوی احتیاج دارند. در مرحله بعد باید، فرد در یک سیستم فریلنسینگ ثبت نام کند تا بتواند در پروژه‌های مختلف فعالیت کند. در صورتی که کارفرمایان از رزومه و مبلغ پیشنهادی فرد برای انجام کار سئو رضایت داشته باشند، به عنوان مسئول انجام پروژه انتخاب شده و شروع به کار می‌کنند. درآمد یک فرد به عنوان سئوکار فریلنسر متناسب با میزان فعالیت در طول ماه متفاوت خواهد بود. در صورت کار به شکل فریلنسر، افراد می‌توانند به صورت همزمان در چند پروژه فعالیت داشته باشند و به این ترتیب میزان درآمد خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: سئو سایت چقدر طول می‌کشد؟ {براساس تجربه تیم منتوریکس}

درآمد سئو کار در خارج

بر اساس نتایج بدست‌ آمده از جستجو در سایت‌های کاریابی بین‌المللی، یک فرد به عنوان متخصص سئو می‌تواند در طول یک سال به طور متوسط 52000 دلار درآمد داشته باشد که در حدود 130 میلیون تومان درآمد در ماه خواهد بود. در صورتی که افراد بتوانند با بهبود و توسعه مهارت‌های خود به عنوان یک مدیر سئو فعالیت کنند، درآمد خود را به 87 هزار دلار در سال ارتقاء می‌دهند که بیش از 200 میلیون تومان در ماه خواهد بود.

درآمد سئو

درآمد سئوکار در خارج

آینده شغلی سئو

در حال حاضر در مرحله گذار از سنت به مدرنیته هستیم؛ به این معنی که بسیاری از کسب و کارها با توجه به نقش فضای آنلاین در توسعه و درک اهمیت آن در حال خروج از حالت سنتی و ورود به دنیای مدرن و دیجیتال هستند. به همین دلیل نیاز به افرادی که از تخصص کافی در زمینه سئو برخوردار باشند، روز به روز در حال افزایش است. شغل سئو با توجه به توسعه کسب و کار دیجیتال و آنلاین، به خصوص در ایران، آینده روشنی از نظر بازار کار و کسب درآمد خواهد داشت.

آینده شغلی سئوکار

آینده شغلی سئو

جمع‌بندی

در دنیای امروز طیف گسترده‌ای از کسب و کارها و مشاغل در تلاش برای فعالیت در فضای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ هستند که باعث شده رقابت شدید و تنگاتنگی در این حوزه شکل بگیرد. برندها و کسب و کارها برای رشد و دیده شدن در این رقابت به افرادی نیاز دارند که بتوانند به عنوان متخصص سئو فعالیت کرده و با برخورداری از درک صحیح نسبت به نحوه عملکرد و رفتار موتورهای جستجو در رتبه‌بندی سایت‌ها، آن‌ها را راهنمایی و هدایت کرده تا بتوانند ترافیک بیشتری از کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنند. افزایش ترافیک کاربران به سایت‌ها در نهایت باعث بیشتر دیده‌شدن برندها و در نتیجه افزایش درآمد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل شغل سئو یکی از مشاغلی است که تقاضای بالایی برای آن وجود داشته و از بازار کار خوبی برخوردار است.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف