با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چک لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل در سال 2023

شیما تیموری
شیما تیموری
16:17، 1399/11/27
چک لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل در سال 2023
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چک لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل در سال 2023


در مطالب قبل مثل سئو چیست، شما را با چیستی سئو آشنا کردیم. در این مطلب می‌خواهیم فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل برای سال 2023 را بررسی کنیم. اما اول از همه باید چند نکته‌ی مهم را بگوییم.

  • نکته اول اینکه هیچ‌گونه لیست رسمی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها از طرف گوگل منتشر نشده است. هرچه که در اینترنت پیدا می‌کنید، نتیجه‌ی تحقیقات و بررسی‌های کارشناسان سئو در اقصی نقاط جهان است. با این حال، همه‌ی لیست‌ها و مطالبی که درباره فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت در گوگل نوشته شده، با هم مشترک هستند. بعضی از لیست‌ها فقط به نکات مهم اشاره کردند و بعضی دیگر، لیست بلندبالایی را نوشته‌اند. ما براساس منابع رسمی، مطالعات موردی، تجربیات خودمان و همچنین نظراتی که سایر افراد در این حوزه بیان کردند، لیستی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل سال 2023 را گردآوری کرده‌ایم.
  • نکته‌ی دوم اینکه یادتان باشد همه‌ی موارد این لیست، لزوما جزو قوانین سفت و سخت رتبه‌بندی نیستند. بعضی از آن‌ها، بخشی از ایندکسینگ (indexing) و کراولینگ (crawling) هستند که زیربنای فرآیند سئو سایت به حساب می‌آیند.
  • می‌رسیم به نکته سوم: گوگل فقط به یک فاکتور برای رتبه بندی سایت توجه نمی‌کند. مجموعه‌ی این فاکتورها در کنار همدیگر به ایجاد تصویری کلی و بزرگ از رتبه سایت منجر می‌شود. پس در این لیست ممکن است هم فاکتورهای منفی باشد و هم مثبت.
  • و اما نکته چهارم؛ فاکتورهای تاثیرگذار را در 7 بخش اصلی تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا کارتان راحت‌تر باشد.
  1. فاکتورهای رتبه بندی دامنه (Domain)
  2. فاکتورهای رتبه بندی صفحات (Page Level)
  3. فاکتورهای رتبه بندی سایت (Site Level)
  4. فاکتورهای بک لینک (Backlink)
  5. فاکتورهای مشارکت کاربر (User Engagement)
  6. فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی (Social Level)
  7. فاکتورهای اشاره به برند (Brand Signal)
فاکتورهای رتبه بندی دامنه (Domain)

فاکتورهای رتبه بندی دامنه (Domain)

برای رتبه بندی سایت‌ها براساس دامنه، فاکتورهای مثبت و منفی لحاظ خواهد شد که نقش به سزایی در رنکینگ دارند. وجود کلمات کلیدی در دامنه، سابقه دامنه و مطابقت اسم دامنه با کلمه کلیدی موردنظر از فاکتورهای مثبت اعتباربخشی به دامنه هستند.

1- مطابقت اسم دامنه Exact match domains یا EMD: مثلا اگر کلمه کلیدی اصلی buy power tools باشد و اسم دامنه یا سایت هم buypowertools.com باشد.

2- وجود کلمات کلیدی در دامنه: هرچند که ایده‌آل‌ترین اسم دامنه باید دارای اسم برند باشد، اما وجود کلماتی در دامنه که بیانگر کسب و کار و موضوع سایت است، به افراد کمک می‌کند که خیلی راحت‌تر به محتوای سایت پی ببرند.

3- سابقه دامنه: تاریخچه و سابقه دامنه هم روی عملکرد سایت تاثیر می‌گذارد. مثلا اگر دامنه‌ای در پرونده‌ی حضورش، اثری از لینک‌سازی اسپم داشته باشد، خیلی سخت‌تر می‌تواند رتبه بگیرد.

4- عمر دامنه: شاید فکر کنید که هرچقدر دامنه قدیمی‌تر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن رتبه خواهد داشت. اما جان مولر در توییتر اعلام کرد که دامنه قدیم یا جدید، هیچ تاثیری در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل نخواهد گذاشت. اما نکته‌ای که در دامنه‌های قدیمی وجود دارد، وجود بلک لینک‌هاست. طبیعتا دامنه‌های قدیمی، بک لینک‌های بیشتری دارند که همین عاملی موثر برای رتبه بندی خواهد بود. اگر درباره عمر دامنه هنوز سوال دارید، بهتر است مطلبی که همکارم نهال درباره 9 افسانه سئویی سال 2020 را بخوانید. 

5- تاریخ تمدید دامنه: گوگل می‌گوید که دامنه‌های معتبر و مشروع، برای چندین سال پیش‌رو، هزینه دامنه را پرداخت می‌کنند تا دامنه‌شان منقضی نشود، در صورتی که دامنه‌های نامشروع این کار را انجام نمی‌دهند و سال به سال، پول دامنه را پرداخت می‌کنند.

6- پسوندهای دامنه کشورها (Country TLD Extension): داشتن دامنه‌ی کشوری مثل.ir هم روی اعتبار دامنه تاثیرگذار است. با این حال نباید فکر کنید که خیلی راحت‌تر از این طریق رتبه خواهید گرفت. شما باید هدفتان مشخص باشد که قرار است روی چه دامنه‌ای رتبه بگیرید. مثلا اگر دامنه ایرانی داشته باشید و تمرکزتان را روی رتبه گرفتن برای دامنه.com کنید، خیلی زود دچار مشکل خواهید شد.

7- دامنه پارک شده: اگر دو دامنه مختلف مثل.ir و.com داشته باشید و دامنه.com، دامنه اصلی باشد و هر دو صفحات یکسانی داشته باشد، گوگل به سرعت دامنه.ir (دامنه پارک شده) را از لیست ایندکسینگ حذف می‌کند.

8- پارامترهای مشابه در URL و هاست اشتراکی: دو دامنه‌ای که در هاست اشتراکی هستند و پارامترهای URL یکسانی دارند، در نظر گوگل به عنوان یک دامنه شناخته خواهند شد. بنابراین رتبه بندی این دامنه‌ها سخت خواهد بود. مطمئن شوید که پارامترهای متفاوتی برای URL انتخاب کنید.

9- تغییر میزبانی هاست: اگر میزبانی هاست را تغییر دهید، گوگل به صورت موقت میزان کراول (Crawl) سایت شما را کاهش خواهد داد. با این حال بعضی وقت‌ها ناچار هستید که هاست را عوض کنید و در این صورت چاره‌ای جز صبوری نخواهید داشت. برای اینکه بدانید چقدر انتخاب هاست خوب روی سئوی سایت تاثیر دارد، مقاله تاثیر هاست و دامنه را بخوانید. 

10- وجود مداوم خطای 503: اگر به طور دائم در سایتتان خطای 503 داشته باشید، گوگل فکر می‌کند که سایت شما قرار نیست به روزهای خوبش برگردد. برای همین میزان crawl را پایین می‌آورد. در نهایت اگر robots.txt هم به 503 برگردد، crawlers به طور کلی متوقف می‌شوند.

11- اطلاعات مخفی Whois: اگر اطلاعات دامنه در بخش whois خصوصی یا مخفی باشد، گوگل تاثیر منفی برای رتبه بندی سایت در نظر خواهد گرفت.

فاکتورهای رتبه بندی صفحات (Page Level)

برای رتبه‌بندی صفحات سایت عوامل مختلفی دخیل هستند که باز هم به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. استفاده از کلمات کلیدی در URL، متای توضیحات و تگ تایتل از فاکتورهای مثبت رتبه بندی صفحات هستند. در عوض تکرار متای توضیحات و تایتل تگ‌ها تاثیر منفی دارند.

12- استفاده از کلمات کلیدی در URL: جان مولر تایید کرده که کلمات کلیدی در URL عامل مهمی در رتبه بندی هستند. با این حال خیلی‌ها می‌گویند که تاثیرش آنقدرها هم زیاد نیست. یعنی تمام توان و برنامه‌ریزی را برای این قسمت نگذارید. تلاش کنید که کلمات کلیدی را در URL بگذارید و زیاد به خودتان سختی ندهید.

13- استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان (Title Tag): اگر تگ عنوان را با کلمات کلیدی شروع کنید یا اینکه در تگ عنوان کلمات کلیدی داشته باشید، کمک بزرگی به سئوی خود کرده‌اید. گوگل با نگاه کردن به آن، دید بهتری از محتوای صفحه شما خواهد داشت.

14- استفاده از کلمات کلیدی در متای توضیحات: حتما از کلمات کلیدی در متای توضیحات (Meta Description) استفاده کنید. این هم مثل تگ عنوان به گوگل و کاربران اینترنتی کمک می‌کند، تصور بهتری از مطلب شما داشته باشند.

15- استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1: تگ h1 قوی‌ترین سیگنال سئویی صفحه برای گوگل است. بنابراین باید از آن حداقل استفاده را ببرید.

16- استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های H2، H3 و...: حتما کلمات کلیدی را در سایر تگ‌های هدینگ صفحه هم استفاده کنید اما یادتان باشد که بهتر است از کلمات long tail در این زمینه بهره ببرید تا دچار بهینه‌سازی بیش از حد و keyword stuffing نشوید.

17- استفاده از کلمات کلیدی در بدنه محتوا

18- رعایت ترتیب کلمات کلیدی: هنگام انتخاب کلمه کلیدی، همیشه به ترتیب قرارگیری واژه‌ها دقت کنید. مثلا برای دو فرد مختلفی که عبارات «دانلود نرم افزار آنتی ویروس» و «دانلود آنتی ویروس» را جستجو می‌کنند، نتایج متفاوتی نمایش داده خواهد شد.

19- استفاده از کلمات LSI:Latent Semantic Indexing  یا کلمات LSI به کلماتی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی گفته می‌شود که باید از آن‌ها در صفحه خود استفاده کنید. مثلا اگر بخواهید درباره مطلبی مثل فیلم انتقام جویان بنویسید، کلمات و عبارات مرتبط و پرجستجو با آن که در گوگل هم دیده می‌شود شامل کارگران انتقام جویان، بلک ویدو، کاپیتان آمریکا انتقام جویان، آهنگساز انتقام جویان، انتقام جویان پایان بازی و جنگ ابدیت است. از همین کلمات برای ایجاد بخش‌بندی در محتوای خود می‌توانید استفاده کنید.

20- سرعت بارگذاری صفحه (Site Speed): هرچقدر سرعت لود یا بارگذاری صفحات وبسایت بیشتر باشد، رتبه بالاتری را هم خواهید گرفت. میانگین سرعت لود صفحه باید چیزی حدود 0.1 ثانیه باشد! وبسایت‌های سریع، تجربه کاربری بهتری خواهند داشت و در نتیجه کاربران بیشتری را جذب می‌کنند.

21- محتوای منحصر به فرد و غیر تکراری: محتوایی که تکراری نباشد و به قول فرنگی‌ها unique باشد، تاثیر شگفت‌انگیزی در رتبه صفحه خواهد گذاشت. همیشه محتوای غیر تکراری و منحصر به فرد بنویسید. محتوایی که کسی تا به حال مثل شما ننوشته. فرقی ندارد این محتوای برای وبلاگ باشد یا صفحات محصولات.

22- طول محتوا: محتوای طولانی، رتبه بهتری می‌گیرند و نرخ تبدیل (Conversion) در طول زمان بدست خواهند آورد. میانگین طول محتوا برای سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل هستند یا جزو 10 رتبه اول گوگل هستند، 2000 کلمه است. طبیعتا چنین محتواهایی باید لینک‌های داخلی هم داشته باشند که مشارکت کاربران را بیشتر کنند.

23- استفاده از schema و استراکچرد دیتا: برای اینکه نظر کاربران اینترنتی را بیشتر به سمت مطالب خودتان بکشانید از اسنیپت استفاده کنید. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر دنبال جواب سوالات‌شان بگردند و از طرف دیگر به سمت صفحات وبسایت شما هم جذب شوند.

24- استفاده از تصاویر و ویدئو در صفحه: در کنار متن، از تصاویر با کیفیت، اینفوگرافیک و ویدئو در صفحات محتوایی استفاده کنید تا نرخ مشارکت خوانندگان صفحه را بالا ببرید.

25- بهینه‌سازی تصاویر در صفحات: اسم تصاویر را حتما بنویسید. Alt عکس‌ها را هم فراموش نکنید و حتما توضیح تصویر را بنویسید. با این حال خیلی زیاد بهینه‌سازی را انجام ندهید. مثلا کلمات کلیدی را در اسم فایل، alt، تگ عنوان و تگ توضیحات نگذارید. خیلی متعادل از بهینه‌سازی استفاده کنید.

26- تولید محتوای جدید و کافئین‌دار: در سال 2010 گوگل اعلام کرد که محتواهای جدید در قالب آپدیت کافئین، رتبه‌های بهتری خواهند گرفت؛ حدود 50% شانس بیشتری دارند تا در صفحه اول جستجوی گوگل قرار گیرند. این قانون از آن سال تا امروز که 11 سال گذشته هنوز هم اجرا می‌شود و محتواهای جدید و به روز، زودتر ایندکس خواهند شد.

27- تولید محتوای به روز: آپدیت محتواهای قدیمی یا اعمال تغییرات روی محتواهایی که نیاز به به روزرسانی دارند، عامل مهم دیگری برای رتبه بندی صفحات سایت است. لازم هم نیست که تغییرات خیلی بزرگی روی صفحه اعمال کنید، همینکه تغییرات ریز اما مشخصی را در متن صفحه انجام دهید که برای ایندکس مشخص باشد به عنوان محتوای fresh و تر و تازه شناخته خواهد شد.

28- استفاده از لینک‌های خارجی در صفحه: قرار دادن outbound links یا لینک‌های خارجی به اعتبار و ارزش محتوای صفحه شما کمک خواهد کرد. همچنین برای قرار دادن لینک‌های خارجی باید به وحدت و هم‌پوشانی مطالب داخل لینک‌ها هم توجه کنید. یعنی لینک‌های خارجی باید تم مشترک داشته باشند. جان مولر در این باره بیشتر توضیح داده است.

29- استفاده از لینک‌های داخلی: internal links یا لینک‌های داخلی مثل لینک‌های خارجی روی رتبه صفحه تاثیرگذارند. تعداد لینک‌های داخلی و کیفیت آن‌ها در این زمینه خیلی مهم هستند.

30- استفاده از هم‌نشری محتوا (Syndicated content): خیلی‌ها از هم‌نشری محتوا می‌ترسند، چون معتقدند که گوگل این نوع محتوا را به عنوان محتوای تکراری (Duplicate content) می‌شناسد. منظورمان از syndicated content، یک محتوای تکراری (ویدئو، متن یا اینفوگرافیک) است که در وبسایت‌های مختلف بازنشر می‌شود. برای استفاده از محتوای هم‌نشر، مطمئن شوید که داخل آن از لینک‌هایی برای رسیدن به منبع اصلی استفاده کنید و البته دعا کنید که چنین استفاده‌ای، رتبه‌ی شما را پایین نیاورد. به هر حال، هم‌نشری چیزی شبیه به شمشیر دولبه است.

31- استفاده از مطالب تکمیلی: از سال 2014 به بعد، گوگل اعلام کرد که مطالب تکمیلی (Supplementary Content) برای یک مطلب اصلی عامل مهمی در رتبه بندی است و این قضیه تا الان و در سال 2023 همچنان ادامه دارد.

32- اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority): اعتبار دامنه تاثیر زیادی روی رتبه‌ی صفحات دارد. اگر فرض کنید که همه چیز بین دو صفحه در دو وبسایت شبیه هم باشد، آن صفحه‌ای رتبه بهتری خواهد گرفت که اعتبار دامنه‌ی بهتری داشته باشد.

33- استفاده از کلمه کلیدی در اول تگ عنوان: Moz گفته که قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای Title Tag سیگنال قدرتمندی برای گوگل خواهد بود که به رتبه بالای صفحه کمک کند. پس وقتی مشغول انتشار مطلب جدیدی هستید، کلمه کلیدی اصلی را در اول تگ عنوان صفحه بگذارید.

34- تداوم کلمات: در محتوای صفحه از کلمات کلیدی به صورت‌های مختلف استفاده کنید تا در رتبه‌گیری صفحه تاثیر بگذارد.

35- تگ Rel: گوگل از تگ Rel=canonical استفاده می‌کند تا متوجه شود که مطلب تکراری است یا نه.

36- استفاده از تگ عنوان تکراری: مثل متای توضیحات تکراری، تگ عنوان تکراری (Duplicate title tags) هم به رتبه صفحه آسیب می‌زند. خیلی باید مراقب این قضیه باشید و همیشه تگ عنوان صفحات را چک کنید.

37- استفاده کردن از خط تیره برای تگ عنوان: مت کات صریحا اعلام کرده که از خط تیره (underscores) در تگ عنوان استفاده نکنید که تاثیر منفی روی رتبه صفحه خواهد گذاشت. به جایش از کاما، دَش (-) و پایپ (‌) استفاده کنید.

38- چگالی مناسب کلمات کلیدی: قبلا گفته می‌شد که چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) باید حدود 3% باشد اما از آنجایی که گوگل خیلی راحت‌تر فرآیند خواندن مطالب به زبان‌های مختلف را انجام می‌دهد، به سادگی می‌تواند متوجه هدف مطلب شود. بنابراین در بخش چگالی کلمات کلیدی صفحه به قرار دادن کلمات کلیدی در تگ عنوان، متای توضیحات، تگ H1 و اشاره 2 یا سه‌باره در متن اصلی توجه کنید.

39- محتوای مخفی: قبلا گفته می‌شد که محتوای مخفی (Hiding content) به خاطر فریب دادن موتورهای جستجو باعث گرفتن اخطار یا پنالتی می‌شود اما حالا جان مولر گفته دیگر قضیه محتوای مخفی منجر به پنالتی نخواهد شد. مولر اعلام کرده که با توجه به اولویت و ارجحیت ایندکس شدن نسخه موبایلی صفحات، صاحبان وبسایت می‌توانند برای بدست آوردن تجربه کاربری بهتر صفحاتشان بخشی از محتوا را مخفی کنند.

40- استفاده از Alt تصویر نامرتبط: همیشه برای نوشتن Alt عکس‌ها در صفحه، از جملات و عبارات مرتبط با تصویر استفاده کنید. گوگل به خوبی متوجه این قضیه می‌شود که صاحب سایتی، برای توضیح Alt عکس گورخر نوشته: بهترین قیمت گوشی آیفون!

41- استفاده از لینک‌های خراب (Broken Links): داشتن لینک‌های خراب یا لینک‌هایی که دیگر کار نمی‌کنند، به اعتبار و رتبه صفحه شما لطمه بدی می‌زند. پس همیشه درست بودن لینک‌های داخل مطالب را بررسی کنید. امیرحسین در مطلبی مفصل راجع به 5 دلیل رتبه نگرفتن سایت گفته و استفاده از لینک‌های خراب یکی از این دلایل است.

42- غلط‌های نگارشی: از جان مولر پرسیدند که آیا غلط‌های نگارشی روی رتبه صفحه تاثیر می‌گذارد؟ مولر گفت نه دقیقا و گوگل مشکلی با غلط‌های املایی ندارد. اما بیایید دقیق‌تر راجع به غلط‌های املایی صحبت کنیم. وقتی صفحه‌ای پر از غلط باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ خواننده خیلی سریع متوجه ناکارآمدی فن نگارش شما می‌شود و نسبت به صفحه‌تان بی اعتماد خواهد شد. نتیجه این بی اعتمادی، ترک سریع صفحه است که به CTR صدمه می‌زند. با خواندن این مطلب از اشتباهات نگارشی در امان بمانید.

43- استفاده از تبلیغات و نوتیفیکیشن روی صفحه: تبلیغاتی که به محض وارد شدن به یک صفحه نمایش داده می‌شوند یا بنرهای اطلاعاتی که در قالب نوتیفیکیشن ارسال می‌شوند، باعث نارضایتی کاربر خواهند شد. گوگل می‌گوید که این کار به تجربه کاربری آسیب می‌زند و در نتیجه روی سئو و رتبه صفحه تاثیر بدی می‌گذارد.

فاکتورهای رتبه بندی سایت

فاکتورهای رتبه بندی سایت

رتبه بندی سایت هم شامل فاکتورهای مثبت و منفی می‌شود که در بعضی از قسمت‌ها با فاکتورهای رتبه بندی صفحات مشترک هستند.

44- دامنه قابل اعتماد (Domain Trust): دامنه‌هایی که از طرف گوگل مورد اعتماد هستند، رتبه بهتری خواهند گرفت. این اعتبار از طریق بررسی لینک‌هایی که از سایت‌های مورداعتماد گوگل گرفته شده، بدست می‌آید.

45- قسمت ارتباط با ما: گوگل می‌گوید که سایت‌ها باید قسمت Contact یا تماس مشخص و قابل اعتمادی داشته باشند.

46- داشتن قوانین و مقررات: گوگل به وبسایت‌هایی که قوانین و مقررات مشخص دارند و آن‌ها را به کاربران نشان می‌دهند، احترام می‌گذارد. اگر فکر می‌کنید که چنین صفحه‌ای ممکن است باعث ایجاد محتوای تکراری (Duplicate content) شود، نگران نباشید. گوگل می‌گوید که حواسش به این قضیه هست.

47- صفحه درباره ما: مثل داشتن صفحه ارتباط با ما و قوانین و مقررات، باید در سایت‌تان صفحه‌ای به درباره ما هم اختصاص بدهید تا اعتماد بیشتری از طرف گوگل بگیرید.

48- ساختار منظم سایت: سایت را بخش‌بندی کنید و برای هر مطلب و محصولی که دارید، دسته‌بندی جداگانه درست کنید. مثلا به جای اینکه از آدرس domain.com/post-name برای مطالب بلاگ استفاده کنید، از مسیر domain.com/seo/google-ranking-factors استفاده کنید که مشخص کننده آدرس باشد.

49- به روزرسانی سایت: درست مثل صفحات که باید آن‌ها را به روز کنید و همیشه تر و تازه نگه دارید، برای سایت هم همین کار را انجام دهید.

50- داشتن XML نقشه سایت: دادن XML به گوگل، این امکان را فراهم می‌کنید که سایت شما را بهتر بررسی کند. با این حال، به این معنی نیست که گوگل تمامی صفحات سایت مپ را ایندکس کند. با این حال به گوگل کمک می‌کند که سریع‌تر و راحت‌تر کارش را انجام دهد. با این حال، نداشتن XML تاثیر منفی روی رتبه سایت نمی‌گذارد اگر ساختار سایت درست باشد و گوگل بتواند به راحتی سایت را ایندکس کند.

51- موقعیت سرور: جان مولر به تاثیر کوچک موقعیت سرور (Server location) برای رتبه سایت اشاره کرده.

52- گواهینامه SSL: گوگل رسما اعلام کرده که داشتن گواهینامه SSL و وجود HTTPS سیگنال موثری در رتبه بندی سایت است. فقط یادتان باشد که اگر سایتتان HTTP است و می‌خواهید آن را به HTTPS ببرید، باید تمامی آدرس‌ها را ریدایکرت کنید.

53- قرار دادن اسنیپت breadcrumb: برای سایت، بردکرامب (breadcrumb) نصب کنید تا ساختار صفحات شما برای کاربران مشخص باشد و مسیریابی را راحت کند.

54- بهینه‌سازی سایت برای موبایلی‌ها: حتما سایت را برای موبایل بهینه‌سازی کنید، در غیر این صورت، رتبه خوبی نخواهید گرفت.

55- در دسترس نبودن سایت به مدت طولانی: اگر سایت شما برای 1 یا 2 روز Downtime شود، شاید مشکلی به نظر نیاید اما در طولانی مدت، گوگل سایت شما را از ایندکس حذف خواهد کرد.

فاکتورهای بک لینک (Backlink)

56- تعداد بک‌لینک‌ها: هرچقدر بک ‌لینک‌های بیشتر و معتبری داشته باشید، در رتبه گیری بهتر عمل خواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با بک لینک، این مطلب را بخوانید.

57- استفاده از انکر تکست (Anchor Text) در بک لینک

58- عنوان لینک: Link Title هم روی رتبه بک لینک اثر می‌گذارد اما تاثیرش به اندازه انکر تکست نیست.

59- تناسب دامنه و صفحه: بک لینکی که از یک دامنه یا صفحه مرتبط به سایت شما می‌آید خیلی خیلی بهتر از بک‌لینک‌های نامربوط است. مثلا اگر سایتتان درباره سفر و گردشگری است، داشتن بک لینک از سایتی که در بخش صنایع آهن آلات فعالیت می‌کند، کاملا بی ربط خواهد بود.

60- استفاده از کلمه کلیدی در عنوان بک لینک

61- اعتبار دامنه بک لینک: از دامنه‌هایی بک لینک بگیرید که اعتبار دامنه‌شان بالا باشد.

62- اعتبار صفحه بک لینک: از صفحاتی بک لینک بگیرید اعتبار صفحه‌شان بالا باشد.

63- عمر بک لینک: گوگل می‌گوید که هرچقدر بک لینک‌ها قدیمی‌تر باشند، قدرتمندتر است بک لینک‌های جدید هستند.

64- تنوع بک لینک‌ها: از منابع مختلفی بک لینک بگیرید تا رتبه گیری بهتری داشته باشید.

65- بک لینک از سایت‌هایی با رتبه بالا

66- بک لینک از پست مهمان و صفحاتی که مشارکت بالای اجتماعی دارند.

67- بک لینک از صفحه اصلی: بک لینک‌هایی که از صفحه اصلی می‌آیند، وزن بیشتری برای گرفتن رتبه دارند.

68- بک لینک از ریدایرکت 301: فکر می‌کنید بک لینکی که از صفحه ریدایرکتی 301 می‌‌آید، ارزشمند نیست؟ اشتباه فکر می‌کنید. این بک لینک هم مثل بک لینک‌های نرمال ارزشمند هستند.

69- بک لینک از ویکی پدیا: هرچند که لینک‌های صفحات ویکی پدیا، Nofollow هستند اما اگر سایت شما در این صفحات باشد، بک لینک قدرتمندی به حساب می‌آید، چون ترافیک زیادی را به سایت می‌کشاند.

70- تعداد لغات در صفحات بک لینک‌دار: لینکی که از صفحه‌ای با 2000 کلمه باشد نسبت به صفحه‌ای با 100 کلمه، ارزش بیشتری دارد.

71- بک لینک از آی‌پی آدرس با C class مشابه: از سایت‌هایی بک لینک بگیرید که آی‌پی آدرس در C class متفاوت باشد. تشابه باعث صدمه به رتبه بک لینک می‌شود.

72- خرید و فروش بک لینک: این کار به رتبه سایت شما صدمه می‌زند.

73- تعداد کلیک روی بک لینک: Link Velocity یعنی تعداد بارهایی که روی بک لینک شما کلیک می‌شود. اگر این مقدار کم باشد، تاثیر منفی روی رتبه خواهد گذاشت.

فاکتورهای مشارکت کاربر (User Engagement)

فاکتورهایی که در ادامه می‌گوییم در ارتباط مستقیم با کاربران یا خوانندگان صفحات اینترنتی هستند. یعنی عامل اصلی که باعث تغییر این فاکتورها می‌شود، کاربر است. برای همین به عنوان فاکتورهای مشارکتی معرفی‌شان کردیم.

فاکتورهای مشارکت کاربر (User Engagement)

74- نرخ کلیک روی صفحه در نتایج جستجوی گوگل: اگر میزان CTR صفحه شما در صفحه نتایج گوگل بالا باشد، طبیعتا رتبه بهتری خواهید داشت.

75- تخمین Dwell Time :Dwell Time زمانی است که کاربر بعد از کلیک روی سایت شما در نتایج گوگل، به سایت شما سر می‌زند و بعد دوباره به صفحه قبلی یعنی گوگل کلیک می‌کند. به این زمان Pogo Sticking هم می‌گویند. یعنی زمانی که کاربر از گوگل به سایت موردنظر می‌رود و برمی‌گردد. هرچقدر این زمان طولانی‌تر باشد، در نظر گوگل بهتر است. چون سایت به سوال و نیاز کاربر پاسخ داده که کاربر برنگشته.

76- نرخ پرش کم (Low Bounce Rate): پایین بودن نرخ پرش یا باونس ریت هم به رتبه گرفتن سایت کمک می‌کند.

77- تعداد نمایش صفحات در یک بازه زمانی: هرچقدر در یک بازه زمانی مشخص، تعداد صفحات مطالعه شده توسط کاربران بیشتر باشد، رتبه گرفتن سایت هم بهتر خواهد بود. کیفیت محتوای صفحات و استفاده از لینک‌های داخلی به این قضیه خیلی کمک می‌کند.

78- ترافیک مستقیم: Direct Traffic یا ورود مستقیم کاربران به سایت بدون نیاز به تبلیغات، تاثیر زیادی برای رتبه سایت دارد.

79- بازگشت بازدیدکنندگان: سایتی که درصد بالایی از بازدیدکنندگان، بازدیدکنندگان قدیمی باشند که به عنوان returning visitors شناخته می‌شوند، رتبه بهتری خواهد گرفت. برای اینکه از بازدیدکنندگان سایتتان دید بهتری داشته باشید، باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

80- نظرات در صفحات سایت: صفحاتی که نظر کاربران را جلب می‌کند و آن‌ها را به گذاشتن نظر ترغیب می‌کند، بهتر هستند.

فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی (Social Level)

حالا می‌رسیم به تاثیر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر روی رتبه بندی سایت. داشتن بک لینک از توئیتر و فیسبوک به اعتبار سایت شما کمک خواهد کرد. اشاره به سایت شما در نظرات صفحات فیسبوک، به اشتراک گذاشتن آدرس صفحات سایت شما در ویرگول، فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و سایر شبکه‌های اجتماعی کمک بزرگی به ورود کاربران خواهد کرد. حتی لایک پست‌های فیسبوکی که سایت شما را دارند، در این قضیه به شدت تاثیرگذار است. در مقابل، وجود نظرات منفی در این شبکه‌ها، روی رتبه منفی تاثیر می‌گذارد.

81- توییت‌: توییت‌هایی که شامل آدرس صفحه یا دامنه سایت شما باشند، تاثیر مستقیمی روی رتبه سایت می‌گذارندم

82- اشتراک گذاری در فیسبوک: عموما فکر می‌کنند که گوگل به داده‌های فیسبوک دسترسی ندارد یا شاید توجهی ندارد اما کاملا غلط است. تعداد صفحات شما که در فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شوند، توسط گوگل رصد خواهند شد و روی رتبه شما تاثیر می‌گذارند.

83- نظرات و لایک فیسبوکی: هر نظر و لایکی که اشاره به سایت و صفحات وبسایت شما دارد، برای گوگل در رتبه بندی مهم است.

84- پین پینترست: داشتن آدرس صفحه روی تصاویر پینترستی هم به رتبه سایت کمک می‌کند. بنابراین اگر کسب و کارتان به گونه‌ای است که می‌توانید از پینترست استفاده کنید، از آن غافل نشوید.

85- لینک‌های یوتیوبی: از آنجایی که گوگل صاحب یوتیوب است، هر لینک و نظری هم که در کانال‌ها و ویدئوهای یوتیوب پخش می‌شود، برایش مهم است.

فاکتورهای اشاره به برند (Brand Signal)

فاکتورهای اشاره به برند (Brand Signal)

در آخر می‌رسیم عوامل تاثیرگذار رتبه بندی سایت براساس اشاره به اسم برند شما. بعضی از این فاکتورهای تاثیر مثبت و بعضی دیگر تاثیر منفی روی رتبه سایت می‌گذارند.

86- انکر تکست با نام برند: برای ساخت لینک‌ها، بهتر است از انکر تکست‌هایی استفاده کنید که اسم برند شما را هم دارند. مثلا دوره گوگل ادز منتوریکس.

87- عبارات جستجو شده با اسم برند: مردم وقتی در گوگل جستجو می‌کنند، بعضی از عبارات را با اسم برند می‌نویسند. این هم یکی دیگر از عوامل موثر برای رتبه بندی سایت است. مثل تصویر زیر:

اشاره به اسم برند در رتبه بندی گوگلاز دستور بالا در تصویر برای پیدا کردن اشاره اسم برند در سایت‌های مختلف استفاده کنید. 

88- اشاره به نام برند در سایت‌های معتبر و محبوب: برای اینکه بدانید به اسم برند شما چه سایت‌هایی اشاره کرده‌اند

89- حضور برند در شبکه‌های اجتماعی قدرتمند و پرطرفدار

90- داشتن صفحه در لینکدین: این ویژگی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

91- نظرات منفی در شبکه‌های اجتماعی: مراقب نظرات منفی کاربران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی باشید. در طولانی مدت، نتیجه‌اش را خواهید دید.

92- پایین بودن نرخ کلیک اسم برند: اگر کاربران هنگام چرخیدن در صفحات اینترنتی شبکه‌های اجتماعی، روی اسم برند شما که لینک شده کلیک نکنند، به عنوان نشانه‌ای بد برای گوگل در نظر گرفته خواهد شد.

جمع‌بندی نهایی

فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در سال 2023، همانند سال‌های گذشته است. تمام مواردی که گفتیم در کنار هم سایت شما را به سمت داشتن رتبه‌ای بهتر هدایت می‌کنند. با این حال، همگی‌شان یک حرف مشترک می‌زنند: به کاربر توجه کنید. یادتان نرود که برای چه کسانی می‌نویسید. آن‌ها ربات نیستند و به خوبی متوجه می‌شوند که شما برای رضایت‌شان تلاش می‌کنید. برای همین است که می‌گویند: «بک لینک رتبه سایت شما را به سمت صفحه اول گوگل هدایت می‌کند اما این میزان مشارکت کاربران است که شما را در آن صفحه نگه می‌دارد.»

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا پیگیری و انجام خدمات سئو، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهدی {دوستدار منتوریکس}
1401/10/13
شیما خانم تا آخر مقاله ات رو خوندماول تشکر میکنم بابت مطلب خوبت و سهمی که تو یادگیری من داشتی2 اشتباه دیدم که گفتم بگم تا از 19 به 20 تبدیل بشه مقاله ات:تگ h1 قوی‌ترین سیگنال سئویی صفحه برای گوگل است. بنابراین باید از آن حداقل استفاده را ببرید.دوم مورد 88 مقاله که ناقص موند.
پاسخ...
شیما تیموری
1401/11/09
خیلی ممنونم ازتون که نظرتون رو برامون نوشتین.
درباره مورد اول، ممنون میشم توضیح بیشتری بهم بدید.
درباره مورد دوم هم ممنونم که گفتین.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف