با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو کلاه سفید؛ شهروند مطیع قانون گوگل باشید

سئو کلاه سفید چیست؟ مزایا و تکنیک‌های White hat SEO

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
19:05، 1399/08/05
سئو کلاه سفید چیست؟ مزایا و تکنیک‌های White hat SEO
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
سئو کلاه سفید؛ شهروند مطیع قانون گوگل باشید

سئو کلاه سفید چیست؟ مزایا و تکنیک‌های White hat SEO


در این مطلب، به بررسی دقیق‌تر سئو White hat یا کلاه سفید می‌پردازیم که اصولی‌ترین و کم‌ریسک‌ترین راه پیشنهادی گوگل و وبمسترها برای رسیدن به رتبه 1 گوگل است. مسیری که در آن، کیفیت، چارچوب درست و اصولی و ماندگاری لینک‌ها فدای زمان و سرعت در نتیجه گرفتن در رتبه نمی‌شود! سئو کلاه سفید چیست و چگونه دوست گوگل شویم؟ سئو white hat دقیقا موضوعی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم، پس با منتوریکس همراه باشید.

انواع سئومی‌خواهید کدام کلاه را سر بگذارید؟

در مطلب سئو چیست به شما گفتیم که سئو را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم بندی کرد. این تقسیم بندی‌ها می‌تواند بر اساس معیارها و فاکتورهای گوناگونی باشد که درباره آن توضیح دادیم. هر بازی قوانین خاص خودش را دارد. اگر براساس قوانین و جوانمردی بازی کنید، احترام رقبا را به دست خواهید آورد اما اگر بخواهید تقلب کنید، عدالت درباره شما اجرا خواهد شد. درست است در بازی تاج و تخت می‌بَرید یا می‌میرید، اما در بازی دیجیتال مارکتینگ، سئو کلاه‌سفید انجام می‌دهید و رفیق شیش‌وبش گوگل می‌شوید یا سئو کلاه سیاه انجام می‌دهید و گوگل عدالت خودش را درباره‌ی شما اجرا خواهد کرد. 

سئو کلاه سفید چیست؟

میل به برنده شدن در خون هر انسانی وجود دارد. برخی از انسان‌ها حاضرند همه چیز را فدا کنند تا به هدف خود برسند و برنده شوند. گاهی این میل انسان را به سمت جنون می‌کشد و آنقدر به فکر هدف اصلی خواهد بود که مسائل مهم را فراموش می‌کند. اما گاهی مانند فرناندز آنایا می‌شویم.

فرناندز آنایا دونده اسپانیایی که پشت سر دونده کنیایی یعنی آبل موتای در حال دویدن و مسابقه دادن بود، فهمید که دونده کنیایی خط پایان را اشتباه گرفته و سرعتش را کم کرده است و در این لحظه می‌تواند از او جلو بزند! اما فرناندز، دونده کنیایی را متوجه خط پایان کرد و دوم شد!

شاید یاد فیلم بچه‌های آسمان مجید مجیدی بیفتید و بگویید او خودش می‌خواست دوم شود تا نقره بگیرد! اما فرناندز در مصاحبه گفت به راحتی می‌توانستم اول بشوم، ولی جواب خانواده‌ام را چطور می‌دادم؟ آن‌ها چنین فرزندی را بزرگ نکردند.

گوگل هم فرزندان ناخلف نمی‌خواهد؛ برای همین قابیل این قصه نباشید!

 

سئو کلاه سفید؛ انجام سئو سایت به صورت جوانمردانه برای رسیدن به رتبه یک صفحه نتایج گوگل (SERP) است. در اصطلاح، سئو کلاه‌سفید به استفاده از استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های بهینه سازی سایت اشاره دارد که بر روی رضایت مخاطبان و کاربران گوگل تمرکز می‌کند و کاملا از قوانین و سیاست‌های موتور جستجو تبعیت خواهد کرد.

سئو کلاه سیاه دقیقا مفهوم عکس این قضیه است، یعنی سئو شما تنها برای راضی کردن گوگل و رسیدن به رتبه یک صفحه نتایج جست‌وجو است و شاید چند کار خلاف هم در این راه انجام دهید. همچنین برخلاف میل گوگل نیز عمل کردید، چون گوگل به خواسته‌ی کاربرانش بیشتر توجه دارد و دوست دارد سایت‌ها نیز این موضوع را رعایت کنند.

سئو کلاه سفید

تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو white hat چیست؟

با مفهوم اینکه سئو کلاه سفید چیست آشنا شدید، بیایید ببینیم باید چه کارهایی انجام دهیم که جزو دسته‌ی سفیدها و پاکان باشیم. جزو آن‌ها که از محاسبه باکی ندارند و دوست و رفیق گوگل هستند. به صورت کلی، سئو کلاه‌سفید به هر روشی گفته می‌شود که ضمن حفظ یکپارچگی سایت و ماندن در شرایط و قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه بندی سایت را در صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) بهبود می‌بخشد.

این تاکتیک‌ها همان‌‌هایی هستند که گوگل معین کرده است، برای مثال:

  1. ارائه محتوا و خدمات سئو با کیفیت بالا
  2. سرعت بالای بارگذاری صفحات سایت و موبایل دوست بودن
  3. استفاده از تگ‌های متا
  4. استفاده از کلمات کلیدی خوب و دم‌دراز
  5. وب‌گردی آسان در سایت

این تاکتیک‌ها تنها بخشی از کارهایی است که در سئو کلاه سفید باید انجام دهید که با تمرکز بر روی آن‌ها، می‌توانید مطمئن باشید گوگل دست دوستی خود را به سمت شما دراز می‌کند و رتبه‌ی خوبی به شما می‌دهد.

اهمیت و مزایای سئو کلاه‌سفید

به عنوان موتور جستجوی شماره یک این روزهای جهان، روزانه میلیاردها نفر از گوگل بازدید می‌کنند. پیدا شدن سایت شما در گوگل و سرازیر شدن ترافیک ارگانیک به سایت، می‌تواند مشتری‌های بیشتری برایتان به دست آورد و نرخ تبدیل بالاتری هم داشته باشید. راه‌های افزایش نرخ تبدیل را هم می‌توانید در اینجا بخوانید. 

گوگل منبع ترافیکی غیرقابل انکاری برای سایت شماست که اگر از آن کنار گذاشته شوید، می‌تواند منجر به افت شدید بازدید سایت و حتی ورشکست شدن کسب‌وکارتان شود. تنها تصور کنید تمام بازاریابی و هزینه‌ها را کردید و منتظرید بازاریابی شما جواب دهد، اما خبری از بازدیدکننده نیست چون گوگل شما را به دلیل رعایت نکردن قوانین و دستورهایش جریمه کرده است!

چه حالی پیدا خواهید کرد وقتی بدانید رقیب شما هزاران هزار بازدید از گوگل می‌گیرد و هر روز بر مشتریانش افزوده می‌شود اما سایت شما در گوشه‌ای از اینترنت جهانی خاک می‌خورد؟ این تصورات تنها چند لحظه از زمانی‌ست که بدون گوگل سر می‌شود! بله دوستان، شاید بدون موتورهای جست‌وجویی مانند بینگ و یاندکس بتوان سایت را نجات داد، اما بدون گوگل سخت می‌گذرد.

گوگل گاهی کینه‌ای هم می‌شود، آن هم کینه از نوع شتری! اگر سایت شما را کنار بگذارد و طرد شوید، هیچ تضمین بازگشت دوباره‌ای نیست، پس دلتان نمی‌خواهد روی کسب‌وکار خود این ریسک بزرگ را انجام دهید. از اینجا به راحتی می‌توانید تمام روش‌ها و تاکتیک‌های مورد تایید گوگل را ببینید و سئو کلاه سفید انجام دهید.

تاکتیک های کلاه سفید

از تاکتیک‌های سئو white hat استفاده کنم؟

قطعاً! اگر از تاکتیک‌های سئو سفید استفاده نکنید، پس از چه تاکتیک‌های دیگری می‌خواهید استفاده کنید؟ اجرای روش‌های سئو کلاه سفید بهترین راه ایجاد یک سایت و کسب‌وکار موفق و پایدار است. در زیر برخی از مراحلی را که برای اطمینان از درست بودن روش‌های کلاه سفید در سایت باید انجام دهید آمده است:

  • سئو محتوا، دوست خوب سئو کلاه‌سفید 

محتوایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که نیاز بازدیدکنندگان را برآورده کند و به حل مشکلات آن‌ها کمک کند. برای کشف مرتبط‎ترین کلمات کلیدی که محتوای سایت باید برای آن‌ها بهینه شوند، از ابزار‌های پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزارها را در این مطلب می‌توانید پیدا کنید.

سپس با استفاده از کلمات کلیدی مناسب در قالب‌های محتوایی عالی مانند مقالات و...، مطالبی تولید کنید که بازدیدکنندگان را میخکوب کند. الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن کاملا حواسشان هست و دائما سایت شما را چک می‌کنند تا خطایی از شما سر نزده باشد.

  • آسان کردن وب‌گردی سایت با بهبود ui و ux

در سازمان‌دهی، طراحی سایت و ساختار اطلاعات خود دقت کنید. اینجاست که یک UX/UI دیزاینر خوب که تفاوت UX و UI را به خوبی بداند و در سایت اجرا کند، می‌تواند بیشتر از هر چیزی ارزش داشته باشد. سایت‌هایی که دسترسی به آن‌ها برای کاربران آسان است، در نتایج جستجوی ارگانیک نیز عملکرد بهتری دارند. 

  • جدی گرفتن لینک‌سازی داخلی و خارجی

مهم‌ترین بخش و شاید بنیان به وجود آمدن این رتبه‌بندی‌ها منابع و رفرنس‌ها است. اگر مطلب تاریخچه سئو را خوانده باشید، گفتیم که گوگل خواهان دسته‌بندی کتاب‌ها بود و در آن‌ها برای رتبه‌ دادن، کتاب‌هایی که نامشان به عنوان منبع آمده بود را مهم‌تر دانست. برای رتبه‌بندی سایت‌ها نیز چنین ساختاری وجود دارد. به همین علت لینک‌سازی را جدی بگیرید و بک‌لینک‌های خوب و مرتبطی بگیرید. همچنین در ساختار لینک‌های داخلی خودتان هم دقت کنید، تا لینکی را در جای غیرمرتبط نگذارید.

تنها انجام سئو کلاه سفید کافی‌ست؟

چون دوست داریم رفیق گوگل باشیم و به کاربران سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس احترام می‌گذاریم، باید حقیقت را در این باره بگوییم. گاهی تنها با روش‌های سئو کلاه‌سفید به خواسته‌ی خود نمی‌رسید و باید از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه و Grey hat SEO هم استفاده کنید! البته این مسئله به موضوعی که در آن فعالیت می‌کنید و کلمات کلیدی بستگی دارد.

اگر یک سایت تازه‌کار هستید و می‌خواهید رتبه‌ی خود را در صفحه نتایج جست‌وجو بهبود ببخشید، سئو کلاه سفید کاملا مناسب شماست و نیازی به انجام دیگر روش‌ها ندارید، اما اگر سایتی دارید که در خط مقدم جنگ دیجیتال مارکتینگ و گرفتن رتبه یک صفحه نتایج جست‌وجو گوگل برای کلمات کلیدی سخت هستید، تنها سئو white hat به داد شما نخواهد رسید و باید برگ‌های برنده دیگری را هم رو کنید که شاید جوانمردانه هم نباشند!

برای مثال در رسیدن به رتبه یک کلمه سفر، خدا، فال و از این دست کلمات کلیدی تنها سئوی کلاه سفید به کارتان نمی‌آید و باید دست به دامن سئو کلاه سیاه هم شوید. قدیمی‌ها می‌گویند برای رسیدن به یک هدف خوب، گاهی باید کارهای بدی هم کرد.

تفاوت انواع سئواگر انواع سئو را از نظر ریسکی بودن، زمان، هزینه و ارزش در نمودار بیاورید، به تصویر بالا خواهید رسید.

6 مرحله روش های White Hat Seo

تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای انجام White Hat Seo وجود دارد که بر اساس دانش و تجربه به دست آمده است. با این حال، انجام اقدامات زیر می‌تواند بهترین و موثرترین راه برای طی کردن مراحل کلاه سفید باشد:

  • استراتژی سئو داشته باشید

داشتن استراتژی سئویی دقیق و موثر، می‌تواند برنامه کلی شما را تا چندماه آینده روشن و مشخص کند. 

  • تحقیق، آنالیز و انتخاب کلمات کلیدی هدف بر اساس intent کاربر

چیزی که باید در کیورد ریسرچ در نظر داشته باشید، رسیدن به لیست کلماتی است که بتواند نزدیک‌ترین ارتباط را با بازار هدف و مشتریان شما داشته باشد. بعد از رسیدن به لیست کلمات مورد نظرتان، حالا می‌توانید روی مشخص کردن لندینگ‌ها و صفحات فرود هدف برنامه ریزی و کار کنید. 

اگر نمی‌دانید کلمه کلیدی چیست، این مطلب را از میان نوشته‌های امیرحسین سربیشه (از جمله بهترین کارشناسان محتوایی و سئویی منتوریکس) را بخوانید. اگر هم نمی‌دانید که چطور بهترین کلمات کلیدی را پیدا و انتخاب کنید، راهنمای جامع انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو منتوریکس را بخوانید. 

  • تولید محتوای مفید

در انجام مراحل سئو white hat، به این فکر کنید که مشتریان شما به چه چیزی نیاز دارند؟ چطور فکر می‌کنند؟ چطور انتخاب می‌کنند؟ چطور خرید می‌کنند؟ چه دغدغه‌هایی در هنگام خرید و پرداخت پول دارند؟ چه چیزهایی مانع خریدشان می‌شود؟

بعد از اینکه به این سوالات پاسخ دادید، حالا به دنبال تهیه لیست محتواها و تقویم محتوایی باشید. در هنگام تولید محتوا هم به رعایت نکات ساختاری و نگارشی توجه کنید. لزوما لازم نیست تا بهترین محتوا را تولید کنید؛ بلکه کافی‌ست تا مفیدترین محتوا را داشته باشید. در مطلب تولید محتوا چیست، شیما تیموری به خوبی نکات ریز و درشت تولید محتوای اصولی و درست را به شما آموزش داده است. 

  • بهبود سئو داخلی

سئوی داخلی، مجموعه اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود صفحات داخلی سایت انجام بدهید. کارهایی مثل بهبود کیفیت محتوا، اصلاح ساختار لینک سازی داخلی، بهبود طراحی کاربری، کاهش حجم عکس‌ها و بهبود سرعت سایت می‌توانید سئوی داخلی یا سئو On page شما را بهبود ببخشد. 

  • بهبود سئو تکنیکال

سایت شما مشکل فنی دارد و از اصلاح آن سر باز می‌زنید؟ خب، باید انتظار افت رتبه و کاهش ترافیک ورودی را هم داشته باشید. گوگل به سایت‌هایی که مشکل فنی و تکنیکال دارند، امتیاز خوبی نمی‌دهد و اصلا بعید نیست که حتی رتبه‌های سایت‌تان را هم از دست بدهید. وقت بگذارید، برای انجام استراتژی سئو کلاه‌سفید با نیروی فنی و تکنیکال سایت صحبت و مشورت کنید یا از خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا مشکلات تکنیال سایت‌تان (هر چه که هست!) به سرعت برطرف شود. لیست اقدامات technical SEO را جدی بگیرید و در انجام آن‌ها جدی باشید. 

  • بهبود سئو خارجی

سئو off page خودش یک دنیای دیگر است!!! در انتخاب رسانه‌ها برای خرید بک لینک و انتشار رپورتاژ آگهی باید سئوی داخلی و تکنیکال آن‌ها را هم در نظر بگیرید. بنابراین قبل از انتخاب استراتژی رپورتاژی، باید مثل یک سئوکار، سایت رسانه هدف را بررسی کنید و خودتان هم به آن امتیاز بدهید. آمار و ارقام را جدی بگیرید ولی تنها به آماری که از سایت‌های واسط خرید رپورتاژ می‌گیرید اکتفا نکنید. 

  • توجه به سئو لوکال و محلی

کار کردن روی کیوردهای محلی و موقعیت‌محور که بتواند به سئو محلی شما در نقشه گوگل کمک کند، می‌تواند آمار فروش و بازدید شما را برای کسانی که به دنبال نزدیک‌ترین بیزینس نسبت به موقعیت کنونی‌شان هستند، به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. بنابراین نباید در بهبود سئویی لندینگ‌ها و انتشار بک لینک در رسانه‌های داخلی، سئو محلی یا لوکال سئو را نادیده گرفت. 

سخن پایانی

در مطلب سئو کلاه سفید چیست، به این پرداختیم که چه اقداماتی می‌تواند کم‌ریسک‌ترین و کم‌دردسرترین مسیر برای رسیدن به رتبه 1 گوگل برای شما باشد. گوگل از همیشه باهوش‌تر و چابک‌تر شده است و به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد شما قصد تقلب داشتید یا مانند یک فرد خوب کارتان را انجام می‌دهید، از این رو انجام عمل‌های شک برانگیز و تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ریسک بالایی دارند. بهتر است تا می‌توانید از روش‌های ریسکی دوری کنید و از استراتژی سئوی کلاه سفید استفاده کنید چون پیش قاضی نمی‌شود ملق بازی کرد. همچنین برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف