با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

9 افسانه‌ی سئویی که در سال 2021 نباید باور کرد!
نهال ظاهری
نهال ظاهری
22:29، 1399/07/30
9 افسانه‌ی سئویی که در سال 2021 نباید باور کرد!
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

9 افسانه‌ی سئویی که در سال 2021 نباید باور کرد!


سرچ کن! این اولین و پرتکرارترین عبارتی بود که از وقتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شدم، در جواب سوال‌هایم شنیده‌ام. راستش را بخواهید آدمیزاد ذاتا تمایل به تنبلی و پذیرفتن شایعات بی‌اساس دارد. اما اگر وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده‌اید، یعنی آنقدری در «جستجو» دستی بر آتش دارید که نگذارید شایعات کار دستتان بدهند. حالا که بحث شیرین «جستجو» به میان آمد، بگذارید یادی کنیم از مبحث شیرین‌تری به نام سئو و خوابی که این محبوبیت در چشم موتورهای جستجو برای‌مان دیده‌ است. روی صحبت من در این مطلب با کارشناسان سئویی‌ست که نمی‌دانند دقیقا چه چیزهایی بر رتبه‌ی سایتشان تأثیر می‌گذارد و بعضا گرفتار باورهای غلط رایجی می‌شوند که این روزها زیاد به گوش می‌رسند. در ادامه همراه منتوریکس باشید تا با این افسانه‌های سئویی آشنا شویم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ گاهی یادآوری بدیهیات خالی از لطف نیست، پس بیایید با همین سوال ساده شروع کنیم که اصلا سئو چیست؟ سئو به زبان ساده یعنی کاری کنیم که در جهان پهناور اینترنت صدای‌مان به گوش کسی برسد، چرا که جهان خاموشی برای هیچ کسب‌وکاری خیریت ندارد! اگر کمی تخصصی‌ترش را هم بخواهید، سئو مخفف عبارت (Search Engine Optimization) یا بهبود موتورهای جستجوست. بنابراین هنرِ کارشناسان سئو یا سئوکار این است که با جعبه ابزار سئویی‌شان کاری کنند که صفحات یک سایت به چشم موتورهای جستجو بیایند و سئو سایت را حسابی بهبود دهند. حالا این تکنیک‌ها چه چیزهایی می‌توانند باشند؟

دوره دیجیتال مارکتینگ و دوره GA4 منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

چطور می‌توان رتبه‌ی سایت خوبی داشت؟

سئو پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، از طرفی این موتورهای جستجو حسابی جوانند و جویای نام و دوست ندارند از مد روز عقب بیفتند، پس مدام خودشان را به‌روز می‌کنند. بنابراین اگر سئوکار هستید یا می‌خواهید بشوید، شما هم باید خودتان را مدام به روز نگه دارید و آماده‌ی این پیچیدگی‌ها باشید.

سئو چیست؟

سئو اجزای مهمی دارد که مثل شاخه‌های یک درخت کنار هم قرار می‌گیرند تا درخت زیباتر شود.

از میان عوامل مختلفی که بر رتبه‌بندی سایت و محبوبیت در چشم موتورهای جستجو اثر می‌گذارند، می‌توان به عواملی مانند ساختار وب‌سایت، بک‌لینک‌ها، لینک‌های داخلی، لینک‌های خروجی، به‌روزرسانی محتوا، CTR، چگالی کلمات کلیدی، بهینه سازی نرخ تبدیل، موبایل فرندلی بودن، اعتبار دامنه، دسته‌بندی صفحات و... اشاره کرد. همکار خوبم شیما در مطلب «چک لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل در سال 2021»، این فاکتورها را به صورت مبسوط معرفی کرده است.

اگر قصد دارید پیگیری مراحل SEO وبسایت را به یک متخصص بسپارید، می توانید از خدمات سئو منتوریکس استفاده نمایید.

افسانه‌های سئویی: بشنو و باور نکن!

در این مطلب می‌خواهیم به سراغ مبحث دیگری برویم که اهمیت جداگانه‌ای دارد و آن هم افسانه‌های سئویی‌ست که اگر همین حالا هم در اینترنت گشتی بزنید، یکی دو تا از آن‌ها را خواهید دید. پس بیایید با هم ببینیم در سال 2020 کدام یک از این موارد را باید از فهرست عوامل مؤثر بر رتبه‌بندی سایت کنار بگذاریم.

1. سن دامنه

«هرچه دامنه قدیمی‌تر باشد، گوگل اهمیت بیشتری به آن می‌دهد»، با اولین افسانه‌ی سئویی آشنا شدید. این افسانه‌ی بسیار معروف سن دامنه را سیگنالی مهم برای سئو می‌داند، اما بگذارید خیال‌تان را راحت کنیم که چنین نیست و دامنه‌های قدیمی‌تر رتبه‌ی بهتری نمی‌گیرند.
اگرچه اکثر موتورهای جستجو به سن دامنه، آی پی و نام صاحب دامنه دسترسی دارند، اما جان مولر-متخصص آنالیز وبمستر شرکت گوگل- در توییتی تأیید کرد که سن دامنه روی رتبه‌بندی سایت تأثیری ندارد. جان مولر در این توییت، آبِ پاکی را روی دست خوش‌باوران ریخته و به صراحت اعلام کرده که «سن دامنه به هیچ چیز کمک نمی‌کند».

سن دامنه

پس حالا که متوجه شدیم سن دامنه روی رتبه‌ی سایت تأثیر نمی‌گذارد، بگذارید به شما بگوییم که آنچه روی رتبه‌ی سایتتان اثر می‌گذارد، سن سایت است. احتمالا شما هم می‌دانید که بسیاری از سایت‌های جدید –کمتر از 6 ماه سن- با رتبه‌گیری مشکل دارند و قدمت دامنه هم نمی‌تواند کاری برایشان بکند. عامل دیگری که به سن‌وسال مربوط می‌شود و بر رتبه‌بندی اثر می‌گذارد، سن بک‌لینک‌هاست. با این وجود، حتی اگر یک سایت که حول‌وحوش 25 سال سن داشته باشد رنک خوبی نخواهد گرفت، مگر این‌که سایر سایت‌ها به آن لینک دهند.

2. سن کسب‌وکار

شاید قدمت کسب‌وکارتان باعث شود مشتریان بیشتری به کار کردن با شما تمایل داشته باشند، اما تأثیری روی رتبه‌ی سایتتان نخواهد داشت. درواقع، الگوریتم‌های موتورهای جستجو ترجیحی برای اولویت‌بندی شرکت‌های باسابقه ندارند. اگر می‌بینید یک شرکت باسابقه به صورت ارگانیگ ترافیک بالایی دارد، به این دلیل است که توانسته ارتباط قدرتمندتری با کابرانش بسازد، لینک‌های باکیفیت‌تری ایجاد کند یا این‌که استاندارهای سئو تکنیکال بالاتری را رعایت کرده است. در واقع ترکیبی از این سه می‌تواند یک شرکت باسابقه را در چشم موتورهای جستجو محبوب کند، نه قدمت آن!

3. ترافیک سایت و فروش

 الگوریتم‌های جستجوی گوگل هرقدر هم باهوش باشند، به داده‌های گوگل آنالیتیکس در زمینه‌ی ترافیک و فروش شما دسترسی ندارند. آنچه که به چشم موتورهای جستجو می‌آید، مجموع کلیک‌هایی‌ست که از میان میلیاردها جستجو در روز بر نتایج جستجوی ارگانیک تأثیر می گذارد. هنگامی که هزاران نفر در پی جستجویی مشخص روی سایت شما کلیک می کنند، به احتمال زیاد سایت شما دارای رتبه بالایی خواهد بود.


4. نتایج جستجوی شخصی شما

جستجوهای شما براساس این‌که کجا هستید، چه چیزی را جستجو و روی آن کلیک می‌کنید، شخصی‌سازی می‌شود. برای مثال، اگر کار شما این است که به صورت روزانه پرجستجوترین کلمات کلیدی را جستجو می‌کنید، سپس سایت خودتان را نادیده می‌گیرید و روی سایت رقبا کلیک می‌کنید، خواهید دید که رتبه‌ی رقبا بالاتر می‌رود.
ابزارهای پیش‌نمایش تبلیغات در گوگل و مایکروسافت تنها راه برای دیدن رتبه‌بندی واقعی کلمات کلیدی‌ هستند. اگرچه این دو برای کمک به تحقیق در مورد عملکرد تبلیغات کارایی دارند، اما می‌توانند صفحات اول رتبه‌بندی ارگانیک را هم نشان دهند. از طرفی برای استفاده از آن‌ها، به اکانت‌های تبلیغاتی نیاز دارید اما دقت آن‌ها حتی از جستجوی ناشناس (incognito) هم بیشتر است.

5. داده‌های الکسا و سایر سایت‌های رتبه‌بندی مشابه

 ابزارهایی مانند (Alexa، SEMrush، Ahrefs و...) داده‌های‌شان را از منابع دیگری غیر از الگوریتم‌های گوگل و مایکروسافت به دست می‌آورند. این ابزارها نمی‌تواند به طور عالی عملکرد جستجوی ارگانیک شما را اندازه بگیرند یا پیش‌بینی کنند.
به عنوان مثال، ابزارهای SEO از ترکیبی از داده‌های رتبه‌بندی عمومی و آنالیتیکس - در صورت وجود - برای تخمین میزان بازدید و فروش شما برای هر کلمه کلیدی استفاده می‌کنند. آن‌ها حداقل تا حدی بر اساس داده‌های موتورهای جستجو تنظیم می‌شوند. از طرفی دیگر، رتبه‌بندی الکسا بر رفتارهای جستجوی کاربران اینترنت متکی است، که از آن برای پیش‌بینی ترافیک و درگیری مخاطبان (اینگیجمنت) استفاده می‌کند.

6. موفقیت‌های دیگر

 موفقیت در رتبه‌‌‌بندی یا شهرت در یکی از کلمات کلیدی، رتبه‌ی بالا در سایر زمینه‌ها را تضمین نمی‌کند، حتی اگر مرتبط باشند. برای مثال، شرکت Nike در کلمه «کفش مخصوص فوتبال» (soccer cleats) رتبه‌ی اول گوگل را دارد، اما این بدان معنا نیست که در کلمه (shin guards) -نوعی محافظ براق برای ساق پا در فوتبال- هم رتبه اول را داشته باشد. درست است که عبارت‌ها مشابه هستند، شرکت نایکی محافظ‌های شین را می‌سازد و برند نایکی به صورت بین‌المللی شناخته شده است، اما محتوای سایت و خواسته‌ی کاربران است که تعیین می‌کند چه چیزی رتبه بگیرد و چه چیزی، نه!

7. هزینه‌های تبلیغات

تفاوتی ندراد چقدر از جیب مایه بگذارید، گوگل و مایکروسافت هر دو منکر این قضیه شدند که تبلیغات پولی که روی پلتفرم‌هایشان انجام می‌شود، ارتباطی با رتبه ارگانیک وب‌سایت داشته باشد. برندهای برترِ بسیاری با هزینه‌های تبلیغات میلیون دلاری وجود دارند، که عملکرد جستجوی بسیار ضعیفشان گواهی بر این ادعاست.

هزینه های تبلیغات

همبستگی بین تبلیغات گوگل ادز و رتبه‌ی ارگانیک به عوامل مختلفی بستگی دارد، برای مثال، هر چقدر بیشتر تبلیغ کنید، برند شما بهتر شناخته می‌شود و آگاهی از برند قدرتمند می‌تواند جستجوها برای کلمات کلیدی که دربردارنده‌ی برند شماست را بالا ببرد. کوئری‌های جستجوی برند، معمولا رتبه‌ی خوبی برای شرکت به همراه می‌آورد که ممکن است ترافیک سرچ ارگانیک را هم افزایش دهد.

8. متا کلمات کلیدی

دوره‌ی متا کلمات کلیدی خیلی وقت است که به سر آمده! از سال 2009 که موتور جستجوی Bing استفاده از این نشانه را برای رتبه‌گیری متوقف کرد، متا کلمات کلیدی در رتبه‌بندی سایت هیچ نقشی نداشته است، اما در چین این فاکتور هنوز اهمیت دارد. پس اگر در چین فروش ندارید، متاکلمات کلیدی نقشی در سئوی شما نخواهد داشت.

9. تلاش‌های بیهوده

تلاش‌های بیهوده به موارد زیر اشاره دارد که هیچ نقشی در سئو سایت ندارند، از جمله:

  • آنچه که برای سئو پرداخت می‌کنید
  • تعداد کارهایی که برای سئو انجام دادید
  • زمان و هزینه‌ای که روی طراحی مجدد سایت‌تان صرف می‌کنید

چه چیزی را باور کنیم؟

9 باور رایج سئویی را با هم مرور کردیم، حالا که تا اینجای مطلب همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بودید، وقت آن است که ببینیم چه چیزهایی را در مورد سئو باید باور کنیم. بگذارید رک و پوست‌کنده به شما بگوییم که تنها 4 عامل به طور واقعی روی رتبه‌بندی سایت شما اثر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:

افسانه های سئویی

  • توانایی هر چه سریع‌تر موتورهای جستجو در خزش (crawl) و ایندکس کردن سایت شما
  • ارتباط محتوای متنی شما با کوئری‌هایی که مردم واقعا جستجو می‌کنند
  • کیفیت سیگنال‌هایی که سایت شما برای تقویت این ارتباط ارسال می‌کند
  • این سه جنبه چقدر با ترجیحات الگوریتمی موتورهای جستجو مطابقت دارد

اگر در دنیای سئو فعالیت می‌کنید، به منتوریکس بگویید کدام یک از این باورها را داشته‌اید یا این‌که حتی با موارد گفته شده مخالف هستید. مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟» را هم بخوانید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف