با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اصطلاحاتی که برای شروع به عنوان هکر رشد باید بدانید

سینا یوسفی
سینا یوسفی
11:48، 1401/02/17
اصطلاحاتی که برای شروع به عنوان هکر رشد باید بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اصطلاحاتی که برای شروع به عنوان هکر رشد باید بدانید


هکر رشد هیچ شباهتی به هکرهای کلاه سفید و سیاه نفوذی سایت ندارند. هکر رشد کسی است که تنها به ارتقا توسعه کسب و کار کمک می‌کند. هر کسی می‌تواند با فرا گرفتن آموزش‌های مورد نظر و پیدا کردن تجربیات مورد نیاز، به عنوان هکر رشد فعالیت کند. چیزی که امروز به دنبال آن هستیم، معرفی کردن اصطلاحات رایج برای شروع کار شماست.

هکر رشد کیست؟

اگر در طول ماه‌های اخیر چیزی در مورد استارتاپ، بازاریابی یا کسب و کار اینترنتی خوانده باشید، یقیناً اسم هک رشد و هکر رشد را شنیده‌اید. هک رشد یک راه و روش جدید برای رشد دادن کسب و کار نوپا است. شرکت‌های بزرگ و معتبر مانند Dropbox، اوبر، اینستاگرام و Airbnb از هک رشد برای ارتقا کسب و کار خود استفاده کردند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ زیادی مدعی انجام هک رشد در کسب و کار هستند اما تنها تعدادی از آن‌ها توانایی انجام این کار را دارند.

کسانی که به عنوان مسئول اصلی در انجام این رشد و ارتقا کار می‌کنند، با نام هکر رشد شناخته می‌شوند. هکر رشد مانند تمامی کسانی که در دنیای دیجیتال کار می‌کنند، باید نسبت به حوزه خود اطلاعات و دانش کافی داشته باشد. هک رشد یک حرکت جدید و متفاوت نسبت به دیگر  فعالیت‌های کسب و کارهای سنتی محسوب می‌شود و نیاز به برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مورد نظر دارد. به عنوان یک هکر رشد شما باید پایگاه دانش خود را نسبت به کلمات و اصطلاحات موجود در این حوزه ارتقا دهید.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و دوست دارید در مسیر رشد قرار بگیرید به صفحه مشاوره دیجیتال مارکتینگ ما سر بزنید و برای دریافت این نوع مشاوره با ما تماس بگیرید.

آزمون A/B

اصطلاحات رایج هک رشد

در ادامه اصطلاحات هک رشد را با هم مرور می‌کنیم:

آزمون A/B

آزمون A/B به عنوان آزمایش جداسازی نیز شناخته می‌شود. در این آزمون، شما دو نسخه متفاوت از سایت، صفحه اجتماعی، فروشگاه و… را به کاربران خود نشان می‌دهید. هدف از انجام این آزمایش آن است که متوجه شوید کدام مسیر و تجربه کاربری، برای شما موثرتر عمل می‌کند. به طور معمول شما نیمی از ترافیک ورودی خود را به سمت نسخه اول و نیم دیگر را به سمت نسخه دوم هدایت می‌کنید تا مجموعه کاربران خود را شکل بدهید. نسخه‌ای که بتواند نرخ تعامل بهتری برای کسب و کار شما ایجاد کند برنده این آزمون است.

Activation

Activation به مفهوم تبدیل کاربر به خریدار و ترغیب او به پرداخت پول برای محصولات و خدمات یا مشخص کردن اهداف مورد نظر اشاره می‌کند. ممکن است هدف شما در انجام این کار، فعالیت‌های ساده مانند گذاشتن نظر یا ثبت نام در سایت باشد. هدف نهایی از این فعالیت، تبدیل کاربران غیر فعال به کاربران فعال با تعامل بالا است که در نهایت بتوان از آن‌ها در قیف بازاریابی فروش استفاده کرد.

لحظه گفتن Aha

گفتن Aha زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران متوجه می‌شوند محصولات یا خدمات شما تا چه حد منحصر به فرد هستند. این اتفاق درست زمانی می‌افتد که آن‌ها روی محصولات یا خدمات شما کلیک می‌کنند و ناگهان متوجه می‌شوند که تا چه حد به شما نیاز دارند. هر چه قدر زمان این اتفاق را کاهش دهید، در تبدیل نرخ کاربر به خریدار موفق‌تر خواهید بود.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، این ویدئو از ساسان سلوتی را ببینید.

Backlink

بک لینک، لینک‌های خارجی از سایت‌های دیگر هستند که کاربران را به سوی سایت شما هدایت می‌کنند. به غیر از ترافیکی که بک لینک می‌تواند برای سایت شما ایجاد کند، داشتن این لینک به سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجوی شما نیز کمک می‌کند. تعداد بک لینک‌های مرتبط و معتبری که به سایت شما داده می‌شود، باعث افزایش رتبه شما در بین الگوریتم موتورهای جستجو می‌شود.

Backlink

Bandwidth

کاربران عادی از این عبارت برای نشان دادن سرعت و قدرت اینترنت خود استفاده می‌کنند. اما هکرهای رشد گاهاً این اصطلاح را برای نشان دادن توانایی و ساعات کاری شان به کار می‌برند. برای مثال در صورتی که یک هکر رشد بگوید: "ما Bandwidth کمی داریم" یعنی ما منابع زمانی و مادی کافی برای انجام این کار را در اختیار نداریم.

Call To Action (CTA)

ساختاری است که از کاربر درون سایت یا اپلیکیشن انجام کار و فعالیت مشخصی را درخواست می‌کند. برای مثال عباراتی مانند "دنبال کنید"، "همین حالا تماشا کنید" و " ورود به صفحه فروشگاه" می‌تواند نمونه‌هایی از CTA باشد.

نرخ Churn

نرخ Churn

نرخ Churn به تعداد کاربران اشاره می‌کند که در طول استفاده از سایت یا اپلیکیشن دچار سردرگمی شدند، استفاده از خدمات را لغو کردند، پیج را آنفالو کردند یا به هر طریقی ارتباطشان را با کسب و کار ما قطع کردند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فرآیندی اشاره می‌کند که کاربران شما از طریق آن می‌توانند به محتوا‌های با ارزش و مفید عکس، ویدیو، متن، پادکست، کتاب الکترونیک و… دسترسی پیدا کنند. هدف بازاریابی محتوا دادن آگاهی نسبت به برند و هدایت ترافیک به سمت سایت یا صفحه اجتماعی است.

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌توانید بر این مباحث مسلط شوید.

CRO

Conversion Rate Optimization به فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که وبسایت و صفحات لندینگ شما را با افزایش نرخ تعامل کاربر بهینه می‌کند. ممکن است این کار از طریق طراحی بهینه و درست یا به وجود آوردن محتوای با ارزش و شفاف رخ دهد.

ما در منتوریکس مشاوره بهینه سازی نرخ تبدیل (cro) ارائه می‌دهیم. برای چند برابر شدن فروش‌تان کافی‌ست با ما تماس بگیرید.

Customer Acquisition Cost (CAC)

CAC به هزینه کلی شما برای به دست آوردن یک کاربر فعال و خریدار وفادار اشاره می‌کند. اگر برای به دست آوردن ۵ مشتری جدید، ۱۰۰ هزار تومان خرج کرده باشید، یعنی CAC شما به ازای هر مشتری ۲۰ هزار تومان است. این  اصطلاح در کنار هزینه نگهداری مشتری از طریق بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز فکر رشد

هکرهای رشد گاهی تاکید می‌کنند که هک رشد بیش از آن که یک شیوه و راه حل خاص باشد، یک طرز فکر و نگرش منحصر به فرد است. ابزارها و تکنیک‌هایی که هکرهای رشد به کار می‌گیرند، متفاوت و متنوع است. اما آن چیز که کار هکر رشد را موثر می‌کند ذهنیتی است که به همراه خود وارد کسب و کار می‌نماید. ذهنیت رشد آن است که باور کنید قادر به یاد گرفتن هر چیزی که بخواهید هستید. مقاومت کردن در مقابل سختی ها، به چالش کشیدن خود، یادگیری از شکست و اعتقاد به تلاش‌ها و نگرش خود، بسیار مهم‌تر از دانش نظری است که دارید.

هک

هک به معنی راه‌های خلاقانه و سریع برای رشد دادن کسب و کار است. این راه‌ها عموماً کم هزینه‌تر و موثر‌تر از کارهای رایجی است که مارکترهای سنتی انجام می‌دهند.

امتیاز ICE

امتیاز ICE

ICE یک روش جامع برای امتیاز دادن و دسته بندی کردن ایده‌های مختلف است. I به میزان اثرگذاری پیش‌بینی شده شما برای رسیدن به هدف از طریق این ایده اشاره می‌کند. C یعنی شما تا چه حد به ایده‌های خود برای رسیدن به اهداف مورد نظر اطمینان دارید. E نیز سهولت اجرای این ایده را برای رسیدن به هدف مشخص می‌کند. برای هر کدام از ایده‌های خود با استفاده از این سه فاکتور امتیاز ۱ تا ۱۰ را در نظر بگیرید. در نهایت مجموعه امتیازات را برای هر ایده بر عدد ۳ تقسیم کنید تا امتیاز نهایی هر ایده به دست بیاید. رتبه بندی کردن ایده‌های مختلف با استفاده از امتیاز ICE به شما کمک می‌کند تا اولویت‌بندی اجرای ایده را در نظر بگیرید.

Lead Magnet

از آنجایی که تمامی کاربران و شما در همان اولین ورود آماده خرید یا پرداخت پول در ازای خدمات شما نیستند، باید بتوانید از آن‌ها اطلاعات مورد نظرتان را دریافت کنید تا در وقت لازم پیشنهادات خود را به آن‌ها ارائه دهید. این اطلاعات می‌تواند شامل ایمیل یا شماره تلفن آن‌ها باشد. در ازای گرفتن این اطلاعات باید برای کاربران خود هدیه مشخص کنید تا آن‌ها نسبت به وارد کردن اطلاعات ارتباطی ترغیب شوند. این هدیه‌ها می‌تواند شامل دانلود رایگان، کتاب الکترونیکی، کد تخفیف و دوره‌های اینترنتی رایگان باشد. جهت دریافت خدمات سئو وبسایت با هزینه اقتصادی با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در تماس باشید.

جمع‌بندی

هک رشد اگرچه یک راه و روش خیلی جدید برای ارتقا و بزرگ‌تر کردن کسب و کار سنتی نیست، اما هنوز هم تعداد افراد متخصص و هکرهای رشد قابل اعتماد به اندازه کافی نیست. برای تبدیل شدن به هکر رشد می‌توانید در کنار آموزش‌های لازم تجربیات خود را نیز در این حوزه افزایش دهید. آشنا شدن با اصطلاحات رایج و عبارات تخصصی حوزه هک رشد می‌تواند اولین قدم برای تبدیل شدن به هکر رشد باشد. اگرچه تنها فهمیدن اصطلاحات نمی‌تواند از شما یک هکر رشد بسازد، اما مسیری که ما پیش روی شما می‌گذاریم روشن و امیدوار کننده است.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف