با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

UX رایتینگ چیست؟ { چگونه UX رایتر شویم؟ }

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:49، 1401/03/08
UX رایتینگ چیست؟ { چگونه UX رایتر شویم؟ }
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

UX رایتینگ چیست؟ { چگونه UX رایتر شویم؟ }


UX رایتینگ یا نوشتن تجربه کابری کار اصلی من است. این جمله‌ایست که بعد از خواندن این مقاله و آشنایی با UX رایتینگ خواهید گفت. این نوع نوشتن جدید که اخیرا میان شرکت‌ها و کسب‌وکارها باب شده است و نام امروزی و مدرن به خود گرفته است، در طول دوران و در انواع مختلف وجود داشته است. کافی‌ست یکی از اپلیکیشن‌های موبایل خود را باز کنید تا با UX رایتینگ برخورد کنید. در ادامه با منتوریکس همراه باشید تا ببینیم نوشتن تجربه کاری چیست و به چه دردی می‌خورد.

UX رایتینگ چیست؟

 UX رایتینگ نوعی طراحی کلمات است که افراد هنگام تعامل با نرم افزار می‌بینند و می‌شنوند. این در مورد طراحی یک مکالمه بین یک محصول و کاربر آن است. از بسیاری جهات، شاید تنها نوشتن چندین کلمه در کنار هم به نظر بیاید، اما این‌گونه نیست و گاهی پیچیده می‌شود، هر چند شما باید آن را آنقدر ساده بیان کنید تا کاربر در کسری از ثانیه متوجه حرف شما بشود. بسیاری از مواردی که UX رایتینگ را خوب می‌کند، مواردی است که نوشتن دیگر مقاله‌ها را نیز خوب می‌کند: وضوح، ثبات، دقت، خودآگاهی، تجدیدنظر در کل، و توجه دقیق به متن و مخاطب.

ux رایتینگ چیست

این یک پست شغلی است که عمدتا در شرکت های نرم افزاری و گاهی در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نیز وجود دارد. گاهی اوقات استراتژی محتوا نامیده می‌شود، اگرچه استراتژی محتوا یک زمینه کاملاً گسترده است که می‌تواند شامل مواردی مانند معماری اطلاعات و بازاریابی محتوا نیز باشد.

آیا UX رایتینگ با دیگر نوشته‌ها مانند کپی رایتینگ متفاوت است؟

UX رایتینگ به دلیل زمینه (نرم افزار) و محیطی که در آن تولید می‌شود (شرکت های فناوری) نوعی نوشتن است. از آنجا که درباره یک نرم افزار یا یک محصول خاص است، UX رایتینگ محدودیت‌های منحصر به فردی دارد. اغلب باید بسیار مختصر باشد و در عین حال معانی زیادی را به طور همزمان بیان کند.

این نوشته‌ای که برای تجربه کاربری می‌نویسید باید به کاربران و مشاغل کمک کند تا به اهداف خود در دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت برسند. این کار با طراحی تعاملی و طراحی بصری برای ایجاد تجربه‌ای بیشتر کار می‌کند. نوشتن (و طراحی) UX باید برای کاربران با توانایی‌های مختلف قابل دسترسی باشد، به طوری که هر کسی بتواند یک تجربه عالی داشته باشد، خواه با چشم یا گوش در نرم افزار حرکت کند، خواه رنگ خاصی ببیند یا نه. نوشتن UX باید فراگیر باشد، تا مخاطبان بالقوه را از خود دور نکند. غالباً باید به راحتی قابل ترجمه باشد، بنابراین می‌تواند از مرزهای زبانی، جغرافیایی و فرهنگی، بومی سازی شود.

هر وقت از برنامه یا اینترنت استفاده می‌کنید با UX رایتینگ روبه‌رو می‌شوید. اگر مشکلی در رابطه با کار با یک نرم افزار داشتید و نتوانستید از راهنمای آن استفاده کنید، مطمئن باشید یک جای کار می‌لنگد و UX رایتینگ به درستی کار نمی‌کند.

تفاوت ux رایتینگ با کپی رایتینگ

UX رایتینگ به چه دردی می‌خورد؟

زمانی که اپلیکیشنی یا نرم افزاری را دانلود می‌کنید و بر روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب می‌کنید. در ابتدا شاید ندانید چگونه با آن اپلیکیشن کار کنید، به همین دلیل باید راهنمایی دیداری یا شنیداری وجود داشته باشد تا در ابتدای راه به شما کمک کند. برای مثال موقع ثبت نام در یک سایت شما نیاز دارید که فرم‌های مختلف را پر کنید. هر کسی به گونه‌ای فرم را پر می‌کند و این باعث هرج و مرج خواهد شد. به همین دلیل صاحب سایت راهنمایی را برای شما می‌گذارد تا به درستی فرم مورد نظر را پر کنید.

UX رایتینگ به چه دردی می‌خورد؟

برای مثال فرض کنیم که شما می‌خواهید شماره تلفنتان را وارد فرم کنید. آیا باید با کد کشور 0098 بزنید؟ آیا باید بدون کد کشور بزنید؟ آیا باید کیبوردتان فارسی باشد یا انگلیسی؟ این‌ها سوالاتی است که برای شما در هنگام وارد کردن شماره تلفن پیش می‌آید. اینجاست که برای پاسخ به این سوالات نیاز به UX رایتینگ داریم، چون به صورت دقیق باید بگوییم که کاربران شماره تلفن را دقیقا چگونه وارد کنند تا درست باشد.

حتی با* می‌توانیم نشان دهیم که کدام فیلدها بسیار مهم هستند و کدام فیلدها پرکردنشان دل به خواهی است. فکر می‌کنم کاملا با این مثال با UX رایتینگ آشنا شدید. اما مثال دیگری که می‌توانیم بزنیم هنگام نصب بازی بر روی کامپیوتر است، یه صورت معمول ما در هر مرحله دکمه next را می‌زنیم و در نهایت بازی را نصب می‌کنیم، اما در نسخه‌هایی که کرک شدند نیاز داریم تا راهنمایی برای وارد کردن رمز و... داشته باشیم. به همین دلیل یک فایل Read me وجود دارد که به ما مراحل دقیق نصب نرم افزار را می‌گوید.

بعد از نصب ما وارد محیط بازی می‌شویم و نیاز داریم کمی به صورت دست گرمی بازی کنیم، به همین دلیل قسمتی با نام Tips یا Tutorial وجود دارد تا کاملا با محیط بازی آشنا شویم و به عملکرد دکمه‌های دسته یا کیبورد عادت کنیم.

چگونه UX رایتر شوم؟

یک مسیر خاص برای نوشتن تجربه کاربری وجود ندارد، که عمدتا خبر خوبی است، اما کاملا در این راه ممکن است گیج شوید، چون راه‌های متفاوت زیادی وجود دارد اما کارشناسان و متخصصان UX رایتینگ راه‌های زیر را پیشنهاد می‌کنند.

چگونه UX رایتر شوم؟

اگر از قبل مهارت نوشتن دارید:

  • به عنوان نویسنده در یک شرکت کوچک شروع کنید. بعضی اوقات استارت آپ‌های کوچک برای استخدام افراد با تجربه دچار مشکل هستند، یه همین دلیل روی به پرورش افراد می‌آورند. در استارتاپ‌ها، ساختار و تغییر مداوم آن معمولاً کم است، بنابراین باید کارهای مختلفی را امتحان کنید و در حین انجام کار، آن‌ها را رقم بزنید و این کار یاد بگیرید.
  • به عنوان نویسنده در یک شرکت بزرگ شروع کنید. بعضی اوقات شرکت‌های بزرگتر به استخدام UX رایترهای جوان روی می‌آورند.
  • به عنوان مشاور شروع کنید. این یک ترتیب انعطاف پذیر است که به شما و یک شرکت اجازه می‌دهد یکدیگر را امتحان کنید. شما می‌توانید با شناسایی شرکت‌های کوچک مورد علاقه خود و ارائه پروژه‌هایی برای بهبود زبان محصول آن‌ها شروع کنید.

اگر قبلاً در یک شرکت فناوری کوچک کار کردید:

  • از نقشی متفاوت شروع کنید. شما می‌توانید یک طراح، یک نویسنده متن، یک مدیر محصول یا یک مهندس باشید که همچنینUX رایتر نیز است.

اگر قبلاً در یک شرکت بزرگ فناوری کار می‌کردید:

  • از نقشی متفاوت شروع کنید. در شرکت‌های بزرگ‌تر، این فرصت وجود دارد که با کار مستقیم با آن‌ها یا ترتیب مشاوره رسمی، از متخصصان یاد بگیرید.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس آماده ورود به بازار کار شوید.

چه چیزهایی را باید برای UX رایتینگ فدا کنید؟

UX رایتینگ بسیار مشارکتی است، بنابراین اگر صمیمی، صبور، مهربان و مفید باشید، چون بیشتر وقت شما در جلسات کاری گروهی همراه با افراد حوزه‌های مختلف خواهد گذشت. به همین دلیل شاید وقت سر خاراندن هم نداشته باشید. همچنین احتمالاً وقت زیادی را صرف نوشتن و حل نظرات در یک ویرایشگر سند مانند Google Docs، Dropbox Paper یا Quip خواهید کرد. این به شما کمک می‌کند تا بسیار انگیزه داشته باشید و کار خود را بدون توجه به آنچه که پیش می‌رود ادامه دهید.

برای UX رایتر شدن باید کنجکاوی، علاقه به طراحی، تحقیق و علم داده داشته باشید، بنابراین می توانید با افرادی که در این زمینه‌ها تخصص دارند خوب کار کنید و انواع مختلفی از اطلاعات و بازخورد را در کار خود بگنجانید. همچنین UX رایتینگ کمک می‌کند تا در مورد زیربنای فنی هر محصولی که کار می‌کنید کنجکاو شوید. شما به هیچ تخصص فنی نیازی ندارید، اما باید مایل باشید از مهندسان در مورد آنچه که آن‌ها کار می‌کنند یاد بگیرید.

جمع‌بندی

UX رایتر شدن یک شبه نخواهد بود و باید سال‌ها در نوشتن و تولید محتوا کار کنید تا تخصص لازم را کسب کنید. معمولا شرکت‌های بزرگی مانند دیجیکالا، اسنپ، فیسبوک، گوگل و... از UX رایتر استفاده می‌کنند تا کار با نم افزارهای‌شان برای کاربران ساده باشد تا لذت کاربری دو چندانی را تجربه کنند.

اگر به خواندن در مورد UX رایتینگ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب«چک لیست UX سایت‌های فروشگاهی در سال 2021» و «تأثیر طراحی تجربه کاربری (UX) بر سئو» را هم مطالعه کنید. همچنین اگر صاحب کسب‌وکار هستید و می‌خواهید در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ پیشرفت کنید، به صفحه خدمات سئو سایت و مشاوره دیجیتال مارکتینگ ما سر بزنید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف