با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟

شیما تیموری
شیما تیموری
16:55، 1399/12/10
گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟
1 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟


در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل هم از فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل می‌گوییم. پس بعد از خواندن این مطلب، آن یکی را در دستور کار مطالعاتی‌تان قرار دهید.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل که در قالب سیستم رتبه‌بندی (ranking systems) گوگل تعریف می‌شوند، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های گوگل، میزان استفاده از کلمات و عبارات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با متن و چندین عامل دیگر هستند.

به جز گوگل، سایر موتورهای جستجو هم الگوریتم‌های خاصی برای رتبه بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. با این حال، چون گوگل به عنوان سردم‌دار بازار موتورهای جستجو فعالیت می‌کند، ملاک اصلی برای رتبه بندی وبسایت‌ها، گوگل است. با این حال موتورهای جستجوی دیگر مثل یاهو، بینگ و DuckDuckGo هم یک سری فاکتور دارند. فاکتورهای رتبه‌بندی وبسایت‌ها در بینگ بیشتر به سئوی تکنیکال یا سئوی فنی سایت می‌پردازد، مثل نقشه سایت (Sitemap) با URL ثابت، بک لینک‌ها، عدم وجود محتوای تکراری و وجود محتوای همیشه سبز، استفاده از robots.txt در روت سایت و بهینه‌سازی سرعت سایت.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

سایت‌هایی مثل الکسا (Alexa) و مایکروسافت کورتانا (Microsoft Cortana) از بینگ استفاده می‌کنند و Google Home و Siri از گوگل.
حالا قبل از اینکه به عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت‌ها بپردازیم، اشاره کوچکی به انواع سئو داشته باشیم تا در ادامه مسیر معرفی، کارمان راحت‌تر باشد. به طور کلی، 3 نوع سئو داریم که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا کلمات کلیدی را در سایت‌ها پیدا کنند و به طور کلی براساس آن، رتبه‌ی سایت‌ها را مشخص کنند: سئوی فنی یا سئو تکنیکال، سئو داخلی (درون سایتی) یا سئوی Onsite و سئو خارجی یا سئوی Offsite.

  • سئوی تکنیکال شامل اقداماتی می‌شود که در ساختار سایت و صفحات وبسایت اعلام می‌شود تا بهینه‌سازی انجام شود و ایندکس کردن و کراول (Crawl) موتورهای جستجو راحت‌تر انجام گیرد.
  • سئوی درون سایتی، سئوی داخلی یا سئوی Onsite هم که به on-page SEO معروف است، روی جایگاه درست کلمات کلیدی در صفحات وبسایت تمرکز دارد. البته در سئوی درون سایتی، لینک‌های بین مطلبی وبسایت هم بسایر مهم است. محتوا، تصاویر، انکر تکست (متن قلابی-anchor text) با لینک‌های داخلی، عنوان سئویی صفحه و تگ‌ H1، ومتای توضیحات (Meta-description) زیرمجموعه‌های سئوی درون سایتی یا onsite SEO هستند.
  • سئوی خارجی (Offsite SEO) هم به ساخت بک لینک و ایجاد اعتبار دامنه (دامین آتوریتی – Domain Authority) مربوط می‌شود. نوع و کیفیت بک‌لینک‌ها هم نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند.

در سال 2020، سئو تکنیکال نقش به سزایی در تعیین رتبه سایت و تغییرات الگوریتم‌های گوگل داشت. حالا ببینیم در سال 2021، قضیه از چه قرار است؟!

تولید محتوای مستمر و درگیرکننده

تولید محتوای مستمر و درگیرکننده

حدودا سه سالی می‌شود که گوگل از اهمیت تولید محتوای مستمر و همیشه سبز گفت. هنوز هم تولید محتوا به عنوان اصلی‌ترین رکن در رتبه‌بندی سایت‌ها شناخته می‌شود و در سال 2021 این قضیه ادامه خواهد داشت. در سال 2020، گوگل، محتواهای تولیدی جدید وبسایت‌ها را با شدت بیشتری بررسی و تست کرد تا ببیند که این محتواها نیاز مخاطبان را پاسخ می‌دهند یا نه؟ از طرف دیگر، الگوریتم‌های گوگل به وبسایت‌هایی که محتواهایشان را حداقل دوبار در هفته تولید می‌کردند، روی خوشی نشان داد. بنابراین تولید محتوای تازه، خاص و بدون تکرار به اعتبار دامنه و رتبه سایت کمک بزرگی خواهد کرد. این قضیه را به هیچ‌وجه فراموش نکنید.

کلمات کلیدی در متا تگ عنوان (Meta title tags)

آن‌هایی که سئوکار هستند می‌دانند که استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحات چقدر مهم است و در رتبه بندی سایت تاثیرگذارهستند. برای درست کردن استراتژی کلمات کلیدی هر صفحه، حدودا 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز است تا به خوبی تصمیم بگیرید که چه کلمات کلیدی را باید انتخاب کنید. البته جای قرارگیری کلمات کلیدی در صفحه را هم نباید فراموش کرد. به صورت ایده‌آل، تگ عنوان صفحه باید شامل کلمات کلیدی موردنظر و هدفتان باشد، اما یادتان نرود که باید آن را قابل خواندن هم بکنید. چون این ویژگی، چیزی است که نشان‌دهنده‌ی احترام به مخاطب یا خواننده است. برای همین کلمه کلیدی را که انتخاب کردید، باید پس و پیش آن هم یک سری عبارات و کلمه بگذارید که قابل خواندن و فهمیدن باشد.

بک لینک‌ها (Backlinks)

بک لینک‌ها، هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل بودند تا سال 2018 که ورق برگشت و درجه اهمیتش نسبت به تولید محتوای دائم و کلمات کلیدی در متا تگ‌ها رو به تنزل رفت. با این حال، بک لینک‌ها در رتبه‌ی سوم لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها هستند.

تولید محتوا نیچ (Niche Expertise)

اواسط سال 2017، گوگل به سایت‌هایی که تولید محتوای نیچ (Niche Expertise) می‌کردند، علاقه نشان داد. حالا منظورمان از Niche Expertise چی هست؟ فرض کنید صاحب یک شرکت فروش محصولات CRM هستید و می‌خواهید در وبلاگتان، مطالبی درباره CRM بنوسید. براساس تحقیقات کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ، «نرم افزار CRM» را به عنوان کلمه کلیدی اصلی یا هسته (Nucleus keyword) انتخاب کردید. حالا براساس پرسونای مشتری‌های‌تان که از قبل تعیین کردید، چند گروه مختلف دارید که می‌خواهید نرم افزار CRM را به آن‌ها معرفی کنید و بفروشید؛ مثلا به کسب و کارهای نوپا یا استارتاپی، آژانس‌های معاملات املاک و گردشگری.

پس برای نوشتن محتواهای وبلاگ باید به پرسونای مشتری و کلمه کلیدی به صورت همزمان توجه کنید. در نتیجه، یک کلمه کلیدی خواهید داشت و برایش چند صفحه اصلی و مهم درست می‌کنید که نیازهای پرسونای شما را پوشش می‌دهد. مثلا صفحه فرودی برای کلمه کلیدی «نرم افزار CRM مخصوص کسب و کارهای کوچک و نوپا»، صفحه فرود دیگری برای کلمه «نرم افزار CRM مخصوص آژانس‌های معاملات ملکی» و یک صفحه فرود هم برای کلمه کلیدی «بهترین نرم افزار CRM سال 1399». بنابراین با درست کردن صفحات فرود (Landing Pages) که شامل کلمه کلیدی اصلی و عبارات فرعی اما مهم می‌شوند، به ایجاد محتوای خوشه‌ای سایت‌تان کمک می‌کند. این کار باعث می‌شوند که بازدیدکننده یا خواننده مطالب‌تان، بعد از ورود به یک صفحه و خواندن یک مطلب، باز هم در سایت‌تان بچرخد، دنبال جواب سوالاتش بگردد و مدت زمان بیشتری را صرف خواندن کند. تمام این مراحل، تحت عنوان تولید محتوای نیچ شناخته می‌شود که ارتباط تنگانگی با محتواهای خوشه‌ای دارد. بنابراین تولید محتوای خوشه‌ای را از یاد نبرید.

لینک‌های داخلی

Internal links یا لینک‌های داخلی یا درون متنی هر سایتی، عامل مهم دیگری برای رتبه بندی سایت هستند. هرچقدر ارتباط کلمات کلیدی با تگ عنوان بیشتر باشد و همزمان لینک‌های داخلی متن با کلمه کلیدی مرتبط‌تری انتخاب شود، شانس بالا رفتن رتبه سایت هم بیشتر خواهد شد. منتشر کردن 100 مقاله متفاوت و مفید پیرامون یک کلمه کلیدی اصلی و گذاشتن لینک‌های داخلی در این مقالات و سپس قرار دادن آن‌ها در یک صفحه معتبر و موردنظر که به عنوان صفحه فرود (لندینگ پیج) شناخته می‌شود، کمک زیادی به بالا بردن رتبه سایت و رضایت گوگل از شما می‌کند.

بهترین استراتژی سئو در سال 2021-2022 برای سایت‌ها، استفاده همزمان از کلمات کلیدی در متا تایتل، تولید محتوای نیچ یا تولید محتوای خوشه‌ای، استفاده از کلمات کلیدی longtail و لینک‌های داخلی خواهد بود.

موبایل فرندلی بودن وبسایت (Mobile Friendly)

اگر می‌خواهید سایتتان در سال 2021 جایی در بین سایر رقبا داشته باشد، یادتان نرود که آن را برای دستگاه‌های موبایلی بهینه سازی کنید. Mobile Friendly وبسایت یعنی طراحی و بهینه سازی سایت برای دارندگان تبلت و موبایل تا به بهترین نحو و بدون سختی، بتوانند محتوای صفحات سایت را بخوانند و استفاده کنند.

موبایل فرندلی بودن وبسایت (Mobile Friendly)

کاربران اینترنتی حوصله‌ ندارند در صفحات اینترنتی بمانند که شلوغ و درهم و برهم هستند و به کندی لود می‌شوند. گوگل عنوان کرده که کاربران موبایلی باید در لیست مخاطبان شما، در اولویت اول باشند. بنابراین باید به آن‌ها فکر کنید و صفحاتتان را براساس نیاز آن‌ها طراحی کنید. شاید باورتان نشود اما گوگل می‌گوید که نیازی نیست 2 ورژن یا نسخه موبایلی و دسکتاپی برای وبسایتتان داشته باشید. باید تنها یک نسخه داشته باشید که هم برای موبایل و هم برای وبسایت، قابل ارائه باشد؛ نسخه‌ای ساده و با طراحی کاربری راحت که بازدیدکننده به سادگی بتواند در تمامی بخش‌ها بچرخد، بدون اینکه به سختی بیفتد.

مدت زمان بازدیدی

از سال 2016 به بعد، گوگل اعلام کرد که در الگوریتم‌هایش یک فاکتور دیگر را هم لحاظ می‌کند: Visitor time on site. یعنی بررسی می‌کند که هر بازدیدکننده چه مدت زمانی را در صفحات اینترنتی سایت‌ها سپری کرده. کم بوده یا زیاد؟ این فاکتور که در سال 2021 هم همچنان بررسی می‌شود، رابطه مستقیمی با فاکتور اولی دارد یعنی تولید محتوای پیوسته و مفید. هرچقدر محتواهای مستمری تولید کنید که تکراری نباشد و در عین حال اطلاعات جدیدی را به بازدیدکننده ارائه دهد، طبیعتا visitor time بیشتری هم برایتان ثبت خواهد شد. پس مدت زمانی که یک بازدیدکننده روی صفحه سایت سپری می‌کند، معیار خوبی برای سنجش کیفیت مطلب هم هست.

سرعت صفحات

هر روز باید تلاش کنید تا سرعت لود صفحات وبسایتان بهتر و بهتر شود. صفحاتی که کند هستند، بازدیدکننده را منتظر می‌گذارند و در آخر وقتی لود می‌شوند چند قسمت از صفحه را ندارند، از طرف گوگل به عنوان صفحات دوست نداشتنی برچسب می‌خورند. می‌گویند که هر کاربر در کمتر از 3 ثانیه، تصمیم می‌گیرد که در صفحه‌ای اینترنتی بماند یا نه. پس شما تنها 3 ثانیه وقت دارید تا نظرشان را جلب کنید. برای بررسی سرعت سایت، می‌توانید از ابزارهای تست سرعت استفاده کنید که معروف‌ترین‌شان GTMetrix و page speed by google هستند.

گواهینامه SSL

دنیای وب بخشی از زندگی روزمره ما شده و بدون آن، پیش بردن بیشتر کارها سخت است. به خاطر همین، مسائل امنیتی در اینترنت، بیشتر از گذشته مطرح می‌شوند. کابوس گوگل خدمت‌گذاری به سایت‌هایی است که به کاربران اینترنتی صدمه می‌زنند. برای همین تمام تلاشش را می‌کند که سایت‌ها از حداقل ویژگی‌های امنیتی برخوردار باشند. اگر دامنه سایتی در مقابل حملات سایبری و هکرها آسیب‌پذیر باشد، به سادگی رتبه‌ و ارج و قربش را نزد گوگل از دست می‌دهد. اگر می‌خواهید در سال 2021، نزد گوگل هنوز دوست داشتنی باشید، گواهینامه SSL (سایت‌هایی که به جای HTTP با HTTPS شروع می‌شوند) را فراموش نکنید.

استراکچرد دیتا (Structured Data)

استراکچرد دیتا (Structured Data)

شیوه‌ی دیگری برای ارائه اطلاعات صفحات وبسایت استفاده از استراکچرد دیتا یا اسنیپت است. مثلا اگر در گوگل دنبال جاهای دیدنی استانبول می‌گردید، در قسمت نتایج بعضی از سایت‌ها می‌بینید که یک سری سوالات و اطلاعات پیش فرض و گزینشی را قرار دادند که می‌توانید جواب سوال‌هایتان را بدون سر زدن به سایت بگیرید. به این شیوه از ارائه اطلاعات، استراکچرد دیتا می‌گویند. برای اینکه به صفحات وبسایتتان چنین ویژگی را اضافه کنید، می‌توانید از کد اسکیما (Schema) استفاده کنید.

کلمات کلیدی در URL

از درس‌های قدیمی سئوی گوگل، وجود کلمات کلیدی در URL است. هرچند که قدرتش را از دست داده اما هنوز تاثیرگذار است. اینکه چطور کلمات کلیدی را پیدا کنیم، چگالی کلمات کلیدی چطور محاسبه می‌شود، چطور بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم و چقدر از کلمات کلیدی Longtail استفاده کنیم، به تبحر و تمرین شما برمی‌گردد. 

کلمات کلیدی در تگ‌های هدر

کلمات کلیدی را در تگ‌های H1، H2 و H3 بگذارید تا ببینید که چه تاثیری روی سئو سایت شما می‌گذارند. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد این فاکتور، برای سایت شما خوب نیست. یک حد تعادل را برقرار کنید.

کلمات کلیدی در متای توضیحات

این هم که دیگر کاملا مشخص و واضح است. هنوز کسی نیامده و از بی‌تاثیری کلمه کلیدی در متای توضیحات بگوید. از روز اولی که سئو آمد و بحث رتبه بندی سایت‌ها مطرح شد، کلمات کلیدی در متای توضیحات فاکتور مهمی به حساب می‌آمد. به شخصه یادم نرفته که روزی روزگاری، متای توضیحات صفحات اینترنتی برای دانلود آهنگ این گونه بود: دانلود آهنگ، دانلود آهنگ، دانلود آهنگ، دانلود آهنگ.... خوشبختانه از آن روزها گذر کردیم و گوگل با سخت‌گیری‌هایش، یادمان داد که چطور از کلمات کلیدی در متای توضیحات هر صفحه استفاده کنیم.

در آخر، برای اینکه قدم در دنیای سئو بگذارید باید یک چک لیست سئویی خوب داشته باشید تا در رتبه بندی گوگل، بی نصیب نمانید و از آن طرف از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل غافل نشوید. همچنین اگر برای کسب‌وکارتان به مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا انجام خدمات سئو نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف