با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

این مطلب به صورت هفتگی آپدیت می شود

57 نکته کاربردی سئو از زبان جان مولر

سینا مسافر
سینا مسافر
12:51، 1401/09/09
57 نکته کاربردی سئو از زبان جان مولر
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
این مطلب به صورت هفتگی آپدیت می شود

57 نکته کاربردی سئو از زبان جان مولر


کمتر سئوکاری پیدا می‌شود که نام جان مولر را نشنیده باشد. مولر -تحلیل‌گر ارشد گوگل- در جلسه‌ای هفتگی به صورت زنده با متخصصان سئو گپ می‌زند و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد. بسیاری از نکاتی که در اینجا پیدا خواهید کرد از جنس توصیه‌های این گپ خودمانی و ویدیوهایی است که مولر گه‌گاهی آن‌ها را منتشر می‌کند.

در این مطلب از سایت منتوریکس همراه ما باشید تا با نکات جالبی از سئو سایت آشنا شوید که شاید پیش از این نشنیده باشید یا به‌نحو دیگری به گوشتان خورده باشد.

عوامل موثر در رتبه‌بندی

عوامل زیادی در رتبه بندی سایت‌ها اثر می‌گذارد. اگر همین الان سرچ کنید با انبوهی از مقالات داخلی و خارجی آشنا می‌شوید که درباره فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل توضیحات مبسوط داده‌اند، اما این فاکتورها تا چه حد درست هستند؟ بیایید ببینیم جان مولر چه چیزهایی برایمان دارد:

  1.  برعکس تصورتان گوگل 200 فاکتور رتبه‌بندی ندارد

در گذشته، گوگل گفته است که بیش از 200 عامل وجود دارد که الگوریتم گوگل هنگام رتبه‌بندی محتوا آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

گوگل به صورت رسمی از بیانیه قبلی خود فاصله گرفته است و می‌گوید که این عدد گمراه‌کننده است و تصور نادرستی از نحوه عملکرد الگوریتم‌هایش ایجاد می‌کند.

«ما به نوعی از آن 200 عامل رتبه بندی فاصله گرفته‌ایم، زیرا به نظر می‌رسد حتی داشتن چنین عددی به نوعی گمراه‌کننده است به این معنا که شاید پیش خودتان بگویید اوه گوگل لیستی از همه سیگنال‌های رتبه‌بندی دارد و می‌تواند فقط آن‌ها را بر اساس اهمیت مرتب کند و به من بگوید مهم‌ترین عوامل کدام هستند، که در واقع قطعاً اینطور نیست.»

بیشتر بخوانید: الگوریتم‌های گوگل چه بود و چه شد؟

  1. تعداد بک لینک مهم نیست

تعداد کل لینک‌هایی که به یک وب سایت می‌دهید برای گوگل بی‌اهمیت است.

یک لینک خوب از یک وب‌سایت مرتبط می‌تواند تاثیرگذارتر از میلیون‌ها لینک بی‌کیفیت باشد.

مزارع لینک یا Link Farm

مزارع لینک یا Link Farm نمونه‌ای از بک لینک‌هایی بیهوده و اغلب مخرب است.

«شما می‌توانید بروید و اگر خواستید میلیون‌ها لینک در میلیون‌ها وب‌سایت ایجاد کنید، و ما هم می‌توانیم تمام آن‌ها را نادیده بگیریم.

یا ممکن است لینک واقعاً خوبی از وب‌سایتی وجود داشته باشد که آن برای ما واقعاً نشانه‌ مهمی باشد که نشان می‌دهد باید این وب‌سایت را به عنوان مرجعی مرتبط بدانیم، زیرا آن یک لینک را دارد؛ بنابراین عدد کل بک لینک‌ها در اصل کاملاً بی اهمیت است.»

  1. تغییر تاریخ‌ها رتبه بندی را بهبود نمی‌بخشد

تغییر تاریخ انتشار در صفحات وب، بدون ایجاد هیچ گونه تغییر مهمی، به بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل کمکی نمی‌کند.

«فکر نمی‌کنم این موضوع در رابطه با جستجو چیزی را تغییر دهد. ما قطعاً آن صفحات را در نتایج جستجو فقط به دلیل اینکه شما تاریخ و زمان آن صفحه را تغییر داده‌اید، به‌طور متفاوتی رتبه‌بندی نمی‌کنیم.»

  1. محتوای تکراری یک عامل رتبه بندی منفی نیست

محتوای تکراری (Duplicate Content) از نظر رتبه‌بندی جست‌و‌جو یک عامل رتبه‌بندی منفی برای سایت به حساب نمی‌آید. گوگل با نمایش یک نسخه از محتوا و نادیده گرفتن نسخه‌های دیگر این موضوع را مدیریت می‌کند.

«بنابراین اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه دارید، ما تمام این صفحات را نشان نمی‌دهیم، بلکه سعی می‌کنیم یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و فقط همان را نشان دهیم. بنابراین این موضوع به معنی وجود سیگنال منفی مرتبط با آن صفحه نیست. در بسیاری از موارد طبیعی است که شما محتوایی تکراری در برخی از صفحات داشته باشید.»

  1. نحوه ارائه می‌تواند بر رتبه بندی تأثیر بگذارد

ارائه بصری یک وب‌سایت می‌تواند روی دیده شدن آن در نتایج جستجو تأثیر بگذارد.

توجه به عناصر بصری در سایت منتوریکس

ارائه محتوای مناسب همراه با توجه به تجربه مشتری در سایت منتوریکس

«گاهی اوقات آن تفاوت‌های کوچک، نقش مهمی در نحوه درک مردم از وب‌سایت ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر شما مطلبی در مورد یک موضوع مالی دارید و مردم به شما مراجعه می‌کنند و می‌گویند «خب، اطلاعات شما خوب است اما به گونه ای ارائه شده است که بسیار ناشیانه به نظر می‌رسد» 

این می‌تواند نشان‌دهنده نحوه درک وب‌سایت شما باشد و در دراز مدت می‌تواند چیزی را منعکس کند که در جستجو نیز قابل مشاهده است.»

  1. نظرات مشتری عامل رتبه‌بندی نیست

نظرات مشتریان توسط الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی نتایج جستجوی وب استفاده نمی‌شود.

آن‌ها فقط در رتبه‌بندی جستجوی محلی استفاده می‌شوند، اما تاثیری در رتبه‌بندی‌های جستجوی وب ارگانیک ندارند.

«تا آن‌جایی که می‌دانم وقتی بحث جستجوی وب است، ما از تعداد مشتریان یا نظرات در رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنیم. گاهی اوقات ما این اطلاعات را کاوش می‌کنیم و ممکن است آن را به عنوان یک ریچ ریزالت در نتایج جستجو نشان دهیم.»

  1. ممکن است یک ماه طول بکشد تا تغییرات رتبه‌بندی را مشاهده کنید

پس از رفع مشکلات اصلی در یک سایت، مشاهده تغییرات در نتایج جستجوی گوگل ممکن است تا یک ماه طول بکشد.

«چقدر طول می‌کشد؟؟ گفتنش سخت است... واقعا سخت است... کرال مجدد آن می‌تواند کمی زمان ببرد، به خصوص اگر تغییرات بزرگتری در همه جوانب سایت ایجاد کنید مثلاً ساختار وب سایت‌تان را تغییر دهید.

من فرض می‌کنم که صرفاً از نقطه‌نظر فنی این موضوع شاید در حدود یک ماه زمان ببرد.»

  1. حذف نظرات بلاگ ممکن است بر رتبه‌بندی تأثیر بگذارد

گوگل نظرات بلاگ را مانند سایر محتواها ایندکس می‌کند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند به رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج جستجو کمک کنند.

بنابراین، حذف تمام نظرات بلاگ از یک سایت می‌تواند بر رتبه آن تأثیر بگذارد.

«فکر می‌کنم در نهایت به شما بستگی دارد. از دیدگاه ما، نظرات بخشی از محتوا هستند. ما همچنین، در بسیاری از موارد، متوجه می‌شویم که مطلب موردنظر در واقع مربوط به بخش نظرات است، بنابراین باید کمی ‌متفاوت با آن رفتار کنیم. اما در نهایت اگر مردم صفحات شما را بر اساس نظرات موجود در آن پیدا کنند، اگر آن نظرات را حذف کنید، واضح است که ما نمی‌توانیم صفحات شما را بر اساس آن نظرات پیدا کنیم.

  1. Core Web Vitals چیزی بیش از یک بهبود جزئی است

برخلاف آنچه قبلاً تصور می‌شد، مولر تأیید می‌کند که فاکتور رتبه‌بندی Core Web Vitals چیزی بیش از یک عامل جزئی است.

« Core Web Vitals یک فاکتور رتبه‌بندی است و چیزی فراتر از یک عامل جزئی محسوب می‌شود، اما به هیچ وجه جایگزین مرتبط بودن (Revelance) نیست. بسته به سایت‌هایی که روی آن کار می‌کنید، ممکن است گاهی اوقات بیشتر و گاهی هم کمتر متوجه اهمیت این موضوع شوید.

اهمیت زیاد core web vital

Core Web Vitlas یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی محسوب می‌شود.

نکته دیگری که باید در مورد Core Web Vitals به خاطر داشت این است که این فاکتور چیزی بیشتر از یک عامل تصادفی رتبه‌بندی است و بر کاربردپذیری سایت شما پس از رتبه‌بندی (زمانی که افراد واقعاً از آن بازدید می‌کنند) تأثیر می‌گذارد.»

  1. فاکتور رتبه بندی Core Web Vitals به آرامی محاسبه می‌شود

داده‌های Core Web Vitals هر 28 روز جمع آوری و به روز می‌شوند. این بدان معناست که نمرات گزارش شده در سرچ کنسول گوگل، یا در ابزارهایی مانند PageSpeed ​​Insights، گزارش‌هایی است که گوگل در (تقریبا) 28 روز گذشته اندازه گیری کرده است.

بنابراین، اگر امتیازات Core Web Vitals بهبود یابد، مدت زمانی طول می‌کشد تا تأثیر قابل‌توجهی از سیگنال‌های رتبه‌بندی مشاهده شود. مولر می‌گوید هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این موضوع تغییر خواهد کرد یا اینکه همیشه یک تاخیر کلی وجود خواهد داشت.

«نمی‌دانم که آیا هنوز در این مورد تصمیم‌گیری قطعی گرفته شده است یا خیر. منظورم این است که وجود یک تاخیر کلی برای داده‌ها در حال حاضر بخشی از این تصمیم‌گیری است. ما باید به نوعی این مقدار زمان را صبر کنیم تا داده‌های کافی جمع آوری شود.

بنابراین گمان می‌کنم که این موضوعی نیست که در یک بروزرسانی سریع، بهینه‌سازی شود، بلکه برای داشتن درک روشنی از تصویر کلی است. حدس من این است که در آینده نیز این عامل کندی باشد تا اینکه به صورت در لحظه محاسبه شود.»

  1. ترافیک بر Core Web Vitals تأثیر نمی‌گذارد

امتیازات Core Web Vitals از ترافیک واقعی محاسبه می‌شود، اما خود ترافیک بر امتیازدهی تأثیری ندارد.

«مهم نیست که مطلب شما را هزاران یا حتی میلیون‌ها کاربر می‌بینند… وقتی در مورد Core Web Vitals صحبت می‌کنیم تعداد خالص بازدیدکنندگان سایت شما یک فاکتور محسوب نمی‌شود و به طور کلی نیز عاملی برای رتبه‌بندی نیز نیست.»

  1. Google My Business برای رتبه‌بندی محلی جستجو ضروری است

برای کسب رتبه خوب در نتایج محلی جستجو، بهینه‌سازی فهرست Google My Business به همان اندازه مهم است که بهینه‌سازی وب سایت شما اهمیت دارد.

«... به نظر می‌رسد آنچه شما می‌بینید اساساً یک سرویس یا یک کسب و کار محلی است و برای این کار مطمئن می‌شوم که شما یک ورودی واقعاً قوی در «Google My Business» راه‌اندازی کرده‌اید. زیرا این چیزی است که می‌توان کمی‌ آسان‌تر در نتایج جستجو برای کوئری‌هایی مانند این نشان داد.»

و به طور خاص، کوئری‌هایی که شامل متنی مثل «نزدیک به من» هستند، اینطور نیست که شما نیاز دارید تا برای عبارت «نزدیک به من» رتبه‌بندی شوید، زیرا عبارت «نزدیک به من»، عبارتی اساساً جهانی است و محتوای بخصوص و خاصی در وب سایت شما نیست.

اما کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که مطمئن شوید موقعیت مکانی خود را به صورت واضح در صفحات خود تعریف کرده‌اید تا ما بتوانیم تشخیص دهیم که این مکان با وب‌سایت شما یا با این صفحه مرتبط است و کاربر در آن منطقه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت کسب و کار در گوگل مپ

13. قیمت محصول یک عامل رتبه بندی نیست

ارائه قیمت‌های رقابتی ممکن است به جذب مشتریان بیشتر کمک کند، اما هیچ تاثیری بر رتبه بندی جستجوی فروشگاه های کسب و کارهای آنلاین نخواهد داشت.

«اگر صرفاً از نقطه نظر جستجوی وب نگاه کنیم، نه، اینطور نیست که ما سعی کنیم قیمتی را در یک صفحه تشخیص دهیم و از آن به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده کنیم.

بنابراین اینطور نیست که بگوییم قیمت ارزانتر را انتخاب کرده و آن را بالاتر رتبه‌بندی می‌کنیم. فکر نمی‌کنم این واقعاً منطقی باشد.»

14. تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی نیست

این نظریه که تعداد کلمات برای رتبه بندی نتایج جستجو اهمیت دارد، حقیقتی ندارد.

اگر مقاله‌ای کوتاه‌تر، همان اطلاعاتی را که یک مقاله طولانی‌تر ارائه می‌کند، به اشتراک بگذارد، گوگل تشخیص می‌دهد که این مقاله ارزش مشابهی را به جستجوگران ارائه می‌دهد.

همانطور که مولر می‌گوید، رتبه بندی محتوا بر این اساس منطقی نیست که کدام صفحه دارای کلمات بیشتری نسبت به صفحه دیگر است.

«ما از شمارش کلمات برای رتبه بندی استفاده نمی‌کنیم. اما اگر این موضوع باعث می شود تا نویسندگان شما محتوای بهتری را ارائه دهند، خوب است که از شمارش کلمات برای خود به عنوان دستورالعملی برای محتوایتان استفاده کنید.»

15. عناوین اصلی صفحه (Original Page Titles) هنوز برای رتبه بندی استفاده می شوند

پس از به‌روزرسانی نحوه تولید عناوین صفحه در نتایج جستجو توسط گوگل، مولر تأیید کرد که اهمیت عناوین اصلی کمتر از قبل نیست.

عنوان صفحه‌ای که با دقت ساخته‌اید همچنان برای رتبه بندی جستجو استفاده می‌شود حتی اگر گوگل آن را در صفحه نتایج جستجو جایگزین کند.

«شما هرگز نمی‌دانید که این چیزها در طول زمان چگونه تکامل می‌یابند، اما حداقل در حال حاضر چنین است که ما همچنان از آنچه در تایتل تگ، یا تایتل المنت خود دارید، می‌توانیم به عنوان چیزی برای رتبه‌بندی استفاده کنیم.

این مانند چیزی نیست که جایگزین همه چیز برای وب سایت شود، اما عاملی است که ما در آنجا از آن استفاده می‌کنیم. حتی اگر وقتی عنوان صفحه شما را نمایش می‌دهیم، شاید آن یک کلمه کلیدی را که به آن اهمیت می‌دهید عوض کنیم، اما باز هم از آن برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنیم.»

16. E-A-Tیک عامل رتبه بندی نیست

پس از اینکه گوگل در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت خود درباره E-A-T (تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) نوشت، این باور شروع به ظهور کرد که این یک عامل رتبه‌بندی مستقیم است.

مولر تأیید می‌کند که اینطور نیست و چیزی به نام نمره E-A-T نیز وجود ندارد.

« این چیزی نیست که بتوانم بگویم گوگل امتیاز E-A-T دارد و بر اساس مدل خاصی رفتار می‌کند، بلکه بیشتر چیزی است که الگوریتم های ما با گذشت زمان به آن می‌رسند و ما سعی می کنیم آنها را بهبود دهیم، ارزیابی کنندگان کیفیت ما سعی می کنند الگوریتم های ما را بررسی کنند و آنها به این موارد می‌پردازند.

بنابراین ممکن است در اینجا مقداری همپوشانی وجود داشته باشد، اما به این معنی نیست که یک عامل فنی وجود داشته باشد که به نوعی عناصر خاصی را در نظر بگیرد و از آنها به عنوان یک عامل سئو استفاده کند.»

17. هیچ عامل تعیین کننده ای در جستجو وجود ندارد

هیچ عامل رتبه بندی مشخصی وجود ندارد که بتوانید به آن اشاره کنید و بگویید که بالاتر از سایر عوامل قرار دارد و تعیین کننده است.

یک عامل رتبه بندی ممکن است وزن قابل توجهی برای یک جستجو داشته باشد و برای جستجوی دیگری اصلا مهم نباشد.

«و همچنین اینطور نیست که هر نوع عامل خاصی در این شبکه بزرگ یک عامل تعیین کننده باشد یا می توان گفت که این عامل 10 درصد نقش دارد زیرا ممکن است برای برخی از سایت‌ها، برای برخی جستجوها، این عامل اصلاً نقشی نداشته باشد.

و شاید برای سایت‌ها و جستجوهای دیگر، این عامل تعیین کننده باشد. واقعا سخت است که بگوییم چگونه این عوامل را کنار هم درنظر بگیرید.»

18. تگ های عنوان یک سیگنال قوی هستند

متن درون تگ عنوان سیگنالی قوی به گوگل می فرستد و به آن می‌گوید که صفحه درباره چیست و می‌خواهید برای چه چیزی رتبه بگیرد.

«و وقتی نوبت به متن در صفحه می‌رسد، عنوان یک سیگنال واقعاً قوی است که به ما می‌گوید این قسمت از صفحه در مورد این موضوع است.

حالا شما آن را در یک تگ H1 یا یک تگ H2 یا H5 یا هر چیز دیگری قرار دهید، خیلی مهم نیست. اما یک نوع سیگنال کلی به ما می دهید که می گوید این قسمت از صفحه در مورد این موضوع است و این بخش دیگر از صفحه شاید در مورد موضوع دیگری باشد.»

19. کلمات کلیدی در نام دامنه بر رتبه بندی تأثیر نمی‌گذارند

اگر کلمه کلیدی در نام دامنه باشد، دیگر وب سایت برای آن کلمه کلیدی خاص رتبه بندی نمی‌شود. کلمات کلیدی در نام دامنه سیگنال رتبه بندی نیستند.

شما با دامنه ای که نشان دهنده نام شرکت شما باشد یا ارتباطی با نام تجاری شما داشته باشد، وضعیت بسیار بهتری دارید.

«فقط به این دلیل که وب سایت کلمه کلیدی را در نام دامنه خود دارد، به این معنی نیست که نسبت به سایرین برای آن کلمه کلیدی مرتبط‌تر است.

به طور خلاصه، شما نیازی به قرار دادن کلمات کلیدی در نام دامنه ندارید.»

خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت، از اصلی ترین سرویس‌های ما در منتوریکس است.

{این مطلب به صورت هفتگی آپدیت می شود}

سخن پایانی

اگر می‌خواهید مهارت‌ها و دانش سئویی خود را افزایش دهید، باید از آخرین بروزرسانی‌های گوگل در زمینه سئو اطلاع داشته باشید. جان مولر به عنوان تحلیگر ارشد گوگل هر هفته اطلاعات دسته اولی را با سئوکاران و مشتاقان یادگیری در این حوزه به اشتراک می‌گذارد. با رعایت کردن این نکات کاربردی سئو در تولید محتوای سایت خود می‌توانید بهترین رتبه‌های گوگل را از آن خود کنید.

سینا مسافر
سینا مسافر

سینا، مدیریت IT خوانده و متخصص سئو به ویژه سئوی Off page است. تسلطش بر منابع انگلیسی باعث شده اولین نفری باشد که سراغ آپدیت‌های سئویی را از او می‌گیریم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف