با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

استراتژی محتوا چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
00:59، 1399/02/05
استراتژی محتوا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

استراتژی محتوا چیست؟


شاید آیوار بی استخوان را از سریال وایکینگ‌ها بشناسید، اما باید بدانید او یک شخص واقعی بوده است که توانسته تمام انگلیس را تحت سلطه‌ی خود قرار دهد و حمله‌های بسیاری را به اقصی نقاط جهان داشته باشد. او از ناحیه پا فلج بوده است، اما چگونه توانسته در بیشتر جنگ‌هایش پیروز بیرون بیاید؟ راز موفقیت آیوار بی استخوان در استراتژی و برنامه‌های جنگی بی‌نظیرش قبل از جنگ و انجام موبه‌موی نقشه راهش بود، چیزی که او را با دیگر وایکینگ‌ها متفاوت می‌کرد.

حال که شما می‌خواهید با بازاریابی محتوا به جنگ برای گرفتن جایگاه در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل بروید، بهترین راه داشتن استراتژی و نقشه برای گرفتن رتبه‌های بالاتر است. اما بیایید در این بخش به سوالاتی مانند استراتژی محتوا چیست؟ چرا باید یک استراتژی محتوا داشته باشیم و چگونه باید استراتژی محتوا بسازیم؟ ایجاد و تولید محتوا شاید سخت باشد، شما محتوایی تولید می‌کنید و منتظر می‌مانید مردم آن را به اشتراک بگذراند و برند و کسب‌و‌کار شما را دنبال کنند. اما به این توجه داشته باشید، هر پستی که شما تولید می‌کنید، بخشی از تعاملات و آشنایی با برند شماست.

هر محتوا بخشی از قطعه‌ی پازل برند شماست و اگر محتوایی با دیگری مرتبط نداشته باشد قطعات پازل با هم جور نخواهد شد و مردم نیز نمی‌توانند تصویر کامل را ببینند و بفهمند. هر پست تکی که منتشر می‌کنید باید بخشی از داستان برند باشد و آن را تکمیل کند. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت حرفه ای به وبسایت های متعدد، بهترین استراتژی محتوایی را در نظر می گیرد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا را به مدیریت هر محتوای ملموسی که شما ایجاد می‌کنید، نسبت می‌دهند، فرقی ندارد نوشتاری، تصویری و... باشد. استراتژی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی شماست که به طور مداوم نشان می‌دهد چه کسی هستید و تخصص شما چیست؟ شاید شنیده باشید که ایجاد محتوا برای رشد مشاغل چقدر مهم است، اما همانطور که در این بخش می‌خوانید، باید یک هدف برنامه‌ریزی شده داشته باشید.

استراتژی محتوا

هر بخش و هر پست از نظر کیفیت، روح و بیان باید یک مدل و مرتبط باشند. اگر یک پست محتوایی شما، آن روح درونی کسب و کار شما را نشان ندهد، فطعه نافرم پازل و چهره‌ی شماست، حتی اگر آن پست بسیار جذاب و جالب باشد. تمام محتواهای شما باید در داخل یک داستان کلی و فراگیر قرار بگیرند که به آن استراتژی محتوا نیز می‌گویند. استراتژی باعث می‌شود تا درون مسیر بمانید و کمک می‌کند ارزش شما میان مردم و برندهای دیگر بالاتر برود.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

یک استراتژی محتوای خوب چه مزایایی دارد؟

یک استراتژی محتوایی خوب، به تولید و به روزرسانی و فعالیت آنلاین شما، برای رسیدن به هدفتان بیشتر کمک می‌کند. نداشتن استراتژی، می‌تواند منجر به محتواهای بی‌کیفیت و بی‌ربط شود و به تمرکز و اعتبار برندتان آسیب برساند. همچنین باعث می‌شود سئو شما نیر ضعیف و ناکارآمد شود. خواندن مقاله سئو چیست، راهنمای مناسبی برای ساخت استراتژی مناسب و کارآمد می باشد.

برای ساخت یک استراتژی محتوای خوب باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

مراحل استراتژی محتوا

برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید؟

چه کسی مخاطب هدف این محتوا است؟ برای چند مخاطب ایجاد محتوا می‌کنید؟ درست همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، محتوای شما هم می‌تواند بیش از یک نوع خواننده یا بیننده داشته باشد. استفاده از انواع مختلفی از محتواها و رسانه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا محتوای را به هر نوع مخاطبی که در ذهن دارید، تحویل دهید و هر شخصی که به برندتان علاقه دارد را درگیر کنید.

چه مشکلی را برای مخاطب حل می‌کنید؟

در حالت ایده‌آل، محصول یا خدمات شما، باید مشکلی را از از مشکلات مخاطبان هدفتان را برطرف کند. با همین منظور، محتواهای آمورشی خود را برای حل آن مشکل به مخاطبان‌تان از ابتدا تا انتها ارائه دهید. برای مثال اگر مخاطبان‌تان کوهنوردان و علاقه‌مندان به کوهنوردی هستند، محتوایی برای انتخاب بهترین کفش برای کوهنوردی می‌تواند خیال آن‌ها را بابت انتخاب و خرید یک کفش خوب راحت کند.

چه چیزی شما را خاص و خواستنی می‌کند؟

رقیبان شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند یا خدماتی مانند خدمات‌تان دارند، این بدین معناست که مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی شما را بهتر و برتر می‌کند یا تفاوت شما با بقیه چیست؟ این جایی است که محتوا وارد می‌شود مانند بروسلی در فیلم اژدها وارد می‌شود. برای اثبات این که چرا مشتریان باید از شما خرید کنند، باید ثابت کنید که چرا باید از همان اول شما را دنبال کنند!

بر چه نوع محتوایی تمرکز دارید؟

بر چه نوع محتوایی تمرکز دارید؟ اینفوگرافیک؟ فیلم؟ پست‌های وبلاگ؟ با شناسایی مباحثی که می‌خواهید در آن تولید محتوا کنید، باید تعیین کنید که کدام قالب‌ها متناسب بودجه‌ی شماست و تمرکز شما باید بر روی چه نوع محتوا از انواع محتوا باشد. بهترین مثال را می‌توانیم از فلیکس شلبرگ در انتخاب نوع محتوا بیاوریم. فلیکس شلبرگ که با نام پادشاه یوتیوب هم شناخته می‌شود برای نگه‌داشتن رکورد خودش در رقابت با شرکت Tseries محتواهای خود را از ویدیو که تمرکز اصلی اوست به موسیقی تغییر داد و با یک استراتژی محتوای حرفه‌ای، دو آهنگ با نام‌های Congralations و Lasagna منتشر کرد که باعث محبوبیت او و پیش افتادنش از رقیب دیگر شد.

کدام رسانه برای انتشار محتوا مناسب است؟

همانطور که می توانید محتوا را در قالب‌های مختلف محتوا تولید کنید، کانال‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید درون آن‌ها محتواهای خود را به اشتراک بگذارید. کانال‌ها می‌توانند برای خودتان باشد، مانند وب‌سایت و وبلاگ یا از دریای رسانه‌های اجتماعی، مانند Facebook و Twitter و... استفاده کنید. پس از اینکه فهمیدید در کدام رسانه باید منتشر شوند، فهمیدن چگونگی تولید و انتشار محتوا نیز خود می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد.

برای داشتن یک استراتژی محتوا باید بدانید چه کسی چه چیزی را تولید می‌کند، کجا منتشر می‌شود و چه زمانی منتشر می‌شود. به لطف سایت‌هایی مانند ترلو و Monday.com مدیریت تولید و انتشار محتوا، داشتن یک استراتژی محتوا و مدیریت آن کار ساده‌تری شده است. در اینجا چند سایت مدیریت پروژه گروهی را معرفی کردیم.

همچنین داشتن یک استراتژی خوب می‌تواند باعث شود تا:

  • ارزش برندتان حفظ شود
  • ارزش بیشتری برای برندتان بیاورد
  • شما را خاص و خواستنی کند

از مثال‌های خوب داشتن یک استراتژی محتوا خوب اپلیکیشن Buffer است که اول یک ابزار برای برنامه‌ریزی و انتشار توییت در توییتر بود. همچنین کمک می‌کرد پست‌ها‌ی خود را بر اساس زمان، به روز رسانی کنید. این اپلیکیشن توسعه پیدا کرد و برنامه‌ریزی و انتشار شبکه‌های اجتماعی دیگر را به خود اضافه کرد، همچنین بخشی برای آنالیز نیز اضافه شد. هدف Buffer تغییر کرد و این شرکت می‌خواست خود را بیشتر به مخاطبانش بشناساند.

به همین دلیل تولید محتوا و استراتژی محتوای آن‌ها نیز تغییر کرد. استراتژی جدید محتوا آن‌ها بر تولید محتوای الهام بخش و رویا پرداز بود. آن‌ها پست‌هایی را تولید کردند که راهنمایی‌ها و موضوعات گسترده شبکه اجتماعی را پوشش می‌داد. این استراتژی جدید که شبکه‌های اجتماعی را آموزش می‌داد بسیار قابل اشتراک‌تر و بهتر از استراتژی قدیمی که فقط توییتر را پوشش میداد بود.

استراتژی محتوایی آن‌ها کمک کرد تا پست‌های آن‌ها بیشتر اشتراک گذاری شوند و این اپلیکیشن جای خود را در موبایل مخاطبان باز کرد. موفقیت Buffer بهترین مثال برای این است که خلاقیت در استراتزی محتوا چگونه می‌تواند برای برند ارزش آور باشد. و البته این موفقیت یک شبه نبود و به قول ایتالیایی‌ها رم را یک شبه نساخته‌اند!

چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

شاید از خود بپرسید که تخصصی در استراتژی محتوا ندارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ باید بگوییم نیازی هم نیست یک استراتژیست محتوا باشید تا بتوانید یک استراتژی خوب محتوا بچینید و نقشه‌ی جنگ خود را برای رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو گوگل بکشید. چون استراتژی محتوای شما نیازی به رسمی بودن و پیچیدگی و عجیب و غریب بودن ندارد. یک استراتژی محتوایی خوب باید با بودجه شما همخوانی داشته باشد. برای مثال، یک ویدیو می‌تواند سریع و با بودجه کم ساخته شود یا فرآیند ساخت تولید حرفه‌ای و بودجه بیشتر داشته باشد. همچنین استراتژی، تصویر بزرگ و هدف شما را نشان دهد و همچنین قابل اندازه‌گیری و بهبود باشد.

طوفان ذهنی

حال بیایید مراحل ایجاد یک استراتژی محتوا را بررسی کنیم:

1. هدف خود را مشخص کنید

هدف شما برای تهیه یک برنامه بازاریابی درونگرا محتوا چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ قبل از شروع برنامه‌ریزی، اهداف خود را بشناسید و زمان خوبی را برای تعیین بهترین راهکارهای خود بگذارید. می‌خواهید برندتان بهتر شناخته شود؟ می‌خواهید ترافیک خوبی بگیرید و فروش‌تان بیشتر شود؟ می‌خواهید مشتری‌های بالقوه را جذب کنید؟

2. درباره پرسوناهای خود تحقیق کنید

برای تهیه یک استراتژی محتوا، باید مخاطب هدف محتوای خود را به وضوح تعریف کنید که به عنوان پرسونا نیز شناخته می‌شود. این امر مخصوصاً برای کسانی که شروع به بازاریابی می‌کنند یا تازه وارد هستند، اهمیت دارد. با شناخت مخاطب هدف خود می‌توانید محتوای مرتبط و ارزشمندتری تولید کنید که مخاطبان می‌خواهند بخوانند و روی آن جولان دهند. اگر یک بازاریاب باتجربه باشید، ممکن است هدف شما کمی متفاوت باشد. آیا می‌خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطب هدف را حفظ کنید؟ پس باید به خوبی درباره پرسونا خود تحقیق کنید و بهترین پرسوناها را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه پرسونا بسازیم؟

3. کانتنت آدیت داشته باشید

بیشتر افراد از طریق پست‌های وبلاگ شروع می‌کنند، اما اگر می‌خواهید از سایر محتواها استفاده کنید یا سعی در تولید سایر مطالب دارید، در نظر بگیرید کدام یک را می‌خواهید تولید کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید پست‌های آموزنده وبلاگ که در سال گذشته منتشر شده‌اند را در قالب یک کتاب الکترونیکی درآورید و به مخاطب ارائه دهید. اگر مدتی در تجارت بوده‌اید، تلاش‌ها و آمارهای بازاریابی محتوایی و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید. دریابید که چه کاری می‌توانید در سال آینده انجام دهید که متفاوت باشد و اهداف جدیدی را برای رسیدن به آن‌ها تعیین کنید.

4. یک سیستم مدیریت محتوا ایجاد کنید

همانطور که در بالا اشاره شد، سایت‌هایی مانند ترلو می‌توانند بسیار به شما کمک کنند. چند بخش مهم مدیریت محتوا شامل ایجاد محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا است. شما می‌توانید در سایت ترلو کارت‌هایی ایجاد کنید و برای هر یک از اعضای تیم خود مشخص کنید چه محتوایی تولید کنند، چه زمانی تحویل دهند و در کجا منتشرش کنند. این سایت‌ها کار را برای مدیریت محتوا بسیار راحت کرده‌اند.

5. ایده‌یابی با جلسات طوفان مغزی

حال نیاز دارید تا برای محتواهای خود ایده‌یابی کنید. انتخاب یک تم محتوایی به شما کمک می‌کند تا بهترین ایده‌ها را حول محور کسب و کارتان داشته باشید. با تیم خود جمع شوید و ایده‌های تولید محتوای خود را در جلسات طوفان مغزی ارائه دهید و بهترین‌ها را ارائه کنید. البته زیر نظر گرفتن رقبا و دیدن و الهام گرفتن از آن‌ها را نیز فراموش نکنید.

6. نوع محتوای تولیدی را مشخص کنید

انواع مختلفی محتوا وجود دارد. اینفوگرافیک، پادکست، ویدیو، پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و... از انواع مختلف محتوا است که شما می‌توانید در قالب آن‌ها تولید محتوا کنید. باید ببینید مخاطبان شما بیشتر به کدام نوع محتوا علاقه دارند تا شما با تولید بیشتر آن‌ها، مخاطبان را درگیر کارها و تولیدات خود کنید.

7. محتوا خود را منتشر و مدیریت کنید

استراتژی محتوا شما باید فراتر از تولید انواع محتوا باشد، همچنین باید محتوای خود را سازماندهی هم بکنید. با کمک تقویم و برنامه‌ریزی، در انتشار صحیح محتوای متعادل و متنوع در وب‌سایت خود در مسیر صحیح قرار بگیرید. سپس، یک تقویم انتشار محتوای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید تا بتوانید محتوای خود را در سایت‌های دیگر تبلیغ و مدیریت کنید. هر چند وقت یک‌بار محتواهای خود را چک کنید و ببینید نقاط قوت و ضعف شما کجاست. آیا مطالب شما همان هدف‌های شما را نشان می‌دهد یا چه محتوایی نیاز دارید تا تولید کنید، به این کار به اصطلاح گپ محتوایی نیز می‌گویند.

اگر به تازگی کار تولید محتوا را شروع کردید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چطور کارشناس تولید محتوا شدم؟» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

استراتژی محتوا، مانند نقشه‌ای عمل می‌کند که شما آن را طرح‌ریزی می‌کنید تا به هدف خود یعنی پیروز شدن در صفحه نتایج جست‌جو گوگل و به دست آوردن رضایت مخاطبان برسید. اگر طبق آن حرکت کنید، بعید است راه خود را گم کنید یا افراد تیم مسیر دیگری را برای رسیدن به هدف انتخاب کنند.

برای آشنایی بیشتر با پایه‌های استراتژیک محتوا، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «تم محتوایی» و «جریان محتوا چیست؟» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای کسب‌وکارتان از منتوریکس مشاوره دیجیتال مارکتینگ بگیرید. برای گرفتن مشاوره بهبود سئو سایت و سایر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ با ما تماس بگیرید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف