با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

در 20 دقیقه regex یاد بگیرید {وبینار}

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
14:32، 1401/02/23
در 20 دقیقه regex یاد بگیرید {وبینار}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

در 20 دقیقه regex یاد بگیرید {وبینار}


حتما تا حالا به این مشکل خورده‌اید که بخواهید در گوگل آنالیتیکس هدف (Goal) ست کنید و زمان زیادی را صرف نوشتن یوآرال درست کنید. یا اینکه بعد از یوآرال مشخص کردن ببینید که نتایج دقیقی نمی‌گیرید. یکی از دلایلش این است که یک کاراکتر خاص در یو آرالی که به عنوان هدف مشخص کردید تغییر می‌کند و نتایج مورد نظر شما را به هم می‌ریزد. اینجاست که استفاده از Regex هم نتایج دقیق‌تری به شما می‌دهد و هم کلی در وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد. 

در وبینار آموزش Regex از سری وبینارهای چهارشنبه منتوریکس به صورت عملی به شما می‌گوییم که چطور از Regex استفاده کنید و منابع مطالعاتی و تمرینی را هم به شما معرفی می‌کنیم. ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

وبینارهای چهارشنبه منتوریکس

ما در منتوریکس تصمیم گرفتیم موضوعاتی که برای کار دیجیتال مارکتینگ حیاتی هستند را به شما آموزش بدهیم. در این سری وبینارها ما فوت‌و‌فن های کوزه‌گری را با هم بررسی می‌کنیم که دانستن‌شان برای همه فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ ضروری است. هرکدام از بچه‌های تیم منتوریکس با استفاده از تجربه‌هایی که تا به حال دارند موضوعاتی را به صورت یک وبینار ارائه می‌دهند و سعی کردیم که همه سوال‌های بی‌جواب و نکته‌هایی که فقط از تجربه به دست می‌آیند را پوشش بدهیم. اینطوری هم به شما چیز یاد می‌دهیم و هم از حال خوب شما انرژی می‌گیریم

اصلا RegEx چیست و به چه دردی می‌خورد؟

عبارات منظم ترجمه Regular Expressions است که اختصارا regex نوشته می‌شود و رجکس خوانده می‌شود. این ابزار سرعت شما را در گوگل آنالیتیکس خیلی بالا می‌برد. همینطور برای اضافه یا حذف کردن عبارت‌ها و کاراکترهای خاصی از هر متنی امکانات خیلی خوبی در اختیارتان قرار می دهد. بعد از آشنایی با رجکس دنیا رنگ دیگری خواهد شد. 

شکل ظاهری Regex مثل یک کد است که هر کدام از کاراکترهایش یک دستور خاص دارند و اینطوری در چشم به هم زدن یک متن را فیلتر می‌کنید.

شکل ظاهری کد Regex

شکل ظاهری کد Regex

از آن ویرایش‌های طولانی و خسته کننده در متن‌های بلند گرفته تا در ابزار سئو سایت (سرچ کنسول گوگل)  و مهم‌تر از همه گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر، رجکس مثل دوپینگ است و کلی شما رو جلو می‌اندازد. بیشتر از این وقت را تلف نمی‌کنیم و می‌رویم سر اصل مطلب چون آنقدر ساده است که در توضیحات وبینار، خیلی راحت همه جریان را متوجه خواهید شد. 

استفاده از Regex چرا و چگونه؟

با اینکه حتی برنامه‌نویس‌ها هم ممکن است با رجکس Regex آشنا نباشند، دلیل نمی‌شود که یاد گرفتنش سخت باشد.  به هرحال وقتی برای اولین بار سعی کنید از رجکس Regex سردربیاورید شاید به نظرتان بیاید که یک زبان جدید می‌خوانید و فهمیدنش سخت است. 

بگذارید با یک مثال چرایی و چگونگی استفاده از Regex را توضیح دهیم. فرض کنید می‌خواهید یک یوآرال در قسمت Goal بنویسید. کسانی که قبلا در گوگل آنالیتیکس این کار را انجام دادند می‌دانند که می‌شود به جای گزینه Regular expression گزینه Equal to یا Begins with را استفاده کرد. 

ست کردن Goal در گوگل آنالیتیکس

ست کردن Goal در گوگل آنالیتیکس

اما این کار باعث می‌شود نتایج دقیق نباشند. حالا چرا؟ 

چیزی که به عنوان Goal در گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود همچین چیزی است:

 

یوآرال هدف در آنالیتیکس این شکلی است

یوآرال هدف در آنالیتیکس این شکلی است

یعنی وقتی که مثلا کاربر خرید انجام می‌دهد و به صفحه پرداخت بانک می‌رود و برمی‌گردد به یک صفحه با آدرسی می‌رسد که کاراکترهای زیادی دارد وبعضی از آن‌ها بعد از رفت و برگشت عوض می‌شوند و بعضی دیگر ثابت هستند. 

اگر گزینه Begins with رو استفاده کرده باشید کاراکتری که در آخر یوآرال نشان‌دهنده پرداخت موفق است (که خیلی هم مهم است) در نظر گرفته نمی‌شود. یعنی؛ در صورت پرداخت موفق state=ok است و در صورتی که ناموفق باشد state=fail خواهد بود.

 

عبارت متغیر در یوآرال هدف

عبارت متغیر در یوآرال هدف

خب مسلما پرداخت ناموفق نتیجه دلخواه نیست اما ناخواسته در نتایجی که آنالیتیکس به شما ارائه می‌دهد گنجانده می‌شود و همه چیز را به هم می‌ریزد. اینجاست که رجکس regex خیلی به درد می‌خورد. Regex کمک می‌کند یک کد یا دستور بنویسید تا آنالیتیکس دقیقا همان چیزی که می‌خواهید را به شما نشان دهد. 

برای یادگرفتن گوگل آنالیتیکس می‌توانید به خود راهنمای Regex گوگل مراجعه کنید که کاملا شما را در استفاده درست راهنمایی می‌کند. ام ما مهم‌ترین و پرکاربردترین علایم Regex که در آنالیتیکس، سرچ کنسول و تگ منیجر استفاده می‌شوند را به شما توضیح داده‌ایم. 

 

استفاده از Regex در ابزارهای وب‌مستر گوگل وقت زیادی برای شما می‌خرد

 

علائم پرکاربرد Regex

برای اینکه همه علایم کاربردی را ببینید سری به داکیومنتیشن‌های گوگل بزنید. فایل‌های مناسب و کاملی برای یادگیری می‌توانید پیدا کنید.

 

راهنمای Regex گوگل

راهنمای Regex گوگل

ما در وبینار Regex پرکاربردترین‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم که کاملا کارتان را راه می‌اندازند:

۱. علامت پایپ لاین ‌:

این علامت یعنی این یا آن! فرقی نمی‌کند که کجا از Regex استفاده کنید. آنالیتیکس، سرچ کنسول یا تگ منیجر. این علامت همه جا معنی یکسانی دارد. مثلا فرض کنید برند شما Pact است. از آنجا که کاربران به شکل‌های مختلفی این کلمه را سرچ می‌کنند احتمالا می‌خواهید کوئری‌ها یا عبارت‌هایی که شامل برند شما هستند را در سرچ کنسول پیدا کنید. سرچ کنید: حسابداران‌pact یا حسابدارن‌پکت و... به این ترتیب نتایجی که شامل حسابدارن یا pact یا.. هستند به شما نشان داده می‌شود.

 

سرچ کوئری در سرچ کنسول

سرچ کوئری در سرچ کنسول

۲. علامت (*.):

(.) و (*) این دو علامت از پرکاربردترین‌ها هستند و همیشه باهم استفاده می‌شوند. به معنی هر کاراکتری به هر تعداد که در کد Regex جلوی این علامت قرار می‌گیرد، اهمیتی ندارد. مثلا اگر بنویسید (*.)page؛ یعنی عبارت page اهمیتی ندارد. و عملا در یوآرال ها نادیده گرفته می‌شود. 

۳. علامت کرت caret،  ^:

وقتی می‌خواهیم عبارتی رامشخص کنیم که با حرف یا کاراکتر خاصی شروع می‌شود از کرت استفاده می‌شود. به این شکل: page^.

۴.علامت $: 

یعنی هر جمله یا عبارت یا هرچیزی که با یک کاراکتر خاص تمام می‌شود. مثلا اگر بخواهید بگویید هرچیزی که با page شروع می‌شود و با ok تمام می‌شود، باید بنویسید: 

^page(.*)ok$

درواقع با این کار یوآرال‌هایی را جدا می‌کنید که با page شروع می‌شوند و پرداخت موفق دارند. 

۵. براکت [-]:

برای جدا کردن یک محدوده استفاده می‌شود. احتمالا برایتان پیش آمده که بخواهید در گوگل آنالیتیکس ترافیک درون سازمانی‌تان را فیلتر کنید. معمولا سازمان‌ها و شرکت‌ها یک محدوده آی پی دارند. برای اینکه آن‌ها را جدا کنید باید از براکت استفاده کنید. به این شکل:

 

نحوه استفاده از براکت در Regex

نحوه استفاده از براکت در Regex

۶. علامت بک اسلش \:

این علامت وقتی استفاده می‌شود که داخل کد شما کاراکترهایی باشن که با علائم قراردادی Regex یکی هستند. مثل نقطه، علامت سوال، ستاره و... باقرار دادن یک بک اسلش در کنار کاراکتر به Regex می‌فهمانید که این کاراکتر متعلق به خود یوآرال یا جمله هست و کد دستوری نیست. 

 ۷. علامت سوال؟:

از این علامت خیلی زیاد استفاده نمی‌شود اما دانستنش خالی از لطف نیست. معنی این علامت «فرقی نمی‌کند» است. مثلا اگر بود ونبود یک عبارت خاص در یوآرال اهمیتی ندارد از علامت سوال استفاده می‌شود مثل عبارت PRN در یوآرالی که قبلا مثال رده بودیم. به این شکل: (PRN)?. یعنی این عبارت باشد یا نباشد تفاوتی ندارد. 

استفاده از Regex Tester

می‌توانید برای تست کردن درستی regex از سایت‌های آنلاین استفاده کنید. اگر کلمه Regex Tester را سرچ کنید و یکی از نتایج، regex101.com است. این سایت نتیجه کد Regex شما را آنلاین به شما نشان می‌دهد و می‌توانید همان‌جا اصلاحش کنید. تنها نکته‌ای که در این ابزارهای آنلاین باید بدانید این است که باید حتما علامت اسلش \ را هم با استفاده از بک اسلش / خنثی کنید. البته ابزارهای دیجیتال مارکتینگ راهنمای علایم معنادار Regex دارند. می‌توانید از این راهنماها هم برای نوشتن کد Regex مناسب هر ابزار استفاده کنید.

 

سایت تست آنلاین Regex

حرف آخر

مثل هر مهارت دیگری استفاده از Regex به شکل درست به تمرین نیاز دارد. ممکن است در شروع کار کمی پیچیده به نظر برسد اما با مطالعه راهنماها و تمرین به راحتی آب خوردن می‌شود و همه کارهای خسته کننده را در کسری از ثانیه تمام خواهید کرد.

وبینارهای منتوریکس هر چهارشنبه ساعت ۳ بعدازظهر برگزار می‌شوند. می‌توانید موضوع وبینارهای هر هفته را در صفحه اینستاگرام ما ببینید. اگر دوست داشتید شرکت کنید به ما اعلام کنید و اگر موضوعی هست که دوست دارید یاد بگیرید حتما با ما در میان بگذارید.

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
اشکان دهقان حسین آبادی
1403/01/26
عالی فوق العاده بودید استاد
پاسخ...
تیم منتوریکس
1403/01/26
سلام همراه گرامی
ممنون از نظر شما:)
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف