با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تأثیر طراحی تجربه کاربری (UX) بر سئو

سپیده برون
سپیده برون
09:31، 1401/01/05
تأثیر طراحی تجربه کاربری (UX) بر سئو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تأثیر طراحی تجربه کاربری (UX) بر سئو


فکر می‌کنید چه چیزی از سرعت اینترنت برای یک ایرانی عذاب‌آورتر است؟ سایتی که دیر باز می‌شود! معمولاً زور افراد به افزایش سرعت اینترنت از یک مقداری به بعد، نمی‌رسد. اما خیلی راحت با زدن ضربدر بالای صفحه خودشان را از مشقت انتظار برای بارگذاری سایت خلاص می‌کنند. از آن‌جایی که رضایت کاربر، نگرانی اصلی موتورهای جست‌وجوگر است، نباید تأثیر طراحی تجربه کاربری (UX) بر سئو را دست کم بگیرید. دردناک است که تمام زحمات تیم طراحی سایت، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ به تجربه بد کاربر منجر شوند. حالا این تجربه کاربری چیست؟ فقط مختص سرعت بارگذاری صفحات است؟ با منتوریکس همراه باشید تا سیرتاپیاز تجربه کاربری و تأثیر آن بر سئو وبسایت را بررسی کنیم.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری در وهله اول، مفهوم گنگی به نظر می‌رسد که به‌دلیل گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف است. در تجربه کاربری مهم‌ترین اصل، رضایت کاربر است. تجربه کاربری یا User Experience، به زبان ساده یعنی؛ چطور هر چیزی را آن‌قدر ساده کنیم تا هر کسی با هر میزان دانشی، از آن سردربیاورد.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری در سایت، نحوه مشاهده و تعامل کابران با رابط وب (web interface) را نشان می‌دهد. آیا کاربر به‌راحتی می‌تواند از سایت استفاده کند؟ همه لینک‌ها کار می‌کنند؟ تصاویر باز می‌شوند؟ سرعت بارگذاری سایت چطور است؟ لابد می‌پرسید مگر این‌ها همان اصول سئو نیستند که باید رعایت شوند؟ دقیقاً همینطور است. ارتباط سئو و تجربه کاربری به قدری تنگاتنگ است که گاهی مرز بین آن‌ها مشخص نیست.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

هدف اصلی تجربه کاربری، قرار دادن کاربر در مرکز توجه است. فراموش نکرده‌اید که قبل از هر اقدامی در بازاریابی دیجیتال، باید بازدیدکننده را در ذهن داشته باشیم؟ UX موثر به کاربران کمک می‌کند، آنچه را دنبال آن هستند، عین آب خوردن پیدا کنند. رضایت کاربر آن‌قدر اهمیت دارد که برای گوگل و بینگ جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌نظرتان چه معیارهای موثری برای بهبود طراحی تجربه کاربری وجود دارد؟ برای گرفتن پاسخ این سوال، با ادامه مقاله همراه باشید.

۶ تا از مهم‌ترین معیارهای طراحی تجربه کاربری

مؤلفه‌های مؤثر مختلفی وجود دارد که می‌توانیم درباره آن‌ها بحث کنیم. اما امروز بر مواردی تمرکز می‌کنیم که بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجوگر دارند. این معیارها نشان می‌دهند سایت شما، چقدر در درگیرکردن مخاطب موفق عمل کرده است.

۱. نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش، معیاری برای بررسی میزان بازدیدکنندگانی است که پس از مشاهده فقط یک محتوا، سایت شما را ترک می‌کنند. اغلب اوقات، این محتوا، در صفحه اصلی یا در صفحه فرود (Landing Page) قرار دارد. دلایل بسیاری برای افزایش نرخ پرش وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • طراحی وب ضعیف
  • طراحی تجربه کاربری گیج‌کننده
  • محتوای بی‌ربط یا قالب‌بندی ضعیف
  • سرعت پایین بارگذاری صفحات سایت

از آن‌جایی که نرخ پرش، ارتباط تنگاتنگی با تجربه کاربری دارد، گوگل و بینگ، آن را به شدت در الگوریتم‌های جست‌وجوی خود دخیل می‌کنند. اگر نمی‌خواهید نرخ پرش بالایی داشته باشید، باید فکری به حال تجربه کاربری کنید. برای شروع، معیارهای بعدی را رعایت کنید.

۲. مدت زمان حضور کاربر در صفحه (Page Dwell Time)

معیار دومی که موتورهای جست‌وجوگر بسیار به آن علاقمندند، مدت زمانی است که کاربر صرف وقت‌گذرانی در سایت شما می‌کند. موتورهای جست‌وجوگر مدت زمانی که کاربران در یک صفحه می‌گذرانند را به عنوان نشانه‌ای از میزان تعامل آن‌ها در نظر می گیرند. صرف زمان بیشتر، ارتباط و جذابیت محتوا را برای مخاطب، نشان می‌دهد. عکس این مسئله، درباره مدت زمان حضور کمتر صدق می‌کند. یک راه‌ حل ساده برای درگیرترکردن مخاطب با سایت، تولید محتوای بصری و مرتبطی است که توجه و رضایت کاربر را در پی داشته باشند.

۳. زمان بارگذاری/ سرعت صفحه (Load Time / Page Speed)

هر ثانیه‌ای که می‌گذرد، احتمال این‌که بازدیدکننده سایتی که بارگذاری کندی دارد را قبل از بارگیری کامل ببندد، بیشتر می‌شود. حتی اگر صفحه هیچ‌وقت باز نشود، یک امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته می‌شود و نرخ پرش شما افزایش می‌یابد.

طراحی سایت دوستدار موبایل

دلایل مختلفی برای سرعت پایین سایت، وجود دارد که فقط برخی از آن‌ها را می‌توانید کنترل کنید. شما نمی‌توانید اتصال اینترنت و سرعت وب کاربر را کنترل کنید، اما با بهینه‌سازی سایت می‌توانید کوتاه‌ترین مدت زمان بارگیری را داشته باشید. مثلاً اندازه فایل‌ها را کاهش دهید، تصاویر را بهینه‌سازی کنید و درخواست‌های سرور را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: 10 ابزار تست سرعت سایت برای رسیدن به سرعت نور

۴. طراحی سایت دوستدار موبایل (Mobile Responsiveness)

اگر بخواهیم بگوییم کدام یک از این معیارها از دیگری مهم‌تر است، باید بدانید ریسپانسیو صفحات برای موبایل برای گوگل اهمیت بسیاری دارد. گوگل با استفاده از آزمون Google Mobile Responsiveness، ریسپانسیو بودن هر صفحه را بررسی می‌کند و به شدت به این فاکتور در الگورتیم رتبه‌بندی خود وزن می‌دهد.

با توجه به این‌که امروزه بیش از 50% کل بازدیدگان از تلفن همراه استفاده می‌کنند، ریسپانسیو بودن صفحات وب، هرگز به این اندازه اهمیت نداشته است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ اگر وبسایت شما، برای تلفن همراه ریسپانسیو نیست، از همان ابتدا نصف بازدیدکنندگان خود را از دست می‌دهید. اگر مایل هستید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مطلب «سایتت را با موبایل رفیق کن» را بخوانید.

۵. پیاده‌سازی یک URL کاربر پسند

پیاده‌سازی یک URL که کاربران آن را دوست داشته باشند و با معیارهای سئوی موتورهای جست‌وجوگر همخوانی داشته باشد، بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی یک تجربه کاربری مؤثر است. کاربر به کمک یک URL کارآمد، متوجه می‌شود، آیا صفحه درستی را بازکرده؟ الان در کدام بخش از سایت شماست و در حال مشاهده چه موضوعی است؟ ساختارهای URL ناکارآمد، دقیقاً برعکس هستند. آن‌ها هیچ سلسله مراتب ساختاریافته‌ای ندارند و اطلاعات کمی در مورد محتوای صفحه ارائه می دهند.

مثالی از یک URL ضعیف:

"https://www.chapters.indigo.ca/en-ca/books/product/9780771057717-item.html?s_campaign=Google_BookSearch_organic"

می‌توانید حدس بزنید محتوای این آدرس درباره چیست؟ شاید کتاب یا مقاله است. اما چه کتابی و در چه حوزه‌ای؟ این ساختار URL نمونه بارزی از یک ساختار URL ناکارآمد است که هم کاربران وب و هم موتورهای جست‌وجوگر را درباره محتوای صفحه گمراه می‌کند. باید روی ساختن URLهای منسجم و تمیز تمرکز کنید که برای کاربران و خزنده‌های موتورهای جست‌وجوگر قابل فهم باشند. ساختارهایی برای URL در نظر بگیرید که نیازی نباشد کاربران و موتورها برای رمزگشایی نام و موضوع محتوا، کد مورس یاد بگیرند! مثال زیر یک ساختار URL مؤثر را نشان می دهد:

"https://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/"

در این URL چهار لایه از یک ساختار هدفمند را مشاهده می‌کنید:

  1. قابل فهم است.
  2. سازماندهی وبسایت را به‌خوبی نشان می‌دهد.
  3. هر زیر عنوان حاوی یک عنوان فرعی از موضوعات گسترده قبلی است.
  4. دسته‌بندی مطالب سایت را به‌درستی مشخص می‌کند.

همچنین می‌توانید برای به اشتراک گذاری مطالب خود از کوتاه کننده لینک هم استفاده کنید تا URLهای خوب و تمیزی داشته باشید.

۶. هدر و منو

هدرها و مخصوصاً منوهایی که در هدر خود قرار می‌دهید باید مفید، مرتبط و مرتب باشند. قطعاً شما هم وبسایت‌هایی را دیده‌اید که منوی آن‌ها، آن‌قدر شلوغ و به‌هم ریخته است که نمی‌دانید باید محتوای مورد نظرتان را کجا پیدا کنید. اگر نمی‌خواهید مخاطبان از فهرست‌بندی و موضوع‌بندی آشفته شما، سر به صفحه اول نتایج گوگل بگذارند، هدر و منوهایتان را بهینه کنید.

بنابراین تا جای ممکن منوی خود را ساده کنید. هدف اصلی منو راهنمایی کابران به صفحات و بخش‌های مناسب و مرتبط سایت است. یکی از اصول مهم طراحی مؤثر UX، ساده‌سازی طراحی و ساختار منو شماست. منوی پیچیده و لبریزکردن هدر از محتواهای مختلف، نه تنها مفید نیست بلکه موجب گمراهی بیشتر می‌شود. یک دسته‌بندی و زیر مجموعه‌ مختصر و مفید انجام بدهید و سایتتان را از ضرر ناشی از تجربه کاربری بد، نجات دهید.

اهمیت ندادن به سئو، تجربه کاربری شما را نابود می‌کند

همانطور که UX ضعیف به سئو آسیب می‌رساند، اقدامات نادرست سئو هم می‌تواند تجربه کاربری شما را خراب کند. مثلاً تبلیغات بیش از حد، افزودن لینک‌های بی‌ربط به محتوا و استفاده از مولتی‌مدیای پرحجم. جهت دریافت خدمات سئو وبسایت های مختلف، اعم از: فروشگاهی، شرکتی، شخصی، مجله ای، پزشکی و... با منتوریکس در ارتباط باشید.

چند نکته سئویی زیر را برای طراحی سایتی کاربرپسند، به‌خاطر بسپارید:

اهمیت ندادن به سئو، تجربه کاربری شما را نابود می‌کند

  • نام برند و دامنه‌ی کوتاه و به‌یادماندنی انتخاب کنید.
  • محتواهای جذاب و آموزنده به‌طول بیش از ۱۰۰۰ کلمه‌ بنویسید. سعی کنید در محتوای تولیدی به سؤالات پرتکرار و ترندهای روز به نحوی متفاوت بپردازید.
  • لینک داخلی را فراموش نکنید. اما صفحات و محتوای بی‌ربط را به یکدیگر متصل نکنید.
  • با افزودن تیترهای مختلف و تقسیم متن به قطعات کوچک‌تر، خوانایی محتوای خود را بهبود ببخشید.
  • متا تگ‌ها از جمله عنوان صفحه، توضیحات متا، عنوان‌ و برچسب‌های تصاویر را با اطلاعات دقیق و آموزنده، بهینه‌سازی کنید.

خوشحالی کاربر، خوشحالی شماست

هدف سئو را فراموش نکنید؛ قرار است در صفحه نتایج جست‌وجو، بیشتر به چشم بیایید. همین که کاربران وارد سایت می‌شوند،UX  کارآمد به آن‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر پاسخ‌ سوالات خود را پیدا کنند. با اهمیت دادن به تجربه کاربری، حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسید که در گسترش آگاهی از برند شما مؤثر است. تلاش‌های‌تان در سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری، به در بسته می‌خورد. چون در نهایت برای تجربه رشد، باید رضایت کاربر را کسب کنید. از طرف دیگر، طراحی سایت از اساس و بهینه‌سازی نکردن آن برای موتورهای جست‌وجوگر اشتباه بزرگی است. باید دست سئوکار خود را در دستان طراح تجربه کاربری قرار دهید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطالب «UX رایتینگ چیست؟» و «چک لیست UX سایت‌های فروشگاهی» بزنید. برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف