با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

کانتنت آدیت (Content Audit) چیست؟ {راهنمای کامل}
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
01:27، 1401/03/05
کانتنت آدیت (Content Audit) چیست؟ {راهنمای کامل}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

کانتنت آدیت (Content Audit) چیست؟ {راهنمای کامل}


سِر الکس فرگوسن برای این‌که بتواند یک بازی را به سود خود تمام کند و 3 امتیاز آن را بگیرد در کتاب رهبری خود می‌گوید: همیشه در حال بررسی بازیکنان خودم و عملکرد آن‌ها و همینطور حدس زدن ترکیب و تکنیک‌ حریف هستم تا قبل از بازی بتوانم ترکیب خوبی به داخل زمین بفرستم. بعد از هر فصل نیز اگر قهرمان نشوم، بررسی می‌کنم دلایلش چه بوده تا در فصل بعد این کاستی‌ها را جبران کنم تا دیگر از یک سوراخ، دوبار نیش نخورم!

شما هم می‌خواهید وارد بازی رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو تبلیغات در گوگل شوید، پس واجب است که نقاط قوت وضعف محتواهای‌تان را بشناسید و کاستی‌های آن را برطرف کنید. این مهم جز با کانتنت آدیت (Content Audit) به دست نخواهد آمد. در این بخش از منتوریکس شما را با فوت و فن کانتنت آدیت آشنا خواهیم کرد.

چرا باید کانتنت آدیت داشته باشیم؟

برای بازاریابی محتوایی و بهبود سئو سایت لازم است که محتواهای درخشان تولید کنید. جملات سر الکس فرگوسن در ابتدای مطلب را یادتان می‌آید؟ شما هم می‌خواهید وارد بازی رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل شوید و محتواهای‌تان مانند بازیکنان منچستر یونایتد می‌مانند، به همین دلیل شما هم باید برای چیدن یک ترکیب خوب از محتوا و رتبه‌گیری در صفحات نتایج جست‌وجو دائم در حال تولید، بهبود و بررسی محتواهای خود باشید؛ به همین دلیل می‌فهمید چرا یک محتوای شما مانند کریستیانو رونالدو رقبا را دریبل می‌کند و به رتبه اول می‌‎رسد و دیگری مانند جسی لینگارد است که چندین ماه نتوانسته گل بزند!

داشتن یک حسابرسی و استاندارد محتوا یا به اصطلاح Content Audit می‌تواند به شما کمک کند تا محتواهای خود را بررسی کنید و آن‌ها را حتی قبل از انتشار بهبود ببخشید و کمی و کاستی‌های محتوایی خود را برطرف کنید. 

کانتنت آدیت چیست؟

ذره‌بین را بردارید و به جان محتواهای سایت‌تان بیفتید:)

حالا باید به تمامی محتواهایی که ایجاد کردید و خواهید کرد فکر کنید و خوبی، بدی و محتواهایی که زمان ترسناکی برای تولید می‌برند را به یاد آورید و به چگونگی سازماندهی‌شان فکر کنید. شما باید به سوالاتی مانند چگونه می‌توانید نحوه عملکرد محتوا را رعایت و بررسی کنید و همیشه زیرنظر داشته باشید، چگونه می‌توانید از داده‌ها و معیارهایی که به دست آوردید، برای بهبود فعالیت‌های آینده محتوایی خود استفاده کنید؟ و سوالاتی از این دست پاسخ دهید.

اگر نمی‌توانید، پس شما نیاز به یک Content Audit دارید و برای هر شخص و مرحله از چرخه‌ی محتوایی یا چرخه خرید مشتریان، برنامه ریزی کنید. بیایید ببینیم این کانتنت آدیت دقیقا چیست؟

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

Content Audit چیست؟

Content Audit روند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل دارایی‌های یک وب سایت، مانند صفحه‌های فرود یا پست‌های وبلاگ را توصیف می‌کند. Content Audit محتوا و صفحات یک وب‌سایت را در خود نگه ‌می‌دارد و بینشی به شما می‌دهد که چه محتوایی را چه کسی تولید کند و چرا تولید کند، کدام محتوا را بهبود دهید و کدام محتوا را حذف کنید، کدام محتوا نقطه قوت شماست و کدام محتوا به درد شما نمی‌خورد.

پس بیایید نحوه ایجاد و اجرای یک Content Audit و ابزارهایی که به شما در ایجاد مؤثرترین Content Audit کمک می‌کند را بررسی کنیم و یاد بگیریم.

ارزیابی محتوا

اهل حسابرسی آن هم از نوع محتواییش هستید؟

اگر شما یک سازمان‌دهی محتوایی خوب ندارید و نمی‌دانید الان چه محتوایی تولید کنید تا نرخ تبدیل‌تان را افزایش دهد، به کارگیری Content Audit خالی از لطف نیست به هر حال برای هر پیروزی باید از قبل برنامه داشت چون شهر رم را هم یک شب نساختند. Content Audit یک منبع برنامه ریزی عالی و نقشه راه برای ایجاد محتوا در حال و آینده است، همچنین تجزیه و تحلیل‌ها را سازماندهی می‌کند تا در صورت لزوم بتوانید به پست‌های با عملکرد بالا مراجعه کنید و محتواهایی مشابه تولید کنید.

برای بهینه سازی نرخ تبدیل کسب‌وکارتان ما را خبر کنید.

استراتژی کانتنت آدیت

چگونه یک Content Audit ایجاد کنیم؟

برای این‌که بتوانیم یک Content Audit خوب ایجاد کنیم باید اول به 3 اصل توجه کنیم:

  • جهت‌گیری محتوا

جهت گیری و جهت دهی محتوا به شما کمک می‌کند تا محتوای ماهانه خود را بر اساس اهداف سازمان، تم محتوایی، کمپین‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... سازماندهی کنید.

  • جدول Content Audit و وارد کردن اطلاعات محتوا در آن

 برای این‌که یک Content Audit خوب داشته باشید باید آن را در جدولی بگذارید. در این جدول مشخص کنید، چه کسی محتوا را می‌نویسد، برای چه کسی (پرسونا) می‌نویسد، موضوع محتوا، زمان تحویل، استانداردها، کلمات کلیدی اصلی و مترادف، تاریخ انتشار و... را بنویسید، تا بعدها بتوانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

  • جدول رویدادها

گاهی محتواهای شما برای یک رویداد خاص است به همین دلیل باید سر موقع درباره‌ی آن رویداد تولید محتوا کنید تا بهترین تاثیر را داشته باشد. برای مثال اگر یک سایت گردشگری دارید، شاید بخواهید برای عید نوروز، سال نو، نمایشگاه‌های گردشگری، روز جهانی گردشگری و دیگر رویدادهایی از این دست و فستیوال‌های مختلف تولید محتوا کنید. به همین دلیل نیاز به یک جدول برای رویدادهای خود دارید تا زمان برگزاری رویداد و زمان انتشار محتوای خود را بدانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب «تقویم محتوایی چیست و چه نقشی در استراتژی محتوا دارد؟» را مطالعه کنید.

مراحل کانتنت آدیت چیست؟

حال که با 3 اصل ساختاری و کلی Content Audit آشنا شدید باید برای پرکردن جدول خود اقدام کنید و سایت خود را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

مراحل کانتنت آدیت

1. به اهداف خود فکر کنید

ابتدا به آن‌چه می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. وقتی اهداف خود را در ذهن دارید، می‌توانید ایده‌های بهتری برای طبقه‌بندی کردن بررسی محتوایی خود داشته باشید. در نهایت، یک Content Audit است که محتواهای جذاب مخاطبان شما را مشخص می‌کند یا می‌تواند باعث بالارفتن نرخ تبدیل و بهتر شدن سئو شما شود.

از اهداف مهم داشتن Content Audit شناسایی این است که کدام یک از صفحات شما نیاز به بهینه سازی بیشتر از نظر خدمات تخصصی سئو دارند. از طرف دیگر، ممکن است شما به دنبال یافتن جالب‌ترین و بهترین محتواها برای بازدیدکنندگان سایت خود باشید و آن را در صفحه اصلی خود یا در یک خبرنامه ایمیل قرار دهید.

شناسایی اهداف یک سایت یا یک سازمان تضمین می‎‌کند که Content Audit شما برای بررسی و به روز کردن استراتژی شما با تاکتیک‌هایی برای بهبود آن‌ها مفید واقع شود. پس از اتمام این کار، نوبت به جمع آوری مطالب و محتوا می‌رسد.

2. محتوای خود را جمع‌آوری کنید

کدام محتوا را برای بررسی در نظر خواهید گرفت یا چه محتوای جدیدی را باید تولید کنید؟ آیا آن محتوایی را که مانند رونالدو عمل می‌کند را باید در بررسی‌های خود قرار دهید یا محتواهایی که نوظهور هستند و پتانسیل بالایی مانند کیلیان امباپه دارند؟

بررسی‌ها و جمع‌آوری محتواها معمولاً برای توضیحات محصول، پست‌‎های وبلاگ، محتواهای چندرسانه‌ای و منتشر کردن آن‌ها است. این به شما و اطلاعات‌تان بستگی دارد که کدام محتواها را وارد بررسی و بهبود کنید.

برای جمع‌آوری محتواها، URL های صفحات وب را که برای بررسی انتخاب کرده‌اید، وارد جدول خود کنید. اگر یک سایت کوچک دارید، می‌توانید این کار را به صورت دستی در اکسل یا گوگل شیت انجام دهید و آن‌ها را در یک صفحه قرار دهید. با این وجود ابزارهای آنلاین نیز وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند، مانند SEMrush، Screaming Frog و HubSpot.

SEMrush و Screaming Frog این اطلاعات را براساس نقشه سایت شما تهیه می‌کنند. نقشه سایت فایلی است که تمام اطلاعات وب سایت شما را دارد و می‌تواند به صورت آنلاین ایجاد شود.

3. مطالب خود را دسته‌بندی کنید

پس از این‌که جدول خود را تهیه کرده‌اید و محتواهای خود را گرد هم آوردید، وقت آن است که آن‌ها را طبقه‌بندی کنید. ابزارهای آنلاین معمولا این دسته‌بندی‌ها را خودشان انجام می‌دهند، اما اگر دوست داشتید دسته‌بندی‌هایی به آن اضافه یا کم کنید خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید.

برخی از دسته‌بندی‌هایی که می‌توانید انجام دهید شامل نوع محتوا، نویسنده (ها)، تاریخ انتشار و قالب محتوا هستند. به دسته‌هایی فکر کنید که از نظر شما مفید و لازم است. به عنوان مثال، اگر شما در حال بازدید از پست‌های وبلاگ باشید، مهم‌ترین اطلاعات می‌تواند تاریخ انتشار یا به روزرسانی، نویسنده، نوع محتوا و متا دیتاها (مانند عنوان و توضیحات) باشد. دسته‌بندی‌های دیگر می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند تعداد بازدید، نرخ تبدیل، نرخ پرش و دیگر داده‌هایی باشد که از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول می‌گیرید.

4. داد‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید

حال وقت آن رسیده است که داده‌های خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید. این مرحله‌ای است که می‌تواند وضعیت خوبی یا بدی محتوای شما را مشخص کند. هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های محتواها، مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • محتوایی که وجود ندارد

موضوعاتی است که مخاطبان شما دوست دارند اما شما هنوز برای آن موضوع محتوایی ایجاد نکردید. به همین دلیل باید فکری برای تولید آن محتوا بکنید.

محتوایی که خوب عمل نمی‌کند: این همان محتواهایی‌ست که میزان موفقیت پیش‌بینی شده را ندارند، به همین دلیل باید مورد بررسی قرار بگیرند تا بهبود یابند.

  • محتوای منسوخ شده

 اگر محتوای قدیمی دارید که می‌توانید با بهینه‌سازی وبه روز رسانی آن را دوباره به چرخه محتوایی خود بازگردانید این کار را انجام دهید. برای مثال اگر محتوایی درباره نوروز 98 دارید و می‌توانید آن را برای نوروز 99 هم استفاده کنید این کار را انجام دهید.

  • محتواهای خوب و اصلی

 این محتواها معمولا عملکرد خوبی دارند و نیازی به دست زدن به آن‌ها نیست، مگر در موارد جزئی.

براساس نتایج این تحلیل‌ها و بررسی‌ها و بعد از مشخص کردن این‌که هر URL چه محتوایی است، آن‌ها را در جدول Content Audit خود وارد کنید. یک روش برای انجام این کار اختصاص دادن رنگ‌های مختلف بر اساس دسته‌بندی‌ها و تجزیه و تحلیل‌هاست. بنابراین می‌توانید بگویید یک محتوا مربوط به کدام دسته است و در چه مرحله‌ای است. تصور کنید یک محتوا دارید که نیاز به بهبود سئویی دارد، می‌توانید آن را با رنگ زرد مشخص کنید. حال محتوای دیگری دارید که به خوبی عمل می‌کند پس می‌توانید آن را با رنگ سبز مشخص کنید.

بیشتر بخوانید: محتوای همیشه سبز چیست؟

5. دست به کار شوید

بعد از مرحله تجزیه و تحلیل، جدول کامل و خوبی دارید که براساس آن باید تصمیم‌گیری کنید. اکنون می‌دانید که باید روی چه چیزی تمرکز کنید و چه کارهایی انجام دهید. حال آستین‌ها را بالا بزنید و برای حذف، به روزرسانی، نوشتن مجدد یا تولید محتوای جدید اقدام کنید.
حال می‌توانید ستونی برای اقدامات خود ایجاد کنید و در آن ستون در جلوی هر URL اقدامات خود از جمله، حذف، تولید، بازنویسی، بهبود و... را یادداشت کنید.

به همین راحتی شما یک Content Audit ساختید که می‌توانید براساس آن عملکرد محتواهای‌تان را بدانید. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و متمرکزتر تولید محتوا کنید. همین حالا برای دریافت خدمات سئو و بهینه سازی سایت برای کاربر و موتور های جستجو، با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در تماس باشید.

سخن پایانی

دیگر دانش کافی در مورد Content Audit، نحوه ایجاد آن، منابع و ملزومات مهم مربوط به آن را دارید، پس وقت را بیش از این تلف نکنید و مانند سِر الکس فرگوسن، سایت خود را بررسی کنید و ببینید چه چیزی باعث شده تا در این فصل قهرمان جام نشوید!

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب استراتژی محتوا بزنید. و برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ هم با ما در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف