با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

پلات پنجم Quest

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
05:59، 1401/01/29
پلات پنجم Quest
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پلات پنجم Quest


کارتن دور دنیا در 80 روز را یادتان هست؟ همانی که آقای ویلی فاگ همراه با پیشخدمتش سودای فتح دنیا در 80 روز را داشت؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد پلات این نوع داستان‌ها یعنی پلات Quest صحبت کنیم. پلاتی که همه عاشق شنیدن آن هستند. در ادامه همراه ما در منتوریکس باشید تا ببینیم این پلات چیست و چطور می‌توانیم در داستان سرایی از آن استفاده کنیم.

پلات چیست؟

همانطور که در مجموعه مقالات پلات چند باری به این سوال پاسخ دادیم، باید بگوییم پلات طرح داستانی و به اصطلاح پیرنگ داستان است. یعنی چه؟ یعنی مجموعه‌ای از اتفاقات به هم مرتبط که شاکله‌ی اصلی داستان را می‌سازند. پلات‌ها الگوهای ثابتی که دارند که در اکثر داستان‌های جهان یکی یا چند تا از آن‌ها را می‌توان پیدا کرد. پیش از این 4 پلات داستانی را به شما معرفی کردیم:

  1. پلات Origin
  2. پلات Rebirth
  3. پلات Rag to Rich
  4. پلات Overcoming a Monster

در ادامه این مطلب به سراغ پنجمین پلات محبوب یعنی پلات quest یا طلب رفته‌ایم. پلات طلب چیست؟

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا منتوریکس بر تمام اصول داستان سرایی و تولید محتوا مسلط شوید.

پلات Quuest

پلات Quest یا طلب، یعنی یک نفری یک خواسته‌ای را با تمام وجودش می‌خواهد و آن را دنبال می‌کند. در مسیر رسیدن به این خواسته معمولا چالش‌ها و اتفاقات زیادی را از سر می‌گذراند. و با کلی اتفاق و چالش مواجه می‌شود. در بسیاری از مواقع این پلات با سفری همراه است مانند داستان آقای ویلی فاگ.

در واقع در این پلات، خواسته آنقدر برای فرد اهمیت دارد که حاضر است هر چه دارد بدهد تا به آن خواسته برسد. مهم نیست این خواسته چه باشد: سفر به دور دنیا در 80 روز یا انتقام خون خانواده توسط دختری به نام آریا استارک در سریال محبوب Game of thrones.
در این پلات نقاط بحرانی وجود دارد که قهرمان قصه را تا مرز ناامیدی و شکست می‌برد، اما آن چیزی که باعث ادامه‌ی راهش می‌شود ایمان به پیروزی است. در واقع شخصیت‌های پلات Quest هیچ زمانی در برابر شکست سر تسلیم فرود نمی‌آورند و احتمالا همین موضوع است که موجب همذات‌پنداری ما با قهرمان قصه می‌شود. علاوه بر همذات پنداری، این ویژگی قهرمانان پلات Quest برای ما الهام‌بخش است و دوست داریم ما هم چنین ویژگی‌ای را داشته باشیم.

به دنبال ارتقای شغلی هستید؟ همین حالا در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس شرکت کن تا به تمام اصول دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید.

همه‌ی ما دوست داریم مثل توماس ادیسون یا جک ما- مدیر عامل علی بابا- (Jack Ma) در جاهایی که نباید، تسلیم نشویم. همه‌ی ما دوست داریم انتهای آن تسلیم نشدن برسید به اختراع برق یا مدیرعامل شدن بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دنیا. این ما هستیم که خودمان را در آیینه‌ی قهرمان داستان‌هایی با پلات Quest می‌بینیم و انرژی‌ای صد چندان برای ادامه‌ی ناملایمات زندگی‌مان به دست می‌آوریم.

بیشتر بخوانید: داستان سرایی چیست؟

جمع‌بندی

این مقاله پنجمین و آخرین مقاله از مجموعه مقالات داستان‌سرایی و پلات‌ها بود. در این مطلب متوجه شدیم پلات Quest چیست و چطور می‌توان از آن در داستان سرایی کمک گرفت. کمی به این پلات فکر کنید، شما نمونه‌ی این پلات را در چه داستان، انیمیشن یا فیلمی دیده‌اید؟

 

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف