با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو کلاه سیاه؛ نابخشوده در صحرای محشر

سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیک‌های خطرناک Black Hat Seo

سینا یوسفی
سینا یوسفی
19:22، 1401/05/23
سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیک‌های خطرناک Black Hat Seo
5 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
سئو کلاه سیاه؛ نابخشوده در صحرای محشر

سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیک‌های خطرناک Black Hat Seo


تکنیک‌های کلاه سیاه، روش‌هایی است که برای فریب موتور جستجو و خزنده‌های آن استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت، اثرگذاری و اثربخشی در رتبه شما داشته باشد اما ماندگاری سئوی کلاه سفید و خاکستری را ندارد و یقیناً توسط گوگل شناسایی خواهد شد. نشانه‌هایی برای تشخیص سئو کلاه سیاه و سفید وجود دارد. در این مطلب از بلاگ منتوریکس با انواع روش های سئو سیاه و نحوه برخورد با سئوی کلاه سیاه آشنا می‌شوید.

به کمک سئو کلاه سیاه می‌توان به سرعت رتبه گرفت و به صفحه اول گوگل رسید اما این رتبه، ماندگار نیست

به کمک سئوی کلاه سیاه می‌توان به سرعت رتبه گرفت و به صفحه اول گوگل رسید اما این رتبه، ماندگار نیست

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید، درست مثل شخصیت‌های خوب و بد یک فیلم سینمایی هستند. ممکن است با همدیگر بجنگند و در آخر، شخصیت خوب و «سفید» داستان برنده شوند، اما وجود شخصیت بد و «سیاه» هم انکار نشدنی است. در فیلم‌های وسترن قدیمی کسانی که کلاه سیاه بر سر می‌گذاشتند کاراکتر منفی بودند. کسانی هم که کلاه سفید داشتند، کاراکتر خوب و دوست داشتنی بودند. همین سیستم بعدها در سئو و بهینه‌سازی سایت رواج یافت و پدیده‌ای به نام سئو Black Hat و سئو کلاه سفید به وجود آمد.

سئو کلاه سیاه چیست؟

بعد از اینکه فهمیدید سئو چیست و چه کاربردی دارد، باید انواع آن را بشناسید. سئو کلاه سیاه، مجموعه‌ای از ترفندها، تکنیک‌ها و روش‌هایی است که برای رتبه گرفتن سایت و صفحات داخلی در نتایج سرچ گوگل استفاده می‌شود. روش های سئو سیاه، اگرچه نتیجه بخش و اثرگذار هستند اما می‌تواند باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل شود.

قوانین سئو گوگل، یک سری از روش‌ها و فعالیت‌های استاندارد را پیشنهاد می‌کند که در هیچ کجای آن، ترفندهای سئوی Black Hat وجود ندارد. بنابراین در صورتی که برخلاف الگوریتم گوگل رتبه سئویی بگیرید، با پنالتی و جریمه روبرو خواهید شد.

آموزش کلاه سیاه را می‌توان از سمت دو دسته بررسی کرد. دسته اول کسانی هستند که به دنبال استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه هستند. این افراد، یا سئوکار هستند یا صاحب کسب و کار. در هر دو شکل، آموزش کلاه سیاه در این افراد، برای استفاده کاربردی از آن است. دسته دوم، کسانی هستند که از قوانین Black Hat Seo، برای بالا آوردن سایت و رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل استفاده نمی‌کنند.

لزوماً یاد گرفتن سئوی کلاه سیاه، به معنای استفاده از آن نیست. بنابراین این افراد سعی می‌کنند تا بدون روش های سئو کلاه سیاه، در کیبورد‌های مورد نظرشان رتبه بگیرند. اما هکر کلاه سیاه از چه تکنیک‌هایی برای رتبه گرفتن سایت استفاده می‌کند؟ آموزش تکنیک‌های کلاه سیاه، چه کاربردی دارد؟ آموزش سئو Black hat را از کجا شروع کنیم؟

خدمات سئو منتوریکس، با پی روی از اصول و الگوریتم های صحیح گوگل، انجام می شود.

تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه

برای رتبه گرفتن سایت بهتر است به سراغ روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری بروید. این روش‌های تضمین شده، هیچ آسیبی به سایت شما نمی‌زنند و بسیار پایدار و ماندگارند. اما اگر قصد استفاده یا پرهیز از تکنیک‌های کلاه سیاه را دارید، باید درباره آن‌ها بدانید. در ادامه این مطلب، به بررسی هر روش و نحوه انجام آن می‌پردازیم.

تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه:

تکنیک‌های کلاه سیاه برای بهبود سایت

برای بهبود سایت و بهینه سازی آن هم می‌توانید از روش های کلاه سیاه استفاده کنید. اگرچه این روش‌ها به جریمه گوگل برای سئو کلاه سیاه منجر می‌شود اما در اکثر مواقع، اثربخشی کوتاه مدت و سریع را دارد. 

چگالی کلمات کلیدی باید بین ۱ تا ۲% باشد

چگالی کلمات کلیدی باید بین ۱ تا ۲% باشد

1- کیورد استافینگ Keyword Stuffing یا پاشش کلمات کلیدی

در تکنیک کیورد استافینگ، کلمات کلیدی را برای یک صفحه، انقدر تکرار می‌کنیم که گوگل این صفحه را به عنوان محتوای باکیفیت و مفید به کاربر نشان دهد. البته بعد از آپدیت الگوریتم پاندا هسته گوگل، رتبه گرفتن با این روش، بسیار سخت شده است. همرنگ کردن کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با پس زمینه صفحه سایت و نوشتن پرتکرار کلمات کلیدی، در همین دسته قرار می‌گیرد. 

2- کیورد استافینگ در متن Alt تصاویر

نوشتن کیورد مرتبط در متن توضیحات Alt تصاویر می‌تواند به رتبه گرفتن عکس‌های مطلب در نتایج سرچ image گوگل کمک کند. اما اگر تکرار کلمات کلیدی مانند مورد اول باشد، شما دارید از تکنیک کلاه سیاه استفاده می‌کنید. 

3- استفاده از انکرتکست‌های غنی از کلمات کلیدی

یک تکنیک واضح و بسیار قدیمی برای سئوی کلاه سیاه، استفاده از انکرتکست‌های طولانی شامل تمام کلمات کلیدی مرتبط است. این روش گاهی می‌تواند باعث فریب خوردن ربات‌های گوگل شود اما تضمینی نیست. 

4- استفاده از کلمات ترند نامرتبط برای گرفتن رتبه 

گوگل همیشه سعی می‌کند تا مرتبط‌ترین صفحات و مطالب را به کاربران خود نشان دهد. در صورتی که از کلمات کلیدی نامرتبط ترند شده برای گرفتن رتبه استفاده کنید، احتمال جریمه سایت بسیار بالا می‌رود. البته گذاشتن کلمات کلیدی ترند شاید بتواند روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارد اما قطعا نرخ CTR را بسیار کاهش می‌دهد. چون کاربران با دیدن محتوای نامرتبط سریعاً صفحه سایت شما را می‌بندند و به سراغ لینک‌های دیگر می‌روند. 

5- ایجاد لینک‌های داخلی زیاد 

گذاشتن لینک‌های داخلی در مطالب سایت به بهبود گردش کاربر در سایت و افزایش نرخ Time on Site کمک می‌کند اما اگر از لینک‌های داخلی زیاد و نامرتبط در مطالب سایت استفاده کنید، باید منتظر پنالتی و جریمه گوگل هم باشید. در مطلب «41 ترفند طلایی برای لینک سازی داخلی محتوای جدید»، نحوه لینک سازی داخلی درست و صحیح را به طور کامل توضیح داده‌ام. 

ربات‌ها و خزنده‌های گوگل، تک تک صفحات سایت شما را بررسی می‌کنند و در صورت دیدن لینک‌های مخفی جریمه می‌شوید

ربات‌ها و خزنده‌های گوگل، تک تک صفحات سایت شما را بررسی می‌کنند و در صورت دیدن لینک‌های مخفی جریمه می‌شوید

6- استفاده از متن و لینک مخفی (Hide شده)

گاهی برای اینکه کیورد استافینگ و تعداد لینک‌های داخلی صفحه مشهود نباشد، آن را با رنگ پس زمینه، یکی می‌کنند. این کار شاید کاربر را به اشتباه نیندازد و باعث از دست رفتن خوانایی و زیبایی صفحه نشود، اما قطعاً نمی‌تواند ربات‌های گوگل را گول بزند. 

برای اینکه در دام کیورد استافینگ نیفتید، مطلب «چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چطور محاسبه می‌شود؟» را بخوانید.

7- استفاده از چند تگ H1 در طراحی صفحه

گوگل اهمیت زیادی به کلمات و عبارات با تگ H1 می‌دهد. اما استفاده از چند تگ H1 نه تنها نمی‌تواند باعث رتبه گرفتن سایت در گوگل شود، بلکه به خاطر استفاده از روش های سئو کلاه سیاه، احتمالاً جریمه هم خواهید شد. 

تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه برای متن‌ها و مطالب سایت

با آپدیت هسته گوگل در می‌ 2022، اهمیت مطالب یونیک و مفید برای موتور جستجوی گوگل مشخص شد. حالا گوگل، بیشترین تمرکز را روی دسته بندی و امتیازدهی به سایت‌هایی کرده که مطالب خوبی دارند و تولید محتوای منظم و طبق استراتژی محتوایی می‌کنند. اما کدام روش‌ها و تکنیک‌ها برای محتواسازی، سیاه و مشمول جریمه گوگل است؟

8- استفاده از محتوای کپی شده

با آپدیت الگوریتم دزد دریایی گوگل، با دزدی محتوا و استفاده از محتواهای کپی شده بدون ذکر منبع، برخورد شدیدی می‌شود. گوگل تاکید زیادی روی تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد دارد و به صفحات با محتوای خوب و باکیفیت، رتبه بالایی می‌دهد. استفاده از مطالب کپی شده، قطعاً برای شما جریمه و پنالتی خواهد داشت. 

9- استفاده از روش‌های ماشینی برای تولید محتوا

گاهی افراد برای تولید محتوا، از گوگل ترنسلیت یا دیگر ابزارهای تولید محتوای تالیفی و ترجمه‌ای استفاده می‌کنند. اما گوگل ترنسلیت نمی‌تواند تولید کننده محتوا باشد و خلق ارزش کند. محتوایی که با کلمات کلیدی غنی نشده باشد، ارزش سئویی ندارد. علاوه بر آن، ابزارهایی مثل گوگل ترنسلیت، به زبان ماشین و با اشتباهات فراوان تولید محتوا می‌کنند. با استفاده از این روش، قطعا احتمال تولید محتوای نادرست و نامربوط با کلمه کلیدی، بالا می‌رود.

در رابطه با پیدا کردن کلمات کلیدی LSI و نحوه استفاده از آن، باید به intent کاربر و قصد و منظور او هم توجه کنید. Auto complete گوگل، مرجع خوبی برای پیدا کردن عباراتی است که می‌تواند به سئوی شما کمک کند و باعث رشد ترافیک ارگانیک سایت شما شود. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنم خواندن مطلب چطور از Auto complete گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنیم؟ را از دست ندهید.

سایت ترب یک نمونه خوب برای دیدن Bait and Switch است. با این تفاوت که صفحه مبدا و مقصد، در یک حوزه محتوایی قرار دارند. بنابراین قصد گول زدن کاربر را ندارد و جریمه نمی‌شود

سایت ترب یک نمونه خوب برای دیدن Bait and Switch است. با این تفاوت که صفحه مبدا و مقصد، در یک حوزه محتوایی قرار دارند. بنابراین قصد گول زدن کاربر را ندارد و جریمه نمی‌شود

10- استفاده از تکنیک Bait and Switch 

رتبه گرفتن با یک صفحه و بعد ریدایرکت کردن کاربر برای دیدن صفحه بدون رتبه و رشد نکرده، یک تکنیک کلاه سیاه است. با این روش شما عملاً دارید از تکنیک Bait and Switch استفاده می‌کنید. این روش چیزی شبیه به شکار ماهی با قلاب ماهیگیری است. شما با یک صفحه رتبه‌دار، کاربر را به قلاب گیر می‌اندازید و بعد او را به جایی دیگر منتقل می‌کنید. 

11- استفاده از تکنیک اسپین محتوا یا بازنویسی محتوا

در این روش، جملات یک مطلب رتبه‌دار و سئو شده، طوری بازنویسی می‌شود که یونیک و منحصر به فرد به نظر برسد. این بازنوسی طوری است که مطلب کپی شده و یکسان به نظر نرسد اما قطعا ربات گوگل با مقایسه پایگاه دانش دو محتوا، به این تقلب پی می‌برد.

جملات زیر را در نظر بگیرید:

  • شما نباید برای بهینه سازی سایت از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کنید. 
  • شما نباید از روش های سئو کلاه سیاه برای بهینه سازی سایت استفاده کنید.

با اینکه دو جمله متفاوت است اما مفهوم و کلمات مورد استفاده بسیار نزدیک و یکسان است. به همین دلیل، گوگل این جملات را به عنوان کپی در نظر می‌گیرد. اگر تعداد این نوع جملات در مطلب شما بالا باشد، امتیاز منفی خواهید گرفت. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، بهتر است کپی رایتر استخدام کنید یا کپی رایتینگ را یاد بگیرید. ترفندهایی هم برای کپی رایتینگ اصولی و درست وجود دارد که می‌توانید آن‌ها در این مطلب بخوانید. 

12- استفاده از محتواهای اسکرپ شده

تکنیک Scraped Content به این شکل است که شما از برنامه‌ها و ابزارهای مختلف برای دزدیدن محتواهای سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید. این روش کاملا غیرقانونی و مشمول جریمه‌های سنگین گوگل است. 

13- استفاده از تکنیک کلاکینگ Cloaking 

تکنیک کلاکینگ در سئو کلاه سیاه چیست؟ با استفاده از این روش، شما عملاً دو صفحه برای لندینگ خود خواهید داشت. یکی را به ربات‌های گوگل نشان می‌دهید و با آن می‌خواهید رتبه بگیرید. صفحه دیگر را هم به کاربر نشان می‌دهید. این کار جزو مهم‌ترین روش های سئوی کلاه سیاه است و یقیناً در صورت فهمیدن گوگل، با جریمه روبرو خواهید شد.

14- استفاده از محتواهای با فایل مخرب

یکی از مهم‌ترین روش‌ها و تکنیک‌هایی که توسط هکر سئو Black Hat استفاده می‌شود، استفاده از مطالب با فایل مخرب است. در این روش از زبان‌های برنامه نویسی مانند کدهای جاوا اسکریپتی، برای اثرگذاشتن روی سیستم کاربر و جمع آوری اطلاعات و داده‌های مختلف استفاده می‌شود. 

با جستجوی «دانلود آهنگ پیک سحری»، با چنین آش شله‌قلم‌کاری روبرو می‌شوید که قطعا یک مثال خوب برای تله کلیک یا Clickbait است

با جستجوی «دانلود آهنگ پیک سحری»، با چنین آش شله‌قلم‌کاری روبرو می‌شوید که قطعا یک مثال خوب برای تله کلیک یا Clickbait است

15- استفاده از تله کلیک یا Clickbait

تله کلیک، مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای درگیر کردن ذهن کاربر با عناوین و عبارات زرد و فریب دهنده است. تله‌های کلیکی، شامل چیزهایی می‌شود که قصد و منظور نویسنده را به درستی و وضوح نشان نمی‌دهد. مغز کاربر او را برای کلیک کردن تحریک می‌کند، اما چیزی که کاربر در انتها با آن روبرو می‌شود، مطلب فیک یا در بهترین حالت، جعلی و نامربوط است.

تله کلیک در سئو کلاه سیاه، چیزی شبیه به تیترهای ویدئوهای زرد در اینستاگرام است. قطعاً در آموزش اینستاگرام هم باید در نظر بگیرید که اگرچه شاید این تیترها بتواند تعداد بازدید را بالا ببرد اما در نهایت، منجر به از دست دادن مخاطبان واقعی پیج و سایت می‌شود. 

تکنیک‌های کلاه سیاه برای دستکاری لینک‌های سایت

اهمیت لینک‌ها برای ربات گوگل کاملاً مشخص است. مطالبی که بک لینک‌های زیادی از سایت‌های خوب و باکیفیت دریافت کرده باشند، شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر نتایج سرچ کنسول دارند. اما کدام روش‌ها و تکنیک‌ها در دسته قوانین سئوی کلاه سیاه برای لینک سازی قرار می‌گیرد؟

16- استفاده از حلقه‌های وب یا Web Rings

در این روش، برای هر دسته و تقسیم بندی از محتوا، یک وبسایت ایجاد می‌شود. این سایت‌ها به وسیله لینک به هم مرتبط می‌شوند و عملاً کاربرانشان را به همدیگر پاس می‌دهند. این کار با اینکه در نگاه اول کاملاً عادی و ساده به نظر می‌رسد اما به دلیل لینک سازی غیرمجاز و نامرتبط مطالب، مشمول جریمه‌های گوگل است. 

17- استفاده از پست مهمان اسپم

استفاده کردن از پست مهمان در سایت برای تولید محتوا و لینک سازی، روشی کاملا جذاب و جدید برای بالا بردن ترافیک سایت و تبادل کاربران است. اما در صورتی که از پست مهمان اسپم و نامرتبط (تنها برای گرفتن ترافیک ورودی بیشتر) استفاده کنید، جریمه خواهید شد.

18- استفاده از مزرعه لینک یا Link Farm 

سریع‌ترین و رایج‌ترین روش برای گرفتن وردی بیشتر و رتبه گرفتن در نتایج گوگل برای سئو کاران کلاه سیاه، استفاده از مزرعه لینک یا Link Farm است. شما با پرداخت مبلغی پول به یک شرکت خدمات لینک، آدرس سایتتان را در تعداد زیادی سایت می‌گذارید و عملا پکیجی از بک لینک‌های مرتبط و نامرتبط را دریافت می‌کنید. طبیعی است که این روش هم سایت شما را با جریمه و پنالتی گوگل، روبرو می‌کند. 

19- استفاده از تکنیک تله لینک یا Linkbait and Switch

در این روش، شما یک لینک با عنوان مرتبط و انکر مشخص را در بین یک مطلب سئو شده می‌گذارید و از کاربر می‌خواهید که روی آن کلیک کند. اما صفحه‌ای که کاربر به آن ریدایرکت می‌شود، کاملا با انکر تکست لینک و مطلب مبدا، متفاوت است. 

20- خرید نظرات کاربران با لینک

هنگامی که برای دریافت نظرات فیک و جعلی با لینک پولی پرداخت می‌کنید، در واقع دارید از یک تکنیک و روش سئوی Black hat استفاده می‌کنید. این کار شاید تعداد بک لینک‌های سایتتان را افزایش بدهد اما خیلی مورد علاقه گوگل نیست و ممکن است جریمه شوید. 

21- استفاده از Link Exchange یا تبادل لینک

در این روش، گروهی از وبسایت‌ها برای تبادل لینک و دادن بک لینک به همدیگر توافق و قرارداد می‌کنند. از آنجایی که تبادل لینک معمولاً با انکرتکست‌های نامرتبط و به صفحات بی ارتباط با مطلب و محتوای اصلی سایت انجام می‌شود، بنابراین نه تنها برای شما سودی ندارد، که می‌تواند باعث افت رتبه و جریمه برای شما هم شود. 

22- استفاده از بلاگ‌های دیگر برای کامنت گذاری با لینک

گرفتن بک لینک‌های معتبر برای سایت و آمدن به صفحه اول نتایج گوگل ارزش دارد. وگرنه با گرفتن بک لینک‌های نامعتبر و اسپم، نه تنها رشد نمی‌کنید، بلکه ممکن است جریمه شوید و سایتتان در نتایج گوگل دیگر ظاهر نشود. 

23- استفاده زیاد و اسپم از ریدایرکت 301

زمانی از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنید که بخواهید آدرس یک صفحه قدیمی را به آدرس یک صفحه جدید منتقل کنید. با این کار، کاربران بعد از کلیک روی لینک‌های قدیمی، به صفحه جدید، منتقل می‌شوند. اعتبار و رتبه صفحه قدیمی هم به حساب لینک جدید واریز می‌شود. اما در صورت اسپم از این روش، با جریمه ربات‌های گوگل روبرو می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با اینکه ریدایرکت چیست و چطور به سئو کمک می‌کند، این مطلب را بخوانید. 

24- اهمیت ندادن به کیوردهای Non-Branded در انکرتکست لینک

برای نوشتن انکرتکست می‌توانید از کیوردهای برندی، تجاری و Non-Branded استفاده کنید. کیوردهای تجاری، به کیوردهایی گفته می‌شود که شامل نام تجاری سایت شما باشد. مثلا با نوشتن «خرید از دیجی کالا» به عنوان انکرتکست، از انکر تجاری استفاده کرده‌اید.

هنگامی که در انکرتکست لینک، عبارت «خرید گوشی موبایل سامسونگ» را بنویسید، از انکرهای برندی استفاده می‌کنید. اما کیوردهای Non-Branded شامل انکرهایی است که نه نام تجاری سایت را داشته باشد و نه نام برند (مثلا بنویسید «خرید گوشی موبایل»). بک لینک‌های شما در اکثر مواقع باید از نوع Non-Branded باشد تا دچار جریمه گوگل نشوید. 

از قسمت فوتر در دو سایت همورا و منتوریکیس، برای دسته بندی صفحات پربازدید و لینک‌های مهم استفاده می‌کنیم

از قسمت فوتر در دو سایت همورا و منتوریکیس، برای دسته بندی صفحات پربازدید و لینک‌های مهم استفاده می‌کنیم

25- استفاده از لینک‌های اسپم در فوتر سایت

در فوتر سایت بهتر است از لینک‌های مرتبط، بک لینک دادن به سایت‌های معتبر، گذاشتن لینک صفحات پربازدید و لندینگ‌های سایت استفاده کنید. قرار دادن لینک‌های اسپم در فوتر، یک روش واضح برای سئو کلاه سیاه است.

تکنیک‌های کلاه سیاه برای خرید لینک

خرید بک لینک و رپورتاژ از جمله تکنیک‌های مورد تایید گوگل نیست اما انجام می‌شود و نتیجه مثبت هم دارد. با اینحال، بهتر است با روش‌ها و تکنیک‌های کلاه سیاه این دسته هم آشنا شوید.

26- فروش لینک

فروش لینک و بک لینک می‌تواند باعث کاهش ایندکس شدن صفحات از سمت ربات‌های گوگل و در نتیجه کاهش ترافیک ورودی سایت شما شود. 

27- خرید لینک

اگرچه خرید بک لینک از سمت خیلی از سایت‌ها انجام می‌شود و جزو دسته بندی سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرد، اما اگر تعداد بک لینک‌های خریداری شده شما بسیار زیاد باشد و به نوعی لینک سازی مشکوک و غیرعادی انجام دهید، مشمول جریمه‌های گوگل خواهید شد. 

28- دریافت آگهی‌های پولی

پول پرداخت کردن به تبلیغات و رپورتاژ آگهی هم می‌تواند اعتبار و امتیاز سایت مبدا را به حساب صفحات شما واریز کند. البته بیش از اینکه این روش سئو سیاه باشد، سئو خاکستری و در لبه مرز درست و غلط محسوب می‌شود. اما اگر از آن بی رویه استفاده کنید و گوگل به شما مشکوک شود، قطعا با جریمه روبرو خواهید شد. 

29- ثبت نام در دایرکتوری‌ها

ثبت نام کردن رایگان یا پولی در دایرکتوری‌های اینترنتی، کاملاً با سیاست‌های گوگل برای دریافت بک لینک مغایرت دارد و قطعاً دچار جریمه خواهید شد. این روش هم بازدهی زودی دارد و می‌تواند شما را به رتبه‌های بالای نتایج گوگل برساند. اما ماندگاری این روش‌ها آنقدر کم است که بهتر است از آن استفاده نکنید. 

تکنیک‌های کلاه سیاه برای نتایج اسپم در گوگل

شاید کمتر کسی باور کند که می‌توان با آموزش سئو کلاه سیاه، حتی ربات‌های گوگل را هم فریب داد و نتایج سرچ کنسول (SERP) را دستکاری کرد. این کار اثربخش است ولی بعد از فهمیدن گوگل، احتاملاً باید با دامنه خود خداحافظی کنید.

30- استفاده از تکنیک Parasite Hosting

تکنیک Parasite Hosting، یک روش کمتر شناخته شده اما کاربردی در سئوی کلاه سیاه است. در این روش، شما یک سایت با اعتبار و رتبه خوب را در گوگل پیدا می‌کنید. با اضافه کردن متن در آن سایت می‌توانید لینک سازی دلخواه خودتان را مانند مطلب داخلی سایت انجام دهید. با اینکار، رتبه و اعتبار سایت مبدا را دریافت می‌کنید. 

31- تکنیک Google Bombing 

در این روش، روی رتبه صفحه به کمک افزایش تعداد صفحات لینک شده و انکرتکست‌های مورد استفاده، تاثیر می‌گذاریم. این روش هم جزو موثرترین روش های سئو سیاه محسوب می‌شود. 

32- استفاده از تکنیک Doorway Pages و Gateway Pages

به کمک این روش، تمام مطالب با محتوای ضعیف و بی کیفیت را به لندینگ دلخواه خود لینک می‌کنید. در این روش، شما تنها تعداد لینک‌های ورودی یا خروجی صفحه را بالا می‌برید و سعی می‌کنید تا ترافیک ورودی لندینگ، افزایش پیدا کند. اما نکته منفی از آنجایی شروع می‌شود که محتواهای تولید شده، بی کیفیت و غیرمفیدند. بنابراین، کاربر و گوگل اهمیت زیادی به ان‌ها نمی‌کنند و کم کم سایت دچار ریزش مخاطب می‌شود.

33- ایجاد ریچ اسنیپت‌های نامرتبط و اسپم

ریچ اسنیپت‌ها در سئو داخلی به کاربران کمک می‌کنند تا محتوای مطلب سایت را بهتر و سریع‌تر ببینند. با این روش، شما سریع‌تر به سوالات کاربر پاسخ می‌دهید و قطعا رتبه بهتری را در نتایج گوگل می‌گیرید. اما استفاده از ریچ اسنیپ‌های غیرمرتبط می‌تواند باعث جریمه شما از سمت گوگل شود. 

با رفتن به سایت Rich Result Test می‌توانید عملکرد ریچ اسنیپت‌های فعال شده در هر صفحه را ببینید

با رفتن به سایت Rich Result Test می‌توانید عملکرد ریچ اسنیپت‌های فعال شده در هر صفحه را ببینید

34- استفاده از Automated Queries

گوگل امتیاز منفی زیادی به سایت‌هایی می‌دهد که از تکنیک Automated Google Queries استفاده کنند. اگر گوگل بفهمد که شما کوئری‌های اتوماتیک به سمت سرور ارسال می‌کنید، سریعاً شما را جریمه می‌کند. 

تکنیک‌های کلاه سیاه برای سایت‌های قلابی

روش‌هایی که در این بخش به آن می‌پردازیم، شامل مواردی است که به نوعی تقلب در راه اندازی سایت محسوب می‌شود. این نوع تکنیک‌ها و روش‌ها، قطعا سایت شما را با جریمه‌های سنگین گوگل، همراه می‌کند. 

35- میرور کردن سایت یا استفاده از Mirror Site

در این روش، یک کپی یکسان و غیرقابل تشخیص از سایت اصلی در سروری جداگانه نگهداری می‌شود. هر دوی این وبسایت‌ها به صورت همزمان کار می‌کنند و برای یک هدف، رتبه می‌گیرند. عملاً با این روش به ازای هر حرکت مثبت در سئو، دو برابر امتیاز می‌گیرید. اما گوگل نمره منفی زیادی برای Mirror Siteها در نظر گرفته است و کاملاً با این روش، مخالف است.

36- استفاده از تکنیک PBN

یک روش سئو خارجی کلاه سیاه به کمک بلاگ سازی‌هایی که حول یک وبسایت اصلی انجام می‌شود. شما ترافیک ورودی و لینک‌های زیادی را به صفحات داخلی سایت از بلاگ‌سازی وارد می‌کنید. این کار هم باعث می‌شود که ربات گوگل فریب بخورد و صفحات سایت شما را به عنوان مطالب و صفحات مفید و کاربردی به کاربر نشان دهد. اما ماندگاری این روش آنقدر کم است که نمی‌توان به آن اعتنای زیادی کرد. البته لینک سازی PBN، هم زمان‌بر و گاهی هزینه‌بر است. 

37- استفاده از تکنیک حمله Url یا URL Hijacking و Typosquatting

این روش بیشتر از آنکه روشی برای رتبه گیری سایت و سئو کلاه سیاه باشد، به روش‌های هکر کلاه سیاه، دزدی و فیشینگ شبیه است. در این روش، شما آدرسی شبیه به آدرس سایت پرطرفدار و پربازدید تولید می‌کنید و هدفتان هم دزدیدن کاربرانی است که به قصد رفتن به سایت اصلی، وبگردی می‌کنند. مثلا آدرس سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، digitalmentorx.com است. تکنیک URL Hijacking برای منتوریکس چیزی شبیه به آدرس‌های زیر می‌شود:

  • Digitalmentorx.net
  • Digitalmentorx.gov
  • Digitalmentorxx.com
  • digital-mentorx.com
  • Digitalmentorix.com

حروفی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، بخشی از تغییر آدرس و هایجک کردن کاربران سایت است. به همین دلیل است که سایت‌های بزرگ مثل گوگل و فیسبوک، دامنه‌های مشابه آدرس اصلی را خریداری کرده‌اند تا از چنین حملاتی جلوگیری کنند. 

38- استفاده از سایت‌های تاکسیک Toxic

بک لینک‌های سمی یا Toxic Site، از طریق سایت‌ها و دایرکتوری‌های نامعتبر و با امتیاز منفی گوگل، داده می‌شوند. بهترین کار این است که لیست این سایت‌ها را پیدا کرده و disavow کنید.

تکنیک‌های کلاه سیاه برای داشتن درآمد غیرقانونی

سئوی کلاه سیاه همیشه برای بالا آوردن سایت نیست. بعضی وقت‌ها این روش‌ها برای پول درآوردن و کسب درآمد انجام می‌شود. اما این روش آیا واقعا می‌تواند باعث درآمددار شدن شود؟

39- ثبت دامنه‌های مشابه سایت اصلی

در سایت‌های بانکی، فروشگاه‌های بزرگ، شبکه‌های اجتماعی پربازدید و… رایج است که برای جلوگیری از جمله url که در بالاتر گفتیم، دامنه‌های مشابه سایت اصلی را بخرند. اما بعضی افراد از این کار سواستفاده کرده و سریعاً دامنه‌های مشابه سایت‌های بزرگ را به نام خودشان ثبت می‌کنند تا از این راه پول دربیاورند. آن‌ها دامنه‌های ثبت شده را به چندین برابر قیمت اولیه، به همان شرکت‌ها می‌فروشند. اما گوگل معمولاً مقابله جدی با این کار می‌کند و تمامی این لینک‌ها را از ایندکس نتایج جستجو، حذف می‌کند.

40- استفاده از تکنیک Cookie Stuffing یا Cookie Dropping

در این روش، شما برای گرفتن ترافیک یا مشتری به سایت دیگری پول پرداخت می‌کنید. این سایت هم با فرستادن ترافیک جعلی، شما را گول می‌زند و بدون درآمدزایی برای شما، خودش کسب درآمد می‌کند. بررسی ورودی و ترافیک ریفرال سایت به کمک گوگل آنالیتیکس، به همین دلیل انجام می‌شود تا تعداد ویزیتورهای فیک و جعلی را بعد از پرداخت پول، مشخص کنید. در سایت‌های آگهی دهنده رپورتاژ و فروش بک لینک، معمولاً نرخی به عنوان نرخ اسپم اسکور Spam Score وجود دارد که درصد تخمینی ترافیک جعلی را مشخص می‌کند. 

تکنیک‌های کلاه سیاه برای رتبه گرفتن سایت به روش ناجوانمردانه

درست خواندید! روش‌هایی که در این بخش بررسی می‌کنیم، تا حد زیادی ناجوانمردانه و شرورانه است. استفاده از این روش‌ها، چه از لحاظ قانونی، چه عرفی، چه شرعی و چه اخلاقی نادرست و ناصحیح است. 

41- سئوی منفی روی رقبا

این یعنی شما با گزارش رقبایتان به گوگل، سایت آن‌ها را با مشکلات سئوی کلاه سیاه روبرو کنید. مثلا به جای چیدن پلن و استراتژی سئو برای خودتان، برای آدرس سایت رقیب PBN سازی کنید؛ آدرس سایت را در دایرکتوری‌های نامعتبر ثبت کنید یا ترافیک جعلی به سایتشان بفرستید.

42- TrackBack Spam

TrackBack بیشتر در سایت‌های وردپرسی دیده می‌شود. TrackBack Spam زمانی رخ می‌دهد که شما کامنت‌های غیرمرتبط زیادی در زیر آخرین پست‌های بلاگ خود دریافت کنید. این کامنت‌ها معمولا لینک‌هایی را هم درون خودشان دارند. استفاده کنندگان از این تکنیک، عموماً به دنبال تخریب سایت رقیب برای رتبه گرفتن سایت خودشان هستند.

43- ارسال ترافیک اسپم به سایت رقیب

هنگامی شما ترافیک اسپم زیادی را به سایت رقیب وارد کنید، عملاً آن را آلوده کرده‌اید. حتی ممکن است با افزایش ناگهانی تعداد کاربران، سایت از دسترس خارج شود و از سئوی کلاه سیاه وارد هک کلاه سیاه و کلاهبرداری شوید. اما هدف اصلی این کار، فرستادن ترافیک ریفرال مشکوک به سایت رقیب برای جریمه شدن او از سمت گوگل است.

44- ترافیک اسپم سوشال مدیا

آخرین تکنیک هم مختص به شبکه‌های اجتماعی است. اگر ترافیک ورودی به سایت‌های رقیب را از طریق شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید، از این تکنیک استفاده کرده‌اید. این روش، شباهت‌های زیادی با تکنیک قبلی دارد و نهایتاً منجر به جریمه شدن سایت رقیب از سمت گوگل می‌شود. 

با بررسی ترافیک ریفرال در گوگل آنالیتیکس می‌توانید هرگونه تغییر ناگهانی و مشکوک از سایت‌های مختلف را رصد کنید

با بررسی ترافیک ریفرال در گوگل آنالیتیکس می‌توانید هرگونه تغییر ناگهانی و مشکوک از سایت‌های مختلف را رصد کنید

چرا از انواع سئو کلاه سیاه استفاده می‌شود؟

آموزش سئو Black Hat می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. شما می‌توانید از یادگیری روش های Black Hat Seo برای اجتناب کردن و جلوگیری کردن از جریمه شدن سایت استفاده کنید. در کنار آن هم ممکن است از این روش‌ها برای رتبه گرفتن سایت خودتان استفاده کنید. در بدترین حالت هم به دنبال ضربه زدن به سایت رقیب و گرفتن جای او در نتایج سرچ گوگل هستید.

بنابراین نمی‌توان دلیل مشخصی برای آموزش‌های این شکلی بیان کرد و بیشتر باید هدف و انتظار شخص یا اشخاص را در این مورد، بررسی کرد. این روش‌ها را می‌توانید با خواندن کتاب سئوی کلاه سیاه یا دیدن فیلم‌های آموزشی یاد بگیرید. اگر قصد شما خوب باشد، با روش های سئو کلاه سفید به هدفتان می‌رسید و تنها این روش‌ها را برای دوری کردن، یاد می‌گیرید. در غیر این صورت، باید منشور اخلاقی سئوکاران را دوباره بخوانید. 

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید؟

تکنیک‌هایی که در روش بهینه سازی کلاه سیاه انجام می‌شود، به یقین می‌تواند سئوی سایت شما را نابود کند. شاید شناسایی و پنالتی شدن سایت شما کمی زمان‌بر باشد، اما بدانید که قطعا اتفاق خواهد افتاد. جریمه‌های پیچیده و عجیب موتورهای جستجوگر، می‌تواند نابودکننده کسب‌وکار شما باشد. به شکلی که حتی کل سایت شما (و نه فقط یک یا چند صفحه) از لیست نتایج گوگل برای همیشه پاک شود و تنها با ثبت دامنه جدید و شروع از ابتدا بتوانید به فضای وب و اینترنت برگردید. 

بنابراین پیشنهاداتی که عمدتا از سمت کلاه‌برداران، سئوکاران متقلب یا کم‌تجربه یا حتی بی‌دانش عملی و تجربی داده می‌شود را نادیده بگیرید و صرفا به سمت سئوی کلاه سفید و خاکستری حرکت کنید. 

جریمه گوگل برای Black Hat Seo

جریمه‌هایی گوگل برای سایت‌های سئو Black hat در نظر می‌گیرد، معمولاً سخت و سنگین است. گوگل با روش های سئو کلاه سفید مشکلی ندارد و سئو کلاه خاکستری را هم کم و بیش قبول می‌کند. اما برای مقابله با رتبه گیری‌های فیک و جعلی، جریمه‌های سختی در نظر گرفته است. در بهترین حالت، سایت شما و صفحات آن، کاهش ترافیک و افت رتبه را تجربه می‌کنند.

اما در بدترین حالت باید منتظر حذف کامل سایت و صفحات آن از نتایج سرچ گوگل باشید (به طوری که قابل برگشت نباشد). بنابراین بهتر است روش‌های درست و صحیح را برای سئو بر اساس الگوریتم های گوگل در نظر بگیرید و ماندگاری در نتایج را فدای زمان در سئو نکنید. 

چطور سایت‌هایی که از کلاه سیاه استفاده می‌کنند را گزارش دهیم؟

2 دلیل وجود دارد که شما به گزارش دادن سئو کلاه سیاه نیاز پیدا می‌کنید. دلیل اول، سایت شما از طریق هک مخرب، ویروس یا کمپین سئو منفی و پیوندهای اسپم مورد حمله قرار گرفته است. دلیل دوم در نتایج صفحه جست‌وجو یک کلمه کلیدی که شما در آن رتبه‌بندی شدید، نتایج مشکوک به اسپم پیدا می‌کنید.

برای حل مورد اول درخواست بررسی بدافزار دهید. در صورت شناسایی بدافزارها، کدهای مخرب را پاک کنید. در صورتی که سایت‌تان هدف یک کمپین منفی سئو برای لینک‌‎های ناخواسته باشد، پس از صحبت با گردانندگان این هدف، برای از بین بردن لینک‌های ناخواسته، می‌توانید از گزینه‌ی Disavow Links در گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

برای مورد دوم، شما می‌توانید گزارش اسپم را از طریق گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. البته گزارش خود را با دقت ثبت کنید، چون اگر به اشتباه، رقیبتان خود را گزارش دهید، از روش های سئوی کلاه سیاه استفاده کردید و به نوعی خواستید زیرآب او را بزنید.

بهترین راه از بین بردن اثر سایت‌های اسپم Disavow کردن آن‌هاست

بهترین راه از بین بردن اثر سایت‌های اسپم Disavow کردن آن‌هاست

سخن آخر

روش های سئو سیاه تنها زمانی جواب می‌دهد که دنبال رتبه گرفتن چند هفته‌ای و نهایتا چند ماهه باشید و سرنوشت سایت بعد از این زمان برایتان اهمیتی نداشته باشید. در غیر این صورت، استفاده کردن از دستورالعمل سئوی کلاه سیاه، معقول نیست و باید از آن دوری کنید. برای رتبه گرفتن پایدار و ماندگار در نتایج سرچ گوگل، باید از روش های کلاه خاکستری و کلاه سفید استفاده کنید.

زمان را مدیریت کنید ولی سرعت در کار را بهانه‌ای برای استفاده از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های اشتباه قرار ندهید. به یاد داشته باشید که بار کج به منزل نخواهد رسید و سر از بیراهه درمی‌آورد. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف