با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

فایل disavow چیست + {دستورالعمل خنثی کردن بک‌لینک های مخرب}

سحر محمدی
سحر محمدی
10:00، 1401/09/12
فایل disavow چیست + {دستورالعمل خنثی کردن بک‌لینک های مخرب}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

فایل disavow چیست + {دستورالعمل خنثی کردن بک‌لینک های مخرب}


هزاران سال پیش در فلات آناتولی شهری آباد به نام تراوا قرار داشت. بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین قهرمانان اسطوره‌ای در این شهر زندگی می‌کردند. روزی از روزها از میان دعوای خدایان بر سر یک سیب طلایی جنگی میان یونانیان و تروا درمی‌گیرد که در تاریخ با نام جنگ تروا می‌شناسیمش. این جنگ سالیان سال طول کشید تا اینکه روزی اهالی تروا از خواب بیدار شدند و دیدند خبری از یونانیان نیست و تنها یک اسب چوبی غول‌پیکر به‌عنوان هدیه بیرون دروازه‌ی شهر قرار گرفته. اهالی تروا غریو شادی سر دادند و با خودشان فکر کردند یونانی‌ها شکست را پذیرفته‌اند و با اعطای یک هدیه فاخر صحنه را ترک گفته‌اند. زهی خیال باطل. چرا که همان شب قهرمانان یونانی که در دل اسب مخفی شده بودند، به اهالی تروا حمله و سپس شهر را تسخیر کردند. هدیه شومی که پایان تروا را رقم زد.
از این قصه‌ی‌ اسطوره‌ا‌ی یک نتیجه می‌توان گرفت، هدیه خوب است؛ اما نه هر هدیه‌ای. حالا این داستان را در دنیای سئو شبیه‌سازی می‌کنیم. تابه‌حال چیزی درباره‌ی لینک‌های مخرب شنیده‌اید؟ درباره‌ی فایل Disavow چه؟ بک‌لینک‌های مخرب حکم همان اسب تروا را دارند. هدیه‌ای که ممکن است باعث خوشحالی ما شود، اما کمی که صبر کنیم، می‌بینیم این لینک‌های مخرب برای سایت ما دردسرهای بزرگی درست کرده‌اند. چطور می‌توانیم بر خلاف اهالی تروا از این هدایای ناخواسته چشم بپوشیم و از سایتمان مراقبت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال با آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس همراه شوید.

لینک اسپم و مخرب چیست؟

زمانی که درباره‌ی سئو خارجی صحبت می‌کنیم؛ بی‌شک بخش زیادی از تلاش‌هایمان معطوف به لینک‌سازی خارجی است. لینک‌سازی یا به عبارتی بک‌لینک‌سازی قاعده و اصول خود را دارد. برخی مواقع خود ما به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از این قواعد تخطی می‌کنیم و گرفتار لینک‌های مخرب می‌شویم و برخی مواقع ناخواسته در دام بات‌های مخرب و لینک‌سازی اسپم می‌افتیم.
اینکه وب‌سایت ما از سایر سایت‌ها یا پلتفرم‌ها، مانند شبکه‌های اجتماعی لینک دریافت کند، اتفاق مبارکی است. در این حالت سایت ما، سایتی معتبر تشخیص داده می‌شود. اما امان از زمانی که لینک‌ها نه‌تنها اعتباری به سایتمان اضافه نکنند، بلکه حیات سئویی سایتمان را نیز در معرض تهدید قرار ‌دهند.
خب؛ تا اینجای کار متوجه شدیم گرفتن بک‌لینک بخشی از اقدامات مفیدی است که می‌توانیم برای تقویت سئو خارجی انجام دهیم؛ اما نه هر بک‌لینکی. گاهی لینک‌هایی که به سایت ما روانه می‌شوند، از سایت‌هایی مبتذل، مزارع لینک، سایت‌های فاقد اعتبار یا دست‌کم با اعتبار پایین هستند؛ بنابراین اثرشان بر سایت ما مخرب و آسیب‌زا است.
به‌صورت خلاصه لینک‌های مخرب را می‌توان این‌چنین تعریف کرد:

لینک اسپم (spam link) به لینک‌ها و پیوندهای بی‌کیفیتی اطلاق می‌شود که ارتباطی با موضوع سایت ندارند و فاقد اعتبارند. این بی‌ارتباطی و بی‌اعتباری تبدیل به تهدیدی علیه اعتبار سایت ما می‌شود.

لینک‌های مخرب اغلب از سوی مزارع لینک، سایت‌هایی با محتوای مبتذل یا به‌صورت فله‌ای مثلا در قالب کامنت در سایت‌هایی با اعتبار پایین ایجاد می‌شوند. لینک‌سازی مخرب با هیچ‌کدام از الگوریتم‌های گوگل جور در نمی‌آید. اگر سایتی در معرض لینک‌های اسپم قرار گرفت باید سریعا به روش‌های مقابله با لینک‌های اسپم فکر کند.

بیشتر بخوانیدبک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟

لینک‌های اسپمربات‌های مخرب اغلب پشت صحنه‌ی لینک‌های اسپم قرار دارند.

روش‌های شناسایی لینک مخرب

در بخش قبلی درباره‌ی لینک‌های مخرب و تاثیری که بر سئو سایت می‌گذارند صحبت کردیم. اما سوال اصلی اینجاست از کجا بفهمیم چه سایت‌هایی با چه کیفیتی به سایت ما لینک داده‌اند؟ در واقع اولین قدم مواجهه با لینک‌های مخرب، شناسایی این لینک‌ها به‌وسیله ابزارهای کمکی است.
در این بخش 3 ابزار اصلی برای شناسایی لینک‌های مخرب را معرفی خواهیم کرد:

  • search console
  • semrush
  • ahrefs

بیشتر بخوانید۵ ابزار رایگان برای چک‌کردن بک‌لینک‌ها

نمونه مزارع لینکمزارع لینک، با بک‌لینک‌های بی‌ارزش اعتبار سایت را به خطر می‌اندازند.

شناسایی لینک‌های مخرب در search console

سرچ کنسول ابزار رایگانی است که خود گوگل برای رصد اطلاعات مهم سئو سایت در اختیار ما گذاشته. این ابزار کامل با منوهای هیجان‌انگیزش به‌عنوان یک بازوی کمکی قدرتمند همیشه در کنار ما قرار دارد. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان لینک‌های مخرب را با این ابزار پیدا کرد، مسیر زیر را طی کنید:
ابتدا وارد سرچ کنسول سایت شوید. از منوی سمت چپ روی LINK کلیک کنید. حالا صفحه‌ا‌ی به شما نمایش داده می‌شود که اطلاعات جامعی از لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی را در بردارد. در بالای صفحه عبارتی درج شده است: EXPORT EXTERNAL LINKS. روی آن کلیک کنید تا فایل گزارش در فرمت دلخواه برای شما آماده شود.
حالا در فایل گزارش شما قادر خواهیم بود، لینک‌هایی که به سایتتان وارد شده را بررسی کنید. برای راحت‌تر کردن فرایند بررسی می‌توانید از گزینه‌های مختلف فیلترینگ در گوگل شیت یا فایل اکسل استفاده کنید. با هر لینک یا سایت عجیب و غریبه‌ای روبرو شدید، آدرس را نگه‌دارید تا در تهیه فایل Disavow Link از آن استفاده کنید.

شناسایی لینک‌های اسپم با کمک semrush

ابزار سئوی سمراش، به‌راحتی به ما اجازه‌ی شناسایی لینک‌های مخرب را می‌دهد. با کمک سمراش زمان تنظیم فایل دیساوو (Disavow) به‌مراتب کوتاه‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید لینک‌های مخرب و دردسرساز را با کمک سمراش شناسایی کنید، ‌تنها کافی است به سایت وارد شوید.
در بخش Backlink Analytics (تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک) و داخل باکس آنالیز، آدرس سایتتان را به‌صورت کامل وارد نمایید و سپس روی دکمه‌ی Analyze کلیک کنید.
در مرحله‌ی بعد وارد بخش Referring Domains شوید. برای آنکه کارتان آسان‌تر شود، بهتر است بک‌لینک‌های فعال و Follow را انتخاب نمایید. حالا تمام سایت‌هایی که بک‌لینک‌های فعال و فالو به سایت شما دارند، نمایش داده می‌شوند.
برای راحت‌تر شدن بررسی‌تان از اطلاعات Export بگیرید. در فایل اکسلی که دانلود می‌کنید، به دنبال بک‌لینک‌هایی که خودتان ایجاد نکرده‌اید باشید. همچنین هر دومینی که عجیب و نامفهوم است را بررسی کنید؛ تجربه نشان داده بسیار از لینک‌های مخرب از سایت‌هایی می‌آیند که نام و دومینی نامفهوم دارند.
بعد از استخراج سایت‌های که برایتان دردسر درست کردند، باید بروید سراغ تنظیم فایل Disavow. اما پیش از پرداختن به روش نوشتن این فایل، ‌ ابزار دیگری را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

شناسایی لینک‌های اسپم با کمک ahrefs

ابزار سئویی ahrefs مانند سمراش حق اشتراکی است؛ البته برای استفاده از برخی خدمات این ابزار می‌توانید روی امکانات رایگان آن حساب باز کنید. خوشبختانه نسخه‌‌ی رایگان ahrefs به ما امکان بررسی و تحلیل بک‌لینک‌ها را می‌دهد.
استخراج لینک‌های مخرب با کمک ahrefs اصلا کار دشواری نیست؛ تنها باید حساب کاربری‌تان را در سایت ahrefs بسازید و سپس در بخش داشبورد سایت موردنظر را به‌عنوان پروژه تعریف کنید. یک نکته‌ی مهم اینکه برای تعریف پروژه‌ی جدید در ahrefs حتما باید به سرچ کنسول آن دسترسی داشته باشید.
بعد از ثبت سایت در ahrefs چند ساعت باید منتظر بمانید تا کروال سایت توسط این ابزار تمام شود و شما بتوانید به اطلاعات دسته‌بندی شده از سایتتان دسترسی پیدا کنید.
بعد از اتمام کراول، وارد بخش Site explorer شوید و از منوی سمت چپ سایت، ‌ روی گزینه‌ی Referring domains کلیک کنید. در اینجا هم می‌توانید لینک‌های فالو با عنوان Dofollow را انتخاب نمایید و بنا به نیازتان تنظیمان را شخصی‌تر کنید.
در مرحله بعد از لیست‌ دومین‌هایی که به شما ارجاع داده‌اند خروجی اکسل دریافت کنید تا راحت‌تر لینک‌ها را بررسی نمایید. در اینجا هم به دنبال لینک‌های ناشناس یا نامفهوم بگردید. هر مورد مشکوکی را مشاهده کردید، بررسی‌اش کنید و در صورت تایید مخرب بودن لینک، آدرسش را جایی ثبت کنید تا نوبت به تهیه فایل Disavow برسد.

شناسایی لینک مخرب در Ahrefsپیدا کردن دامنه‌های بی‌اعتبار در Ahrefs

disavow چیست؟

عبارت Disavow در تعریف لغوی‌اش به معنای رد کردن یا انکارکردن است. زمانی که از عبارت Disavow درباره‌ی سایت و سئو استفاده می‌کنیم هم منظورمان دقیقا همین است؛ انکارکردن و رد کردن لینک‌های مخربی که سایتمان را هدف گرفته‌اند.
در واقع Tool Disavow از ابزارهای رایگان و کمکی گوگل است که به ما امکان می‌دهد بعد از شناسایی لینک‌های مخرب با روش‌هایی که در بالا توضیح دادیم، فرصت معرفی یا رد کردن آن‌ها را برای گوگل داشته باشیم.
فایل تنظیم شده برای دیساوو کردن بسیار ساده و ابتدایی است. یک شکواییه مختصر به گوگل است با این مضمون این لینک‌ها مخرب هستند و ما نمی‌خواهیم در بررسی سایتمان مورد سنجش قرار بگیرند. اما چطور یک فایل Disavow طراحی کنیم؟ خیلی آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

چطور یک فایل disavow برای سایت درست کنیم؟؟

برای تنظیم فایل Disavow تنها به کمی بررسی، یک فایل Notepad و مراجعه به Disavow tool گوگل نیاز داریم.
در بخش شناسایی لینک‌های اسپم، 3 روش را به شما معرفی کردیم، توضیح دادیم که زمانی که به سایتی غیرمعمول برخوردید که به شما لینک داده است، آدرسش را در فایلی نگه‌دارید تا نوبت به تنظیم فایل Disavow برسد. خب تا اینجای کار ما لیست سایت‌ و لینک‌های مخرب را جمع‌آوری کردیم.
حالا لازم است یک فایل Notepad باز کنید و آدرس سایت‌ها را به شکل زیر پشت‌هم بدون هیچ تغییری وارد کنید:


http://spam.example.com/stuff/comments.html
یا
Domain: spam.example.com

حالت اول برای زمانی است که شما می‌خواهید یک URL مشخص را Disavow کنید. حالت دوم زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما می‌خواهید تمام لینک‌ها از تمام صفحات یک سایت را مسدود کنید، برای همین لازم است در فایلتان ابتدا عبارت Domain: را وارد کنید و سپس آدرس سایت را درج نمایید.
برای اینکه فایل Disavow شما دقیق و درست باشد به چند نکته‌ی دیگر هم باید توجه کنید. فایل حتما باید پسوند.txt داشته باشد. همچنین باید به‌صورت UTF-8 یا 7-bit ASCII کدگذاری شده باشد تا توسط گوگل به‌درستی خوانده شود.
حداکثر طول هر URL نباید بیش از 2048 کاراکتر باشد و سطور فایل Disavow نیز نباید از صدهزار خط بیشتر شود. نکته‌ی آخر اینکه حجم فایل Disavow باید کمتر از 2 مگابایت باشد.
در تهیه لیست Disavow نام فایل خیلی مهم نیست، شما می‌توانید از عبارت‌هایی مانند نام سایت یا our disavow برای نام‌گذاری فایل استفاده کنید.

نمونه متن فایل disavow نمونه فایل Disavow Link که برای سایت منتوریکس

راهنمای آپلود فایل disavow و پایان کار

حالا که فایل Disavow ‌ را آماده کرده‌اید، دیگر راهی تا خلاص شدن از دست لینک‌های مخرب باقی نمانده. وارد بخش disavow links سرچ کنسول شوید. سپس property مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اگر اولین‌بار است که لیست disavow تنظیم می‌کنید، تنها گزینه‌ی upload disavow file را مشاهده خواهید. روی آن کلیک کنید و فایلی که آماده کرده‌اید را آپلود کنید.
اگر بار اولی نیست که برای سایت لیست disavow را بارگذاری می‌کنید، گزینه‌های پیش‌رو کمی متفاوت است. در این صورت شما 3 گزینه‌ زیر را خواهید دید:

  • Cancel Disavowals
  • download list
  • replace

بهترین کار برای آپلود لیست جدید disavow دانلود لیست قبلی و به‌روزرسانی آن است. بعد از آنکه لینک‌های مخرب جدید را به لیست قبلی اضافه کردید، بر روی گزینه‌ی replace کلیک کنید و فایل disavow جدیدتان را جایگزین کنید.
چند ثانیه منتظر بمانید تا گوگل بررسی‌هایش را بکند، اگر پیام موفقیت‌آمیز بودن را دریافت کردید با فشار دادن گزینه Done همه چیز به خیروخوشی تمام خواهد شد.

فایل disavow چطور عمل می‌کندابزار Disavow گوگل به شما فرصت غربال کردن بک‌لینک‌هایتان را می‌دهد.

 

هرچند وقت یکبار لینک‌های مخرب را بررسی کنیم؟

به‌صورت معمول مشکلات و دردسرهای مربوط به لینک‌های مخرب گریبان‌گیر همه‌ی سایت‌ها می‌شود. برخی سایت‌ها این دردسرها را کمتر تجربه می‌کنند و برخی از سایت‌ها بیش از حد انتظار درگیر رفع‌ورجوع مشکلات لینک‌های اسپم هستند. اینکه هرچند وقت یکبار لازم است فایل disavow سایت را به‌روزرسانی کنید، بستگی مستقیم به این دارد که چقدر لینک‌های مخرب به سایت شما ارجاع می‌دهند.
اگر تعداد این لینک‌ها زیاد است، حداقل هر دوهفته یکبار از طریق سرچ کنسول یا ابزارهایی مانند سمراش، این لینک‌ها را شناسایی کنید و فایل disavow را آپدیت نمایید. در غیر این صورت ماهیانه سری به گزارش‌ها بزنید و اگر لینک مشکوکی دید در فایل جدید disavow آن را مسدود کنید.


آیا Disavow هنوز هم برای گوگل مهم است؟

الگوریتم‌های گوگل روزبه‌روز باهوش‌تر می‌شوند و قدرت فهمشان بالاتر می‌رود. یک زمانی Disavow خیلی اهمیت داشت، اما در حال حاضر از آن اهمیت سابق کاسته شده؛ اما باز هم مهم است.
یک دیجیتال مارکتر حواس جمع، باید از کارکرد این نوع لینک‌ها و نحوه‌ی مقابله با آن‌ها آگاه باشد تا در صورت نیاز بتواند به داد وب‌سایتش برسد.

آیا تعداد لینک‌های بد و ناخواسته مهم است؟

بله در واقع این اتفاق ناگوار با تعداد لینک پایین اتفاق نمی‌افتد. لینک‌های زیاد از وب‌سایت‌های متعدد است که می‌تواند موجب امتیاز منفی از سمت گوگل یا جریمه شما توسط آن بشود.
اما نگران نباشید؛ طبق گفته‌ی گوگل شما می‌توانید با شناسایی لینک‌های مخرب و تهیه فایل Disavow اثر این دست لینک‌ها را خنثی کنید و از شر تاثیر منفی آن‌‌ها در امان بمانید.

سخن پایانی

کارکردن روی سئو سایت علاوه بر مهارت‌های تکنیکی، نیاز به توجه و بررسی‌های مدام دارد. اگر حواستان پرت شود ممکن است آماج حمله‌ی لینک‌های مخرب قرار بگیرید. در این مقاله به شما نشان دادیم در این شرایط نباید ترس به دلتان راه دهید، با تنظیم یک فایل Disavow بر اساس داده‌های سرچ کنسول یا سایر ابزارهای کمکی شما می‌توانید مانند یک جنگجوی اسطوره‌ای از سایتتان در مقابل حمله‌ی لینک‌های اسپم محافظت کنید. به منظور دریافت و انجام خدمات سئو سایت، با منتوریکس در تماس باشید.

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف