با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور از سرچ کنسول Ahrefs به صورت رایگان استفاده کنم؟
نهال ظاهری
نهال ظاهری
17:11، 1399/04/07
چطور از سرچ کنسول Ahrefs به صورت رایگان استفاده کنم؟
1 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور از سرچ کنسول Ahrefs به صورت رایگان استفاده کنم؟


دیجیتال مارکتر است و ابزارهایش! ابزارهایی که بدون آن‌ها کار ما تقریبا غیرممکن می‌شود. اگر شما هم مثل من از تحلیل اطلاعات خوشتان می‌آید و البته دستی بر سئو دارید، مطمئنم از ابزار جدید Ahrefs لذت خواهید برد. در ادامه همراه من در منتوریکس باشید تا با هم روش کار سرچ کنسول ahrefs را یاد بگیریم.

سرچ کنسول Ahrefs دیگر چه صیغه‌ای است؟

دم دم‌های پاییز سال 1399 بود که نام ابزار جدید Ahrefs بر سر زبان‌ها افتاد. ابزاری نام آشنا که به نظر می‌آمد کارکردی مشابه سرچ کنسول گوگل داشته باشد و احتمالا نوآوری‌هایی که از Ahrefs می‌شود انتظار داشت. از آنجا که Ahref‌زی‌ها خوب بلدند دلربایی کنند، رایگان بودن را هم به این برنامه اضافه و با این کار پکیج قلقلک دادن سئوکاران عشق ابزارهای جدید را تکمیل کردند. از شرح این مقدمات که بگذریم، وقت پاسخ به سوال سرچ کنسول Ahrefs دیگر چه صیغه‌ای است فرا رسیده.
سرچ کنسول Ahrefs نام نوآوری جدید تیم باحال Ahrefs است که امکانات جالبی را از وب‌سایت شما به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. البته از آنجا که سرویس هنوز جدید است، معلوم نیست این رایگان بودن چقدر طول بکشد (بنابراین فرصت را مغتنم بدانید).
این ابزار اطلاعات سایت شما را تنها با وارد کردن دامین‌تان پیش چشم‌تان ظاهر خواهد کرد. البته برای این کار باید با همان ایمیلی که در سرچ کنسول لاگین هستید، اکانت بسازید. بعد از ساختن اکانت کار شما بسیار ساده خواهد بود:

وارد کردن آدرس سایت و دسترسی به دریایی از اطلاعات طبقه‌بندی شده.

سرچ کنسول چه کاربردی دارد؟

وقتی وارد دنیای سئو می‌شوید باید خودتان را برای دریایی از اطلاعات آماده کنید. سئو بدون تحلیل عملا معنایی ندارد و شما به عنوان سئوکار باید نتیجه کارهایی که برای سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی انجام می‌دهید را ببینید و تحلیل کنید (فعالیتی مداوم و بدون وقفه).
سیگنال‌های سرچ کنسول یا هر ابزار تحلیل دیگری، به شما کمک می‌کند نقاط تاریک و روشن مسیرتان را بشناسید و مسیر هموارتری پیش رو داشته باشید. بنابراین قدر ابزارهای تحلیل قدرتمند را باید دانست و شیوه‌ی کار با آن‌ها را به‌خوبی یاد گرفت.
ابزار سرچ کنسول ahrefs هم از آن ابزارهایی‌ست که در روند تحلیل سئو سایت به شما کمک زیادی خواهد کرد. چک کردن بک‌لینک‌ها، صفحات سایت، کیووردها و تبلیغات از جمله امکانات این ابزار محسوب می‌شود که به صورت مفصل‌تر در ادامه توضیح خواهم داد.

چطور از سرچ کنسول Ahrefs استفاده کنم؟

الوعده وفا. حالا که از ماهیت از این ابزار سردرآوردیم، وقت آن است که ببینیم چطور کار می‌کند؟ در ادامه شما را قدم به قدم به کشف این ابزار خواهم برد. همراه من باشید:

1. وارد شدن به سایت و ساختن اکانت

برای وارد شدن به سایت Ahrefs کافی‌ست رو این لینک کلیک کنید. بعد از وارد شدن صفحه‌ای مشابه تصویر زیر خواهید دید:

صفحه لاگین

روی گزینه‌ی sign up for free کلیک کنید تا به صفحه‌ی زیر منتقل شوید:

ثبثت اکانت

در این قسمت چند راه برای ثبت‌نام پیش رو دارید:

  • ورود از طریق اکانت گوگل
  • ورود از طریق اکانت فیسبوک
  • تعیین یک ایمیل و پسوورد

نکته مهم در این قسمت، داشتن ownership برای وب‌سایتی‌ست که می‌خواهید اطلاعات آن را داشته باشید. برای این کار چند راه پیش رو دارید:

  • با استفاده از سرچ کنسول (ایمیلی که با آن در سرچ کنسول owner هستید)
  • آپلود کردن یک فایل HTML
  • اضافه کردن یک TXT Record به تنظیمات DNS
  • اضافه کردن متا تگ به هوم پیج سایت

نکته: از من می‌شنوید راه اول، راهی آسان و پسندیده است.

2. اضافه کردن آدرس سایت

آدرس سایتی که می‌خواهید مورد تحلیل قرار بگیرد را در سرچ باکس مخصوص Ahrefs وارد کنید.

3. تحلیل منوی داشبورد

اطلاعاتی که در قسمت Overview مشاهده می‌کنید:

  • Health score: این امتیاز از Crawl کردن تمام صفحات و لینک‌های سایت شما به دست می‌آید و بازه‌ای بین 1 تا 100 دارد. هر چقدر این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، یعنی کارنامه اعمال سایت‌تان در دست راست شما قرار خواهد گرفت.
  • Domain Rating: رتبه دامنه
  • Referring Domains: تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند
  • Backlinks: تعداد بک‌لینک‌هایی که برای سایت شما ایجاد شده
  • Organic traffic: میزان ترافیک ارگانیک شما به صورت اجمالی در این قسمت توضیح داده شده
  • Organic Keywords: در این قسمت گزارشی اجمالی از کیووردهایی که رتبه گرفته‌اند، نمایش داده می‌شود
  • Disavowed links: مانند منوی سرچ کنسول، از این قسمت می‌توانید شر لینک‌های ناخواسته را از سایت‌تان کم کنید. 

بیشتر بخوانید: فایل disavow چیست؟

نکته: روی هر بخش در این قسمت کلیک کنید، اطلاعات گسترده‌تری در مورد همان تاپیک به دست می‌آورید.

4. تحلیل اطلاعات کلی سایت

با کلیک کردن روی هر دامین، می‌توانید اطلاعات بیشتر و جزیی‌تری در مورد آن سایت به دست بیاورید. این اطلاعات در 6 دسته کلی طبقه‌بندی می‌شود:

6 منوی اصلی وبمسترتولز Ahrefs

  • Backlinks Profile: در این قسمت هر اطلاعاتی که در مورد لینک‌های داخلی و خارجی سایت‌تان نیاز داشته باشید پیدا می‌شود.
  • Organic search: در این قسمت می‌توانید از وضعیت کیووردها و تاپ پیج‌های سایت‌تان اطلاع پیدا کنید. بخش جالب این قسمت منوی Content Gap است.
  • Pages: محتواهای سایت‌تان در چه حالی هستند و چه کمکی به سو سایت‌تان کرده‌اند؟ جوابش را در این بخش به دست می‌آورید.
  • Outgoing Links: به چه وب‌سایت‌هایی لینک داده‌اید؟ در این بخش می‌توانید اطلاعاتش را به دست آورید.
  • Paid Search: وضعیت تبلیغات پولی و لندینگ پیج‌های سایت‌تان چطور است؟ در این قسمت جواب می‌گیرید.
  • Export: در نهایت می‌رسیم به بخش گزارش‌گیری که Ahrefs هم به آن بی‌توجه نبوده و امکان گرفتن آن را در دو فرمت PDF و CSV فراهم کرده است.

5. منوهای Site Explore، Keyword Explore و Rank Tracker

این 3 منو که در وقاع از ابزارهای پیشین Ahrefs هم بودند، در حال حاضر به صورت رایگان قابل استفاده نیستند اما برای کامل شدن پکیج سرچ کنسول Ahrefs در منوهای این ابزار نمایش داده می‌شوند. اگر مجموعه بزرگی هستید یا با مجموعه‌های زیادی کار می‌کنید، می‌توانید به خرید این نسخه‌ها فکر کنید.

6. منوی Site Audit

برای دست‌اندکاران این منو باید کلاه از سر برداشت و ایستاده کف زد! یک منوی کاملا تو دل برو، چه از نظر شکل و قیافه و چه از نظر کاربردی که دارد. اگر روحیه کاوشکری دارید، در این بخش حسابی کیف خواهید کرد.

منوی site audit

دو قسمت مهم در این منو که اهمیت زیادی دارند، بخش All Issue و Duolicate Content است که بسیار شیرین و رسا با شما سخن می‌گوید.

نکته: Ahrefs فکر همه را کرده است، بنابراین اگر جایی برای‌تان مبهم بود، کافی‌ست روی علامت سوال خاکستری رنگ کنار آن کلیک کنید تا به شما توضیح دهد از این بخش چه استفاده‌ای می‌توانید بکنید.

Ahrefs چیه یا کیه؟

Ahrefs از آن وب‌سایت‌هایی‌ست که به محض ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ، نام آن را زیاد خواهید شنید (البته اگر نام آرِف را شنیدید هم تعجب نکنید، چرا که ایرانیزه کردن عبارات همیشه کار دست ما داده است).
Ahrefs.com استارتاپی جذاب در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که آوازه‌ی ابزارهایش هوش از سر دیجیتال مارکترها برده. این وب‌سایت، ابزارهای بسیار کاربردی و جذابی برای تحلیل وب‌سایت‌ها از جنبه‌ی دیجیتال مارکتینگی‌شان در اختیار کابران قرار می‌دهد.
برای مثال با ابزار Link Explorer می‌توان بک‌لینک‌های سایت خود و رقیب را چک کرد. یا با ابزار Keyword Explorer می‌توان از کلمات کلیدی رتبه گرفته‌ی رقبا سردرآورد.

Ahrefs یک شعار جالب دارد: ما بزرگ فکر می‌کنیم، از کارهای کوچک شروع می‌کنیم و با سرعت رشد می‌کنیم.

همانطور که در این مقاله توضیح دادم، سرچ کنسول جدیدترین ابزار Ahrefs محسوب می‌شود که به‌نوعی جمع‌بندی همه‌ی ابزارهای آن با قسمت‌های کاربردی دیگر است.
مزایای این استارتاپ فقط به ابزارهایش محدود نمی‌شود، بلکه وبلاگ و کانال یوتیوب آن هم دانشگاهی‌ست رایگان که اطلاعات بسیار خوبی را برای کاربران مختلف فراهم کرده است. بنابراین اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ تازه وارد هستید یا این‌که دوست دارید مهارت‌های‌تان را ارتقا دهید، این دانشگاه رایگان را از دست ندهید.

جمع‌بندی

ابزار سرچ کنسول جدیدترین ابزار این کمپانی‌ست که به‌نوعی تکمیل‌کننده‌ی ابزارهای گذشته‌ی آن هم محسوب می‌شود. اگر سئوکار هستید و نمی‌خواهید از دنیای به روز سئو عقب بیفتید، این ابزار را امتحان و از اطلاعاتش استفاده کنید.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف