با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

شباهت گوگل با پیتزا داوود {مفهوم Reciprocity marketing + آموزش ویدیویی }

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
11:13، 1401/03/04
شباهت گوگل با پیتزا داوود {مفهوم Reciprocity marketing + آموزش ویدیویی }
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

شباهت گوگل با پیتزا داوود {مفهوم Reciprocity marketing + آموزش ویدیویی }


اگر ایده‌ای در نظر دارید که برای کسب و کار می‌خواهید آن‌را به کار بگیرید به شما توصیه می‌کنیم اول این مطلب را تا آخر بخوانید. در این مطلب ساسان سلوتی ایدئولوژیست و مدیر فروش بازاریابی با روش Reciprocity marketing به کسب و کار شما کمک می‌کند و یک قدم شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. اگر به دنبال گسترش و رشد کسب و کار خود هستید پس با ما همراه باشید.

دانلود ویدیو از آپاراتشباهت گوگل و پیتزا داوود

داستان از کجا شروع شد؟

این داستان از زبان ساسان سلوتی بازگو می‌شود: " اولین بار که این ایده به ذهن من خطور کرد در هانژو چین بود. هانژو یک شهر بسیار زیباست. در هانژو یک بازار محلی بزرگ وجود دارد که تمام قسمت‌های آن پر از مغازه‌های مختلف و شلوغ است. وقتی وارد آن بازار شدم یک نکته که به نظر بسیار جالب می‌رسید این بود که تقریبا تمامی مغازه‌ها محصولی رایگان برای عرضه به دیگران داشتند، مانند اسنک، نوشیدنی و... که در کنار آن یک غذایی مانند اردک که با طبخ بسیار عجیب که درخون خود اردک پخته می‌شد سرو می‌کردند، شاید برای ما ایرانی‌ها وحشتناک باشد اما خوشمزه است. قیمت این غذا گرون بود به طور مثال در چندین سال پیش قیمت آن 120 هزار تومان به پول ایران بود.

مفهوم Reciprocity marketing

این همان اردک مخصوص چینی‌ها است

اردک را قیچی می‌کردند و در عرض 10 دقیقه تمام می‌شد. این موضوع برای من بسیار جالب بود که تعدای زیادی آدم یک سری هدیه به دیگران می‌دهند. مدل فروشنده‌ها هم مثل این زیتون فروش‌ها نبود که حتما بعد تست باید از آن‌جا خرید کنید. بخشش در آن‌جا موج می‌‌زد و سخاوت کاملا مشخص بود. به طوری که در بازار، گویی وارد یک مهمانی شدید و می‌توانستید از آن لذت ببرید.

تمامی مغازه‌های آن‌جا کسب و کارشان خوب و شلوغ بود. این موضوع بسیار ذهن من را مشغول کرد تا زمانی که توی کلاس دکتر استقلال بودم و مبحث ایشان در مورد Reciprocity marketing بود. آن‌جا متوجه شدم که این سبک از کسب و کار بسیار موفق است.

Reciprocity marketing چیست؟

Reciprocity marketing یعنی رفت و برگشت. اگر ما به صورت لففظی صحبت نکنیم و به زبان محاوره‌ای بگوییم مانند این است که می‌گویند " از هر دستی بدی از همان دست پس می‌گیری" یا " تو نیکی کن و در دجله انداز " همه‌ی جملات ممکن است در ظاهر متفاوت باشد اما در معنی یکی هستند.

موضوع اصلی Reciprocity marketing یک نوع رویکرد جدید مارکتینگ است. به چه معناست؟ به این معنا که به مخاطبمان فارق از این‌که از ما خرید کند یا نکند، یک سری ارزش‌هایی به صورت سخاوتمندانه در اختیارشان قرار ‌دهیم و پاسخ این عمل رو در جای دیگر دریافت کنیم. حال در این‌باره مثال‌هایی می‌آوریم.

Reciprocity marketing چیست

مفهوم Reciprocity marketing در بازاریابی بسیار جالب است

شباهت گوگل با پیتزا داوود

اگر کسی در تهران به پیتزا داوود رفته باشد، می‌داند که یک جای عجیب در در کوچه‌ای که قبلا اصلا معروف نبوده است و به تازگی سر زبان‌ها افتاده است، قرار دارد. پیتزا داوود در یک مغازه‌ی کوچک کسب و کار خود را انجام می‌دهد و بسیاری ممکن است مواد اولیه‌اش را دوست نداشته باشند اما من خودم به آن علاقه دارم.

افرادی که با پیتزا داوود آشنایی دارند، می‌دانند که در بدو ورود یک ظرف پر از کالباس از شما به صورت رایگان پذیرایی می‌کنند و حتی اگر بیشتر کالباس بخواهید می‌توانید از آن‌ها بگیرید و نگرانی در مورد این نداشته باشید چون کالباس زیادتر خوردید باید بیشتر سفارش غذا بدهید.

پیتزا داوود و Reciprocity marketing

کالباس‌های معروف پیتزا داوود که برخی دوست ندارند

حال شرکت‌های بزرگ را در نظر بگیرید مانند شرکت گوگل که هزاران سرویس و اپ برای ما تولید کرده است مانند Google maps،  google Earth و هزاران ابزار رایگان دیگر که هیچ وقت به شما فشار نمی‌آورد که خرید کنید. به طور مثال گوگل شما را مجبور کند که از Gmail اکانت بخرید. ولی درآمد گوگل از جاهای دیگری مانند Google Cloud، گوگل ادز  و... است. یعنی با کمک ابزارهای رایگانی که در اختیار شما قرار می‌دهد یکی Audience بزرگی می‌سازد.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دو نکته در Reciprocity marketing

 دو نکته‌ اساسی در Reciprocity marketing وجود دارد که در زیر به آن اشاره کردیم:

  • اولی این‌که آدم‌ها ذاتا نمی‌توانند مدیون کسی باشند، یعنی اگر من احساس دین نسبت به کسی یا رستورانی دارم سعی می‌کنم یه نحوی آن دین را جبران کنم یا این‌که به دیگران آفر بدهم مثلا شاید من بیشتر ازآن رستوران خرید نکنم ولی به دیگران آفر بدهم.  ذاتا انسان‌ها هر موضوعی را جبران می‌کنند. یعنی" دندان در برابر دندان " هم وجود دارد و دوست دارند جبران کنند.
  • Reciprocity marketing بخشش و سخاوت است، مارکتینگ و بازاریابی نیست. این مبحث آدم‌ها را وادار می‌کند که درباره‌ی شما صحبت کنند بدان معنا که Reciprocity marketing یک تکنیک است که یک ارزش رایگان در اختیار دیگران قرار بدهید. اما این موضوع یک شرط اساسی دارد و آن شرط این است که آدم‌ها به محض این‌که متوجه شوند این بخشش درباره‌ی مارکتینگ است به طور حتم جواب مثبتی نخواهید گرفت.

به طور مثال اگر من نوعی احساس کنم پیتزا داوود کالباس‌ها را به من می‌دهد تا بیشتر خرید کنم، من بیشتر نسبت به آن پیتزا فروشی گارد می‌گیرم. چون حس می‌کنم من‌ را برای گسترش و رشد مارکتینگ خود گول می‌زند. Reciprocity marketing یعنی هیچ کس نباید احساس کند که این حرکت شما برای مارکتینگ است و این هدیه به پاس سخاوتمندی شما به آن‌ها است.

Reciprocity marketing

مشتری شما نباید دیدگاه مارکتینگی شما را حس کند

هر کسی ممکن است Reciprocity marketing را از دیدگاه و نظر خود پیاده‌سازی کند. به طور مثال در ایتالیا یک پیتزا فروشی که مردم در زمستان برای خرید پیتزا در صف هستند نان و پنیر داغ می‌آورد تا مردم گر‌م‌‎تر و سرگرم باشند، تا خسته نشوند یا یک فلافل فروشی بادمجان سرخ کرده اضافی می‌گذارد.

مثالی دیگر مانند یک شرکت آموزش رایگان برای دیگران قرار می‌دهد و نگاهش از این آموزش درآمدزایی نیست. Reciprocity marketing فضای بسیار زیبایی دارد و سخاوتی در آن نهفته است. ذهن انسان‎‌ها باید آزاد باشد که مثلا من این کارها را انجام می‌دهم و شاید برنگردد اما برای کسب و کار شما بسیار عالی است.

به طور کلی برای انجام Reciprocity marketing نباید این کار شما، رنگ و بوی مارکتینگ بگیرد. با این روش اتفاقات خوبی برای کسب و کار شما می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

بسیاری از کسب و کارهای موفق از ایده‌ها و روش‌های مارکتینگ استفاده کردند. و تلاش وپشتکار را سر لوحه کار خود قرار دادند. شما از چه روشی برای گسترش کار خود انجام می‌دهید؟ لطفا برای ما بنویسید. نظرات شما برای دیگر افراد سازنده خواهد بود.

اگر برای کسب‌وکار خود به مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا خدمات سئو سایت نیاز دارید، همین حالا با منتوریکس تماس بگیرید.

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف