با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چقدر با انواع کمپین‌های گوگل ادز آشنا هستید؟

شیما تیموری
شیما تیموری
23:08، 1399/08/11
چقدر با انواع کمپین‌های گوگل ادز آشنا هستید؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چقدر با انواع کمپین‌های گوگل ادز آشنا هستید؟


گوگل اَدز بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در دنیاست که تبلیغاتش را در بیشتر از 2 میلیون وبسایت و اپلیکیشن نشان می‌دهد؛ یعنی منبع بی‌نهایتی از انواع کمپین‌های تبلیغاتی برای مکان‌های مختلف. هرچند که خیلی‌ها به خاطر کم بودن آشنایی با گوگل ادز، تصور می‌کنند تبلیغات در گوگل یعنی همان لینک‌هایی که با علامت Ad در قسمت نتایج موتور جستجوی گوگل می‌آیند. برای همین این مطلب را مخصوص آن‌ها نوشتیم و همه‌ی کسانی که آشنایی خیلی خیلی کمی با گوگل ادز دارند.  

تبلیغات گوگل ادز چیست؟

هرکسی که با اینترنت سر و کار داشته باشد، نمی‌تواند منکر تاثیر روزانه‌ی گوگل بر زندگی‌اش باشد. هربار که دنبال جواب سوالی در اینترنت هستیم، می‌خواهیم خرید آنلاینی انجام دهیم، در جستجوی نزدیک‌ترین پیتزافروشی محل زندگی‌مان هستیم، با گوشی بازی می‌کنیم یا موزیک ویدئوی موردعلاقه‌مان را در یوتیوب می‌بینیم، گوگل کمک‌مان می‌کند تا به مقصودمان برسیم. به نظر من، بدون حضور گوگل، زندگی خیلی چیزها کم داشت که مهم‌ترینش برای من پیدا کردن جوابی برای دغدغه‌ها و سوالاتم بود؛ حالا این دغدغه می‌تواند پیدا کردن فست فودی موردعلاقه‌ام باشد یا خرید کتابی که خیلی وقت است دنبالش می‌گردم.

موتور جستجوی گوگللازم نیست از گوگل خیلی قلمبه سلمبه بپرسید؛ هرچیزی به ذهن‌تان می‌آید تایپ کنید، خودش می‌داند چکار کند!

در هرکدام از مثال‌هایی که گفتم، گوگل هم با تبلیغاتش حضور دارد. به خاطر همین است که این تبلیغات را براساس پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده‌ی کاربران اینترنتی و در قالب کمپین‌های تبلیغاتی (Campaign Types) ارائه می‌دهد؛ تبلیغات در یوتیوب، اپلیکیشن، وبسایت‌های مختلف و موتور جستجوی معروفش.

شما می‌توانید با شرکت در دوره گوگل ادز و دوره GA4 از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر تمامی مباحث تبلیغات کلیکی گوگل مسلط شوید.

انواع کمپین‌های گوگل ادز

کمپین‌های گوگل ادز براساس همین پلتفرم‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. یعنی هربار که می‌خواهید کمپین جدیدی بسازید، گوگل ادز از شما می‌خواهد که نوع آن را تعیین کنید:

  • Search Campaign
  • Display Campaign
  • Shopping Campaign
  • Video Campaign
  • Discovery Campaign
  • Smart Campaign
  • App Campaign

انواع کمپین های گوگل ادزاز همان اول کار با گوگل ادز، باید نوع کمپین را مشخص کنید.

اگر هنوز با مفهوم کمپین در گوگل ادز آشنایی ندارید یا اول راه یادگیری تبلیغات گوگل ادز هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «رایج‌ترین اصطلاحات گوگل ادز برای تازه‌کارها» را بخوانید. در این مطلب، راجع به عبارات و اصطلاحات کاربردی که هر کارشناس گوگل ادز تازه‌کاری باید بداند، نوشته‌ایم. با این حال، توضیح مختصر و ساده راجع به کمپین می‌دهیم: کمپین‌ها در گوگل ادز شامل مجموعه‌ای کلمات کلیدی و متن تبلیغ هستند که یک سری تنظیمات را باید برای‌شان تعریف کنید. مثلا زمان نمایش تبلیغ، محل نمایش، هزینه و حتی کشوری که می‌خواهید تبلیغ‌تان در آنجا نمایش داده شود.

نکته‌ی مهم دیگری که باید درباره‌ی انواع کمپین‌های گوگل ادز بدانید، ارتباط مستقیم‌شان با هدف (Goal) کمپین است. مثلا اگر هدف شما از تبلیغ در گوگل ادز، فروش (Sales) باشد؛ می‌توانید از انواع کمپین‌ها استفاده کنید اما اگر هدف‌تان Brand Awareness (افزایش آگاهی برای برند و شناخته شدن برند) باشد، فقط می‌توانید از کمپین‌های ویدئویی و تصویری (Video and display Campaign) استفاده کنید. لیست زیر کمک‌تان می‌کند که بهتر متوجه قضیه شوید. 

هدف Sales (فروش)
Search • Display • Shopping • Video • Smart • Discovery

هدف Leads (ترغیب به خرید و انجام عمل موردنظر شما)
Search • Display • Shopping • Video • Smart • Discovery

هدف Website Traffic (افزایش بازدید سایت)
Search • Display • Shopping • Video • Discovery

هدف Product and brand consideration (ترغیب کاربران به جستجو در محصولات)
Display • Video 

هدف Brand Awareness and reach (افزایش آگاهی از برند و اطلاع رسانی)
Display • Video

هدف App promotion (ترغیب به دانلود اپلیکیشن)
App

اهداف کمپین های گوگل ادزاولین مرحله از ساخت کمپین در گوگل ادز، انتخاب هدف است.

Search Campaign

با معمول‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین نوع کمپین گوگل ادز کار را شروع می‌کنیم: Search Campaign. در این نوع کمپین، همه چیز براساس جستجوی کلمات کلیدی و هزینه‌ی هر کلیک در Google Search Network (به اختصار GSN) محاسبه می‌شود. مثلا اگر من دنبال خرید بلیط هواپیما باشم و در گوگل همین عبارت را جستجو کنم، در صفحه‌ی نتایج گوگل، با کلی تبلیغ متنی از وبسایت‌های مختلف روبرو می‌شوم که برای کلمه‌ی کلیدی «بلیط هواپیما» در گوگل ادز تبلیغ داده‌اند.

خرید بلیط هواپیما در گوگل

مطمئنا این نوع تبلیغ را بارها و بارها در گوگل دیده‌اید؛ چندبار روی‌شان کلیک کردید؟

در کمپین Search گوگل ادز، اگر کاربری عبارت یا کلمه‌ای را در موتور جستجوی گوگل (Google.com) جستجو کند و شما هم برای همان کلمه‌ی کلیدی (Keyword) تبلیغ داده باشید، در قسمت نتایج جستجو، تبلیغ شما را خواهد دید.

از آنجایی که اکثر افراد در گوگل دنبال جواب سوال‌ها و مشکلات‌شان می‌گردند، تبلیغات Search Campaign به شما کمک می‌کند تا در زمان و مکان مناسب، خودتان را به مشتری‌های احتمالی‌تان نشان دهید. ساختار کلی تبلیغات Search شامل عنوان (Headline)، متن تبلیغ (Description) و افزونه‌ی تبلیغ (Ad Extension) است و کلمات کلیدی کاربران، آن را فعال می‌کند. در این نوع کمپین، رتبه‌ی تبلیغات شما براساس امتیاز کیفی تبلیغ و هزینه‌ی هر کلیک (Bid) سنجیده می‌شود.

تبلیغات متنی گوگل که در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود، برای اکثر کسب و کارها مناسب است. هر کسب و کاری که صفحه‌ی اینترنتی دارد و دنبال افزایش ترافیک سایت و فروش آنلاین است، می‌تواند از Search Campaign استفاده کند. حداقل بودجه برای کمپین Search از 1 دلار شروع می‌شود و بسته به هدف و بودجه کمپین‌تان بالاتر هم خواهد رفت.

Display Campaign

گوگل حدود 2 میلیون وبسایت مختلف را تحت پوشش دارد که تبلیغاتش را به صورت تصویری (بنرهای تبلیغاتی) در آن‌ها به نمایش می‌گذارد. این 2 میلیون وبسایت همکار گوگل (Google Partners) حدود 90% کاربران اینترنتی در سراسر جهان را به سمت خودشان می‌کشانند. به خاطر همین اگر می‌خواهید تبلیغ‌تان به تعداد زیادی از افراد در مکان‌های مختلف نشان داده شود، از Display Campaign استفاده کنید.

از تصاویر برای ساخت بنرهای تبلیغاتی در Display Campaign استفاده می‌شود. شما با آپلود لوگو و تصاویر موردنظرتان در گوگل ادز، کمپین Display می‌سازید و در کنارش از عنوان (Headline)، متن تبلیغ (Description) و URL هم استفاده می‌کنید. این بنرهای تبلیغاتی در وبسایت‌های همکار گوگل، روی کانال‌های یوتیوبی و حتی به صورت ایمیل به حساب Gmail کاربران هم فرستاده می‌شود.

gmail adاین همه یک نمونه تبلیغ Gmail که داغ داغ در نوامبر 2020 از تنور inbox جیمیل من بیرون آمده.

مزیت کمپین‌های Display گوگل ادز، ارزان بودن هزینه هر کلیک، قابلیت ساخت تبلیغات متنوع و هدف‌گذاری (Targeting) بهتر و متنوع‌تر است. در Display Campaign شما می‌توانید از انواع مختلف محتوا مثل متن، عکس، Gif و حتی ویدئو استفاده کنید. خلاصه که دست‌تان حسابی باز است. اگر می‌خواهید افزایش آگاهی برند داشته باشید (Brand Awareness)، ریمارکتینگ انجام دهید، هزینه‌ی کمی برای تبلیغات بپردازید و در عین حال حضور وسیعی در دنیای اینترنت داشته باشید، Display Campaign را انتخاب کنید.

Shopping Campaign

اگر در گوگل، محصولی را به انگلیسی جستجو کنید و در نوار بالای نتایج روی Shopping کلیک کنید، با نوع دیگری از تبلیغات گوگل ادز آشنا می‌شوید. تبلیغ‌دهندگان با انتخاب کمپین Shopping در Google Ads، محصولات موردنظرشان را انتخاب می‌کنند، برای آن قیمت تعیین می‌کنند، عکس محصول را می‌گذارند و کلیه‌ی اطلاعاتی که لازم باشد را می‌نویسند. در حقیقت لازم به تنظیمات پیچیده برای ساخت کمپین‌های Shopping نیست، فقط باید فروشگاه eCommerce داشته باشید تا بتوانید از طریق آن محصولات‌تان را به Shopping وصل کنید. برای این کار باید در Google Merchant Center ثبت‌نام کنید تا گوگل بتواند از طریق Feed سایت شما، محصولات موردنظرتان را به مشتری‌های اینترنتی نشان دهد.

تبلیغات shopping گوگلتا حالا از Shopping گوگل برای پیدا کردن قیمت محصولات خارجی استفاده کرده‌اید؟

Video Campaign

در کنار Display Campaign که تمرکزش بیشتر روی تصاویر و بنرهای تبلیغاتی است، از Video Campaign هم می‌توانید استفاده کنید. محل قرارگیری ویدئوهای تبلیغاتی شما در یوتیوب خواهد بود، قبل از تماشای ویدئوی اصلی یا بعد از تمام شدنش، حتی وسط تماشای ویدئو. اگر از یوتیوب استفاده می‌کنید، مطمئنا توجه کردید که بعضی وقت‌ها، وسط پخش، آگهی ویدئویی پخش می‌شود که با کمپین ویدئویی گوگل ادز ساخته شده. تنوع نمایش کمپین‌های ویدئویی هم کمک‌تان می‌کند تا پیام‌تان را به کاربران موردنظرتان برسانید.به طور کلی 3 نوع تبلیغ ویدئویی در گوگل ادز استفاده می‌شود:

  • Skippable
  •  Non-skippable
  • Video discovery ads

در ویدئوهای Skippable، کاربران یوتیوب می‌توانند هنگام پخش ویدئوی تبلیغاتی، آن را رد کنند، کاری که در ویدئوهای Non-skippable قابل انجام نیست.
نکته‌ی دیگری که در تبلیغات ویدئویی گوگل ادز به دردتان می‌خورد، استفاده از قابلیت Ad Sequence است. مثلا شما می‌توانید تعیین کنید که کاربران در مراحل مختلف جستجو در یوتیوب و دیدن ویدئوهای مختلف، چه نوع از تبلیغات ویدئویی را ببینند.

قابلیت جالب دیگر تبلیغات ویدئویی گوگل ادز، هدف گذاری کانال‌های یوتیوبی است. مثلا اگر کارشناس تبلیغات گوگل ادز شرکت گردشگری باشید و هدف‌تان، کاربران یوتیوب تماشاکننده فیلم‌های مستند حیات وحش است، کافی‌ست با قابلیت تارگتینگ کانال‌های یوتیوب، این کار را انجام دهید. از طرف دیگر اگر محصول جدیدی را عرضه کردید، دوره آموزشی دارید یا قرار است خبر از جشنواره‌ی بزرگ تخفیفی بدهید و اطلاع رسانی کنید، کمپین‌های ویدئویی از گزینه‌های روی میز هستند که با هزینه کم اما قابلیت اطلاع‌رسانی بالا این کار را انجام می‌دهند.

تبلیغات ویدئویی و تصویری گوگل ادزمشغول پیدا کردن مدل بافتنی برای کلاه هری پاتری بودم که به آهنگ‌های هالووینی دهه 20 و 30 آمریکا رسیدم و این تبلیغ برایم پخش شد.

Discovery Campaign

سال 2020 برای گوگل ادز، سال تغییرات بزرگی بود. کلی ویژگی جدید و کاربردی به پنل گوگل ادز استفاده شد اما در کنار این‌ها، نوع جدیدی از کمپین هم به گوگل ادز اضافه شد که استفاده‌ی تبلیغاتی از بخش Discovery گوگل بود. اگر گوشی موبایل‌تان اندرویدی باشد حتما در مرورگر کروم با Discovery آشنایی دارید. گزیده‌ای از اخبار، داستان‌ها و اطلاعات وبسایت‌های مختلف موردعلاقه‌تان که فقط مخصوص شما نمایش داده می‌شود. البته اگر هم آیفون داشته باشید، از این قابلیت می‌توانید استفاده کنید به شرطی که اپلیکیشن Google را نصب کنید. مثلا من عاشق سریال‌های خارجی هستم و اخبارشان را با شوق و ذوق دنبال می‌کنم، برای همین و براساس علاقه‌ی شخصی من، وبسایت‌ها از قابلیت Discovery گوگل برای نشان دادن محتواهایی که مرتبط با علاقمندی من است، استفاده می‌کنند و مطالب‌شان را نشانم می‌دهند.

discovery adsخبرهایی از هری پاتر، سریال بیگ بنگ تئوری و money heist و مباحث دیجیتال مارکتینگ، Discovery امروز گوگل من را شکل دادند. 

حالا اگر شما بخواهید از Discovery Ads استفاده کنید، تبلیغات‌تان بین همین مطالب نمایش داده می‌شود. بر چه اساسی؟ علاقمندی‌ها، جستجوها و محتوای موردعلاقه‌ی جامعه‌ی هدف‌تان (Targeted Audience).

Smart Campaign

همانطور که از اسم این کمپین مشخص است، همه چیز به اختیار گوگل است. گوگل ادز با استفاده از هوش مصنوعی‌اش و تنظیمات اولیه‌ای که شما تعیین می‌کنید، تبلیغات را می‌سازد و آن‌ها در قسمت google map نشان می‌دهد. این کمپین برای کسب و کارهایی که فروشگاه دارند، مناسب است.

App Campaign

و بالاخره می‌رسیم به آخرین نوع کمپین‌های گوگل ادز در آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس: کمپین مخصوص اپلیکیشن‌ها. در این نوع کمپین شما می‌توانید از 2 راه با کاربران موبایلی در ارتباط باشید: ترغیب آن‌ها به دانلود اپلیکیشن شما یا بالا بردن میزان مشارکت در اپلیکیشن.

کمپین اپلیکیشن گوگل ادزمرتبط با اپلیکیشن‌هایی که جستجو می‌کنید، می‌توانید تبلیغات اپلیکیشن‌های دیگر را هم ببینید.

برای ساخت کمپین‌ اپلیکیشن لازم به طراحی بنر یا تصویر نیست، فقط کافیست، آدرس اپلیکیشن را مشخص کنید و با انتخاب Bid و Audience موردنظرتان، کار را پیش ببرید. جهت اجرای کمپین‌های نتیجه‌بخش و استفاده درست از امکانات تبلیغات گوگل، میتوانید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس کمک بگیرید!

جمع‌بندی

متناسب با نیاز و هدف کسب و کارتان و بودجه‌ای که در نظر دارید، می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کنید اگر هم ایده‌ای درباره نوع کمپین ندارید، می‌توانید چشم‌انداز و هدف‌تان را به تیم گوگل ادز یا کارشناس گوگل ادز بگویید تا بهترین انتخاب را برای شما انجام دهند. 

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران» را هم مطالعه کنید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف